De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik vind voorlopig geen enkele wagen zijn geld nog waard precies.
Voorlopig een V60 t8 en moet eigenlijk nieuwe bestellen, ex90, i5, a6, q6, Polestar 3,... (mercedes binnenkant vind ik afschuwelijk dus valt al af) allemaal gaan bekijken en testrijden, geen enkele die me kan bekoren, er scheelt altijd iets. De taycan en RR Sport ook getest en veruit de leukste, maarja Porsche en eigenlijk ook te duur voor wat je maar krijgt, en andere niet EV dus amper aftrekbaar.

Ik denk de v60 nog jaar verder te rijden in de hoop er nog iets leuks komt.
Ik bol nog een goei 3j rond met mijne LCI 530e van vorige generatie.
Voor mij hebben zijn ze daar gepiekt voor de 5-reeks & is het er in de huidige generatie niet beter op geworden (eerder omgekeerd dus).
Echter, dat kan je wat stellen voor de meeste current-gen BMW modellen zeker.

Enige current-gen uit deze lijst die ik al in 't echt 'ervaren' heb is de i5 berline. Ben er gaan in zitten tijdje terug als ik voor onderhoud naar de garage moest.
En yeah, nog altijd liever de mijne.

Voor zover ik de A6 weliswaar al op digitale media heb gezien, lijkt deze mij meer aan te spreken dan de i5 (en dit als zijnde iemand die al 10+ jaar met BMW rond bolt & niet van plan was te switchen). Echter, who knows, foto's kunnen bedriegen eh.
Mercedes & hun 'EQ' line heb ik nooit graag gezien. 't Interieur van die EQE SUV, voor wat ik zie (https://www.carexpert.com.au/car-reviews/2025-mercedes-amg-eqe-53-suv-review#gallery-5), daar zou ik nog wel mee kunnen leven. Al is 't dik overdreven om pretty much heel uw dashboard een monitor te zijn.

EX90 is een ramp van binnen. Die hebben gelijk 't huiswerk van Tesla gekopieerd & dat trok al op niets. ID7 van 't zelfste.

Uiteraard, voor mij als volgende wagen zal ik niet in de luxepositie zitten dat ik gewoon kan pakken wat ik niet laten kan. Ik moet uiteraard niet uitkijken naar Porsches of Range Rovers. En zelfs Mercedes zit niet meer in de lijst bij ons. Tesla is er paar maand geleden ook uit gepingeld.
Dus 't is niet te uitgebreid meer wat over blijft. Naar mijn gedacht dus voornamelijk BMW of Audi dat over blijft.

NOTE: Da's dus nog onafhankelijk v/d prijs natuurlijk. Auto's anno 2025 zijn gewoon belachelijk duur geworden.

De duitsers kunnen het niet meer. Kijk eens naar iets alternatief? Kia, Hyundai, gekende chinese merken zoals byd, xpeng etc. Uw mond gaat open vallen.

Heeft niet het gekende status symbool die de gemiddelde belg graag voor zijn deur heeft staan maar die staan toch paar jaar voor op veel vlakken.

Is de ex90 nog steeds zo'n ramp? Hier wel enorm tevreden over volvo ev. Collega's veel last met volvo hybride.

Top 3 hier is:
Volvo ex90
Vw id7 tourer
Mercedes eqe 350 star edition

Iemand comments op de top 3? Vnl ev verplicht en plek nodig voor 3 kids en hond…
Heb de VW ID7 pro s tourer (grootste batterij).

Full-option. (Pano dak, comfort zetels met koeling en verwarming, alcantara, trekhaak, harman kardon, head-up, travel assist plus, etc...)
Content van en veel ruitme. Software 5.0 is in vele opzichten beter als mijn vorige enyaq met 3.5 software.
Ben er in maart mee naar Oostenrijk gegaan en in 3 keer laden had ik de 1000km afgecrost.
ID7 is een EV voor een kilometer vreter en rijdt zeer leuk vind ik persoonlijk.
Comfortabel en zeer stil.
Sportief zal hij nooit zijn, maar hoeft niet voor mij.
Is mijn gezinsauto & moet mij van punt A naar B brengen voor mijn werk.
En wil dit comfortabel met het nodige comfort.
ID7 wordt binnen VW meer geplaatst als elektrische Arteon en niet zozeer de passat.

Ik heb ook gekeken naar de A6 & i5. Maar als ik deze beetje aankleede zoals de ID7 was dit dubbel van de prijs.
Dus een A6 & i5 kan je 2x id7 pro S tourer full option kopen...
Is ook de reden dat de ID7 meest verkocht wordt in Duitsland.

Snelladen naar Oostenrijk ging geweldig goed. Van 5% naar 80% in minder dan 30min. en met 2 klein mannen gaat dit veel te snel.
Ben na plaspauze en verversen van de jongste vaak al boven de 80%... (luxe problemen X-) )
Ik haalde op mijn 6stops (3 heen & 3 terug) steeds 200kw en hield dit verbijsterend lang vol. Ook boven de 80% laadde hij nog snel op tegen +80kw. Voor een 400Volt batterij is dit persoonlijk niet slecht. A6 heeft de 800volt batterij.

ID7 is een auto zonder foefjes en tralalatjes. Wat je bij premium merken meer hebt. Alleen vind ik een prijs van +100k voor een gezinsauto overdreven. Mocht dit nu een Porsche, Bugatti etc... zijn dan ok.

Als ik vergelijk met een enyaq 80 die hiervoor had, dan merk ik vooral de range verbetering op. Alsook comfortabelere rijden.
In vergelijking met ID4 van mijn vrouw is er ook een kwaliteitsverschil, valt niet te vergelijken.

ID7 brengt me evenveel plezier als de i5 & A6 en op het einde van de rit wordt ik er financieel beter van. :)

Laatst bewerkt:
Mocht het VAA niet de pan uit swingen ik ging voor een deftige tweedehands in iets wat je echt wil (wat nog op naft of diesel rijdt). Wat ik vooral lees nu zijn (veel) te dure elektrische wagens die het allemaal niet zijn en heimwee geven naar wat hiervoor was :(

Heb de VW ID7 pro s tourer (grootste batterij).

Full-option. (Pano dak, comfort zetels met koeling en verwarming, alcantara, trekhaak, harman kardon, head-up, travel assist plus, etc...)
Content van en veel ruitme. Software 5.0 is in vele opzichten beter als mijn vorige enyaq met 3.5 software.
Ben er in maart mee naar Oostenrijk gegaan en in 3 keer laden had ik de 1000km afgecrost.
ID7 is een EV voor een kilometer vreter en rijdt zeer leuk vind ik persoonlijk.
Comfortabel en zeer stil.
Sportief zal hij nooit zijn, maar hoeft niet voor mij.
Is mijn gezinsauto & moet mij van punt A naar B brengen voor mijn werk.
En wil dit comfortabel met het nodige comfort.
ID7 wordt binnen VW meer geplaatst als elektrische Arteon en niet zozeer de passat.

Ik heb ook gekeken naar de A6 & i5. Maar als ik deze beetje aankleede zoals de ID7 was dit dubbel van de prijs.
Dus een A6 & i5 kan je 2x id7 pro S tourer full option kopen...
Is ook de reden dat de ID7 meest verkocht wordt in Duitsland.

Snelladen naar Oostenrijk ging geweldig goed. Van 5% naar 80% in minder dan 30min. en met 2 klein mannen gaat dit veel te snel.
Ben na plaspauze en verversen van de jongste vaak al boven de 80%... (luxe problemen X-) )
Ik haalde op mijn 6stops (3 heen & 3 terug) steeds 200kw en hield dit verbijsterend lang vol. Ook boven de 80% laadde hij nog snel op tegen +80kw. Voor een 400Volt batterij is dit persoonlijk niet slecht. A6 heeft de 800volt batterij.

ID7 is een auto zonder foefjes en tralalatjes. Wat je bij premium merken meer hebt. Alleen vind ik een prijs van +100k voor een gezinsauto overdreven. Mocht dit nu een Porsche, Bugatti etc... zijn dan ok.

Als ik vergelijk met een enyaq 80 die hiervoor had, dan merk ik vooral de range verbetering op. Alsook comfortabelere rijden.
In vergelijking met ID4 van mijn vrouw is er ook een kwaliteitsverschil, valt niet te vergelijken.

ID7 brengt me evenveel plezier als de i5 & A6 en op het einde van de rit wordt ik er financieel beter van. :)

Gerapporteerd aan mods: gebruik van rationele elementen bij de keuze van een bedrijfswagen.

Voorlopig een V60 t8 en moet eigenlijk nieuwe bestellen, ex90, i5, a6, q6, Polestar 3,... (mercedes binnenkant vind ik afschuwelijk dus valt al af) allemaal gaan bekijken en testrijden, geen enkele die me kan bekoren, er scheelt altijd iets. De taycan en RR Sport ook getest en veruit de leukste, maarja Porsche en eigenlijk ook te duur voor wat je maar krijgt, en andere niet EV dus amper aftrekbaar.

Ik denk de v60 nog jaar verder te rijden in de hoop er nog iets leuks komt.

Lotus? Al is dat ook Geely groep zeker?

Ik zie dat op het werk ook, steeds willen teruggrijpen naar de Duitsers (zelfs VAG for some reason), terwijl de Franse en Koreaanse alternatieven qua prijs-kwaliteit objectief gezien een beter aanbod hebben qua EV's.

Ze verkiezen een kale BMW of Mercedes want ja, den buurman moet kunnen zien hoe goed ze wel niet bezig zijn.

Ze verkiezen een kale BMW of Mercedes want ja, den buurman moet kunnen zien hoe goed ze wel niet bezig zijn.

Of je kiest ook voor de manier waarop een auto rijdt?

Met de id7 heb ik geen ervaring maar een full-option Passat gaat nooit zo goed rijden als een kale 3-reeks, ongeacht motorisatie of uitvoering. Het is echt niet alleen badge hoor.

Mijn collega heeft een Mustang Mach-E X, de full spec, topuitvoering met 4WD. Ik ben ook één van de enige die dat oprecht een mooi smoelende wagen vindt en ik weet dat Ford vroeger lekker sturende auto's maakte.

Tot ik ermee reed. Ondanks de pk's en alle opties die je kan bedenken was dat een gigantische teleurstelling tov mijn "simpel" iX3'tje met 286pk.

Zelfde verhaal met de Q4 etron (Cronos fleet belt trouwens iedereen op die één wil bestellen omwille van de aanhoudende problemen met die kar, om af te raden die te bestellen), wat een verschrikkelijke bak vergeleken met de iX3.

Of je kiest ook voor de manier waarop een auto rijdt?

Met de id7 heb ik geen ervaring maar een full-option Passat gaat nooit zo goed rijden als een kale 3-reeks, ongeacht motorisatie of uitvoering. Het is echt niet alleen badge hoor.

Mijn collega heeft een Mustang Mach-E X, de full spec, topuitvoering met 4WD. Ik ben ook één van de enige die dat oprecht een mooi smoelende wagen vindt en ik weet dat Ford vroeger lekker sturende auto's maakte.

Tot ik ermee reed. Ondanks de pk's en alle opties die je kan bedenken was dat een gigantische teleurstelling tov mijn "simpel" iX3'tje met 286pk.

Zelfde verhaal met de Q4 etron (Cronos fleet belt trouwens iedereen op die één wil bestellen omwille van de aanhoudende problemen met die kar, om af te raden die te bestellen), wat een verschrikkelijke bak vergeleken met de iX3.

De Ford wagens bedoelde ik dan ook niet met 'betere prijs-kwaliteit'. Renault, Kia, Hyundai: allemaal betere 'prijs-kwaliteit' die ook qua rijgedrag niet onderdoen voor BMW en Mercedes EV's. In tegendeel zelfs. Over VAG spreken we zelfs niet, die lopen te ver achter. Ge kunt wel moeilijk rond de ID.7 spijtig genoeg want is behalve Stellantis-bucht geen Europees alternatief voor voorlopig.

Er zijn zoveel onafhankelijke reviews terug te vinden die de prijs-kwaliteit en het rijgedrag van de momenteel beschikbare EV's bespreken en vergelijken.

Ben wel benieuwd naar de nieuwe CLA, ziet er veelbelovend uit ook qua prijszetting.

Laatst bewerkt:
Ik zie dat op het werk ook, steeds willen teruggrijpen naar de Duitsers (zelfs VAG for some reason), terwijl de Franse en Koreaanse alternatieven qua prijs-kwaliteit objectief gezien een beter aanbod hebben qua EV's.

Premium en prijs-kwaliteit zijn zelden tot nooit te vereenzelvigen.
Er is dan ook gewoonweg geen Frans alternatief voor bijvoorbeeld een iX3.

De Ford wagens bedoelde ik dan ook niet met 'betere prijs-kwaliteit'. Renault, Kia, Hyundai: allemaal betere 'prijs-kwaliteit' die ook qua rijgedrag niet onderdoen voor BMW en Mercedes EV's. In tegendeel zelfs. Over VAG spreken we zelfs niet, die lopen te ver achter. Ge kunt wel moeilijk rond de ID.7 spijtig genoeg want is behalve Stellantis-bucht geen Europees alternatief voor voorlopig.

Er zijn zoveel onafhankelijke reviews terug te vinden die de prijs-kwaliteit en het rijgedrag van de momenteel beschikbare EV's bespreken en vergelijken.

Ben wel benieuwd naar de nieuwe CLA, ziet er veelbelovend uit ook qua prijszetting.
Er zit bij ons geen enkele optie voor een Frans merk, noch US gelijk Ford. Nooit geweest eigenlijk.

Ken de huidige lijst niet meer volledig van buiten, maar wss enkel Kia qua Aziatische merken.
Verder is het BMW & VAG shizzle. Volvo is technisch gezien Chinees & Polestar zit er ni bij.

So yeah, 't is maar wat aangeboden wordt eh.
Nu, met het groter worden v/d fleet is 't bij ons almaar meer beperkt in aanbod.
Geen Benz meer, geen Tesla meer.

De bestaande Benz/Tesla leases zullen uitgedaan worden, maar geen nieuwe meer zoals 't nu staat.
Ik kan alleen maar hopen dat het beperken v/d aanbieders ook zal leiden tot een voelbaar hogere korting (minder leveranciers == meer volume voor elke leverancier).

In zake de 'cheaper' stuff, a la MG. Die staan ook niet (meer) op de lijst.
Dus we zijn zelfs praktisch verplicht om de populaire badges te kiezen. :sneaky:

Zijn er nog altijd figuren die auto's kiezen uit prestige ? :laugh:

Zou zelfs niet weten welke auto de buren hebben. Soms staat daar een BMW, maar niet altijd. Soms 1 auto, soms 2. Geen idee wat en hoe en frankly /care. Ze drinken wel soms om 10h pinten in de tuin op een werkdag - dat zegt meer over het goed bezig zijn.

Mocht het VAA niet de pan uit swingen ik ging voor een deftige tweedehands in iets wat je echt wil (wat nog op naft of diesel rijdt). Wat ik vooral lees nu zijn (veel) te dure elektrische wagens die het allemaal niet zijn en heimwee geven naar wat hiervoor was :(

Ik heb het hier al gezegd, ik heb de optie om mijn company car in te ruilen voor 2000+ bruto erbij per maand. Nobrainer om te doen. Heb gekeken om mijn naft auto over te kopen. Zou op 20-25k komen. Dus na 2y heb ik die al terugverdiend. Kosten en onderhoud gaan meevallen aangezien ik er niet vaak mee rijd. Maar als we als gezin eens rondrijden, moeten we er natuurlijk wel allemaal in passen, dus die auto >>> EV. Kosten gaan bijna volledig gecompenseerd worden door wegvallen VAA (die nu al een whopping 370 bruto per maand is en het is een totaal niet fancy Volkswagen).

Als je dan berekent wat de inschrijvingstaxen en jaarlijkse belasting is, dat zou beide ongeveer 200 euro zijn. Mij toch een mysterie waarom je als particulier een EV zou kopen, zeker als je niet heel veel rijdt. Je moet toch al heel veel kilometertjes met je zonnepanelen kunnen rijden om de meerprijs van vele duizenden euro's te compenseren EN je zit met laadgezever vanaf je op reis gaat.

Een gelijkaardige 2e hands Tesla kost ~35k en dat is dan een model Y waar het al serieus proppen is om de 3 kinderen en kofferruimte in te krijgen.

De madam heeft nu een Volvo EX30. Dat is een leuk autootje. Rijdt goed, niks op aan te merken. Maar de enige reden dat we die hebben is omdat het zo goed als geen VAA is en 100-200 euro/maand free money is door solar charging te doen met de panelen aan CREG tarief. Aangezien we 90% van de tijd alleen of met 1 of 2 kinderen rijden, is dat een goeie auto. Maar vanaf we eens naar containerpark moeten, remorque moeten trekken, naar de Ikea moeten, of zelfs de wekelijkse Colruyt shopping, is het de grote naft auto. Als er 3 kinderen en 2 ouders mee moeten is het zelfs in de grote auto al beetje proppen...

Ik heb het hier al gezegd, ik heb de optie om mijn company car in te ruilen voor 2000+ bruto erbij per maand. Nobrainer om te doen. Heb gekeken om mijn naft auto over te kopen. Zou op 20-25k komen. Dus na 2y heb ik die al terugverdiend. Kosten en onderhoud gaan meevallen aangezien ik er niet vaak mee rijd. Maar als we als gezin eens rondrijden, moeten we er natuurlijk wel allemaal in passen, dus die auto >>> EV. Kosten gaan bijna volledig gecompenseerd worden door wegvallen VAA (die nu al een whopping 370 bruto per maand is en het is een totaal niet fancy Volkswagen).
Heb het hier ook wel al eens neergepend, maar bij mij zou 'inruilen' mobiliteitsbudget betekenen. Dus mobi-budget ipv een wagen voor m'n volgende.
Echter, 't enige wat daar interessant aan is zou de peiler 'huisvesting' zijn. Maar da's dan niet interessant voor mij, want 'k heb niet genoeg schulden.

So yeah, ook al wordt ik opgescheept met een EV, wat voor mij alles behalve interessant is. Dan blijft de wagen gewoon veel interessanter, financieel gezien toch.
Zou eigenlijk liever gewoon m'n huidige 530e overkopen & volledig mobi-budget netto in m'n lening kunnen steken. Maar helaas.
Zolang ze mij niet weer bij klanten sturen natuurlijk, want dan verbrand je u daar ook op.

Jij had Bentleys en Rolls Royces in de keuzelijst staan ofzo?
Nop. 750 budget.
Maar global policy die lokaal geïmplementeerd is als je leasebudget + naft er netto bij via bruto loon.

Thank you, come again.

Ik heb 2x gezegd dat het achterlijk is. De derde keer steek ik gewoon mijn hand uit.

Niet dat ik VAG wil verdedigen of zo, maar ik ben oprecht benieuwd waarin ze zoveel achter lopen ten opzichte van bijvoorbeeld KIA of Toyota.

Welke VAG-EV werd positief onthaald laatste jaren? Kia de ene na de andere. EV6, EV3, EV9, binnenkort EV4 die er ook goed uitziet...

Ik zeg dat niet, onafhankelijke reviewers doen dat.

Om te beginnen

Porsche Taycan zit al langer bij de betere EVs.
VW ID Buzz is een statement en wel goed onthaald.
VW ID7.
Audi A6, alhoewel de meningen verdeeld zijn.

Om te beginnen

Porsche Taycan zit al langer bij de betere EVs.
VW ID Buzz is een statement en wel goed onthaald.
VW ID7.
Audi A6, alhoewel de meningen verdeeld zijn.

Taycan en Buzz zijn geen salariswagens. ID.7 is idd een van hun enige degelijke EV's maar heeft ook nog niet echt concurrentie momenteel.

Terug
Bovenaan