De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Er was een aankondiging dat eerst nieuwe wagens die nog op de "parking" staan moeten gekozen worden vooraleer men een echt nieuwe mag bestellen. Er staan er binnen cat2 toch nog een stuk of 8 op (geen ioniq). Dus zal dus afhangen wanneer jij moet bestellen of je wel de keuze gaat hebben of niet

Nope, wat er op die lijst staat is hetgeen er eerst moet genomen worden. Dus dat zijn al geleverde auto's met bepaalde opties waarvan de consultant die die besteld heeft inmiddels niet meer in dienst is, maar waarbij het leasing contract nog loopt. (ik geloof dat er zelfs 1 bijstond die nog moest geleverd worden)
Daarvan staan er dus teveel van op de parking en in het mindere economische klimaat wilt Cronos eerst die wagens laten gebruiken vooraleer er weer nieuwe lease contracten moeten afgesloten worden. Allez zo heb ik het toch begrepen.
Dat sucked dus idd zwaar als je nu op deze moment moet kiezen en je eigenlijk moet hopen dat er iets naar smaak in die lijst staat.
(Mss dat bepaalde subfirma's daar aan onderuit kunnen komen of dat men er met bepaalde argumentatie toch rond kan, maar daar heb ik geen idee van, ga je aan je manager moeten vragen :p )
Kan inderdaad wel hard tegenvallen.. bij ons is het niet gecommuniceerd dus hopen maar dat we er buiten vallen 🥸

Hier is het ook zo. Wie moet bestellen moet eerst verplicht uit de pool nemen. Eigen categorie kan niet geweigerd worden, categorie hoger wel.
Als daar dus iets staat dik tegen uw goesting met nog 3j te gaan, pech…

Wij hadden ook gehoord dat je uit de pool ging moeten kiezen.
Ik heb de mijne er precies nog juist doorgekregen.

Er was een aankondiging dat eerst nieuwe wagens die nog op de "parking" staan moeten gekozen worden vooraleer men een echt nieuwe mag bestellen. Er staan er binnen cat2 toch nog een stuk of 8 op (geen ioniq). Dus zal dus afhangen wanneer jij moet bestellen of je wel de keuze gaat hebben of niet
Is dieje lijst eigenlijk nog ergens publiek te bekijken? Of altijd op te vragen bij de fleet managers?

Mja, bij ons is dat toch ook altijd wel al geweest. Wel was het zo dat je in dat geval uit een hogere categorie kon kiezen. Natuurlijk wel pech voor wie al in hoogste categorie zat. Van de 9 firmawagens die ik al gehad heb, waren er toch 4 'occasie' omdat ze met bestelstops zaten.

Ge zou verwachten dat ze die 'uitdelen' aan starters/nieuwe aanwervingen i.p.v. vaste waarden in 't zak zetten (om 't cru te stellen).
Lijkt mij geen goe gedacht om iemand die pakweg al 10 jaar voor u werkt & nu toevallig z'n wagen moet vervangen voor 't blok te stellen en (al dan niet) een categorie lager zou moeten gaan omdat die toevallig op den hof staat. En zelfs al is het binnen categorie, dan nog.

Bij mijn vorig werk was het ook zo dat je bij vervanging van je auto moest kiezen uit wat er op de parking stond in die categorie. Alleen voor monovolumes maakten ze een uitzondering, die mochten op de parking blijven staan als niemand daarvoor koos :)

De tactiek was dan om ofwel iets deftigs te kiezen, ofwel te kiezen voor de auto die het dichtst bij zijn einde contract was - na 1 auto uit de pool kon je bij de volgende vervanging wel een nieuwe kiezen. Hadden ze met wat moeite die auto's kunnen toewijzen aan starters? Ongetwijfeld. Fleet maakte zich het ook wel gemakkelijk om de lijst van auto's op de parking te sturen naar 15 - 20 mensen met de boodschap, verdeel maar en laat ons weten wat de keuze van iedereen is.
Maar ik snap ook wel dat een werkgever liever geen honderden euro's blijft doorbetalen voor een auto die maar op de parking staat of een gelijkaardig bedrag te betalen om dat leasecontract stop te zetten, en tegelijk een hoop nieuwe bestellen.

Bij mijn werkgever daarvoor nog een auto in een lagere categorie gekozen die op de parking stond waarvan het contract nog 6 maanden liep, wel het verschil in leasekost uitbetaald gekregen - dat leek me een faire win-win.

Ge zou verwachten dat ze die 'uitdelen' aan starters/nieuwe aanwervingen i.p.v. vaste waarden in 't zak zetten (om 't cru te stellen).
Lijkt mij geen goe gedacht om iemand die pakweg al 10 jaar voor u werkt & nu toevallig z'n wagen moet vervangen voor 't blok te stellen en (al dan niet) een categorie lager zou moeten gaan omdat die toevallig op den hof staat. En zelfs al is het binnen categorie, dan nog.
Je gaat normaal nooit een categorie lager moeten kiezen, want die staat contractueel vast.
En is het niet logisch dat een bedrijf eerst de parking leeg maakt? De starters/nieuwe aanwervingen zullen zeker ook niet mogen kiezen, maar er zijn hopen bedrijven waar nieuwe aanwervingen zeldzaam zijn he.
Die auto's staan ook niet gratis op de parking he.

Je gaat normaal nooit een categorie lager moeten kiezen, want die staat contractueel vast.
En is het niet logisch dat een bedrijf eerst de parking leeg maakt? De starters/nieuwe aanwervingen zullen zeker ook niet mogen kiezen, maar er zijn hopen bedrijven waar nieuwe aanwervingen zeldzaam zijn he.
In de meeste car policy’s staat dat het bedrijf het recht heeft om u een andere wagen toe te wijzen. Die categorie in uw contract heeft vaak 0,0 waarde. Ze lopen natuurlijk wel het risico dat je vertrekt dan.

In de meeste car policy’s staat dat het bedrijf het recht heeft om u een andere wagen toe te wijzen. Die categorie in uw contract heeft vaak 0,0 waarde. Ze lopen natuurlijk wel het risico dat je vertrekt dan.
Die categorie is normaal wel degelijk gelinkt aan de car policy, en ze gaan niet heel die car policy herschrijven om u een slechtere auto te kunnen geven ;).

Die categorie is normaal wel degelijk gelinkt aan de car policy, en ze gaan niet heel die car policy herschrijven om u een slechtere auto te kunnen geven ;).
Bij mij stond er vroeger in het contract dat ik categorie 2 had. In de car policy stond dan welke wagens onder die categorie stonden.

Bijkomend stond er in de car policy dat ze het recht hebben om de wagens in de categorieën te veranderen en dat ze het recht hebben om u een wagen van een andere categorie toe te wijzen om welke reden dan ook, ook lager dan uw categorie.

Dus die categorie dat in uw contract staat is het papier niet waard waar het op geschreven staat.

Bij mij stond er vroeger in het contract dat ik categorie 2 had. In de car policy stond dan welke wagens onder die categorie stonden.

Bijkomend stond er in de car policy dat ze het recht hebben om de wagens in de categorieën te veranderen en dat ze het recht hebben om u een wagen van een andere categorie toe te wijzen om welke reden dan ook, ook lager dan uw categorie.

Dus die categorie dat in uw contract staat is het papier niet waard waar het op geschreven staat.
Zo heb ik het ook steeds gekend, maar nooit 'lager' dan de toegewezen categorie.

Als er veel wagens op de parking staan, betekent dat toch voornamelijk dat er veel verloop is. Aja, die wagens zijn niet besteld voor op de parking te staan eh.
Dus als er veel verloop is zou je ook verwachten dat er redelijk veel aanwervingen zijn.

Als er veel wagens op de parking staan, betekent dat toch voornamelijk dat er veel verloop is. Aja, die wagens zijn niet besteld voor op de parking te staan eh.
Dus als er veel verloop is zou je ook verwachten dat er redelijk veel aanwervingen zijn.
Veel verloop kan ook willen zeggen dat het bedrijf inkrimpt natuurlijk. Pakweg na een verkoop van een afdeling aan een ander bedrijf bvb.
Of in het geval van Cronos, een bedrijf dat zich afsplitst van een ander bedrijf.

Betekent dat dan dat er al prijzen bekend zijn? Ik dacht dat er nog niets bekend was, maar hoe kan een leasing dan al laten bestellen als ze zelf nog geen idee hebben van kost ?

Terug
Bovenaan