De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Vanmorgen werd ik wakker met een melding in de Tesla-app dat de bandenspanning van een achterband gedaald is naar 1,7 bar.
Dan voorzichtig een korte rit naar tankstation om bij te blazen, en in de rit daarna bleef die bandenspanning gewoon zoals het hoort.

Iemand een idee hoe dit kan? De wagen staat nu een tweetal uur geparkeerd en in de app zie ik alleen de bandenspanning van 2u geleden, wat normaal is, die bandenspanning update zich enkel wanneer je rijdt dacht ik?
Niet enkel als je rond bolt. In de mijne komt die klagen zodra je de wagen start.
Die sensoren in die band hebben geen 'tijd' nodig eh, om de druk te meten en door te geven aan de boordcomputer.

Dus 't is alles behalve onmogelijk dat die wagen dat tussentijds ook doorgeeft naar de cloud. Zelfs al staat die gewoon 'stil'.
Zo kan jij dat dan zien in uw app. En 't is Tesla. Dus 't zou mij dan nog minder verbazen.

't Was onlangs ook bij mij van dat. Echter komt die wel af met een melding, nog voor je niet meer 'normaal' de baan op moogt.
Eens de spanning nog wat daalt, dan zegt die dat je MAX 130 nog moogt rijden & dringend uwen boel moet opblazen.

NOTE: Enkel de 'calibratie', bv. nadat uw banden vervangen zijn, die wil dat doen terwijl je wat kilometers rond bolt.
NOTE 2: 1,7 is wel écht weinig precies. Mijn 'recommended' was gelijk 3 achter & 2,6 voor of zoiets. En die komt al reclameren zodra er 0,3 bar of zoiets af is.

FYI: Wat nieuws over het mobiliteitsbudget deze week in De Tijd

Bedrijven zouden een jaar de tijd krijgen om te voldoen aan de verplichte invoering van het mobiliteitsbudget. Vanaf 2026 zou iedere baas het systeem als alternatief voor een bedrijfswagen moeten aanbieden, maar wegens de krappe timing zou voorzien worden in een overgangsperiode.​

Werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen, kunnen die sinds 2019 inruilen voor een mobiliteitsbudget. Dat kunnen ze spenderen aan groenere alternatieven, zoals een elektrische wagen, een (elektrische) fiets of een abonnement op het openbaar vervoer. Zelfs de terugbetaling van de huur of de maandelijkse aflossing van een woonkrediet behoort tot de mogelijkheden.

Momenteel zijn bedrijven niet verplicht het mobiliteitsbudget aan te bieden, maar het regeerakkoord bracht daar verandering in. ‘Werkgevers zullen het mobiliteitsbudget systematisch als mogelijkheid aanbieden aan werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen’, klonk het.
In april, met het sluiten van het paasakkoord, raakte ook de timing bekend. De bedoeling was om het mobiliteitsbudget vanaf 1 januari 2026 verplicht te maken. Maar de aanpassing van de wetgeving laat op zich wachten. Afgelopen zomer trokken de werkgevers al aan de alarmbel omdat de timing erg krap begon te worden.

Volgens de autoverhuurkoepel Renta wordt de maatregel uitgesteld. 'De federale overheid heeft vastgesteld dat de timing te krap en beslist om de verplichte invoering uit te stellen', zegt directeur Stijn Blanckaert aan onze zusterkrant L'Echo. Andere bronnen stellen dat in de ontwerptekst een overgangsperiode voorzien is, en bedrijven vanaf de inwerkingtreding nog één jaar de tijd zouden hebben om zich in orde te stellen.

Ambitie​

De kabinetten van de federale ministers Jean-Luc Crucke (Mobiliteit) en David Clarinval (Werk) willen het nieuws niet bevestigen. 'Het blijft onze ambitie de bepalingen in het paasakkoord, waaronder het verplicht aanbieden van het mobiliteitsbudget, op 1 januari in werking te laten treden. We gaan er alles aan doen om de teksten op tijd gestemd te krijgen. We zijn er ons van bewust dat de tijd dringt, maar we volgen het nauwlettend op.' Wat er dan precies in de teksten staat, willen de kabinetten niet kwijt.

Volgens consultant KPMG zitten bedrijven met veel vragen. 'Het merendeel van de bedrijven die onder de verplichting zullen vallen, heeft op dit moment immers nog geen mobiliteitsbudget ingevoerd. De voorbije maanden hebben zij een afwachtende houding aangenomen omdat er ook sprake was van enkele aanpassingen aan het systeem. Vanuit de werkgeversorganisaties werd de afgelopen maanden immers herhaaldelijk gepleit om, samen met de invoering van de verplichting, ook werk te maken van een vereenvoudiging van het systeem' aldus Kathleen Veugelen van KPMG.

De klassieke aanpak in België: het zoveelste fiscale gedrocht om belastingdruk te omzeilen, dan éénzijdig beslissen dat alle bedrijven dat binnen het jaar moeten uitrollen en dan half hun staart intrekken omdat het in de praktijk niet haalbaar blijkt.
M.a.w. de bedrijven die de regel gevolgd hebben, hebben nu al de nodige moeite gedaan en 1 maand voor de deadline wordt dan beslist dat het misschien toch niet zo snel moet...

Ik heb dus een Peblar Home Plus. Volgens deze info schakelt die dan precies automatisch tussen 3 fase en 1 fase? https://peblar.com/nl/support/wanneer-schakelt-de-peblar-lader-van-1-naar-3-fase
Ik heb exact die zelfde paal. En wat de paal kan moet je niet naar kijken. Je krijgt immers nooit toegang tot de admin console zolang die paal niet van jou is. Typisch zal de paal nu in je lease prijs meegenomen zijn en op het einde van de lease periode voor jou zijn.

Ik beperk het laadvermogen op mijn auto om zoals @HUSKE al opmerkte het capaciteitstarief te ontlopen.

Hier ligt ~13KW aan panelen in een oost-zuid-west oriëntatie zodat ik zelden die 10KW limiet aantik.
Van april t/m september kan ik vlot volledig op de panelen mijn auto laden en die zin dus "goed verdienen".

Tevens niet vergeten dat de prijs die je WG vergoed in lijn ligt met het gemiddelde tarief.
Dus:
- Als ik 2KW produceer en 2KW van het net haal is mijn vergoeding (voor 4KW) nog altijd ruimschoots genoeg om die 2KW van het net gehaald te dekken en dus nog (maar minder) winst te maken.
- Ik heb sinds enkele weken een "super dal tarief" waarbij ik 0.04€/kwh betaal tijdens die superdal uren. Akkoord, je krijgt ook een lager injectietarief (nadelig in de zomer), maar dat verschil tussen 0.01 en 0.03€/kwh aan injectie maak ik ruimschoots goed met die ~0.30€/kwh die mijn WG vergoed

Om u een idee te geven, sinds mei '25 tot nu heb ik al zo'n ~1250kwh in mijn auto gestoken.

Dag iedereen,

Ik zit met wat keuzestress voor mijn volgende bedrijfswagen...
De shortlist ziet er momenteel zo uit:
- Polestar 3 LRSM met Pilot en Plus pack, dit zou een stockwagen zijn omdat ze MY2025 niet meer maken
- Mercedes GLC400 2026 Business Line met redelijk wat opties, niet zeker over de looks, precies een dikke Mazda vanachter gezien
- BMW i5 Touring M-sport quasi full option
- Volvo EX90 Core met enkel 360-camera en 6 zetels

Mijn hart zegt Polestar 3 omdat ik het zo'n mooie en comfortabele auto vind, maar het stemmetje in mijn achterhoofd zaagt over de mogelijkheid op software-problemen en het feit dat het op zich al een iets verouderde batterijtechnologie is...
Andere wagens die ook de revue gepasseerd zijn: BMW iX3 Neue Klasse (vind deze gewoon niet mooi, zowel exterieur als interieur), Tesla Model Y Juniper, Audi A6 Avant e-tron redelijk kaal,...

Iemand die kennis of ervaring kan delen die een keuze makkelijker zou maken?

maar het stemmetje in mijn achterhoofd zaagt over de mogelijkheid op software-problemen en het feit dat het op zich al een iets verouderde batterijtechnologie is...
Dat geldt ook voor deze, dat is identiek dezelfde auto.

Ik heb een P3 LRSM en ik zou van jouw lijst wellicht als laatste de Polestar nemen.

Sowieso de iX3 voor mij, dat wordt en is de nieuwe benchmark als je de rijtesten leest. Maar als je heel veel ruimte nodig hebt (lees +3 kinderen of twee babies) wordt dat krap.

waarom zo negatief over de P3?
Na 5 BMW’s is elk merk qua sturen gewoon een serieuze stap terug. 0 feedback, mega klinisch. Ok, de iX3 was ook geen GT3RS qua stuurgevoel, maar you don’t know what you’ve got till it’s gone.

Hij is ook heel traag vergeleken met die iX3, ondanks dat hij meer pk heeft (299 vs 286). Het verschil is dag en nacht. En ook op dat vlak was de iX3 al geen topper.

En de software is verschrikkelijk. Carplay werkt na een update (OTA, maar omdat ik niet meteen “installeer” had gedrukt moest hij tóch naar de garage) half, maar daardoor kan mijn linkerraam niet meer naar beneden.

Heel onlogische bediening voor de cruisecontrol, waardeloze knoppen op het stuur.

En hij rijdt beenhard. De 330e met M-pack van mijn vrouw voelde altijd als een plank vgl. met mijn iX3. Als ik nu uit de Polestar in de 330 stap voelt het als een zwevend tapijt.

En hij is gigantisch, maar heeft een mini koffer. Echt mini mini.

De baanligging is zeker ok, de zetels zijn de beste die ik ooit heb ervaren en het standaard geluidssysteem is ook ongelofelijk veel beter dan in al mijn BMW’s. Hij laadt snel en ik had afgelopen week een effectieve 0-100 range van 530km (370km gereden, quasi allemaal autosnelweg, en nog 160km op de boordcomputer). Maar dat doet de nieuwe iX3 nog veel beter.

Dusja. Een gegeven paard kijk je niet in de bek, maar als je dit particulier koopt voel je je keihard dubbel gepenetreerd, als man.

Dag iedereen,

- Polestar 3 LRSM met Pilot en Plus pack, dit zou een stockwagen zijn omdat ze MY2025 niet meer maken
- Mercedes GLC400 2026 Business Line met redelijk wat opties, niet zeker over de looks, precies een dikke Mazda vanachter gezien

Mijn hart zegt Polestar 3 omdat ik het zo'n mooie en comfortabele auto vind, maar het stemmetje in mijn achterhoofd zaagt over de mogelijkheid op software-problemen en het feit dat het op zich al een iets verouderde batterijtechnologie is...
Andere wagens die ook de revue gepasseerd zijn: BMW iX3 Neue Klasse (vind deze gewoon niet mooi, zowel exterieur als interieur), Tesla Model Y Juniper, Audi A6 Avant e-tron redelijk kaal,...

Luxe lijstje precies.
Ik zou heel erg geneigd zijn voor de GLC, samen met de Volvo vind ik dat de 2 mooiste auto's.
Eentje die precies mist uit je lijstje, de Audi Q6 geen optie? Ik vind die ook wel nog best aangenaam om naar te kijken.

Volvo heeft wel geen goeie beurt gemaakt qua betrouwbaarheid van hun software. Dus ik zou daarvan niet zo snel geneigd zijn om de EX90 te nemen, ondanks dat ik die wel het tofst vind.

En BMW, tja de nieuwe weg die ze ingeslagen zijn qua design ligt mij absoluut niet. Dus ik denk dat het héél lang gaat duren eer er weer een BMW op mijn shortlist gaat komen. Of het zou over de oudere modellen moeten gaan, dan zitten ze steevast in mijn top 5.

De Mercedes lijkt me wel een top keuze. Ze lijken redelijk betrouwbaar te zijn. Hun design is niet uberfuturistisch. En qua specs staan ze nu samen met de iX3 bovenaan in hun klasse.

Dag iedereen,

Met dat budget en als de car policy het toelaat, zonder twijfel de Xpeng G9 Performance Black Edition

Met dat budget en als de car policy het toelaat, zonder twijfel de Xpeng G9 Performance Black Edition
Prachtige wagen daar niet van, maar je moet toch wel helemaal gek zijn om met zo’n budget een Xpeng te nemen.

Chinezen neem je - vandaag toch nog - omdat ze veel (percieved) value for money hebben.

Dag iedereen,

Uit die lijst zou ik zonder twijfel voor i5 gaan.

Prachtige wagen daar niet van, maar je moet toch wel helemaal gek zijn om met zo’n budget een Xpeng te nemen.

Chinezen neem je - vandaag toch nog - omdat ze veel (percieved) value for money hebben.
Lijkt mij op de belangrijkste punten nochtans even goed of beter te presteren dan de voertuigen uit OP zijn shortlist: ruimte, performance, uitrusting, laadsnelheid, software.

Edit: ik zal het anders formuleren. Om welke reden zou je een Volvo EX90, Polestar 3 of Mercedes GLC boven een Xpeng G9 verkiezen? Een BMW i5 zou ik nog snappen omwille van het rijgedrag.

Edit: ik zal het anders formuleren. Om welke reden zou je een Volvo EX90, Polestar 3 of Mercedes GLC boven een Xpeng G9 verkiezen? Een BMW i5 zou ik nog snappen omwille van het rijgedrag.
Een aantal redenen waarschijnlijk. Maar de primaire reden is 'vertrouwen'.

Enerzijds bij ons, de WN die moet kiezen. De gekende Europeanen weet je wat je aan hebt.
En ondanks dat Volvo in Chinese handen is, is het nog steeds een halve Europeaan, dus is er nog vertrouwen. (Maar 't is ook een halve Chinees, want zoals je al kon afleiden uit de eerdere posts, is het niet meer wat het ooit geweest is. :sneaky:)

Anyway, anderzijds is datzelfde vertrouwen ook een probleem op een andere manier. Namelijk bij de WG/Leasing.
Als je niet zelfstandig bent is de kans klein dat je enige random Chinese merken gaat mogen kiezen/bestellen.
Vele bedrijven klikken nl. een vaste lijst modellen vast waaruit je kan kiezen. Of in 't betere geval, een vaste lijst merken.
Er zullen er wss nog bitter weinig zijn waar al die Chinezen op de whitelist staan.

Dan is er uiteraard het onderhoud & herstelling. Nauwelijks iets te vinden van dealers e.d.
Voor XPeng is het Hedin in België. Maar als ik Gemini mag geloven hebben die maar 4 showrooms, dus wss niet zo gigantisch veel plaatsen waar je onderhoud & herstelling kan laten uitvoeren. Maar wss beter dan pakweg BYD die het hier zelf doet.

Anderzijds, kijk maar naar Tesla. Die is ook het vertrouwen verloren & die wordt aan de lopenden band overal van de whitelist gehaald blijkbaar.
Bij ons is die er al even af & ik heb van conculega's bij andere bedrijven al van 't zelfste gehoord.
En dat was enkele jaren geleden nog de bijou van de EV bedrijfswagens, zeker na die prijs daling van de Model 3/Y paar jaar terug.

Ale soit, that's my take anyway.

Of je nu mag of niet mag van de werkgever is een andere discussie, maar ik mag bv kiezen wat ik wil, en ik neig toch naar een Chinese.

De Xpengs, de BYD's en de Zeekr's hebben ons al lang voorbij gestoken, dus ik zie niet in waarom ik meer zou moeten betalen voor een wagen, die naar mijn mening minder of even premium is, puur omdat die dan Europees zouden zijn?

Xpeng wordt in Oostenrijk gemaakt (de G6 en de G9), BYD binnenkort ook, in Hongarije.

Ik heb het trouwens niet op het uitzicht, daar kan je nog over discussiëren.

Dag iedereen,

BMW IX met luchtvering een optie?
Zwevend tapijt + stuurt (voor een SUV) echt goed.

Een aantal redenen waarschijnlijk. Maar de primaire reden is 'vertrouwen'.
Dat is dan toch eerder "blind" vertrouwen, afgaand op de ervaringen die ik lees over onder andere de EQ-modellen van Mercedes, Audi's Q4 en Q6 e-tron, Volvo EX90,... Dan moet ge u toch echt fixeren op die badge om na het lezen van die recensies en ervaringen toch nog voor die modellen te kiezen? Of, ge moet iemand zijn die gewoon geen ervaringen opzoekt en ervan uitgaat dat het wel "goed" zal zijn, want allez, Audi zou toch geen auto's met slechte software op de markt durven brengen? Toch zeker niet voor de prijzen die zij vragen? ...toch?

Vertrouwen op de gevestigde waarden is in mijn ogen dan juist de grootste fout die ge kunt maken.

Trouwens, wat dealers betreft: van Xpeng zijn er momenteel 8 in België (Hedin); BYD heeft er ondertussen al 22, en ik weet dat er op korte termijn nog 2 bijkomen bij mij in de buurt. Zeker in het geval van BYD moet ge al in het hol van Pluto wonen om niet bij een dealer in de buurt te zitten (of het moet zijn dat ge een bedrijfswagen onder uw gat krijgt maar het erg vindt om 15 km te rijden om u eenmaal in de twee jaar naar een garage te verplaatsen).

Laatst bewerkt:
Na 5 BMW’s is elk merk qua sturen gewoon een serieuze stap terug. 0 feedback, mega klinisch. Ok, de iX3 was ook geen GT3RS qua stuurgevoel, maar you don’t know what you’ve got till it’s gone.

Hij is ook heel traag vergeleken met die iX3, ondanks dat hij meer pk heeft (299 vs 286). Het verschil is dag en nacht. En ook op dat vlak was de iX3 al geen topper.

En de software is verschrikkelijk. Carplay werkt na een update (OTA, maar omdat ik niet meteen “installeer” had gedrukt moest hij tóch naar de garage) half, maar daardoor kan mijn linkerraam niet meer naar beneden.
Merci voor de input!
Vandaag nog een testrit gaan doen en ik vond hem wel héél aangenaam om mee te rijden, qua ligging, comfort en geluid.
Echter moet ik volledig eerlijk zijn en zeggen dat ik niet volledig weggeblazen was van de ervaring.
Qua looks vind ik de P3 echt veruit dé auto waar iedereen op straat toch 2x naar zal kijken, myself included, je ziet ze gewoon echt niet vaak.
Software gewijs schrikt me inderdaad ook wel af, idem met de Volvo.
Ik doe makkelijk 50K+ km's per jaar en heb echt geen zin om meerdere keren per werkweek mijn haren uit te trekken over nog maar eens een of andere bug...
Luxe lijstje precies.
Ik zou heel erg geneigd zijn voor de GLC, samen met de Volvo vind ik dat de 2 mooiste auto's.
Eentje die precies mist uit je lijstje, de Audi Q6 geen optie? Ik vind die ook wel nog best aangenaam om naar te kijken.
Q6 vreemd genoeg zéér moeizaam om binnen budget geconfigureerd te krijgen.
Ik zie hem zelf ook graag, maar weet niet of t de leasingcondities, fleetkorting of weet ik wat is... ik krijg hem enkel zo goed als kaal binnen budget wat me voor die auto nogal jammer lijkt.
Zoals de meeste Duitsers zitten veel belangrijke features verstopt in 1001 verschillende packs die ik er gewoon niet bij krijg.
Vind deze ook echt jammer, ik rijd nu ook met Audi en ben daar eigenlijk wel heel tevreden van.
Geen Xpeng in de selectie: enkel VW/Audi, Mercedes, BMW, Volvo/Polestar, Tesla, Renault, Nissan en Ford, enkel PHEVs of EVs

Uit die lijst zou ik zonder twijfel voor i5 gaan.
Speelt zeker ook in mijn hoofd, enige 2 factoren die hier tegen spelen:
- De batterijtechnologie is al ietwat verouderd ivm. de new kids on the block, "maar" 205kW laden en ±500km WLTP
- De madam zaagt dat het "weeral ne lagen is, en da's minder praktisch met een baby", wat voor mij minder een rol speelt, want die wagen lijkt mij meer dan ruim genoeg

N.B.: vaak hoor ik bij BMW ook het argument dat ze iets vinniger en sportiever rijden, echter is dit voor mij totaal niet van belang.
Comfort speelt voor mij de belangrijkste rol, uiteraard kan dat ook een BMW zijn.

Ik geef zeker toe dat het een luxeprobleem is, ik ben zelf ook verschoten toen ik begon met configureren.
Best wel ironisch want ik zat nog geen jaar geleden op ditzelfde forum te sakkeren dat de tijden van 5-reeksen voor simpele bedienden gedaan waren.

Na nog meer foefelen in die configurator lijkt de GLC Business met redelijk wat opties toch wel te neigen naar wat t zal worden, het voelt alleen een beetje riskant om daar dan voor te gaan zonder ooit het interieur en rijgedrag te ervaren. (ik moet bestellen voor 19/12)
Nieuw CLA interieur komt in de buurt alsook de E-klasse met de 3 schermen dus je hebt wel een idee natuurlijk.

Mensen die nog suggesties hebben... shoot!

Terug
Bovenaan