De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
De grootste factor is onzekere restwaarde. Tesla heeft afgelopen jaren een paar keer de nieuwprijs gewoon laten zakken met serieuze bedragen. Wat de restwaarde doet kelderen. En dat maakt het heel onvoorspelbaar voor leasemaatschappijen.
Dat, en ik vraag me af of het imago van de eigenaar stilaan het merk ook niet wat parten begint te spelen.

Een bedrijfswagen is (zeker met reclame) een uithangbord vh bedrijf. Net zoals om die reden veel bedrijven niet toelaten om een Chinese auto te nemen. Of hoe (in mijn vriendenkring alvast) enkelen plots niet meer bij Lukoil mochten gaan tanken toen de oorlog uitbrak.

Er is natuurlijk ook altijd de minimum VAA van ongeveer 137.5€/maand die je zoiezo hebt.
Heb nog even wat andere random cijfers in de calculator gegooid :
- Benzine 81k CO2 75gr (geen idee puur random : 341€ VAA
- Diesel 81k CO2 65gr (geen idee puur random) : 352€ VAA
- Diesel 81k CO2 75gr (puur random ) : 410€ VAA
- Hybride 81k CO2 35gr : 231€ VAA
- Elektrisch BEV 60k 0gr : 171€ VAA
- Hybride 60k 35gr : 171€ VAA
- Benzine 60k 75gr : 252€ VAA

De waarde van de wagen heeft dus inderdaad een grote invloed op het VAA.
Ja, maar die cijfers zijn niet relevant eh. Ik heb nog geen enkele benzine of diesel geweten in die prijsklasse met 'maar' 75g CO2.
Dat de cataloguswaarde van een wagen een rol speelt in uw VAA is nogal wiedes niet? Er zijn in feite slechts 2 'major' componenten in de formule & dat is prijs & CO2 uitstoot.
't Feit is wel degelijk dat een BEV geen uitstoot heeft, dus die component v/d berekening valt gewoon weg.
-> Maar 't is OOK een feit dat die uitstoot een veel grotere rol speelt dan wat je wil laten uitschijnen. Zowaar nog erger dan de prijs component (aangezien een BEV al snel duurder is).

Mor soit, neem er effe de realiteit bij ...
Neem bv. een 520i, de kleinste naft motorisatie in die wagen, in die prijsklasse (& configureer wat verder tot die 81K). CO -> 130 − 145 g/km
Laat ons 't verschil in 2 delen & pakt 137g á 81K. Komt uit op 700 EUR VAA.

Pakt nu die zelfste wagen, maar BEV. De i5 dus. CO? A niets eh.
Pakt nog dat ge blijft configureren tot 90K. Komt uit op 257 EUR VAA.

Dus als ge realistische redenering toepast heeft die mens gelijk. JA, een BEV komt over 't algemeen een stuk goedkoper uit in de belastingen.
Uiteraard hangt het er allemaal vanaf wat je vergelijkt eh. Als je de laagste motorisatie Polo van 30K gaat vergelijken met een EV6 of Enyac van 65K of zoiets, dan ga je andere resultaten krijgen natuurlijk.

Maar mijn voorbeeld is wel correct. Je kan een 520i krijgen voor 81K & ook een i5 voor 90K. Maar om aan 't VAA te komen v/d 520i moet je een i5 kopen die bijna 250K kost. :sneaky:

Ben de laatste weken al eens aan't rondkijken welke EV's er zoals rondrijden. Maar 'k ben precies nog niets tegengekomen waarvan ik denk "waw die is echt mooi".

Die zijn in de minderheid. Voor mij:
- Mijn huidige iX3 (nietmeer te bestellen) en de i4 omdat die op een normale auto lijken
- de peugeot e-308 SW en opel e-astra (dat zijn dezelfde)
- polestar 2 is nog cava

Maar dan heb je het gehad qua looks.

@ThekillingGoku Ja, was maar snel snel wat random cijfers in de calculator invullen hé.

Maar een goedkope BEV ten opzichte van een dure BEV geeft inderdaad VAA increase maar al bij al valt dat goed mee.
230€ VAA om met een bak van 80k rond te rijden is niet slecht toch?
Zeker omdat dit de eerste 6j nog daalt en je waarschijnlijk uitkomt op het minimum VAA.

Jah mannen, dat geldt dan voor zowat elk bedrijf in de IT of elk bedrijf dat niet met particulieren als directe eindklanten werkt he.

Dan is 99% van bedrijven in België waarschijnlijk "onbekend" :)
Ik ken Cronos echt zuiver van hier op forum... anders zou ik er nog nooit van gehoord hebben. Het kan binnen de sector misschien een naam als een klok zijn, buiten de sector zal zoals @RealFlub al zei meer dan 9/10 het gewoon niet kennen wat op zich voor een bedrijf met een paar duizend werknemers toch speciaal is maar niet onlogisch als je eigenlijk opereert via een hoop kleinere bedrijven.

Vanmorgen mijnen X1 weer gaan binnen steken om de head-unit dit keer te vervangen. De man achter de balie liep even mee tot aan de vervangwagen (om mee te helpen zoeken). "Ja, tis ambetant hé diejn display... we hebben er nog verschillende, ik heb het zelf ook gehad..." :unsure: Ik zou denken dat de gouden regel bij zo'n dingen is doen alsof het een maandagochtend/vrijdagmiddag model is en niet min of meer toegegeven dat het eigenlijk een breed probleem is. :unsure:

:unsure: Ik zou denken dat de gouden regel bij zo'n dingen is doen alsof het een maandagochtend/vrijdagmiddag model is en niet min of meer toegegeven dat het eigenlijk een breed probleem is. :unsure:
Ik zou net content zijn als ze mij vertellen dat dat vaker voorkomt. Dan weet ge tenminste dat 't gekend probleem is, de gevolgen/context bekend zijn en de fix dus een procedure is.
Een probleem dat uniek is, dat zou mij pas schrik inboezemen.

Ik zou net content zijn als ze mij vertellen dat dat vaker voorkomt. Dan weet ge tenminste dat 't gekend probleem is, de gevolgen/context bekend zijn en de fix dus een procedure is.
Een probleem dat uniek is, dat zou mij pas schrik inboezemen.
De fix blijkt helaas toch geen standaard procedure te zijn anders zou mijn 8 maand oude wagen op 3 maand tijd geen 4 keer in de garage gestaan hebben. Als het een uitzondering is kan het soms ook gewoon wijten aan een stukje slechte hardware. Als je 1000 elektronica toestellen produceert zit daar links & rechts ook altijd wel eens een dead on arrival tussen. Als het een wijdverspreid probleem is zo vroeg in de levenscyclus duid het daarentegen gewoon op een compleet gebrek aan checks & kwaliteitscontrole in productie.

Nu goed, tis wel een vervelend probleem dat al even vaak zo plots terug verdwenen is als het was begonnen. Er zijn merken die er niet eens in slagen van de koplampen van hun wagens deftig af te stellen wanneer ze uit productie komen. :unsure:

Ik kan bij ons op mijn niveau al lang geen Tesla meer nemen.
Vermoedelijk omdat de andere merken meer korting geven want qua aankoopprijs zitten die al snel aan > 50k (en mss ook hogere restwaarde)
Hier begint het ook te spannen.
Collega die eind 2024 een nieuwe wagen mocht bestellen, kon nog een model Y LR bestellen. Uiteraard enkel in het wit. Een andere kleur zorgde ervoor dat het buiten zijn categorie kwam.

Afgelopen week een andere collega die mocht bestellen. Ook dezelfde categorie. De model Y zat er zelfs niet meer tussen.
Model 3 wel. De AWD kon mits 80€/mnd netto bijleg.

Andere wagens zaten nog in mijn categorie:
- Ev6 met de grootste batterij en business pack
- ioniq 5 & 6 met grootste batterij
- id4 full option
- id5 met wat minder opties
- Ix1 e20 met maar minor opties
- Eqa en eqb
- volxo xc40 ev
- renault scenic Alpine edition
- peugeot 5008 ev

Ik zou momenteel totaal niet weten welke kiezen. Ben zelf meer fan van lage wagens. Momenteel rijd ik in een Audi A4 (buiten mn categorie) en die is zalig. Moet er nog een jaar mee doen. Maarja uit bovenstaande lijst zou ik het niet echt weten.. m3 is een laag model. Ev6 vond ik vroeger ook mooi. Pff zou het niet weten.
Ohja en dan mijn "handicap" in dit verhaal. Ik rijd 70.000km/jr. Voornamelijk snelweg.

Hier begint het ook te spannen.
Collega die eind 2024 een nieuwe wagen mocht bestellen, kon nog een model Y LR bestellen. Uiteraard enkel in het wit. Een andere kleur zorgde ervoor dat het buiten zijn categorie kwam.

Afgelopen week een andere collega die mocht bestellen. Ook dezelfde categorie. De model Y zat er zelfs niet meer tussen.
Model 3 wel. De AWD kon mits 80€/mnd netto bijleg.

Andere wagens zaten nog in mijn categorie:
- Ev6 met de grootste batterij en business pack
- ioniq 5 & 6 met grootste batterij
- id4 full option
- id5 met wat minder opties
- Ix1 e20 met maar minor opties
- Eqa en eqb
- volxo xc40 ev
- renault scenic Alpine edition
- peugeot 5008 ev

Ik zou momenteel totaal niet weten welke kiezen. Ben zelf meer fan van lage wagens. Momenteel rijd ik in een Audi A4 (buiten mn categorie) en die is zalig. Moet er nog een jaar mee doen. Maarja uit bovenstaande lijst zou ik het niet echt weten.. m3 is een laag model. Ev6 vond ik vroeger ook mooi. Pff zou het niet weten.
Ohja en dan mijn "handicap" in dit verhaal. Ik rijd 70.000km/jr. Voornamelijk snelweg.
Zone lijst... geen van beide Tesla's zou zelfs de shortlist halen als ik moest kiezen. :unsure:

70000 km/jr en voornamelijk snelweg, betekent dat ook vaak snelladen?

Dan hands down een EV6 of Ioniq met 800V technologie.
Idd van die lijst zou ik ook enkel die 2 overwegen. En ik hoop dat je kan thuis laden.

De Mercedes CLA EQ schijnt wel nog een gamechanger te gaan worden.
Dus afhankelijk van hoe groot die is, valt die misschien ook te overwegen volgend jaar.

Idd van die lijst zou ik ook enkel die 2 overwegen. En ik hoop dat je kan thuis laden.

De Mercedes CLA EQ schijnt wel nog een gamechanger te gaan worden.
Dus afhankelijk van hoe groot die is, valt die misschien ook te overwegen volgend jaar.
Ik hoop ook dat die in het lijstje komt te staan 🙂.
Van bovenstaande lijst had ik heel rap een shortlist gemaakt: ioniq 6, ev6 en m3. Met misschien een voorkeur voor de EV6 door het formaat en de batterij. De ioniq 6 vind ik uiterlijk echt gewaagd en vind em niet lelijk..maar ook niet super mooi.
De model 3 zou eerder zijn om het interieur. De integratie vd superchargers ed.
70000 km/jr en voornamelijk snelweg, betekent dat ook vaak snelladen?

Dan hands down een EV6 of Ioniq met 800V technologie.
In de car policy worden snelladers afgeraden (niet verboden). Thuis zouden we ook een lader krijgen, maar die ga ik volgens mij amper gebruiken, want ik haal niet gigantisch veel uit mn zonnepanelen en wil niet meer betalen omdat het capaciteitstarief de lucht in schiet.

Nu fingers crossed dat de EV6 er volgend jaar nog tussen zit. Tot voor kort zat de ID7 er ook tussen..wss wel een basic versie, maar toch.

De integratie vd superchargers ed.
Ik zie dat als een groot nadeel.

De connector is gelijk bij alle merken, dus je kunt met elk merk overal laden.
Ook opties zoals plug&charge wordt al vaker aangeboden bij verschillende laadnetwerken.

Je kunt in je Tesla geen route plannen met voorkeurladen bij andere netwerken. Dat kan wel bij andere merken.
Als je een laadkaart hebt van het werk, succes met de terugbetaling via Tesla Superchargers.

Ik zie dat als een groot nadeel.

De connector is gelijk bij alle merken, dus je kunt met elk merk overal laden.
Ook opties zoals plug&charge wordt al vaker aangeboden bij verschillende laadnetwerken.

Je kunt in je Tesla geen route plannen met voorkeurladen bij andere netwerken. Dat kan wel bij andere merken.
Als je een laadkaart hebt van het werk, succes met de terugbetaling via Tesla Superchargers.
Tesla ondersteunt wel steeds meer laadpassen.
Ik zou het zeker geen nadeel noemen.
Al is het voordeel er van wat overroepen.

Ik hoop ook dat die in het lijstje komt te staan 🙂.
Van bovenstaande lijst had ik heel rap een shortlist gemaakt: ioniq 6, ev6 en m3. Met misschien een voorkeur voor de EV6 door het formaat en de batterij. De ioniq 6 vind ik uiterlijk echt gewaagd en vind em niet lelijk..maar ook niet super mooi.
De model 3 zou eerder zijn om het interieur. De integratie vd superchargers ed.

In de car policy worden snelladers afgeraden (niet verboden). Thuis zouden we ook een lader krijgen, maar die ga ik volgens mij amper gebruiken, want ik haal niet gigantisch veel uit mn zonnepanelen en wil niet meer betalen omdat het capaciteitstarief de lucht in schiet.

Nu fingers crossed dat de EV6 er volgend jaar nog tussen zit. Tot voor kort zat de ID7 er ook tussen..wss wel een basic versie, maar toch.
Je energiefactuur is niet persé duurder met het capaciteitstarief.
Je zal idd meer betalen voor de capaciteit, maar dat is een vaste koste die over alle kWh in je factuur wordt verspreid. Met een EV verbruik je meer kWh waardoor je soms (lichtjes) goedkoper, breakeven of (lichtjes) duurder uit komt.

Bv:
Verbruik voor EV:
1000 KW -> €100 energiekost
Laag capaciteitstarief: €140
-> totale kost per kWh: 24 cent

Verbruik na EV (stel elke dag 50km rijden is 10kWh):
3650 KW auto -> €365
Hoog capaciteitstarief (neem 8kwh): €420
-> totale kost per kWh: 19 cent

In het voorbeeld hierboven kom je dus goedkoper uit voor je eigen gebruik.
Je factuur is meer dan deze componenten. Maar ik wil aantonen dat het capaciteitstarief niet perse negatief is.
Het capaciteitstarief werkt in je voordeel wanneer je veel verbruikt. Dus niet te veel nadenken en gewoon die thuislader zetten (Best begrenzen op 7kwh en enkel s'nachts laden om je piek laag te houden. Of overdag op zonnepanelen.).

Je energiefactuur is niet persé duurder met het capaciteitstarief.
Je zal idd meer betalen voor de capaciteit, maar dat is een vaste koste die over alle kWh in je factuur wordt verspreid. Met een EV verbruik je meer kWh waardoor je soms (lichtjes) goedkoper, breakeven of (lichtjes) duurder uit komt.

Bv:
Verbruik voor EV:
Laag capaciteitstarief: €140
-> totale kost per kWh: 24 cent

Verbruik na EV (stel elke dag 50km rijden is 10kWh):
3650 KW auto -> €365
Hoog capaciteitstarief (neem 8kwh): €420
-> totale kost per kWh: 19 cent

In het voorbeeld hierboven kom je dus goedkoper uit voor je eigen gebruik.
Je factuur is meer dan deze componenten. Maar ik wil aantonen dat het capaciteitstarief niet perse negatief is.
Het capaciteitstarief werkt in je voordeel wanneer je veel verbruikt. Dus niet te veel nadenken en gewoon die thuislader zetten (Best begrenzen op 7kwh en enkel s'nachts laden om je piek laag te houden. Of overdag op zonnepanelen.).
Die redenering is flawed. Dat is hier al meerdere malen aan bod gekomen.
Jij spreidt jouw additionele fixed cost gewoon over een grotere base waardoor de per unit cost daalt. Dat is BS. In realiteit neemt uw totale kost gewoon toe met de additionele kost van het capaciteitstarief.

Jij spreidt jouw additionele fixed cost gewoon over een grotere base waardoor de per unit cost daalt. Dat is BS. In realiteit neemt uw totale kost gewoon toe met de additionele kost van het capaciteitstarief.
Je vergeet dat de werkgever dit bedrag terugbetaalt. Dus die redenering klopt perfect. Hoe meer je laadt, hoe lager de prijs per kWh en hoe groter de kans dat wat je werkgever terugbetaalt hoger is dan je eigen prijs.

Jij spreidt jouw additionele fixed cost gewoon over een grotere base waardoor de per unit cost daalt.
->
dat is exact wat het capaciteitstarief is. Alleen kan je uiteindelijke kost per unit dalen of stijgen. Bij grote verbruikers zoals een EV kan je besparen wanneer je je piek beperkt houdt.

Hier deze week ook een uitnodiging gehad voor een nieuwe wagen te bestellen, zal de eerste keer elektrisch worden. Onderstaande 4 opties zijn de enige mogelijkheden. Ik heb al heel wat opgezocht en morgen gaan we ze ook eens in het echt bekijken, maar blijft toch moeilijk kiezen. Qua grootte lijken ze allemaal evenwaardig. Ook qua theoretisch rijbereik liggen ze heel dicht bij elkaar, wilt dit dan ook zeggen dat de reële radius ook ongeveer gelijk zal zijn? Klopt het dat de EQB geen adaptive cruise control heeft? Qua gevoel lijkt de ID4 me de beste optie, maar persoonlijk word ik niet echt warm van het uiterlijk van die auto. Wat lijkt volgens jullie de beste optie?

Mercedes EQB 250+ Essential Line
VW ID4 77KWH Pro Business
Opel Grandland 73KWH GS
Peugeot e-3008 230 Allure 5d Standard Range (inclusief warmtepomp en Panoramic navigation pack)

Terug
Bovenaan