De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Verschiet er soms van dat er toch wel wat mensen daar mee bezig zijn.
Wat maakt het nu uit dat iemand anders meer geld uitgeeft aan een wagen. Als dat zijn interesse is, waarom niet?

Ben wel eens benieuwd wat de mensen dan over mij zeggen, als ze hier voorbij rijden.
Auto staat voor een oude jaren 60 huurwoning. Gesloten bebouwing van nog geen 6 meter breed.

Precies of dat iets over mijn financiën zegt.

Verderop staat er hier een villa met een oude Opel Frontera op de oprit. Mens heeft dan ook al zijn geld in zijn huis gestoken en leeft nu op boterhammen met choco. (Neen, die mens heeft totaal geen interesse in auto’s.)
Als gij uw boterhammen met kaas deelt en hij deelt de zijne hebt ge beide wat meer diversiteit! :unsure:

Verschiet er soms van dat er toch wel wat mensen daar mee bezig zijn.
Wat maakt het nu uit dat iemand anders meer geld uitgeeft aan een wagen. Als dat zijn interesse is, waarom niet?

Ben wel eens benieuwd wat de mensen dan over mij zeggen, als ze hier voorbij rijden.
Auto staat voor een oude jaren 60 huurwoning. Gesloten bebouwing van nog geen 6 meter breed.

Precies of dat iets over mijn financiën zegt.

Verderop staat er hier een villa met een oude Opel Frontera op de oprit. Mens heeft dan ook al zijn geld in zijn huis gestoken en leeft nu op boterhammen met choco. (Neen, die mens heeft totaal geen interesse in auto’s.)
Gohja, ik denk dat ik ook zo'n persoon ben die wel wat over heeft voor z'n wagen. 'k Heb nl. toch al een hele tijd een eigen bijdrage voor 'n bedrijfswagen die ik in principe niet 'moet' geven als ik gewoon het met 'wat minder' stel.
Al is die bijdrage alles behalve gigantisch te noemen, zeker als je 't vergelijkt met die wagen rechtuit te kopen.

Al moet ik OOK toegeven dat ik, stel dat binnen 5j het lastig geval komt dat ik EV moet gaan & er niet mee kan leven of ik de wagen moet aankopen ... dunno ... gezien hoe weinig km er gedaan worden tegenwoordig zou ik het toch nog moeilijk hebben denk ik dan.

Ik woon dan ook niet in een of andere fancy villa of iets dergelijks, maar toch heeft er hier altijd al een redelijk mooie wagen gestaan in m'n ondergrondse parking eh.

Hier ook zo'n voorbeeld trouwens ... als ik richting autosnelweg bol passeer ik zo'n straatje met rijhuizen, alles behalve fancy huizen. Maar op de oprit van eentje staat regelmatig nen 'dikke 7 reeks'. Jah ... who knows wat die mens elke avond nog eet, maar euuh ...
- oftewel heeft em er geld voor over,
- oftewel is het eentje van 't bedrijf
- oftewel is't er eentje aangekocht me 5 man & roteren ze die wagen,
- oftewel ...

Basically, who knows.

Laatst bewerkt:
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier. Heb een voorstel van een bedrijfje uit de Cronos Groep op tafel liggen. Brutloon helaas een paar honderd euro lager dan wat ik vandaag heb. Firmawagen cat. 4. Aangezien full eletric voor mij (nog) geen optie is wegens geen eigen parkeerplaats en geen laadpaal in de buurt, zou ik graag voor een plug-in hybride gaan. Het VAA van een "gewone" diesel of benzine is veel te hoog tegenwoordig en ik zou de PHEV kunnen laden op kantoor. Iemand een idee of een BMW 330e Touring met behoorlijk wat opties zou passen binnen cat. 4?

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier. Heb een voorstel van een bedrijfje uit de Cronos Groep op tafel liggen. Brutloon helaas een paar honderd euro lager dan wat ik vandaag heb. Firmawagen cat. 4. Aangezien full eletric voor mij (nog) geen optie is wegens geen eigen parkeerplaats en geen laadpaal in de buurt, zou ik graag voor een plug-in hybride gaan. Het VAA van een "gewone" diesel of benzine is veel te hoog tegenwoordig en ik zou de PHEV kunnen laden op kantoor. Iemand een idee of een BMW 330e Touring met behoorlijk wat opties zou passen binnen cat. 4?
Even de wagen terzijde maar waarom zou je veranderen van job als je een paar honder euro minder gaat verdienen?

Alrighty then, 't is feest zou ik zeggen. Ik ben alvast voor de komende jaren nog even gespaard gebleven v/h EV gedoe.
Na nog wat over & weer gegaan is het er eindelijk door. Net bericht over ontvangen.

De bestelling zou gaan gebeuren een dezer dagen. Begin dit jaar was leverdatum nog januari 2023, niet meer gevraagd wat het op vandaag is, mor soit, no matter. Trage levering zou eerder een voordeel dan een nadeel zijn voor mezelf, want elke maand dat mijn huidige verlengd wordt is een maand uitstel tot de waarschijnlijke verplichte switch naar een EV (volgens de huidige wetgeving althans).

Voor wij interesse heeft, dit is het uiteindelijk geworden: https://webfrontend.evecp.bmw.cloud/d765e93

Plus, er is meer dan enkel brutoloon om een loonpakket samen te stellen.
Inderdaad. Jij gaf al aan dat z'n Cat4 een redelijk hoog level is, dus mss wordt die paar 100 EUR op die manier genoeg gecompenseerd.
Mss heeft hij meer verlof, meer KEW vergoeding, internet vergoeding die hij vroeger niet had, ...

Of mss is hij z'n huidig werk gewoon beu of zit er een haar in de boter, ...

Die centen zullen op d'een of d'ander manier wel gecompenseerd worden lijkt mij dan (tenzij dat er een serieus haar in de boter zit bij z'n huidige WG waardoor die écht weg wil ten aller koste).

Hallo iedereen,

Afhankelijk van hoe ver je woon-werkverkeer is, zou je alsnog voor een EV met groot bereik (> 400 km) kunnen kiezen. Doordat je op je werk kan laden, heb je nog maar weinig nood aan laadbeurten elders.

• Voor het doordeweeks verkeer kom je sowieso toe met je dagelijkse laadbeurten op kantoor, ook voor je vrijetijdsverkeer.
  • Weekendverkeer: Hoe vaak leg je meer dan 400 km af op een weekend (van kantoor op vrijdagavond tot kantoor op maandagochtend)? Is dat elk weekend, 1 keer per maand of nog minder?
    • Van die keren dat je meer dan 400 km op een weekend aflegt, hoe vaak is dat dan naar een bestemming waar je kan bijladen?
    • Is er een snellader in je buurt?
  • Voor vakantieperiodes waarin je op reis bent, maakt het geen verschil dat je thuis niet kan laden.
    • Autovakantie: je moet sowieso snelladen onderweg. Hoogstens moet je 1 keer extra laden.
    • Vliegvakantie: je hebt je auto niet nodig.
  • Voor vakantieperiodes waarin je thuis bent, is het wel vervelend dat je je auto ergens moet gaan opladen. Oplossingen:
    • Bijladen aan destination chargers wanneer je uitstapjes doet
    • Om de paar dagen langs een snellader rijden
    • Om de paar dagen je auto aan een publieke laadpaal gaan zetten en te voet terugwandelen

Aangezien vandaag al >50% van de bestelde bedrijfswagens elektrisch zijn, zullen de laadpalen wel als paddenstoelen uit de grond beginnen schieten. Vraag dus een laadpaal in je buurt aan bij je gemeente. Dat hoeft niet eens pal voor je deur te zijn, aangezien je 90% van al je laadbeurten op kantoor zult doen. Dan is af en toe eens 5 minuten stappen echt geen probleem.

Met een PHEV moet je alle dagen (of 2x per dag) opladen om ten volle te profiteren van het elektrisch rijden. Mijn vrouw heeft alleszins spijt van haar keuze voor een PHEV ipv een EV, net omdat ze het beu is om alle dagen die 5 minuten te moeten stappen naar de laadpaal hier een beetje verderop. 1 of max 2 keer per week zou al helemaal anders zijn voor haar.

los vraagje tussendoor;

Mijn moeder mag haar laatste bedrijfswagen kiezen voor komende drie jaar. Het is geregeld dat ze daarna deze zal overnemen voor eigen gebruik eens ze op pensioen is. Wanneer budget, keuzemogelijkheden, nabijheid dealer (belangrijke wens voor haar) en wensen naar formaat in acht genomen worden, schieten er nog twee over;
- Renault Arkana hybride (Versie Zen)
- Renault Capture hybride (Versie Techno)

Voor mij zijn dit 'identieke' wagens zonder uitgesproken voor of nadelen en is de keuze dan eerder visueel en hoe je de binnenkant zelf ervaart. Dien Arkana lijkt mij wat weg te hebben van de vroege Laguna, waar ik zelf wel fan van was. Ik ga hier wel louter af op foto's want heb de Arkana nog niet in echt gezien.

Iemand toevallig met gelijkaardige keuze of ervaring van deze twee modellen?

Er schiet nog €8.000 incl btw over van haar budget, maar dat moet zéker niet op. Dit komt er na 3 jaar toch (deels) terug bij bij overname afhankelijke van levertermijn (beiden zijn wel in stock voorlopig)

Indicatief: totaalbudget ligt rond 35.000-40.000 incl btw afhankelijk van merk en bijhorende kortingen, maar na verschillende testritten schieten deze twee over. Afvallers zijn de klassiekers die in dit rijtje passen; Karoq, Kamiq, T-cross, Ateca, T-Roc, Golf,... Oftewel te groot, te klein, slechte zetels, etc
Fan van Renault Arkana !

Afhankelijk van hoe ver je woon-werkverkeer is, zou je alsnog voor een EV met groot bereik (> 400 km) kunnen kiezen. Doordat je op je werk kan laden, heb je nog maar weinig nood aan laadbeurten elders.

• Voor het doordeweeks verkeer kom je sowieso toe met je dagelijkse laadbeurten op kantoor, ook voor je vrijetijdsverkeer.
  • Weekendverkeer: Hoe vaak leg je meer dan 400 km af op een weekend (van kantoor op vrijdagavond tot kantoor op maandagochtend)? Is dat elk weekend, 1 keer per maand of nog minder?
    • Van die keren dat je meer dan 400 km op een weekend aflegt, hoe vaak is dat dan naar een bestemming waar je kan bijladen?
    • Is er een snellader in je buurt?
  • Voor vakantieperiodes waarin je op reis bent, maakt het geen verschil dat je thuis niet kan laden.
    • Autovakantie: je moet sowieso snelladen onderweg. Hoogstens moet je 1 keer extra laden.
    • Vliegvakantie: je hebt je auto niet nodig.
  • Voor vakantieperiodes waarin je thuis bent, is het wel vervelend dat je je auto ergens moet gaan opladen. Oplossingen:
    • Bijladen aan destination chargers wanneer je uitstapjes doet
    • Om de paar dagen langs een snellader rijden
    • Om de paar dagen je auto aan een publieke laadpaal gaan zetten en te voet terugwandelen

Aangezien vandaag al >50% van de bestelde bedrijfswagens elektrisch zijn, zullen de laadpalen wel als paddenstoelen uit de grond beginnen schieten. Vraag dus een laadpaal in je buurt aan bij je gemeente. Dat hoeft niet eens pal voor je deur te zijn, aangezien je 90% van al je laadbeurten op kantoor zult doen. Dan is af en toe eens 5 minuten stappen echt geen probleem.

Met een PHEV moet je alle dagen (of 2x per dag) opladen om ten volle te profiteren van het elektrisch rijden. Mijn vrouw heeft alleszins spijt van haar keuze voor een PHEV ipv een EV, net omdat ze het beu is om alle dagen die 5 minuten te moeten stappen naar de laadpaal hier een beetje verderop. 1 of max 2 keer per week zou al helemaal anders zijn voor haar.

Dit + stijging van co2 bijdragen de volgende jaren. Tegen 2027 is het x4. Dus dat zal een serieuze impact hebben op je maandelijkse vaa…

Terug
Bovenaan