De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dit + stijging van co2 bijdragen de volgende jaren. Tegen 2027 is het x4. Dus dat zal een serieuze impact hebben op je maandelijkse vaa…
Wow, ik vind van mezelf dat ik goed op de hoogte ben van (auto)fiscaliteit, maar ik wist niet dat die fiscale impact zó groot was. Hier vond ik een goed overzicht: https://www.profacility.be/news-vie...=78943&txt=Autofiscaliteit++van+2021+tot+2031.

Op basis van deze cijfers denk ik dat vanaf 1/7/2023 meer dan 70% van de bestelde (=/= de geleverde) bedrijfswagens EV's zullen zijn. Ik werk zelf voor een stadsbestuur, en ik merk dat niemand bij ons de urgentie van publieke laadinfrastructuur voor mensen zonder garage of oprit inziet. Dat lijkt iets voor na de verkiezingen van oktober 2024 te zijn, de lokale politiek is er vandaag niet mee bezig.

Laadpaalbedrijven gaan de komende jaren geld als slijk verdienen door die exponentiële vraag naar laadinfrastructuur én de royale subsidies voor laadpalen (200% aftrekbaar als bedrijf, 45% subsidie als particulier).

Ik blijf het uiterst frappant vinden hoe een rotvaart wij maken qua elektrificatie, zonder dat dat echt gedragen is door de bevolking. In Nederland is men zich veel meer bewust van de hele transitie naar elektrische vervoersmiddelen, en heeft men ook al mil-jar-den meer geïnvesteerd dan bij ons. En toch is de deadline voor 100% elektrische auto's (bij nieuwe verkopen) daar pas 1 januari 2030, tegenover 2026 (bedrijfswagens) en 2029 (particuliere wagens) bij ons.

Laatst bewerkt:
Het zijn eerst nog eens verkiezingen in 2024 hé. Ik denk dat heel die uitgewerkte fiscaliteit nog wel een keertje op de schop gaat tegen dat het 2027 is, simpelweg omdat de elektrificatie van het wagenpark totaal niet goed voorbereid is hier in België en dus niet haalbaar is op zo’n korte termijn.
Nu is dat nog ver van mijn bed show, waardoor veel mensen er nog niet van wakker liggen, of het gewoon niet weten.
Als men dan plots hun VAA ziet gaan stijgen, zal er wel ophef ontstaan => politieke discussie.

Wow, ik vind van mezelf dat ik goed op de hoogte ben van (auto)fiscaliteit, maar ik wist niet dat die fiscale impact zó groot was. Hier vond ik een goed overzicht: https://www.profacility.be/news-vie...=78943&txt=Autofiscaliteit++van+2021+tot+2031.

Op basis van deze cijfers denk ik dat vanaf 1/7/2023 meer dan 70% van de bestelde (=/= de geleverde) bedrijfswagens EV's zullen zijn. Ik werk zelf voor een stadsbestuur, en ik merk dat niemand bij ons de urgentie van publieke laadinfrastructuur voor mensen zonder garage of oprit inziet. Dat lijkt iets voor na de verkiezingen van oktober 2024 te zijn, de lokale politiek is er vandaag niet mee bezig.

Laadpaalbedrijven gaan de komende jaren geld als slijk verdienen door die exponentiële vraag naar laadinfrastructuur én de royale subsidies voor laadpalen (200% aftrekbaar als bedrijf, 45% subsidie als particulier).

Ik blijf het uiterst frappant vinden hoe een rotvaart wij maken qua elektrificatie, zonder dat dat echt gedragen is door de bevolking. In Nederland is men zich veel meer bewust van de hele transitie naar elektrische vervoersmiddelen, en heeft men ook al mil-jar-den meer geïnvesteerd dan bij ons. En toch is de deadline voor 100% elektrische auto's (bij nieuwe verkopen) daar pas 1 januari 2030, tegenover 2026 (bedrijfswagens) en 2029 (particuliere wagens) bij ons.
Laadpalen gaat inderdaad big business worden volgens mij, eens ze hier doorhebben dat ze in actie moeten schieten.

Ik had het er gisteren nog met mijn partner over, hoe ze hier bij ons niet anticiperen op de verandering in het wagenpark.

Het dorpsplein wordt hier heraangelegd, 0 laadpalen. Een bezoekje naar een splinternieuwe shopsite een dorp verder, 0 laadpalen. Zijn toch allemaal gemiste kansen lijkt mij om dit te implementeren.

Anderzijds zitten we hier in België ook met onduidelijkheid en wat met de volgende regering. Ik overweeg om een laadpaal te zetten voor klanten die tijdens hun bezoek kunnen laden, maar hoe zit het ook weer met dat capaciteitstarief,... 🤔

Het dorpsplein wordt hier heraangelegd, 0 laadpalen. Een bezoekje naar een splinternieuwe shopsite een dorp verder, 0 laadpalen. Zijn toch allemaal gemiste kansen lijkt mij om dit te implementeren.

Er staat toch ook geen tankstation op het dorpsplein of shopsite?
Moet er voor de elektrische rijder nu écht overal een stopcontactje voorzien worden waar ze hun elektrisch strijkijzer achterlaten?
Ecologie en duurzaamheid heeft ook zijn grenzen..

Moet er voor de elektrische rijder nu écht overal een stopcontactje voorzien worden waar ze hun elektrisch strijkijzer achterlaten?
Wil je het voor de mensen een beetje doenbaar houden dan zul je dat inderdaad moeten doen.

Daarbij kom ik nog eens terug op een oudere discussie.
Je kan wel overal laadpalen willen zetten en ze ook effectief zetten, maar het onderliggend netwerk moet er ook wel op voorzien zijn.
En laat ons nu eens een kat een kat noemen, ons elektriciteitsnet is daar allesbehalve op voorzien. Zeker in dorpskernen, steden, bepaalde plaatsen is er geen marge meer.

Wanneer je op dat plein een 40 tal parkeerplaatsen voorziet zou dat toch niet misstaan denk ik. Wel een klein verschil tussen een laadpaal en een tankstation, niet? Oppervlakte/vergunning/risico's/... Op wat voor plaatsen zouden die publieke laadpalen dan wel moeten komen volgens u?

Dit + stijging van co2 bijdragen de volgende jaren. Tegen 2027 is het x4. Dus dat zal een serieuze impact hebben op je maandelijkse vaa…

Staat deze stijging van co2 bijdragen voor PHEV al vast? Zoja: waar heb je dit gevonden?

Ik heb dit even uitgezocht en tenzij ik ergens iets mis is het niet van toepassing op PHEV's.

Eerst en vooral: dit heeft geen impact op VAA en is een bijdrage die volledig door de werkgever wordt gedragen. Dus voor werknemers geen issue.
Ten tweede: zelfstandig zaakvoerders van vennootschappen zijn vrijgesteld van CO2-bijdrage. Dus voor de zelfstandigen en freelancers hier ook geen issue.

Ten derde, even rekenen:
Formule voor benzinehybrides (in bijdrage per maand): [(Y x 9) – 768] / 12 x i
Formule voor elektrische voertuigen: 20.83 x i

=> Y is CO2-uitstoot in gram
=> i is indexcoefficient
=> het minimum is steeds 20.83 x i

Voor PHEV's is de worst-case formule die met 50g.

Dus een wagen met 50g CO2-uitstoot geeft dan: (50*9-768)/12*i => 50*9-768 is negatief, dus geldt de minimumformule van 20.83 x i die ook voor BEV's geldt.

Met andere woorden, PHEV's en BEV's zijn gelijkgesteld. Ja, die indexcoëfficient gaat fors omhoog, maar dit geldt voor beiden, dus ze blijven voor de voorzienbare tijd gelijk.

Alrighty then, 't is feest zou ik zeggen. Ik ben alvast voor de komende jaren nog even gespaard gebleven v/h EV gedoe.
Na nog wat over & weer gegaan is het er eindelijk door. Net bericht over ontvangen.

De bestelling zou gaan gebeuren een dezer dagen. Begin dit jaar was leverdatum nog januari 2023, niet meer gevraagd wat het op vandaag is, mor soit, no matter. Trage levering zou eerder een voordeel dan een nadeel zijn voor mezelf, want elke maand dat mijn huidige verlengd wordt is een maand uitstel tot de waarschijnlijke verplichte switch naar een EV (volgens de huidige wetgeving althans).

Voor wij interesse heeft, dit is het uiteindelijk geworden: https://webfrontend.evecp.bmw.cloud/d765e93
Heel mooi!

Ikzelf zou nog de monogrammen verwijderen en de M anniverarybadges pakken.

Ik heb dit even uitgezocht en tenzij ik ergens iets mis is het niet van toepassing op PHEV's.
...
Voor PHEV's is de worst-case formule die met 50g.

Maar wie zegt dat dat de komende jaren niet gaat veranderen ?
Ik rijd nu nog altijd met een diesel van 5 jaar oud, en de VAA is door de recente stijgingen maar liefst €300, of 50% meer dan de veel duurdere nieuwe EV die hier straks op de oprit staat. Toen ik 5j geleden bestelde was er op dat moment volgens mij nog totaal geen sprake van dat de VAA zo hard ging stijgen.

Ik kon ook nog een PHEV kiezen, maar een van de redenen dat ik toch voor EV gegaan ben is die onzekerheid qua VAA, waar ik toch verwacht dat ze die ondergrens nog gaan verlagen, en er ook meer en meer PHEVs geraakt gaan worden.

Heel mooi!

Zou wel opzichtig worden op een verder cleane auto. Je moet wel fan zijn van die badges

Ik rijd nu nog altijd met een diesel van 5 jaar oud, en de VAA is door de recente stijgingen maar liefst €300, of 50% meer dan de veel duurdere nieuwe EV die hier straks op de oprit staat. Toen ik 5j geleden bestelde was er op dat moment volgens mij nog totaal geen sprake van dat de VAA zo hard ging stijgen.

Ik kon ook nog een PHEV kiezen, maar een van de redenen dat ik toch voor EV gegaan ben is die onzekerheid qua VAA, waar ik toch verwacht dat ze die ondergrens nog gaan verlagen, en er ook meer en meer PHEVs geraakt gaan worden.

Maar dan is de VAA toch altijd hoog geweest.
Mijne is begonnen op 275 euro en staat nu op 230 euro (48+ maanden oud).

De formule voor VAA is nooit aangepast. De dalende referentiecoëfficiënt is de enige schuldige voor het stijgen van VAA, en dit was al van in het begin een veranderlijke factor (en ook de enige).

In geval van bovenstaande formule is er ook 1 veranderlijke factor in de formule die verder vaststaat en dat is de indexatieparameter. Om het even welke wijziging in deze veranderlijke parameter kan er niet voor zorgen dat er een verschil ontstaat tussen PHEV en EV.

Het systeem en de formule zou dus al volledig op de schop moeten, en het verleden toont ons dat dit meestal (!) niet retro-actief gebeurt.

Zou wel opzichtig worden op een verder cleane auto. Je moet wel fan zijn van die badges

Maar dan is de VAA toch altijd hoog geweest.
Mijne is begonnen op 275 euro en staat nu op 230 euro (48+ maanden oud).
Anders draaien ze die blauwe ring er rond. :unsure:

Pfff, fysieke knoppekes voor den airco, ruitenwisser achteraan, versnellingspook, geen 65" touch screen, 0-100 in meer dan 4s, je kon net zo goed een oldtimer besteld hebben

milde vorm van sarcasme mogelijk
Goh ... al de aangehaalde punten zijn voor mij in feite pluspunten.
Oh how I love me an oldtimer. :sneaky:

DISCLAIMER: Behalve mss de 0-100, sneller is altijd leuk eh. ;)
Heel mooi!

'k Heb geprobeerd, maar 't mocht niet. Check gerust even op de configurator, maar zodra je een E-Drive neemt mag je de monogrammen niet meer toucheren. De optie staat er niet meer bij.
'k Heb het ook gevraagd bij BMW zelf & ze willen/kunnen niet.

M'n huidige is 'zonder monogram' (dus zonder de 530e achteraan), maar die had nog E-Drive badge'kes op de zijpanelen achteraan, dus voor de pre-LCI mocht het wél nog.

Special M badge? Niet gevraagd. So dunno.
In hetzelfde blauw als de propeller op het logo... Er zijn kleuren waar het 50 jaar logo mooi opstaat maar dat carbon black of hoe heet het is er geen van.

@ThekillingGoku, het is wel een zeer mooie config.
Vind ik er ook van. 'k Ben zeker content.

Kleur is idd Carbon black. 't Is 't zelfste kleur als m'n huidige, maar 'k voelde geen nood om te veranderen.

Terug
Bovenaan