De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Nog exact 6mnd en kan mijn bedrijfsauto dumpen voor een zak geld. Ik sta te popelen om van mijn politieke schietschijf af te raken.

Ik zou zeggen 'be careful what you wish for' want het lijkt me dat de dagen van de bedrijfsauto geteld zijn in de huidige fiscale, budgetaire en syndicale omgeving waar elke euro omgedraaid moet worden en er expliciet gekeken wordt naar iedereen die een frank meer verdiend dan het gemiddelde.

Ik heb de keuze om te gaan voor een heel genereuze zak bruto geld per maand in compensatie voor de auto af te geven. Ik kies eieren voor mijn geld. Ik hoop enkel dat de verplichte invoering van het mobi budget geen roet in het eten strooit. Ik wil mijn bruto zak geld. Die pakken ze me nooit meer af en telt voor groepsverzekering, 13e maand, indexaties mooitjes mee. Ik wil geen mobi budget dat - naar mijn insziens - de komende jaren een prime target wordt om geld te vinden om te putten te dempen.

Tenzij iemand denkt dat ze gaan blijven bedrijven toelaten om zo goed als belastingsvrij geld uit te delen aan reeds goede verdieners die thuiswerken en dan hun hypotheek ermee betalen. Je ziet al van ver dat ze daar wel eens zouden durven wat sollidariteitsbijdrages op pakken. Op een bedrijfsauto kun je weinig incrementeel doen om geld te vangen bij de finale gebruiker. Je kunt moeilijk 2% of 5% auto afpakken. Je kunt wel gemakkelijk wat "solidariteitsbijdrages" in je zak steken...

Tenzij iemand denkt dat ze gaan blijven bedrijven toelaten om zo goed als belastingsvrij geld uit te delen aan reeds goede verdieners die thuiswerken en dan hun hypotheek ermee betalen. Je ziet al van ver dat ze daar wel eens zouden durven wat sollidariteitsbijdrages op pakken. Op een bedrijfsauto kun je weinig incrementeel doen om geld te vangen bij de finale gebruiker. Je kunt moeilijk 2% of 5% auto afpakken. Je kunt wel gemakkelijk wat "solidariteitsbijdrages" in je zak steken...
Hier ook wagen ingeleverd en mobiliteitsbudget momenteel. Vrees ook wel dat dit niet kan blijven duren op lange termijn.
Nuja het wordt zelfs verplicht vanaf 2026 dacht ik dat werkgevers het aanbieden? De vraag is natuurlijk of alles in pijler 2 belastingsvrij gaat blijven. Zolang iedereen blind een bedrijfswagen blijft kiezen zal het wel meevallen denk ik. Beetje vreemd dat dit de standaardkeuze blijft.

Wat bedoel je met een zak bruto geld binnen 6 maand? Hoe gaat u werkgever hier mee om dan, gewoon in de vorm van ander loonpakket? Waarom zou je dat verkiezen boven mobiliteitsbudget op dit moment, de zak moet dan toch een stuk groter zijn als je tco van de wagen?

Hier ook wagen ingeleverd en mobiliteitsbudget momenteel. Vrees ook wel dat dit niet kan blijven duren op lange termijn.
Nuja het wordt zelfs verplicht vanaf 2026 dacht ik dat werkgevers het aanbieden? De vraag is natuurlijk of alles in pijler 2 belastingsvrij gaat blijven. Zolang iedereen blind een bedrijfswagen blijft kiezen zal het wel meevallen denk ik. Beetje vreemd dat dit de standaardkeuze blijft.

Wat bedoel je met een zak bruto geld binnen 6 maand? Hoe gaat u werkgever hier mee om dan, gewoon in de vorm van ander loonpakket? Waarom zou je dat verkiezen boven mobiliteitsbudget op dit moment?

We kunnen al jaar of 2 kiezen tussen auto houden of auto inruilen voor >2000 bruto per maand erbij. Aangezien ik full-time thuis ben en de madam ook een bedrijfswagen heeft, relatieve no-brainer. En die bruto telt voor alles gewoon mee aangezien het gewoon een bruto aanpassing is en geen apart lijntje op de loonfiche of zo.

De Catch is dat je enkel kunt switchen als je lease contract afloopt. Beetje vreemde logica van HR want als ze mensen van hun auto willen krijgen, zou je verwachten dat het snel ook mag. quod non. Maar goed, HR (EU, er is geen specifieke Belgische HR bij ons - obviously) heeft ook deze achterlijke regeling uitgewerkt, dus het is niet dat ze een idee hebben wat ze doen. Mijn lease verloopt dus in juni volgend jaar, dan kan ik switchen.

Ik heb een voorstel op papier van het ruilbedrag en een datum wanneer ik mag beslissen. Dus ik ga ervan uit dat ze dat gaan honoreren los van welke regeling er voor mobi budget uit de bus komt, want dat zou ze uiteraard veel voordeliger uitkomen (en mij nadeliger).

Overigens geloof ik nooit dat ze bij ons een mobibudget ding gaan uitwerken want ze duwen iedereen van de auto's weg. Dus ze kunnen gewoon redeneren dat er niemand meer eligible is. Indien ze iets uitwerken gaan ze veel te laat zijn. Midden juni pak ik mijn zak geld en ben ik ermee weg. Ze hebben ook de historie van gewoon incorrecte zaken te doen en de wet niet te volgen. Soms bewust, vaak uit onkunde (remember, er is 0 interne lokale HR). Contract aanpassing met zak geld erbij en de auto weg is bindend, clean, afgerond en geen gezever in de toekomst.

We kunnen al jaar of 2 kiezen tussen auto houden of auto inruilen voor >2000 bruto per maand erbij. Aangezien ik full-time thuis ben en de madam ook een bedrijfswagen heeft, relatieve no-brainer. En die bruto telt voor alles gewoon mee aangezien het gewoon een bruto aanpassing is en geen apart lijntje op de loonfiche of zo.

Ja ok bij 2k plus moet je niet twijfelen, dan mag er nog de helft afgaan en heb je al een mooie bedrijfswagen netto onder de streep en zoals je zegt telt het nog eens mee voor premies e.d.

Bij ons is het mobbudget al enkele jaren aanwezig en met 2 bedrijfswagen in het gezin was dit een no brainer.
Ik kies alvast nooit meer een bedrijfswagen want dat kan al helemaal niet blijven duren dit ja en alleman te geven in een loonpakket. Belgie kennende gaan ze velen naar alternatieven willen pushen om dan later die alternatieven te viseren.
Bruto of mobbiliteitsbudget is voor vele financieel verl interssanter.

Wat bedoel je met een zak bruto geld binnen 6 maand? Hoe gaat u werkgever hier mee om dan, gewoon in de vorm van ander loonpakket? Waarom zou je dat verkiezen boven mobiliteitsbudget op dit moment, de zak moet dan toch een stuk groter zijn als je tco van de wagen?
Standaardkeuze? Ik heb al meermaals artikels zien passeren dat velen, al zeker de jongere WN's, van die wagen af zien & kiezen voor de alternatieve peilers in dat mobi-budget.
Ook bij ons zijn er gerust al enkele die de wagen laten vallen & het in de lening stoppen. Dus peiler 2.

@cege, uiteraard ook altijd maar de keuze bij het aflopen van het leasing contract.
Om dat op te zeggen moet je nl. ook een 'boete' betalen van enkele maanden lease.
Alsook staat uw 'keuze' telkens 4 of 5 jaar op hun HR boeken, dus ik kan mij maar al te goed voorstellen dat men geen goesting heeft om dat tussendoor te heronderhandelen.
Want er kan vanalles mee gemoeid zijn, zoals mensen die maandelijks bijleggen voor een hogere categorie of zoiets.
Ook is het zo dat men mobi-budget aanbiedt, maar enkel nadat uw huidige ICE lease (dus pre-mobi-budget) is afgelopen. Pretty much same reasons. Maar verder is daar ook nog eens het budget anders berekend in 't oud VS 't nieuw systeem.

Maar kom, voor mij MOET het de standaard keuze blijven @Steakfriet. Of toch, als ik er mijn broek niet wil aan scheuren.
Als het er op aan zou komen zou ik peiler 2 wel overwegen, maar in de huidige vorm dus niet. Die peiler is nl. heel discriminerend t.o.v. mensen zonder (genoeg) schulden. Aangezien ik niet voldoende schulden heb, zou ik 't gros van m'n mobi budget dus gewoon moeten laten uitbetalen op 't einde van 't jaar & dan blijft een wagen gewoon interessanter.

Dus onafhankelijk of het stand zal houden op de lange termijn kan ik er zelf niets mee aanvangen.

Niet persé momenteel. Zou dan sowieso ook zelf auto moeten kopen. Maar toont wel dat ze't niet helemaal promoten bij ons denk'k.
Gohja. Mits het grote verschil dat die 'bedrijfswagen' nooit van ons wordt. Da's basically gewoon vruchtgebruik van dat product dat je krijgt. En dan komen er nog belastingen bij (VAA). Laat staan het gezever daarrond elke paar jaar als die vernieuwd moet worden.

Die Euro's die je in peiler 2 krijgt gaan in feite naar uw eigen zakken (zijnde naar uw woning), dus die worden effectief van u. En dan nog gewoonweg belastingvrij.
Dus stel dat je 1K leasing budget hebt, dan krijg je effectief 1K. Stel dat je dan een wagen koopt aan 30K, dan is die op 30 maanden terug in de pocket & de rest is profit. Uiteraard komen er nog wel wat extra kosten bij kijken, zoals verzekering & naft. But still.
En natuurlijk, die wagen IS van u, dus heeft nog restwaarde ook.

Nu, uw tankkaart vervalt dan ook natuurlijk & dat is een dynamisch bedrag. Maar, zolang je geen vele duizenden kilometers bolt voor uw werk, dan lijkt het mij een interessantere optie. Zolang het blijft duren natuurlijk.

En uiteraard, zolang je genoeg schulden aanhoudt.

Standaardkeuze? Ik heb al meermaals artikels zien passeren dat velen, al zeker de jongere WN's, van die wagen af zien & kiezen voor de alternatieve peilers in dat mobi-budget.
Ook bij ons zijn er gerust al enkele die de wagen laten vallen & het in de lening stoppen. Dus peiler 2.

@cege, uiteraard ook altijd maar de keuze bij het aflopen van het leasing contract.
Om dat op te zeggen moet je nl. ook een 'boete' betalen van enkele maanden lease.
Alsook staat uw 'keuze' telkens 4 of 5 jaar op hun HR boeken, dus ik kan mij maar al te goed voorstellen dat men geen goesting heeft om dat tussendoor te heronderhandelen.
Want er kan vanalles mee gemoeid zijn, zoals mensen die maandelijks bijleggen voor een hogere categorie of zoiets.
Ook is het zo dat men mobi-budget aanbiedt, maar enkel nadat uw huidige ICE lease (dus pre-mobi-budget) is afgelopen. Pretty much same reasons. Maar verder is daar ook nog eens het budget anders berekend in 't oud VS 't nieuw systeem.

Maar kom, voor mij MOET het de standaard keuze blijven @Steakfriet. Of toch, als ik er mijn broek niet wil aan scheuren.
Als het er op aan zou komen zou ik peiler 2 wel overwegen, maar in de huidige vorm dus niet. Die peiler is nl. heel discriminerend t.o.v. mensen zonder (genoeg) schulden. Aangezien ik niet voldoende schulden heb, zou ik 't gros van m'n mobi budget dus gewoon moeten laten uitbetalen op 't einde van 't jaar & dan blijft een wagen gewoon interessanter.

Dus onafhankelijk of het stand zal houden op de lange termijn kan ik er zelf niets mee aanvangen.
Welke artikels zijn dat, ik las maar 4% en dan weet ik zelfs niet of het over bedrijven gaat die het actief aanbieden of totale mensen die recht hebben op een bedrijfswagen. Bij ons ken ik niemand persoonlijk al zijn er wel (groot bedrijf).

Dat van die "boete" klopt gedeeltelijk, ik denk trouwens ook dat het van bedrijf tot bedrijf afhangt wanneer je mag in en uitstappen. Het ene zal zich aan het contract houden en anderen zetten hem op de parking. In principe zou je ook terug mogen instappen wanneer je wil als je toch ineens een wagen nodig hebt in theorie.

Dat het voor u de standaardkeuze moet blijven is natuurlijk gericht op u situatie. Ik vind dat ze het gerust meer mogen promoten, toen ik mijn vorige bedrijfswagen koos had ik graag al actiever op de hoogte geweest van het mobiliteitsbudget. Het is pas nu dat mensen het algemeen beginnen te kennen, vraag maar is aan kenissen en vrienden en de meesten hebben er nooit van gehoord.
Het is gewoon goed dat ze naar die wagens gaan kijken en alternatieven aanbieden ipv de standaardkeuze. Er zijn er veel die een wagen van de firma hebben die rond de kerktoren rijden, op enkele km's van het werk wonen maar wel aan den toog kunnen zeggen ik heb er ene

Wel akkoord dat voor de meeste het een keuze moet blijven, voor velen is een auto wel de betere keuze maar zeker niet de % die nu een bedrijfswagen hebben.. Jij zegt dus dat je ofwel geen huur betaald, uw woning grotendeels is afbetaald of nog thuis woont, dit is niet de situatie voor het overgrote deel van de mensen. Los daarvan kan je ook andere zaken dan hypotheek in pijler 2 steken uiteraard zoals OV, elek fietsen, deelauto's... Nuja welke mensen er zo een speedelec least van 5-10k kan je hopelijk ook op twee handen tellen. Voor dat geld koop je een zuinige moto.

Een fiscaal gunstig systeem waar enkel de mensen die hun bedrijfswagen niet voor hun job nodig hebben van kunnen genieten.
We discrimineren bijna de mensen die een bedrijfswagen nodig hebben. België, proficiat

Een fiscaal gunstig systeem waar enkel de mensen die hun bedrijfswagen niet voor hun job nodig hebben van kunnen genieten.
We discrimineren bijna de mensen die een bedrijfswagen nodig hebben. België, proficiat
Ik stel voor om de discriminatie te stoppen en gewoon de bedrijfswagen afschaffen.

Welke artikels zijn dat, ik las maar 4% en dan weet ik zelfs niet of het over bedrijven gaat die het actief aanbieden of totale mensen die recht hebben op een bedrijfswagen. Bij ons ken ik niemand persoonlijk al zijn er wel (groot bedrijf).

Dat van die "boete" klopt gedeeltelijk, ik denk trouwens ook dat het van bedrijf tot bedrijf afhangt wanneer je mag in en uitstappen. Het ene zal zich aan het contract houden en anderen zetten hem op de parking. In principe zou je ook terug mogen instappen wanneer je wil als je toch ineens een wagen nodig hebt in theorie.

Dat het voor u de standaardkeuze moet blijven is natuurlijk gericht op u situatie. Ik vind dat ze het gerust meer mogen promoten, toen ik mijn vorige bedrijfswagen koos had ik graag al actiever op de hoogte geweest van het mobiliteitsbudget. Het is pas nu dat mensen het algemeen beginnen te kennen, vraag maar is aan kenissen en vrienden en de meesten hebben er nooit van gehoord.
Het is gewoon goed dat ze naar die wagens gaan kijken en alternatieven aanbieden ipv de standaardkeuze. Er zijn er veel die een wagen van de firma hebben die rond de kerktoren rijden, op enkele km's van het werk wonen maar wel aan den toog kunnen zeggen ik heb er ene

Wel akkoord dat voor de meeste het een keuze moet blijven, voor velen is een auto wel de betere keuze maar zeker niet de % die nu een bedrijfswagen hebben.. Jij zegt dus dat je ofwel geen huur betaald, uw woning grotendeels is afbetaald of nog thuis woont, dit is niet de situatie voor het overgrote deel van de mensen. Los daarvan kan je ook andere zaken dan hypotheek in pijler 2 steken uiteraard zoals OV, elek fietsen, deelauto's... Nuja welke mensen er zo een speedelec least van 5-10k kan je hopelijk ook op twee handen tellen. Voor dat geld koop je een zuinige moto.
Goh, ik heb toch ook al van enkele collega's gehoord dat ze niet zoveel jaren meer moeten betalen voor hun woning. Niet iedereen leent op 100 jaar eh. Al zeker niet als je met 2 bent.

In mijn geval is het slechts een paar 100en EUR/mnd meer voor m'n woning. En ik hou dat in feite enkel nog aan omdat er nog een stukje woonbonus op zit (ook al is het de verminderde versie) tezamen met een vrij lage rentevoet. Basically, net genoeg om die fiscale korf te vullen indertijd.
Dus ik zou nog niet eens de helft van m'n mobi-budget in m'n lening kunnen steken.

Huur? Uiteraard niet.
Nog thuis? I wish dat ik nog zo jong was. 😅

Ja, maar is niet zo voor meerderheid v/d mensen?
Sure, I get it. Er zijn genoeg mensen die hoge cijfers op hun lening staan hebben & lenen tot ze vrijwel in pensioen gaan. Maar ideaal is toch anders eh.
Hangt er ook al wat vanaf natuurlijk of je een lening aangaat met 25 jaar doorlooptijd als je 25 bent VS als je 45 bent.
En yes, ik weet dat er ook zeker oneindige huurders zijn.

Net daarom dat ik die peiler 2 discriminerend vindt. Ik heb nooit niets gratis gehad eh, maar omdat ik beter met m'n geld omga dan vele anderen, wordt ik uitgesloten van het systeem & betaal ik dus weeral meer inkomstenbelasting.

Bedrijven die u zomaar laten in- en uitstappen in die wagens zijn enkel de bedrijven die veel verloop hebben & waar er veel wagens op den hof staan lijkt mij. Voor bedrijven met minder verloop lijkt mij dat bijlange zo evident/wenselijk niet.
Wagens op den hof blijven ook geld kosten eh (als je 't leasing contract niet vervroegd afzegt & dus de 'boete' betaald).

En al zeker niet zo evident als men u min of meer uw 'goesting' laat kiezen (e.g. nieuwe wagen zelf configureren). In dat geval ga je die vrijheid uiteraard zelf ook moeten laten vallen als WN & gewoon in de eerste de beste poolwagen springen.

Al die'n andere shizzle dat ge in mobi-budget kunt steken ...
Ja nee, ze mogen hun random vélo's, treinen & deelshizzle houden.

Ik heb denk ik al 10 jaar niet meer op een fiets gezeten. Laat staan dat ik privé ooit al het openbaar vervoer genomen heb nadat ik gedaan had met 't school.

Nog exact 6mnd en kan mijn bedrijfsauto dumpen voor een zak geld. Ik sta te popelen om van mijn politieke schietschijf af te raken.

Ik zou zeggen 'be careful what you wish for' want het lijkt me dat de dagen van de bedrijfsauto geteld zijn in de huidige fiscale, budgetaire en syndicale omgeving waar elke euro omgedraaid moet worden en er expliciet gekeken wordt naar iedereen die een frank meer verdiend dan het gemiddelde.

Ik heb de keuze om te gaan voor een heel genereuze zak bruto geld per maand in compensatie voor de auto af te geven. Ik kies eieren voor mijn geld. Ik hoop enkel dat de verplichte invoering van het mobi budget geen roet in het eten strooit. Ik wil mijn bruto zak geld. Die pakken ze me nooit meer af en telt voor groepsverzekering, 13e maand, indexaties mooitjes mee. Ik wil geen mobi budget dat - naar mijn insziens - de komende jaren een prime target wordt om geld te vinden om te putten te dempen.

Ik denk dat +50% voor dat voorstel zou gaan dat je hebt gekregen, ik zou ook geen seconde twijfelen in elk geval. Want dat mobiliteitsbudget is ook gebonden aan regels en niet iedereen heeft een lening etc.

Goh, ik heb toch ook al van enkele collega's gehoord dat ze niet zoveel jaren meer moeten betalen voor hun woning. Niet iedereen leent op 100 jaar eh. Al zeker niet als je met 2 bent.

In mijn geval is het slechts een paar 100en EUR/mnd meer voor m'n woning. En ik hou dat in feite enkel nog aan omdat er nog een stukje woonbonus op zit (ook al is het de verminderde versie) tezamen met een vrij lage rentevoet. Basically, net genoeg om die fiscale korf te vullen indertijd.
Dus ik zou nog niet eens de helft van m'n mobi-budget in m'n lening kunnen steken.

Huur? Uiteraard niet.
Nog thuis? I wish dat ik nog zo jong was. 😅

Sure, I get it. Er zijn genoeg mensen die hoge cijfers op hun lening staan hebben & lenen tot ze vrijwel in pensioen gaan. Maar ideaal is toch anders eh.
Hangt er ook al wat vanaf natuurlijk of je een lening aangaat met 25 jaar doorlooptijd als je 25 bent VS als je 45 bent.
En yes, ik weet dat er ook zeker oneindige huurders zijn.

Net daarom dat ik die peiler 2 discriminerend vindt. Ik heb nooit niets gratis gehad eh, maar omdat ik beter met m'n geld omga dan vele anderen, wordt ik uitgesloten van het systeem & betaal ik dus weeral meer inkomstenbelasting.

Bedrijven die u zomaar laten in- en uitstappen in die wagens zijn enkel de bedrijven die veel verloop hebben & waar er veel wagens op den hof staan lijkt mij. Voor bedrijven met minder verloop lijkt mij dat bijlange zo evident/wenselijk niet.
Wagens op den hof blijven ook geld kosten eh (als je 't leasing contract niet vervroegd afzegt & dus de 'boete' betaald).

En al zeker niet zo evident als men u min of meer uw 'goesting' laat kiezen (e.g. nieuwe wagen zelf configureren). In dat geval ga je die vrijheid uiteraard zelf ook moeten laten vallen als WN & gewoon in de eerste de beste poolwagen springen.

Ja nee, ze mogen hun random vélo's, treinen & deelshizzle houden.

Ik heb denk ik al 10 jaar niet meer op een fiets gezeten. Laat staan dat ik privé ooit al het openbaar vervoer genomen heb nadat ik gedaan had met 't school.
Ja ik ken natuurlijk u situatie niet he. Spreek ik hier met een 25 jarige die net de aankoop van een huis deed met zen vriendin of een 45 jarige. Ik wil maar zeggen voor veel mensen dekt het mobbudget de lening wel, zelf ben ik een dertiger dus mijn wonkng is pas binnen 15j afbetaald en hoop ik zo lang mogelijk te genieten van het budget.
Ik maak natuurlijk niemand zen rekening en zrker de uwe niet ;-).
Ik vind het wel een straffe uitspraak van discriminatie en "nooit iets gratis gehad". Ik krijg dat budget ook niet gratis maar lever een wagen in, al snap ik u punt uiteraard wel. Elke tijd heeft ander voor en nadelen.

Ik vind het wel een straffe uitspraak van discriminatie en "nooit iets gratis gehad". Ik krijg dat budget ook niet gratis maar lever een wagen in, al snap ik u punt uiteraard wel. Elke tijd heeft ander voor en nadelen.
Daar gaat het ook niet over eh. Het budget 'krijgen' is gewoon onderdeel van uw loon. Dus 'ik lever een wagen in' is hier niet relevant.

Het punt is dat ik ook dat zelfde mobi-budget systeem zal hebben voor m'n volgende wagen. Dus ik kan even goed 'mijn wagen inleveren'. Maar ik krijg niet hetzelfde belastingvoordeel als een ander omdat ik niet genoeg schulden heb.

Met nooit iets gratis gehad verwijs ik naar de hype van 'tax the rich', die ook hier in België leeft. En ik ben niet die 'rich' omdat ik geen lening aangegaan ben van 4/500K om af te betalen op mijnen alleent. Ik heb met andere woorden m'n woning niet voor niets gekregen.

Noch ben ik een 'forever renter' die verder z'n geld door ramen en deuren gooit door mss 3 keer/jaar op reis te gaan voor duizendend EUR (want die vallen ook onder het systeem).

Ja ik ken natuurlijk u situatie niet he. Spreek ik hier met een 25 jarige die net de aankoop van een huis deed met zen vriendin of een 45 jarige. Ik wil maar zeggen voor veel mensen dekt het mobbudget de lening wel, zelf ben ik een dertiger dus mijn wonkng is pas binnen 15j afbetaald en hoop ik zo lang mogelijk te genieten van het budget.
Ik maak natuurlijk niemand zen rekening en zrker de uwe niet ;-).
En dat is niet enkel voor mij zo eh. Dat is voor iedereen met onvoldoende schulden het geval, gewoon omdat men die peiler 2 koppelt aan uw schulden.
Dus ik mag veralgemeniseren als ik zeg dat de constructie zelf discriminerend is. Onafhankelijk mijn eigen persoonlijke situatie.

Maar uiteraard spreek ik in context van mijn eigen winkel eh. Maar daarmee is mijn 'straffe' uitspraak niet incorrect.
En officieel ben ik ook nog 30er ze. Ni wreed lang meer, mor soit. 😅

Laatst bewerkt:
Willen of niet, die Chinese merken zijn here to stay en hopelijk reageren de traditionele merken gepast door meer value for money aan te bieden.
Ze hebben 5 jaar tijd om er iets van te maken als ze dan mijn geld willen 😬
Dat is wat bij mij het grootste vraagteken is. Hoe premium is die wagen nog na 5j.
En daarmee bedoel ik niet "andere merken die bijhalen" maar eerder hoe duurzaam is die wagen gebouwd?

Als ik BMW koop en die zit vandaag goed en aangenaam weet ik dat dat binnen 5j of 120k km ook zo zal zijn.
In het verleden zelf ervaren dat dit bvb bij een Superb (Skoda) minder was. Na ongeveer 100k km zag en voelde je eigenlijk dat die aan de bestuurderskant doorgezeten was. Als je u dan is op de passagierstoel zette voelde je weer hoe het in het begin was, een hemelsbreed verschil.
Nochtans ben ik met mijn 80kg niet direct een zwaargewicht te nomen.

Bwa. Als je ziet hoe hard ze gepusht hebben en hoeveel zever er geweest is omdat ze zo hard van die auto's wilden afraken.... Hence, de 2000+ die ze bieden om ervanaf te zijn. Dan vind ik het vreemd dat ze er niet snel vanaf willen zijn en die leasecontracten gewoon uitkopen/opzeggen/whatever oplossing bedenken.

Vorig jaar hebben ze herstructurering gedaan en 10+ man met een auto buitengesmeten, waarvan er paar waren die een nieuwe auto hadden van 3-6mnd. Die lease contracten zijn ook gewoon allemaal opgezegd. Dus als het moet, dan kan het.

Ik ben er bijna vanaf, maar een andere collega in Belgie zat in besteltraject en die zijn auto is geleverd bijna een jaar nadat ze de schrapping van auto's aangekondigd hebben. Die mag nog 3.5y zijn auto voor zijn deur zetten (want ook home based) en dan zijn zak geld krijgen. Dat is toch te idioot voor woorden.

Sales heeft btw wel nog auto's, enkel de 'perk cars' zijn afgeschaft. Maar voor sales zijn de budgetten verhoogd met 50-100 euro. En al die auto's zijn ook opgezegd voor einde lease contract en daar mochten nieuwe auto's besteld worden.

Ik snap het, ze zijn uiteraard niet happig om te snel de 2000 per maand uit te delen in ruil voor een auto. Maar, hey, ze moesten niet beslissen om de perk cars af te schaffen in ruil voor een zak geld. Ik denk dat iedereen gelukkig geweest was als ze niks veranderd hadden. Als je natuurlijk de geest uit de fles doet en dan met een giga zak geld zwaait, tjah...

Hier hebben ze vorig jaar beloofd dat het mobi budget in Q1 2025 in voege zou treden, dan werd het Q2, dan... de huidige stand van zaken is:
"Wij wachten nog steeds het regeerakkoord af. Wij hopen dit in de loop van 2026 af te handelen, maar alles ligt in handen van de regering. Ook willen wij wachten wat er sectoraal wordt beslist."
Hoezo denk ik dan? Mobiliteitsbudget lijkt momenteel al redelijk breed ingeburgerd maar hier wordt nog steeds gewacht op het regeerakkoord? Zeg gewoon dat je eigenlijk niet wil en dat je het enkel gaat invoeren als je echt verplicht wordt en geen dag vroeger dan... dit is echt cafetaria-/flexplan al over again.

Niet dat het echt uitmaakt voor mij: ik heb mijn auto nodig voor mijn werk, ik woon op meer dan 10km en ik mag als "operationele" officieel maar 1 dag van thuiswerken en er is ongeveer 0% kans dat ze 5k bedienden zogezegd 50% van thuis gaan laten werken voor de fiscale optimalisatie. Dus mobi budget of niet: het gaat toch een auto blijven. En als ze blijven weigeren van de budgetten op te trekken van het niveau waarop ze al 10 jaar zitten gaat er sowieso niks overblijven om nog in een andere pijler te steken, integendeel...

Hier ook halfweg het jaar wagen ingeleverd waarvan leasing stopte. Eigen benzinewagen gekocht en nu in afwachting van invoering mobiliteitsbudget (hopelijk januari maar vrees ervoor door getalm in regering, mogelijke overgangsperiode en trage HR...), nu krijg ik wel al een soort brutovergoeding die weliswaar niet alle kosten dekt.

Maar zoals cege zegt, het systeem van bedrijfswagens zal ooit wel eens op de schop moeten of meer belast moeten worden, al vrees ik ook hetzelfde voor het mobileitsbudget als dit te populair wordt... Hoofdreden voor mij is nog lopende lening van ongeveer 10 j + car policy met vaak eigen bijdrage die me nie echt aanstond en als autoliefhebber liever zelf iets kiezen zonder 'verplichte' laadkabel.

Terug
Bovenaan