De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Goh. Niet dat ik zelf nog zo'n jong veulen ben hoor. Mor geen klein gasten, dus dat speelt niet natuurlijk.

Ik zoek ook niet noodzakelijk 100% naar sportiviteit. Anders zou ik mij een hot hatch moeten kopen of een of ander coupé sportwagen'achtig ding.
Nee. (of als 'k er echt geld tegenaan zou kunnen gooien kunt ge natuurlijk zeggen dat ik richting M5 of zoiets moet gaan natuurlijk)

Maar als ik enkele jaren geleden eens chauffeur moest spelen met een GLE (PHEV), was mijn ervaring toch dat ik liever rond reed met m'n 530e ipv met dat groot, redelijk lomp ding (het rijgevoel dus).
En ja, ik voelde wel degelijk het verschil als ik pakweg moest optrekken om de snelweg op te rijden bv. Dat ging toch niet zo vlot als de BMW terwijl die wagen wss niet veel minder PK zal hebben gehad.

Nu soit, 'k heb eigenlijk te weinig referentiepunten om algemeen over SUV vs Berline te spreken. Daarvoor zou ik dan eens met een X5 ofzo moeten gaan rondbollen & appelen met appelen vergelijken (e.g. 2 BMW's). But still.

Gewoon ook, dat groot ding voelt mij ook gewoon minder, I dunno, comfortabel?
En 'k bedoel dus niet slechte zetels of zo eh. Gewoon, 't gevoel dat, I dunno, mss gewoon niet wat ik gewoon ben. Who knows.
Ik bol zelf ook niet rond met een kleine wagen eh, daar niet van. Maar met zo nen tank parkeren was toch ook minder comfortabel moe'k zeggen (zelfs vergeleken met de afmetingen van die 5 reeks).

Aaaanyway, 't is ook gewoon goesting & wat ge gewoon zijt zeker.

En dat, da's anno 2025 pretty much elke wagen die op de Europese markt te krijgen is. Zelfs de goedkoopste Dacia ga je dat wss kunnen van zeggen.
OK, de zetels van een 7 reeks zullen comfortabeler zijn dan die van een instapper Dacia, daar ni van. But still, als dit de énige voorwaarden zijn, dan is dat pretty much gelijk wat eh.

Die 3 voorwaarden hebben ook geen relatie met het al dan niet een SUV zijnde.
Tis vooral een persoonlijk gevoel inderdaad denk ik...

Ik ben ook privé helemaal niet bezig met auto's. Ik volg geen autosport, als iemand aan autotuning doet, denk ik wat een geldverspilling,...
Auto's interesseren mij eigenlijk geen knijt.

En tegenwoordig trekken die elektrische auto's sneller op dan eender welke brandstofmotor. Als je met een ID7 (6,5 sec. naar 100km/u) niet genoeg hebt om de autostrade vlot op te komen, dan scheelt er iets denk ik :)
Voor de rest: De gustibus et coloribus non disputandum est inderdaad :)

De ID7 (tourer) is toch gewoon een goede keuze. Als die nog op de lijst staat als ik moet kiezen (Mei volgend jaar) ga ik die ook nemen denk ik.
Mijn iX3 heeft hetzelfde vermogen en dat is meer dan goed genoeg. Ik rij altijd op eco zelfs en dan nog is dat gewoon zeer vlot zonder weg te schieten.

Enfin, als ik nog ene neem uiteraard.

Hier zal het uiteindelijk een BMW I4 worden of een IX3. Heb voor hetzelfde budgeet wel een full option op de I4 wat ik op de IX3 niet heb maar de laatste is wel veel ruimer en recenter.

We zijn hier helemaal off topic aan het gaan, maar wat als je de ev laat vallen voor een mobiliteitsbudget?
Gezien het idd helemaal offtopic aan het gaan is, kunnen we mss beter hier verder gaan.

Aan mobiliteitsbudget hangen ook wel wat regels, zoals het moet een EV zijn (of misschien kan hybride nu nog?) en van de alternatieven is denk ik enkel huur/lening afbetalen interessant. Wat ook maar in specifieke situaties mogelijk is.

iemand een idee hoe accuraat die levertermijn van arval is?

volgens hun zou mijn wagen 2de helft van november geleverd moeten worden.

maar is pas besteld begin oktober. Lijkt mij straf dat ze op anderhalve maand ééntje van de band in zuid korea krijgen en tot hier krijgen met een boot, en de administratie in orde krijgen.

Gezien het idd helemaal offtopic aan het gaan is, kunnen we mss beter hier verder gaan.

Aan mobiliteitsbudget hangen ook wel wat regels, zoals het moet een EV zijn (of misschien kan hybride nu nog?) en van de alternatieven is denk ik enkel huur/lening afbetalen interessant. Wat ook maar in specifieke situaties mogelijk is.
PHEV past niet in een mobi-budget. is nooit geweest voor zover ik weet.
Alsook, de EV zelf zal ook gewoon 'toegewezen' worden onder mobi-budget. Je gebruikt dan gewoon je mobi-budget voor de wagen.

't Ding daar is dat als je nog 'overschot' hebt (e.g. 1000 EUR mobi-budget, wagen van 800), dan kan je 't nog verder opgebruiken aan de andere peilers.
In 't slechtste geval bezig je 't niet op & krijg je op 't einde van 't jaar den overschot uitbetaald (mits belasting van, iets van een 34% of zoiets). Da's basically peiler 3.

En dan heb je peiler 2, wat dus de meest beruchte is nl. dat je uw budget gewoon netto in uw hypotheek of huur mag steken.
Zolang je die kan doen, lijkt mij dat in de meeste gevallen de grootste cadeau van al.
Je verliest ook uw tankkaart, dus wel niet interessant als je nog steeds gigantisch veel kilometers doet natuurlijk.

iemand een idee hoe accuraat die levertermijn van arval is?

volgens hun zou mijn wagen 2de helft van november geleverd moeten worden.

maar is pas besteld begin oktober. Lijkt mij straf dat ze op anderhalve maand ééntje van de band in zuid korea krijgen en tot hier krijgen met een boot, en de administratie in orde krijgen.
Mijne EV3 was eerst in January 2026 , dan verzet naar 8 december 2025 en deze avond bericht gehad dat ik hem één van de dagen mag gaan halen want dat ze bezig zijn met de laatste formaliteiten (dubbele nr plaat en wat documenten )

Privé EV3 ook zo …besteld begin november en mocht hem eind December gaan ophalen . ;)

(Heb de bedrijfswagen al zien staan in de garage en die staat daar zeker al een week zonder platen . )
Ook bij Arval . ;)

Mijne EV3 was eerst in January 2026 , dan verzet naar 8 december 2025 en deze avond bericht gehad dat ik hem één van de dagen mag gaan halen want dat ze bezig zijn met de laatste formaliteiten (dubbele nr plaat en wat documenten )

Privé EV3 ook zo …besteld begin november en mocht hem eind December gaan ophalen . ;)

(Heb de bedrijfswagen al zien staan in de garage en die staat daar zeker al een week zonder platen . )
Ook bij Arval . ;)
Aha Nice 👌 geeft me hoop.

Goh in hoeverre is dat correct? Bij mijn bestelling in september zei BMW ‘eerste helft december’, Arval zegt ‘tweede helft januari’. Speciaal :biglaugh: ik zal het wel zien wanneer ‘m hier is.

Goh in hoeverre is dat correct? Bij mijn bestelling in september zei BMW ‘eerste helft december’, Arval zegt ‘tweede helft januari’. Speciaal :biglaugh: ik zal het wel zien wanneer ‘m hier is.
Schrijven leasefirma's nog wagens in tweede helft december? Als ze 2 weken wachten, met nog 1-2 weken vertraging wegens extra workload dan plots, kunnen ze binnen 4 jaar een wagen verkopen van 2026 ipv één van 2025, scheelt toch een jaar, ook al is het maar 3-4 weken.

De ID7 (tourer) is toch gewoon een goede keuze. Als die nog op de lijst staat als ik moet kiezen (Mei volgend jaar) ga ik die ook nemen denk ik.
Mijn iX3 heeft hetzelfde vermogen en dat is meer dan goed genoeg. Ik rij altijd op eco zelfs en dan nog is dat gewoon zeer vlot zonder weg te schieten.

Enfin, als ik nog ene neem uiteraard.
Kan hem u aanrader de ID7 tourer.
Heb al jaar de ID7 tourer pro S (grote batterij).
Komende van Enyaq is dit wel verbetering van software en rij gedrag.
Hij ziet er inderdaad niet zo gelikt uit als een Audi A6.

Maar als we even prijzen bekijken.
ID7 pro S tourer kost 70K full-option.
Audi A6 kost +100K nog niet full, idem met i5.
En deze auto's waren dan opmerkelijk kleiner in ruitme met twee jonge kinderen.

Sorry maar +100k neerleggen voor een auto is is te duur, is bijna 1/4 van een huis voor een wagen die zijn waarde verliest.
De ID7 vind ik al duur, maar in vergelijking met andere EV's is die 'goedkoop'.
En uiteindelijk rijdt hij goed en comfortabel, niet de sportiness maar zoeken meeste niet.

Al naar Spanje gereden zonder problemen. En Marseille -> Brussel doe je in 2-3 laadstops in de zomer.

Schrijven leasefirma's nog wagens in tweede helft december? Als ze 2 weken wachten, met nog 1-2 weken vertraging wegens extra workload dan plots, kunnen ze binnen 4 jaar een wagen verkopen van 2026 ipv één van 2025, scheelt toch een jaar, ook al is het maar 3-4 weken.
Klopt. Staat ook letterlijk in de bestelbevestiging van Arval: tussen 15 en 31/12 worden geen wagens meer ingeschreven.
Dus ofwel heb ik geluk en komt hij er nog net voor maar de kans lijkt me inderdaad reëel dat hij net in de tweede helft valt, en tegen dat ze dan in januari hun achterstand hebben ingehaald zal het misschien wel degelijk 2e helft januari zijn :tongue:

Kan hem u aanrader de ID7 tourer.
Heb al jaar de ID7 tourer pro S (grote batterij).
Komende van Enyaq is dit wel verbetering van software en rij gedrag.
Hij ziet er inderdaad niet zo gelikt uit als een Audi A6.

Maar als we even prijzen bekijken.
ID7 pro S tourer kost 70K full-option.
Audi A6 kost +100K nog niet full, idem met i5.
En deze auto's waren dan opmerkelijk kleiner in ruitme met twee jonge kinderen.

Sorry maar +100k neerleggen voor een auto is is te duur, is bijna 1/4 van een huis voor een wagen die zijn waarde verliest.
De ID7 vind ik al duur, maar in vergelijking met andere EV's is die 'goedkoop'.
En uiteindelijk rijdt hij goed en comfortabel, niet de sportiness maar zoeken meeste niet.

Al naar Spanje gereden zonder problemen. En Marseille -> Brussel doe je in 2-3 laadstops in de zomer.

Mja, het is lease, dus prijs is irrelevant.
Op de huidige lijst (maar ik krijg een andere lijst, al kunnen de huidige daar ook opstaan) staat ook de i5 break en a6 avant en die zijn ongeveer evenduur. Verder is er ook nog de polestar 4, de nieuwe BMW iX3 en de GLC400 (zonder prijs, maar valt mits opleg in mijn klasse).
Dus wat ik ga doen is echt afwachten tot de lijst waar ik mag uit kiezen er is.

Mja, het is lease, dus prijs is irrelevant.
Op de huidige lijst (maar ik krijg een andere lijst, al kunnen de huidige daar ook opstaan) staat ook de i5 break en a6 avant en die zijn ongeveer evenduur. Verder is er ook nog de polestar 4, de nieuwe BMW iX3 en de GLC400 (zonder prijs, maar valt mits opleg in mijn klasse).
Dus wat ik ga doen is echt afwachten tot de lijst waar ik mag uit kiezen er is.
Ja kijk naar de financiële lease. En hoe minder ik aan een goede auto moet uitgeven hoe beter. Steek het geld liever ergens anders in. :)
iX3 had ik al is geconfigueerd en zag me ook interessant uit en kwam goedkoper uit dan de i5 & A6.
Maar die prijs maakt ook deels u lease bedrag uit, want veel leasing maatschappijen krijgen hun gebruikt EV's tweedehands niet verkocht waardoor ze verlies draaien.

Ik zing nu nog 5jaar uit met de ID7. Dan verpats ik hem wel. :)

Maar die prijs maakt ook deels u lease bedrag uit, want veel leasing maatschappijen krijgen hun gebruikt EV's tweedehands niet verkocht waardoor ze verlies draaien.
Je denkt toch niet dat leasemaatschappijen kado’s geven? Die afschrijving zit mee ingerekend in de maandelijkse prijzen hoor.

Ja kijk naar de financiële lease. En hoe minder ik aan een goede auto moet uitgeven hoe beter. Steek het geld liever ergens anders in. :)
iX3 had ik al is geconfigueerd en zag me ook interessant uit en kwam goedkoper uit dan de i5 & A6.

Ik zing nu nog 5jaar uit met de ID7. Dan verpats ik hem wel. :)

i5, A6 en iX3 zitten allemaal op een paar euro na evenhoog qua leasebedrag. Ligt allemaal dicht bij elkaar. Polestar 4 SMLR is een fractie goedkoper (vind die wel mooi, maar ken geen specs), ID7 en i4 nog iets goedkoper.
Ik ga niet naar 20-30 euro netto per maand kijken moest ik een nieuwe lease nemen, dan neem ik wel mijn goesting.
Een polestar en audi heb ik nog nooit gehad bvb, dus die hebben een streepke voor op BMW.

Dan heb je nog de Cupra Tavascan, die is een pak goedkoper (200 euro/maand) en kan er een stuk in de hypotheek. Vind dat model wel mooi bvb. Maar dan rij je een Cupra ipv bvb een BMW, polestar, Audi of zelfs Mercedes (al zie ik dat minder zitten).

Moet alles afwegen en plaatsen tov alles in de hypotheek te steken en een eigen wagen kopen. Benzine dan allicht, ik doe niet heel veel kilometers en al helemaal niet prive.

Laatst bewerkt:
i5, A6 en iX3 zitten allemaal op een paar euro na evenhoog qua leasebedrag. Ligt allemaal dicht bij elkaar. Polestar 4 SMLR is een fractie goedkoper (vind die wel mooi, maar ken geen specs), ID7 en i4 nog iets goedkoper.

De i5 sedan dan toch, niet de break? Madam parabellum zal binnenkort ook weer mogen veranderen na dik 4 jaar iX3.
i5 break zou ideaal zijn maar hoogstwaarschijnlijk buiten budget. A6 break zou mogelijk/waarschijnlijk wel gaan. i4 is ook een optie maar iets kleiner natuurlijk. Of id7 voor het formaat.

Eerder dit jaar was er de klaagzang in de media natuurlijk. Tijdens corona, toen prijzen tweedehands piekten, heb ik ze echter niet gehoord. En hun winstcijfers weerspiegelen nu ook niet bepaald die klaagzang...

De i5 sedan dan toch, niet de break? Madam parabellum zal binnenkort ook weer mogen veranderen na dik 4 jaar iX3.
i5 break zou ideaal zijn maar hoogstwaarschijnlijk buiten budget. A6 break zou mogelijk/waarschijnlijk wel gaan. i4 is ook een optie maar iets kleiner natuurlijk. Of id7 voor het formaat.

Tussen de A6 avant e-tron corperate en de i5 touring edrive40 M edition zit 60 euro bruto/maand. 30 euro netto verschil dus give or take.

Op mijn order stond expliciet dat ze geen auto's inschrijven tussen 15 december en 31 december.

Terug
Bovenaan