De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Uwe iX3 laadt waarschijnlijk op drie fasen, en die hybride maar op 1 fase.
Ik heb 3x230v, met 1 fase laden dus?

Als ik 6A instel op de iX3 gaat hij gewoon mooi op 1,4kW laden, zet ik hem op 32A (het maximum) laadt hij aan 7,4kW.

Het lijkt mij dus noch aan mijn laadpaal, noch aan mijn fasering te liggen. Maar dat zeg ik met een vragende ondertoon 😄

Als ik 6A instel op de iX3 gaat hij gewoon mooi op 1,4kW laden, zet ik hem op 32A (het maximum) laadt hij aan 7,4kW.

Het lijkt mij dus noch aan mijn laadpaal, noch aan mijn fasering te liggen. Maar dat zeg ik met een vragende ondertoon 😄
Als het maxim 32A en 7.4kW is, dan laad je op 1 fase.

3-fasig laden met 3x230V gaat niet (althans niet met een iX3). Je bent monofase aan het laden. Voorlopig heeft dat nog geen invloed aangezien je zelf niet over de fases moet balanceren.

Hoe bedoel je? De iX3 kan toch aan 11kW laden?
3x230Vx16A = 11kW laadvermogen.

Ja, die kan dat op een 3X400V+N net, niet op een 3x230V net.

Je hebt dus een ster net op 400V (met 230V tussen Lx-N) nodig en geen driehoek net met telkens 230V tussen de faselijnen.

Ja, die kan dat op een 3X400V+N net, niet op een 3x230V net.
Effectief 11kW halen daarmee zal wel lastig zijn omdat je dan 100% van je elektriciteit gebruikt, maar 3f laden aan lager vermogen moet toch perfect lukken?

Edit: net eens zitten opzoeken en blijkbaar is die nulgeleider belangrijk voor de meeste elektrische wagens. Dus lukt het idd niet met enkel 3x230V op je net.

Volgens sommige mensen op Reddit zou dat effectief niet kunnen met een laadpaal.

Echter, bij BMW in Roeselare zeggen ze dat dat wél hoort te werken. Ik spring eens binnen. (Ik ga altijd naar Bilia in Gent, maar deze is daar gekocht, prima dienstverlening aan de telefoon uit WVL)

Deze week met de Id7 2x hetzelfde traject gedaan.
Zelfde buitentemperatuur, zelfde snelheid gereden.
Alleen was het 1ste traject zonder fietsen, en het 2de traject met 2 elektrische fietsen op de trekhaak...
Toch een verschil van 4kw/100km

Elektrische rekenfout.
3-fasig is niet 3 keer monofasig vermogen!
Je moet vermenigvuldigen met de vierkantswortel van 3, niet 3.
Dus 1,72X230X16= 6,4 kW
In die formule moet toch een foutje zitten want 16A laden geeft 11kW op elektrische wagens.
Wellicht moet daar 400V ipv 230V staan.

In die formule moet toch een foutje zitten want 16A laden geeft 11kW op elektrische wagens.
Wellicht moet daar 400V ipv 230V staan.

Er is een verschil tussen 3x230V en 3x400V+N.
Beide aansluitingen bestaan in Belgie

Inderdaad, maar 3 X 230V wordt wel zeldzamer, meestal in oude stadscentra te vinden.

De formule klopt wel hoor, als je effectief een 3 X 230V aansluiting hebt.
Dan heb je 16A X 230V (tussen lijn en lijn) voor 3.68kW.
En 1,72X230X16 (tussen de 3 lijnen) voor 6.4kW.
En kans is groot dat de lader geen aansluiting heeft/ondersteunt voor 3 X 230 16A (tussen de 3 lijnen). Waardoor je gelimiteerd bent op de 3.68kW.
Wanneer je een 3X400V aansluiting hebt dan is het:
16A 230V (tussen lijn en neuter) voor 3.68kW.
16A 3-fasig 400V (tussen de 3 lijnen) voor 1.72 X 400 X 16A geeft 11kW.

Poeperman sprak over 3X230V, dan ga ik uit van het oude net...

Top 3 hier is:
Volvo ex90
Vw id7 tourer
Mercedes eqe 350 star edition

Iemand comments op de top 3? Vnl ev verplicht en plek nodig voor 3 kids en hond…
Wat ik hoor/lees is de EX90 best nog even of uit te zoeken af te wachten omdat er nog heel wat "teething bugs" in zaten bij release. EQE is een sedan dus lijkt me niet zo praktisch met een hond? Of is het de SUV?

Top 3 hier is:
Volvo ex90
Vw id7 tourer
Mercedes eqe 350 star edition

Iemand comments op de top 3? Vnl ev verplicht en plek nodig voor 3 kids en hond…
Direct den Benz. No doubt.

Zelfs al ben ik niet de grootste fan van hun 'EQ' design (van buiten), hun interieur steekt er met kop & schouders bovenuit vergeleken met die andere 2. En laat dat nu zijn waar je 't meeste tijd door brengt.
NOTE: Ik kan mij over 't algemeen ook gewoon niet vinden in die überkale, Tesla-like, interieurs. Iets wat blijkbaar meer & meer begint voor te vallen.

Al zou ik persoonlijk absoluut de ID7 niet t.o.v. de EQE zetten. Eerder de nieuwe A6 die wss in een gelijkaardige prijsklasse speelt dan die EQE.
Ofte eventueel de i5. Beide zijn ook in break te krijgen.

Anyway, EQE gets my vote among these 3.

Terug
Bovenaan