De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Niet dat ik VAG wil verdedigen of zo, maar ik ben oprecht benieuwd waarin ze zoveel achter lopen ten opzichte van bijvoorbeeld KIA of Toyota.
Kort briefing wat er mis is met VAG.

Volkswagen heeft besloten bij de start van hun elektrische gamma om de infotiament en software volledig in-house te doen.
En dan nog door chinees bedrijf dat ze opgericht hebben Cariad.
Meeste auto-fabrikanten kopen software van andere bedrijven, bvb infotiament van Garmin en hun sausje erop etc...

Echter is dit een grote flop geworden, omdat ze geen know-how hadden. Trage opstarten etc..
Ook de eerste auto's hadden wat issues, omdat VW-groep teveel ICE dachten.
Geen battery pre-heating, of wel in de eerst 2.0, maar zoop vaak de batterij helemaal leeg.
Dus de eerste ID4 & Enyaq 80 bvb zou ik wat vermijden.
Die rijden wel cv maar infotiament wordt je niet blij.
En 3.7 software blijft voor eeuwig op deze versie en krijgen geen updates.

De huidige generatie laadt de software vele malen sneller en is het eigenlijk wat het zou moeten geweest zijn.
VW heeft ook aantal veranderingen aangebracht nu ze wat meer ervaring hebben in EV zijnde.
Alle begin is moeilijk.
Alleen CARIAD bedrijf wordt binnenkort opgedoekt, wat betekent dat er geen updates meer zullen komen.
VW heeft het licht gezien en heeft partnership met Rivian aangegaan.
En Rivian gaat de software leveren voor toekomstige VW modellen.
Denk ID2 gaat de eerste zijn met Rivian software.

Ik heb gereden met 3.7 ID4 & Enyaq en rij daar nog altijd graag mee. Alleen infotiament gewijs vloek ik soms en wintersport zou ik ook vloeken.
Nu rij ik ID7 met 5.0 software en is toch wereld van verschil en is zoals het zou moeten zijn.

Kort briefing wat er mis is met VAG.

Volkswagen heeft besloten bij de start van hun elektrische gamma om de infotiament en software volledig in-house te doen.
En dan nog door chinees bedrijf dat ze opgericht hebben Cariad.
Meeste auto-fabrikanten kopen software van andere bedrijven, bvb infotiament van Garmin en hun sausje erop etc...

Echter is dit een grote flop geworden, omdat ze geen know-how hadden. Trage opstarten etc..
Ook de eerste auto's hadden wat issues, omdat VW-groep teveel ICE dachten.
Geen battery pre-heating, of wel in de eerst 2.0, maar zoop vaak de batterij helemaal leeg.
Dus de eerste ID4 & Enyaq 80 bvb zou ik wat vermijden.
Die rijden wel cv maar infotiament wordt je niet blij.
En 3.7 software blijft voor eeuwig op deze versie en krijgen geen updates.

De huidige generatie laadt de software vele malen sneller en is het eigenlijk wat het zou moeten geweest zijn.
VW heeft ook aantal veranderingen aangebracht nu ze wat meer ervaring hebben in EV zijnde.
Alle begin is moeilijk.
Alleen CARIAD bedrijf wordt binnenkort opgedoekt, wat betekent dat er geen updates meer zullen komen.
VW heeft het licht gezien en heeft partnership met Rivian aangegaan.
En Rivian gaat de software leveren voor toekomstige VW modellen.
Denk ID2 gaat de eerste zijn met Rivian software.

Ik heb gereden met 3.7 ID4 & Enyaq en rij daar nog altijd graag mee. Alleen infotiament gewijs vloek ik soms en wintersport zou ik ook vloeken.
Nu rij ik ID7 met 5.0 software en is toch wereld van verschil en is zoals het zou moeten zijn.
Maar zit die software van ID7 ook niet op de ID4/5 die je nu kunt bestellen?

Welke VAG-EV werd positief onthaald laatste jaren? Kia de ene na de andere. EV6, EV3, EV9, binnenkort EV4 die er ook goed uitziet...

Ik zeg dat niet, onafhankelijke reviewers doen dat.
Q6?
Taycan en Buzz zijn geen salariswagens. ID.7 is idd een van hun enige degelijke EV's maar heeft ook nog niet echt concurrentie momenteel.
De Buzz staat anders wel gewoon in onze lijst.

Hier sinds Dinsdag namiddag de nieuwe Skoda Enyaq als nieuwe bedrijfswagen.. enyaq 85 Corporate. moet zeggen, het is een ruime wagen. zot dat die VAA zo laag is (175/maand)

Hier sinds Dinsdag namiddag de nieuwe Skoda Enyaq als nieuwe bedrijfswagen.. enyaq 85 Corporate. moet zeggen, het is een ruime wagen. zot dat die VAA zo laag is (175/maand)
Bol er hier nu een drie maanden mee rond, en echt content van. Zit en rijdt echt comfy. En met die kleine draaicirkel kan je echt heel makkelijk manoeuvreren en parkeren. En volgas blijft leuk om te doen :)

Ik moet de komende maanden beginnen kijken voor een nieuwe bedrijfswagen en zie door het bos de bomen niet meer. Dacht van elektrisch te gaan omwille van de VAA maar rnu hoor ik dat hybride ook terug fiscaal voordelig zou zijn in de toekomst. Weet er iemand hier iets meer over?

Persoonlijk altijd al zot geweest van de Jaguaar I-Pace maar blijkt dat die batterij énorm traag oplaadt. Iemand ervaring mee toevallig?

Ik moet de komende maanden beginnen kijken voor een nieuwe bedrijfswagen en zie door het bos de bomen niet meer. Dacht van elektrisch te gaan omwille van de VAA maar rnu hoor ik dat hybride ook terug fiscaal voordelig zou zijn in de toekomst. Weet er iemand hier iets meer over?

Persoonlijk altijd al zot geweest van de Jaguaar I-Pace maar blijkt dat die batterij énorm traag oplaadt. Iemand ervaring mee toevallig?

De essentie
  • De regering-De Wever heeft in het paasakkoord ook de fiscale regels voor plug-inhybrides versoepeld.
  • De nieuwe regel is aanmerkelijk soepeler dan verwacht. Zo zijn ook hybrides met een CO2-uitstoot tot 75 gram - 'fake hybrides' - tot maximaal 75 procent fiscaal aftrekbaar. Hybrides met een uitstoot tot 40 gram zijn 100 procent aftrekbaar.
  • E-autobouwers zijn teleurgesteld en stellen dat de maatregel tot 100.000 minder verkochte elektrische wagens zal leiden.

E-autobouwers zijn teleurgesteld en stellen dat de maatregel tot 100.000 minder verkochte elektrische wagens zal leiden.
:rofl:

Volgens https://www.egear.be/ev-sales-belgie-2025-q1/ waren het vooral BMW en de VW groep die EVs hebben verkocht in Q1 2025. De merken hebben hybrides in hun gamma, dus ze blijven verkopen. En de zuivere EV-merken verkopen heel weinig. Tesla verkocht minder dan 3000 stuks in heel Q1.

De maatregel zal voor heel wat merken niet zo slecht uitdraaien.

Als het verleden ons al iets geleerd heeft dan is het wel dat onze overheid op dit gebied niet echt een betrouwbare partner is op lange termijn. Ga er dus vanuit dat uw VAA altijd omhoog zal gaan.

Als ik het goed versta willen ze de aftrekbaarheid voor hybride wagens langer behouden (normaal verviel deze eind dit jaar). Veel bedrijven wouden dan geen hybrides meer aanbieden omdat de kosten hiervan serieus de lucht ingingen (want niet meer aftrekbaar).

Gezien de elektrische auto duurder is in aankoopprijs en zowel aankoopprijs als uitstoot gebruikt worden voor de VAA te berekenen is het verschil in VAA tussen beide vaak minimaal naar mijn gevoel.
Alleen ben je natuurlijk zeker dat uw component uitstoot zwaar en zwaarder zal doorwegen in de berekening van uw VAA gezien de referentieuitstoot elk jaar wordt aangepast.

Uw VAA zou naar mijn inziens niet de reden mogen zijn om te kiezen tussen elektrisch, hybride of ICE. De goedkoopste oplossing is niet noodzakelijk de beste. Ik rijd ong 300km per week dus een EV met 500km range is in de winter zelf prima voor mij.
Rijd je 2000km per week, bespaar u zelf dan veel miserie en pak een hybride of ICE als dat mogelijk is.

Tenzij je zelfstandig bent zal je er zelf weinig van merken.

De fiscale wijzigingen zijn opnieuw in de aftrekbaarheid terug te vinden. Een WN heeft geen (rechtstreeks) contact met aftrekbaarheid.
Die aftrekbaarheid bepaald wel de 'total cost of ownership' voor de WG & dat zal dan meestal weer uw 'budget' bepalen (e.g. wat je kan krijgen met uw budget).
Alsook zijn er gewoonweg veel WG's die u niet meer zullen toelaten een niet-EV te kiezen. Als men bv. mobi-budget wil aanbieden zal men wss ook, ondanks deze updates, enkel een EV kunnen aanbieden in peiler 1.

Qua VAA zal er 0,0 veranderen met deze nieuwe fiscale wijzigingen dus als dat uw enige zorg is, dan moet ge 't u niet aan trekken.

Also, to be fair, in 't VAA (e.g. de formule om die te berekenen) is nog maar weinig gesnoeid sinds dat ze 't uitgevonden hebben (voornamelijk indertijd de discussie NEDC VS WLTP).
't Is altijd de WG relevante zaken waar ze mee foefelen (uiteraard, ook relevant als zelfstandige, want dan ben je uw eigen WG).

Tenzij je zelfstandig bent zal je er zelf weinig van merken.

De fiscale wijzigingen zijn opnieuw in de aftrekbaarheid terug te vinden. Een WN heeft geen (rechtstreeks) contact met aftrekbaarheid.
Die aftrekbaarheid bepaald wel de 'total cost of ownership' voor de WG & dat zal dan meestal weer uw 'budget' bepalen (e.g. wat je kan krijgen met uw budget).
Alsook zijn er gewoonweg veel WG's die u niet meer zullen toelaten een niet-EV te kiezen. Als men bv. mobi-budget wil aanbieden zal men wss ook, ondanks deze updates, enkel een EV kunnen aanbieden in peiler 1.

Qua VAA zal er 0,0 veranderen met deze nieuwe fiscale wijzigingen dus als dat uw enige zorg is, dan moet ge 't u niet aan trekken.

Also, to be fair, in 't VAA (e.g. de formule om die te berekenen) is nog maar weinig gesnoeid sinds dat ze 't uitgevonden hebben (voornamelijk indertijd de discussie NEDC VS WLTP).
't Is altijd de WG relevante zaken waar ze mee foefelen (uiteraard, ook relevant als zelfstandige, want dan ben je uw eigen WG).

Formule VAA kan altijd gewijzigd worden, vroeger was het gebasseerd op afstand tot woonplaats en fiscale PK's. Daarna op CO2 en catalogusprijs zoals nu. Mijn iX3 van79k begon aan evenveel VAA als mijn 2.0TDI met catalogusprijs van 49k geëindigd is. Naar gevoel is dat dus niet gezakt, maar een nieuwe diesel was wel bijna dubbel zo duur geweest.

Aangezien ze veel VAA verliezen op EV's zal dat binnenkort ook wel een update krijgen, maar voorlopig kan je je best baseren op de bestaande regels.

Uw VAA zou naar mijn inziens niet de reden mogen zijn om te kiezen tussen elektrisch, hybride of ICE. De goedkoopste oplossing is niet noodzakelijk de beste. Ik rijd ong 300km per week dus een EV met 500km range is in de winter zelf prima voor mij.
Rijd je 2000km per week, bespaar u zelf dan veel miserie en pak een hybride of ICE als dat mogelijk is.

Een EV met een praktische range van 500km in de winter is wel niet voor de gemiddelde leaserijder... Maar dat hoeft ook niet als je maar 300km/week doet.
Ik doe 400km/week en kom perfect toe met mijn 460km WLPT, 385km praktische range in de zomer (ongeveer 300km in de winter).

Voor lange afstanden is dat wat minder, ik haat tussentijds laden. Dus hopelijk heeft de volgende wat meer range.

Laatst bewerkt:
Formule VAA kan altijd gewijzigd worden, vroeger was het gebasseerd op afstand tot woonplaats en fiscale PK's. Daarna op CO2 en catalogusprijs zoals nu. Mijn iX3 van79k begon aan evenveel VAA als mijn 2.0TDI met catalogusprijs van 49k geëindigd is. Naar gevoel is dat dus niet gezakt, maar een nieuwe diesel was wel bijna dubbel zo duur geweest.

Aangezien ze veel VAA verliezen op EV's zal dat binnenkort ook wel een update krijgen, maar voorlopig kan je je best baseren op de bestaande regels.
Met VAA bedoelen we dus wel allemaal den Di Rupo tax eh. Obviously.
Dat er gelijk 20 jaar geleden een ander systeem bestond dat weet ik ook wel, maar denk niet dat dit toen überhaupt gekend was als 'voordeel alle aard', mor soit. Da's old news alleszins.

Anekdote: Ze hebben mijne pa toen nog bij de lurven gehad wegens de 'geen overgangsperiode' voor de nieuwe regelgeving. Dus iedereen die een wagen gekocht had onder de oude regelgeving moest oftewel zich blauw betalen of hunnen boel verkopen (wat velen dus ook gedaan hebben, ik herinner me nog goed de berichtgeving rondom al die supercars die men voor een appel en een ei uitgevoerd heeft omdat je ze anders privé nog eens ging betalen aan belasting).
Mijne pa de zijnen was geen super bolide, but still. Had wel een andere keuze gemaakt toen onder de Di Rupo regeling.

Anyway, sinds den Di Rupo tax dus goed in voege getreden is denk ik niet dat er aan die formule nog gemorreld is.
Enige discussie was rondom de uitstoot standaard (toen dat ingevoerd werd & de rage was) & wat gedoe rondom de referentie uitstoot welke eens een jaar bevroren is. Maar uiteindelijk is die formule hetzelfde gebleven.

Kunnen ze die aanpassen? Alles kan.
Ze kunnen morgen even goed (fiscale) bedrijfswagens volledig afschaffen. Ze kunnen dat mobi-budget afschaffen of ze kunnen peiler 2 (huisvesting) afschaffen. Ze kunnen ...
-> Als je daarvan echter moet uitgaan, dan moet je niets doen eh.

En als ineens 75% v/d bedrijfswagens EV's worden & ze merken dat er minder/te weinig inkomsten zijn denken we allemaal wel dat men er ooit wel eens een EV component zal aan toevoegen om het weer wat op te krikken. But again, I ain't got no glass ball.

En als ineens 75% v/d bedrijfswagens EV's worden & ze merken dat er minder/te weinig inkomsten zijn denken we allemaal wel dat men er ooit wel eens een EV component zal aan toevoegen om het weer wat op te krikken. But again, I ain't got no glass ball.
Daarvoor heb je toch geen glazen bol nodig? De regeling is er niet om EV-rijden goedkoop te maken. Het is er om mensen richting EV's te pushen. En eenmaal die push groot genoeg is, kunnen ze de voordelen weer gaan afbouwen.

Een EV met een praktische range van 500km in de winter is wel niet voor de gemiddelde leaserijder... Maar dat hoeft ook niet als je maar 300km/week doet.
Ik doe 400km/week en kom perfect toe met mijn 460km WLPT, 385km praktische range in de zomer (ongeveer 300km in de winter).
Ik bedoelde -> Als u EV in de zomer 500km doet op één lading kom je in de winter nog altijd ruimschoots toe als je maar 300km per week rijdt :) .

Terug
Bovenaan