De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Je leest overal zowat dat doordat de restwaarde op ev wat tegenvalt, dat de lease budgetten zakken. Minder waar voor je geld.

Sommige moeten al een maatje kleiner kiezen.

Hoe zit dat bij jullie? Past de werkgever bij zodat je min of meer dezelfde modellen / grootte van wagen kunt nemen? Passen jullie zelf bij? Ik hoor tegenwoordig de zotste lease budgetten, mensen die waanzinnig veel geld van hun flex budget spenderen aan de zotste auto's.

Je leest overal zowat dat doordat de restwaarde op ev wat tegenvalt, dat de lease budgetten zakken. Minder waar voor je geld.

Hoe zit dat bij jullie? Past de werkgever bij zodat je min of meer dezelfde modellen / grootte van wagen kunt nemen? Passen jullie zelf bij? Ik hoor tegenwoordig de zotste lease budgetten, mensen die waanzinnig veel geld van hun flex budget spenderen aan de zotste auto's.

Bij ons is dat al 1-2 jaar het geval: de lease budgetten zijn in absolute waarde gelijk gebleven met >5 jaar geleden (dus de werkgever past zeker niet bij), maar doordat de autoprijzen gestegen zijn én recenter de restwaarde voor EV's lager uivalt, krijg je voor datzelfde budget steeds minder.

De meeste collega's kiezen daarom voor downsizing, er zullen er wel enkele zijn die bv. 10-15% boven hun budget gaan door maximale eigen opleg maar dat lijken me eerder de uitzonderingen als ik het zo hoor. Mij persoonlijk niet gezien om geld bij te leggen voor een grotere/duurdere auto, als ik privé een auto zou kopen zou ik ook niet buitensporig veel uitgeven (en ook niet voor een Duitser gaan - relatief interessant in leasing maar duur in aankoop), maar dat is een beslissing die ieder voor zich moet maken.
Ik heb ook vrienden die privé veel geld uitgeven aan een auto waar ze graag mee rijden en daar blij van worden, dat kan ik ook wel begrijpen :)

Het verschil is bij ons wel groot met wie 3-4 jaar geleden een auto mocht bestellen, er rijden bij ons mensen rond met een auto die hun N+1 nu niet meer zou kunnen bestellen.

Ik verwacht een van de weken mailtje om nieuwe auto te kiezen (huidige lease loopt in september af).
Ik gok dat ze bij ons de budgetten niet ontzettend hebben opgetrokken. Ik leg er in elk geval zeker niet voor bij.
Ben de laatste weken al eens aan't rondkijken welke EV's er zoals rondrijden. Maar 'k ben precies nog niets tegengekomen waarvan ik denk "waw die is echt mooi".

Wij hebben het geluk dat je niet uit een lijst moet kiezen maar een lease budget krijgt. Dan kan je op zoek naar een merk/garage die je een offerte maakt met serieus wat korting waardoor je eig nog veel waarde voor je budget krijgt.
Enkel u VAA wordt uiteraard op bedrag zonder korting geteld, dus daar moet je wel ff rekening mee houden :oi22:

Wij hebben het geluk dat je niet uit een lijst moet kiezen maar een lease budget krijgt. Dan kan je op zoek naar een merk/garage die je een offerte maakt met serieus wat korting waardoor je eig nog veel waarde voor je budget krijgt.
Enkel u VAA wordt uiteraard op bedrag zonder korting geteld, dus daar moet je wel ff rekening mee houden :oi22:
Zoiets is wel nadelig als je in een groot bedrijf zit. Als je bedrijf zou onderhandelen zouden ze een veel grotere korting kunnen bedingen.

Zoiets is wel nadelig als je in een groot bedrijf zit. Als je bedrijf zou onderhandelen zouden ze een veel grotere korting kunnen bedingen.
Ik kom van een groot bedrijf en kan u zeggen dat enige onderhandelde korting gewoon van het lease budget werd afgetrokken als besparing.
Zolang de uitrusting van de auto's in lijn ligt met die van de concurrentie verandert er niets.

Soit, my two cents, geen inside informatie ofzo.

Ik heb recent een nieuwe BEV mogen bestellen. Naar aanleiding van uw opmerking toch eens even de VAA berekend.
Voor een wagen met nieuwprijs zonder kortingen van 81k komt dit op 231euro/maand. Is nog wel OK.

"minder bekend". OK HLN 😄
hohja, als je aan mensen die amper tot niets met IT te maken hebben, en je vraagt of ze het bedrijf Cronos kennen... zal het antwoord 9/10 'nee' zijn, dus klopt het wel.

ontopic: de KBC app is toch maar iets vreemds ivm meldingen...
07-02 om 22h30 melding: 'verwachte leverdatum is gewijzigd naar: 08-02'
en tot nu toe is het stil... via onze verantwoordelijke een mail gehad: 'de leverdatum klopt niet, volgens mijn laatste info is het eind maart'

Ik heb recent een nieuwe BEV mogen bestellen. Naar aanleiding van uw opmerking toch eens even de VAA berekend.
Voor een wagen met nieuwprijs zonder kortingen van 81k komt dit op 231euro/maand. Is nog wel OK.
Yes, maar ik heb vaak het riedeltje voorgekauwd gekregen, 'jamaar een EV is goedkoper qua VAA want geen uitstoot'.
Mijn 2j oude Arteon met een 2L diesel zat aan 209€VAA toen ik hem inleverde in mei '24.

Nog altijd goedkoper dan de eigen auto voorzien, dus mij hoor je niet klagen over de 'duurdere vaa voor EVs'.
Maar de cadeau is ook niet altijd zo groot als ze u willen laten geloven. Zeker als ze dan nog is de budgetten naar beneden beginnen halen.
Dan krijg je wel degelijk minder auto voor meer VAA af te dragen.

Tesla was nochthans de voorbije jaren een van de populairdere keuzes. Maar dat was voornamelijk puur op prijs.
OK, er zullen er wel geweest zijn die echt Tesla fanboy waren. Maar over 't algemeen, als ik mensen sprak over hun keuze, was het telkens omdat die Tesla 't meest waar voor hun geld bleek te geven (met die price cuts enkele jaren geleden bv. ook).

Da's dan ook een v/d redenen waarom onze parking er op bepaalde dagen eerder uitziet als een showroom van Tesla. De 'poor man's' version anyway :sneaky: (enkel 3/Y, geen X en maar 1 S, toevallig v/d topman v/d afdeling als die er eens is).

Da's de laatste jaren naar 't schijnt er wel niet op verbeterd. Met de prijsgrillen & restwaardes van die Tesla's zijn die naar 't schijnt toch een stuk duurder geworden in leasing (o.a. naar wat ik hoorde v/d collega's die in het proces zaten).

Anyway, ergens vrees ik dat hun WN's dat niet als een voordeel zullen zien, om een v/d financieel meest interessante wagens uit de lijst te zien verdwijnen. Maar anderzijds zijn er ondertussen mss enkele andere interessante (non-go-car) modellen te vinden die in gelijkaardige budgetten passen.

Yes, maar ik heb vaak het riedeltje voorgekauwd gekregen, 'jamaar een EV is goedkoper qua VAA want geen uitstoot'.
Mijn 2j oude Arteon met een 2L diesel zat aan 209€VAA toen ik hem inleverde in mei '24.

Nog altijd goedkoper dan de eigen auto voorzien, dus mij hoor je niet klagen over de 'duurdere vaa voor EVs'.
Maar de cadeau is ook niet altijd zo groot als ze u willen laten geloven. Zeker als ze dan nog is de budgetten naar beneden beginnen halen.
Dat is heel waarschijnlijk omdat je Arteon nog in het NEDC systeem zat en die zakt ook elk jaar met 10% (of 5%?). Als je met WLTP zat, zou die VAA waarschijnlijk bijna het dubbel zijn.
Een basis BMW 116d diesel had bijvoorbeeld 2j geleden al een VAA van 250 euro.

Er is natuurlijk ook altijd de minimum VAA van ongeveer 137.5€/maand die je zoiezo hebt.
Heb nog even wat andere random cijfers in de calculator gegooid :
- Benzine 81k CO2 75gr (geen idee puur random : 341€ VAA
- Diesel 81k CO2 65gr (geen idee puur random) : 352€ VAA
- Diesel 81k CO2 75gr (puur random ) : 410€ VAA
- Hybride 81k CO2 35gr : 231€ VAA
- Elektrisch BEV 60k 0gr : 171€ VAA
- Hybride 60k 35gr : 171€ VAA
- Benzine 60k 75gr : 252€ VAA

De waarde van de wagen heeft dus inderdaad een grote invloed op het VAA.

Tesla was nochthans de voorbije jaren een van de populairdere keuzes. Maar dat was voornamelijk puur op prijs.
OK, er zullen er wel geweest zijn die echt Tesla fanboy waren. Maar over 't algemeen, als ik mensen sprak over hun keuze, was het telkens omdat die Tesla 't meest waar voor hun geld bleek te geven (met die price cuts enkele jaren geleden bv. ook).

Da's dan ook een v/d redenen waarom onze parking er op bepaalde dagen eerder uitziet als een showroom van Tesla. De 'poor man's' version anyway :sneaky: (enkel 3/Y, geen X en maar 1 S, toevallig v/d topman v/d afdeling als die er eens is).

Da's de laatste jaren naar 't schijnt er wel niet op verbeterd. Met de prijsgrillen & restwaardes van die Tesla's zijn die naar 't schijnt toch een stuk duurder geworden in leasing (o.a. naar wat ik hoorde v/d collega's die in het proces zaten).

Anyway, ergens vrees ik dat hun WN's dat niet als een voordeel zullen zien, om een v/d financieel meest interessante wagens uit de lijst te zien verdwijnen. Maar anderzijds zijn er ondertussen mss enkele andere interessante (non-go-car) modellen te vinden die in gelijkaardige budgetten passen.
Ik kan bij ons op mijn niveau al lang geen Tesla meer nemen.
Vermoedelijk omdat de andere merken meer korting geven want qua aankoopprijs zitten die al snel aan > 50k (en mss ook hogere restwaarde)

Ik kan bij ons op mijn niveau al lang geen Tesla meer nemen.
Vermoedelijk omdat de andere merken meer korting geven want qua aankoopprijs zitten die al snel aan > 50k (en mss ook hogere restwaarde)
De grootste factor is onzekere restwaarde. Tesla heeft afgelopen jaren een paar keer de nieuwprijs gewoon laten zakken met serieuze bedragen. Wat de restwaarde doet kelderen. En dat maakt het heel onvoorspelbaar voor leasemaatschappijen.

hohja, als je aan mensen die amper tot niets met IT te maken hebben, en je vraagt of ze het bedrijf Cronos kennen... zal het antwoord 9/10 'nee' zijn, dus klopt het wel.

ontopic: de KBC app is toch maar iets vreemds ivm meldingen...
07-02 om 22h30 melding: 'verwachte leverdatum is gewijzigd naar: 08-02'
en tot nu toe is het stil... via onze verantwoordelijke een mail gehad: 'de leverdatum klopt niet, volgens mijn laatste info is het eind maart'

Uiteraard is Cronos een minder bekend bedrijf in Vlaanderen. Net zoals argenx bijvoorbeeld.
Dovy Keukens is veel kleiner, maar veel gekender.

Jah mannen, dat geldt dan voor zowat elk bedrijf in de IT of elk bedrijf dat niet met particulieren als directe eindklanten werkt he.

Dan is 99% van bedrijven in België waarschijnlijk "onbekend" :)

Ik zou eigenlijk zeggen dat Cronos een groot/bekend bedrijf is in de Belgische IT. Gegeven de context en hoe het geschreven is lijkt me dat toch wat relevanter als duiding naar eender welk publiek.

Maar goed, sidetracking a bit :)

Terug
Bovenaan