De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
De i5 sedan dan toch, niet de break? Madam parabellum zal binnenkort ook weer mogen veranderen na dik 4 jaar iX3.
i5 break zou ideaal zijn maar hoogstwaarschijnlijk buiten budget. A6 break zou mogelijk/waarschijnlijk wel gaan. i4 is ook een optie maar iets kleiner natuurlijk. Of id7 voor het formaat.

Tussen de A6 avant e-tron corperate en de i5 touring edrive40 M edition zit 60 euro bruto/maand. 30 euro netto verschil dus give or take.
Kortingen zullen harder doorwegen dan het verschil in catalogusprijs tussen de twee vermoed ik.
Een i5 touring edrive40 M-edition is hier wel gelukt binnen mijn budget, een A6 avant moest ik zelfs niet aan beginnen (niet dat ik dat zou willen :hurrr:)

Tussen de A6 avant e-tron corperate en de i5 touring edrive40 M edition zit 60 euro bruto/maand. 30 euro netto verschil dus give or take.

Benieuwd naar de simulator in dat geval. Zal ook afhangen van de kortingen die elk merk geeft aan de werkgever van mijn vrouw natuurlijk.
i5 break zou bij mij zonder probleem in budget passen. Maar aangezien mijn vrouw bij een veel grotere werkgever zit (meer auto voor eenzelfde leasebudget) en ik op minder dan 10 kilometer van mijn werk woon (volledig mobiliteitsbudget netto uitbetaald wegens hypotheek), blijft het interessanter dat mijn vrouw diegene is die de bedrijfswagen pakt.

Kortingen zullen harder doorwegen dan het verschil in catalogusprijs tussen de twee vermoed ik.
Een i5 touring edrive40 M-edition is hier wel gelukt binnen mijn budget, een A6 avant moest ik zelfs niet aan beginnen (niet dat ik dat zou willen :hurrr:)

Tussen de i5 en de a6 is de keuze niet zo moeilijk nee, zou dan ook de i5 nemen.

We nemen wel wat auto's af natuurlijk en als de wagen niet in mijn band valt dan zal er niet veel afgenomen worden. De band boven mij zijn de directors en die zijn beperkt in aantal.

Uiteindelijk maakt de wagen niet zoveel uit. Maar als de verschillen klein zijn in prijs, dan neem ik wel de dure auto natuurlijk.

Tussen de i5 en de a6 is de keuze niet zo moeilijk nee, zou dan ook de i5 nemen.

We nemen wel wat auto's af natuurlijk en als de wagen niet in mijn band valt dan zal er niet veel afgenomen worden. De band boven mij zijn de directors en die zijn beperkt in aantal.

Uiteindelijk maakt de wagen niet zoveel uit. Maar als de verschillen klein zijn in prijs, dan neem ik wel de dure auto natuurlijk.
Gohja, 'k zou 't zo nog niet weten. Vroeger een no-brainer. Maar de richting van BMW tegenwoordig is totaal niet naar m'n goesting.

En wss zal tegen dat ik moet bestellen, binnen een jaar of 2, er al een facelift uit zijn. En als ze dan bij die facelift heel dat ding er nóg erger op maken (a la den nieuwe iX3) ... jah ... :cry2:
De buiten look v/d i5 vindt ik na enkele jaren nog steeds een downgrade t.o.v. de mijne. En als men binnenin den toer opgaat van de iX3 dan weet ik niet of ik dat zou kunnen slikken.

Heb de nieuwe A6 weliswaar nog nooit in 't echt gezien, dus dunno of 't echt beter is of niet. But still.
Anderzijds hoor/lees ik dan dat de A6 duurder zou uitkomen in lease, dus da's dan ook ni interessant natuurlijk.

Ja, een mooie auto kiezen is niet meer zo makkelijk.
Ofwel is het eenheidsworst, ofwel is het een emotieloos spaceship.

Op looks zou ik de polestar 4 nemen denk ik. En dat heb ik nog nooit gehad, zou leasebak nr 12 worden, dus heb al wel wat merken gehad.

Ja, een mooie auto kiezen is niet meer zo makkelijk.
Ofwel is het eenheidsworst, ofwel is het een emotieloos spaceship.
Tja, en 25 jaar geleden was een firmawagen een dieseltractor met (als je veel geluk had) wel 90pk of zo. Het is niet alsof het vroeger zoveel beter was.

Tja, en 25 jaar geleden was een firmawagen een dieseltractor met (als je veel geluk had) wel 90pk of zo. Het is niet alsof het vroeger zoveel beter was.

Heb nooit onder de 150pk gehad tbh, ook 20 jaar geleden niet.
Ik heb altijd zelf mogen kiezen binnen een bepaald budget en altijd wel iets gevonden naar mijn goesting. Nu is het een vaste lijst, begonnen met de huidige (een iX3 impressive) en ze gaan daar mee door, gewoon een kleurtje kiezen, sommige hebben nog 1 of 2 optiepakketen en that's it. Op die manier bekomen ze volumekortingen.

Op zich mag ik niet klagen denk ik, een i5 break, a6 avant, GLC400, i4, iX3, Q6 polestar 2 en 4, KIA EV4/5/9, VW ID7. Er zijn ook nog grotere auto's ala peugeot 5008 en ID buzz bvb. Er zal voor ieder wel iets geschikt tussenzitten.
De eerste vraag voor mij is of ik er nog ene neem of ik voor het geld ga en zelf iets koop.

Dikke eerste bedrijfswagen dan. In die periode was dat toch niet ingeburgerd zoals dat nu is, laat staan dat ze >150 PK onder het gat van een starter schoven. Mijn eerste bedrijfswagen had er 90...

Dikke eerste bedrijfswagen dan. In die periode was dat toch niet ingeburgerd zoals dat nu is, laat staan dat ze >150 PK onder het gat van een starter schoven. Mijn eerste bedrijfswagen had er 90...
Idem hier, was er ook 90 dacht ik. Ik herinner me dat nochtans wel als leuke tijden :biglaugh:

Idem hier, was er ook 90 dacht ik. Ik herinner me dat nochtans wel als leuke tijden :biglaugh:

Leukste tijd was de paar maand toen mijn eerste bedrijfswagen in bestelling was maar ik in de tussentijd wel al een tankkaart had gekregen.
Ik reed toen privé met een Saab 9-3 turbo (10-11 liter naft per 100 kilometer) dus dat was een ideale combinatie :laugh:

Zover je een opel astra H GTC 1.9CDTI 150pk (omdat de 120pk versie niet leverbaar was) een dikke bedrijfswagen noemt natuurlijk.

Hij was in elk geval goedkoper dan een VW polo 1.4TDI waarvoor ik bedankt had.

Hier was het een diesel van 105 pk en dat was als eerste auto meer dan voldoende en zeker genoeg om vlot mee te kunnen in het verkeer.
En eerlijk gezegd meer geld dan ik toen zelf aan een auto zou gegeven hebben :)

Hier zelfs nog een Peugeot 208 met 68pk en een Opel Corsa met 68pk gehad als bedrijfswagen. Qua rijbeleving wel beter omdat je nog zelf moest schakelen en de motor hoorde "brullen" bij optrekken (moest ook wel om vooruit te geraken). Uiteindelijk reed zoiets heel leuk omdat je echt tot de limieten van die auto kon gaan. Met de Corsa ben ik toen in Frankrijk nog gelaserd door de gendarmerie tegen een snelheid die hoger lag dan de topsnelheid op het gelijkvormigheidsattest. 😅

Nu met dat elektrisch rijden is een deel van de beleving spijtig genoeg verdwenen (ook bij de automatische versnellingsbakken bij ICE wagens trouwens) en kan je ook niet meer het maximale eruit halen. Toen ik in de Dominicaanse een auto huurde, kreeg ik een nieuwe Kia Picanto die zelfs geen ABS, ESP, ... had (is verplicht door de EU, maar buiten de EU kan je nog nieuwe auto's krijgen zonder die zaken). Ondanks dat het een kleine koekendoos was met een zielig motortje, reed dat echt mega plezant door het ontbreken van al die elektronische snufjes die de rijbeleving beperken.

Dus ja, wat is beter... Alles heeft z'n charme zeker? Veel vermogen hebben is leuk, maar auto's tot hun limiet kunnen rijden ook.

Je reed met 70 PK toen de gemiddelde wagen er misschien 100 had.
Laatste cijfers die ik vind is dat het 147 PK in 2021 was. Neem er de EV-boom bij en het zal nu al vlotjes boven de 150 liggen. Wat maakt dat koekendozen met 70 PK echt nog maar moeilijk meekunnen met het hedendaags verkeer.
Heb twee jaar geleden nog eens met zo’n koekendoos gereden. Eerste dag al een inhaalmanoeuvre verkeerd ingeschat. Als je een moderne EV gewoon bent kan je echt niet meer inschatten hoe verdomd traag die koekendozen optrekken…

We hebben hier nog een ICE met 90pk, dat is niet vlot, maar je stelt je daar toch op in. Ik haal sowieso niet vaak iemand kn (dan moet hij al heel traag rijden), maar met de corsa begin ik daar zelfs niet aan.

Maar als ik nu op de lijst zie, de iX3 heeft 450pk, de GLC400 490pk. Dat gaat echt nergens over. 0-100 rond de 6,5-7,5s is voor mij meer dan vlot genoeg. Dan zit je bij de meeste aan 270-300pk met een EV van 2,2-2,5 ton.

Ik rij mijn iX3 95+% van de tjjd in eco modus… die trekt de straatstenen er niet uit maar is vlot genoeg voor dagelijks verkeer.

We hebben hier nog een ICE met 90pk, dat is niet vlot, maar je stelt je daar toch op in. Ik haal sowieso niet vaak iemand kn (dan moet hij al heel traag rijden), maar met de corsa begin ik daar zelfs niet aan.

Maar als ik nu op de lijst zie, de iX3 heeft 450pk, de GLC400 490pk. Dat gaat echt nergens over. 0-100 rond de 6,5-7,5s is voor mij meer dan vlot genoeg. Dan zit je bij de meeste aan 270-300pk met een EV van 2,2-2,5 ton.

Ik rij mijn iX3 95+% van de tjjd in eco modus… die trekt de straatstenen er niet uit maar is vlot genoeg voor dagelijks verkeer.
Mijn progressie is ook van dat traject weliswaar. Maar toen ik vroeger met die Meriva 'eco toestanden edition' rond moest toeren voelde dat toch regelmatig wat gevaarlijk hoor. Vooral als je zo ergens moest invoegen waar ze 70/90 bollen. Dat was echt met de piepers zitten elke keer je dat moest doen. En gewoonweg gaspedaal vol naar beneden & toch niet vooruit gaan.
'k Weet er niet veel meer van, zo lang is het geleden. Maar dat gevoel is blijven plakken.

Bij m'n huidige WG was het ne Polo BluMotion, wat iets van een 95PK had peize'k.
Dan 138PK i/d BMW (nen 18d) en daarna begon het PHEV tijdperk.
Mijn vorige 5 reeks was 258PK zeker & de huidige is er net geen 300 (298 met den 'boost').

Wat het zal geven eens ze mij in een Go-Car forceren binnen 2 jaar? Dunno. :p
'k Heb het hier al eerder wel eens geschreven denk ik, maar 't is alles behalve zeker dat ik in dezelfde 'klasse' ga kunnen blijven shoppen (e.g. i5/A6).

Met 90 pk kan je toch vrij vlot mee met het verkeer hoor .
Heb hier jaren een diesel gehad met 90 pk en ik haalde toch vrij vlotjes in op de autostrade (zelfs effe doortrekken naar 160 km/u ging best netjes )
Bedrijfswagen was toen ook eentje met 90 pk en nooit in de problemen gekomen met optrekken , invoegen of inhalen …enkel de eco mode niet gebruiken want dan gaan die dingen inderdaad geen lap vooruit als ge zelf trapt maar als ge inhaalt op de cruisecontrol gaat dat veel soepeler ineens . ;)

Bedrijfsdiesel is nu enen met 130 pk en ja dat gaat iets vlotter maar heb eerlijk gezegd dat vermogen nog maar weinig moeten aanspreken (enkel als ik hem eens in de sportstand zet en verkeerslicht sprintjes trek ) .

Privé wagen heeft nu 200 pk en ja dat trekt vlotjes op als je eens goed duwt maar heb al gemerkt dat je daar ook rekening mee gaat houden …bv bij inhalen op drukke wegen met tegenkomend verkeer dat je vroeger soms wat langer inhield terwijl je nu soms denkt …dit zal juist nog gaan en je ervoor gaat en je dus grotere risico’s neemt . ;)

Ja zelf gereden, mijn vrouw die normaal wagenziek wordt was dan weer niet ziek, kan dus ook gewoon aan mijzelf liggen die zoiezo al wat ziek was. Ik ga allesinds nog is een 2de testrit aanvragen en nog is proberen.

Andere keuzes die ik momenteel op het oog heb:

- Nieuwe Tesla Model Y, alles is daar top aan behalve het feit dat het een tesla is.
- Toyota BZ4X (wel het nieuw model) of de CH-R+ (ik ben een zware toyota fan, rij nu zelf er ook met één), voordeel, alles zit daar inneens in qua rijondersteuning, etc.

- Audi Q4 of indien het in het budget past de Q6, deze laatste vind ik echt wel een ferme auto, plus staat op het nieuw platform van 800V idem aan de hyundai's.
Vind de CH-R+ een mooie wagen en kan wel eens een kandidaat worden als vervanger van onze benzine.
Spijtig dat er nog geen details zijn van wanneer exact juist hij op de markt komt hier en de prijzen.

Terug
Bovenaan