De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Hier deze week ook een uitnodiging gehad voor een nieuwe wagen te bestellen, zal de eerste keer elektrisch worden. Onderstaande 4 opties zijn de enige mogelijkheden. Ik heb al heel wat opgezocht en morgen gaan we ze ook eens in het echt bekijken, maar blijft toch moeilijk kiezen. Qua grootte lijken ze allemaal evenwaardig. Ook qua theoretisch rijbereik liggen ze heel dicht bij elkaar, wilt dit dan ook zeggen dat de reële radius ook ongeveer gelijk zal zijn? Klopt het dat de EQB geen adaptive cruise control heeft? Qua gevoel lijkt de ID4 me de beste optie, maar persoonlijk word ik niet echt warm van het uiterlijk van die auto. Wat lijkt volgens jullie de beste optie?

Mercedes EQB 250+ Essential Line
VW ID4 77KWH Pro Business
Opel Grandland 73KWH GS
Peugeot e-3008 230 Allure 5d Standard Range (inclusief warmtepomp en Panoramic navigation pack)
Op ev-database kan je al een redelijk goeie inschatting zien van het rijbereik. En als je niet thuis kan laden, is de laadsnelheid voor snelladers misschien ook wel belangrijk.

Hier deze week ook een uitnodiging gehad voor een nieuwe wagen te bestellen, zal de eerste keer elektrisch worden. Onderstaande 4 opties zijn de enige mogelijkheden. Ik heb al heel wat opgezocht en morgen gaan we ze ook eens in het echt bekijken, maar blijft toch moeilijk kiezen. Qua grootte lijken ze allemaal evenwaardig. Ook qua theoretisch rijbereik liggen ze heel dicht bij elkaar, wilt dit dan ook zeggen dat de reële radius ook ongeveer gelijk zal zijn? Klopt het dat de EQB geen adaptive cruise control heeft? Qua gevoel lijkt de ID4 me de beste optie, maar persoonlijk word ik niet echt warm van het uiterlijk van die auto. Wat lijkt volgens jullie de beste optie?

Mercedes EQB 250+ Essential Line
VW ID4 77KWH Pro Business
Opel Grandland 73KWH GS
Peugeot e-3008 230 Allure 5d Standard Range (inclusief warmtepomp en Panoramic navigation pack)
Ik heb zelf de EQB250+ Business Line gehad. Voor mij was die redelijk compleet. Ik heb toen 2 opties besteld: carplay & geblindeerde ruiten achteraan.
Maar je zult eens moeten zien wat ze in Essential Line allemaal weglaten.

Fijne wagen en heel comfortabel. Wel een grote draaicirkel, achteruitrijcamera verzacht het wat. Maar 360° camera en adaptive cruise control zijn betalende opties. Via de app kun je later via een abonnementsformule nog wel altijd opties activeren. Meeste hebben free trial van 1 maand (voor 1e jaar zomervakantie bv.).

VW ID4 heb ik niet overwogen omdat er volgens onze fleetmanager veel infotainment problemen (bv. uitvallen) zijn.
Idem voor Peugeot gehoord dat de eerste modellen niet top zijn qua betrouwbaarheid.
Geen idee wat er natuurlijk allemaal van waar is. Ik heb ze niet testgereden.

Eens je adaptive cruise control gewoon bent is dat wel echt een must have!
Zou niet meer zonder willen.
Wint het voor mij boven alle andere opties.

De 4 auto's vandaag eens gaan bekijken. De EQB viel direct af, mijn vrouw vond die spuuglelijk en ik was ook niet direct fan. E-3008 zag er allemaal wel mooi uit, maar enkel de basisversie valt binnen mijn budget dus er ontbreken toch wel een aantal opties ivm de andere 2. Grandland was ik persoonlijk wel fan van, mooie auto maar bereik is toch een stuk minder dan de ID4.
Dus hoogstwaarschijnlijk zal het de ID4 worden. De pro business versie heeft een mooi pakket extra's, niet allemaal noodzakelijk maar wel leuk meegenomen. Bereik is ook gewoon beter dan de andere opties en we waren persoonlijk ook wel te spreken over het interieur. De problemen met het infotainment system is dacht ik vooral iets uit het verleden, en zou in de huidige modellen toch grotendeels zijn opgelost. Nu enkel de kleur nog kiezen.

De 4 auto's vandaag eens gaan bekijken. De EQB viel direct af, mijn vrouw vond die spuuglelijk en ik was ook niet direct fan. E-3008 zag er allemaal wel mooi uit, maar enkel de basisversie valt binnen mijn budget dus er ontbreken toch wel een aantal opties ivm de andere 2. Grandland was ik persoonlijk wel fan van, mooie auto maar bereik is toch een stuk minder dan de ID4.
Dus hoogstwaarschijnlijk zal het de ID4 worden. De pro business versie heeft een mooi pakket extra's, niet allemaal noodzakelijk maar wel leuk meegenomen. Bereik is ook gewoon beter dan de andere opties en we waren persoonlijk ook wel te spreken over het interieur. De problemen met het infotainment system is dacht ik vooral iets uit het verleden, en zou in de huidige modellen toch grotendeels zijn opgelost. Nu enkel de kleur nog kiezen.
De huidige ID lijn heeft een compleet nieuw infotainment systeem gekregen dat op alle vlakken een enorme verbetering is. Heb zelf 3 jaar met een ID.4 (vorige generatie) gereden en heb dat al die tijd echt een enorm fijne wagen gevonden. Comfortabel, stil, lag goed op de weg,... Deze had nog het oude infotainment systeem, maar na de nodige software upgrades was dit best nog een oké systeem.

Gisteren de ID7 gaan ophalen. Heerlijk om mee te rijden ! Helemaal impressed buiten het Harman Kardon systeem, dat is toch een beetje teleurstellend. Hoge tonen cava nog die klinken helder, maar geen idee wat die subwoofer in de koffer aant doen is.

Laatst bewerkt:
Gisteren de ID7 gaan ophalen. Heerlijk om mee te rijden ! Helemaal impressed buiten het Harman Kardon systeem, dat is toch een beetje teleurstellend. Hoge tonen cava nog die klinken helder, maar geen idee wat die subwoofer in de koffer aant doen is.
Ik heb de subwoofer ook wat hoger in de mix gezet en dat is toch zeer merkbaar. Hangt ook wel van je geluidsbron af: als ik spotify via CarPlay doe dan is de audiokwaliteit minder dan de native Spotify app in de wagen.

Ik heb de subwoofer ook wat hoger in de mix gezet en dat is toch zeer merkbaar. Hangt ook wel van je geluidsbron af: als ik spotify via CarPlay doe dan is de audiokwaliteit minder dan de native Spotify app in de wagen.

Alright, ik ga eens wat verschillende opties bekijken. Tot nu toe ook gewoon draadloos naar CarPlay gestreamed dus mss dat via de kabel dan ook een verschil maakt.

als ik spotify via CarPlay doe dan is de audiokwaliteit minder dan de native Spotify app in de wagen.
Staat de audiokwaliteit in je Spotify-app op "zeer hoog"? In ieder geval op Android moet je dit op je smartphone zelf aanpassen (niet mogelijk in Android Auto). Maakt wel een groot verschil qua audiokwaliteit via Android Auto.
Hetzelfde met volumenormalisatie in de Spotify-app op je smartphone, die schakel je ook best uit.

Effe rechtstreeks aan de kabel gehangen en ook geluidskwaliteit in de iPhone Music app op lossless gezet voor streaming en idd. Enorme verbetering. Thx

Damn ik wil gaan cruisen met da zonnetje en heerlijke plaatjes draaien maar moet werken 😁

Leaseplan WTF...
Voor mijn Mercedes onderhoud, vraag ik ook aan om de sleutels te herprogrammeren voor het openen van de koffer (*), dit via het officiële Leaseplan formulier. Onderhoud goed gedaan, sleutels veranderd, ikke content. Krijg ik ineens mail van de garage dat Leaseplan weigert de sleutelprogrammering te betalen... "Als dat voor het openen van de koffer is: dat moet de klant betalen". Op voorhand geen woord gehoord van Leaseplan, en nu zou ik (of werkgever) dit ineens zelf moeten betalen?

NB: het is natuurlijk ook wel Mercedes WTF... €90 om gewoon programmatie van de sleutels aan te passen.
Gewoon duidelijke mail terug sturen dat je uw wagen als een goede huisvader beheert, en dat je dus aangegeven hebt aan de garage dat er iets niet goed werkt.

Meestal laten ze dat dan wel vallen.

Toch effe showen 😁

IMG-2764.jpg

Cupra Born eBoost Business, quasi alle opties behalve de AR HUD
Rij er mee sinds anderhalve maand, heel content van :)

Tbattgt.jpeg

Net vernomen dat we bij Cronos in CAT2 ook de Ioniq5 N-line kunnen nemen, een grote opluchting want ik vind dat echt een megazalige bak sinds de FL.

… nu nog hopen dat ik met mijn CAT3 een échte N kan pakken 🤞
Zou dat ondertussen nog zijn? Binnenkort tijd om te kiezen en deze staat hoog op men lijstje 🤩

Zou dat ondertussen nog zijn? Binnenkort tijd om te kiezen en deze staat hoog op men lijstje 🤩
Er was een aankondiging dat eerst nieuwe wagens die nog op de "parking" staan moeten gekozen worden vooraleer men een echt nieuwe mag bestellen. Er staan er binnen cat2 toch nog een stuk of 8 op (geen ioniq). Dus zal dus afhangen wanneer jij moet bestellen of je wel de keuze gaat hebben of niet

Er was een aankondiging dat eerst nieuwe wagens die nog op de "parking" staan moeten gekozen worden vooraleer men een echt nieuwe mag bestellen. Er staan er binnen cat2 toch nog een stuk of 8 op (geen ioniq). Dus zal dus afhangen wanneer jij moet bestellen of je wel de keuze gaat hebben of niet
Ook als die niet de opties heeft die je wenst?

Nope, wat er op die lijst staat is hetgeen er eerst moet genomen worden. Dus dat zijn al geleverde auto's met bepaalde opties waarvan de consultant die die besteld heeft inmiddels niet meer in dienst is, maar waarbij het leasing contract nog loopt. (ik geloof dat er zelfs 1 bijstond die nog moest geleverd worden)
Daarvan staan er dus teveel van op de parking en in het mindere economische klimaat wilt Cronos eerst die wagens laten gebruiken vooraleer er weer nieuwe lease contracten moeten afgesloten worden. Allez zo heb ik het toch begrepen.
Dat sucked dus idd zwaar als je nu op deze moment moet kiezen en je eigenlijk moet hopen dat er iets naar smaak in die lijst staat.
(Mss dat bepaalde subfirma's daar aan onderuit kunnen komen of dat men er met bepaalde argumentatie toch rond kan, maar daar heb ik geen idee van, ga je aan je manager moeten vragen :p )

Terug
Bovenaan