De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Het was toen inderdaad op basis van geschatte aantal privé-kilometers. Doordat woon-werk-verkeer ook als privé beschouwd werd, keek men dan ook naar afstand thuis-werk. Dat was de theorie althans. In de praktijk werd bij iedereen gewoon het wettelijk minimum genomen, omdat er toch nooit controle was.

Bij mijn toenmalige werkgever werd daar wel op gekeken. Bij mij was mijn "standplaats" een vestiging van het bedrijf waar ik vlakbij woonde, waardoor ik in de laagste categorie viel.
Je had toen iirc 5000 en 7500 geschatte kilometers als de 2 forfait categorieën.

edit: het was blijkbaar net iets anders dan ik me herinner. Zie: http://www.serviamplus.be/nieuwsbriefitem.php?nieuwsbriefitemid=993

Tot eind 2011 werd dit voordeel berekend op basis van de CO2-uitstoot van de wagen, het type brandstof en het aantal privé-kilometers. Het aantal privé-kilometers werd vastgelegd op 5000 km of 7500 km, afhankelijk van het feit of de afstand tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling minder of meer dan 25 km bedraagt.

Dus eerst enkel op die 5000/7500 icm cilinderinhoud, daarna 5000/7500 icm CO2-uitstoot en type brandstof (bovenstaand beschreven, maar kortstondig systeem want dit ging pas in voege ergens in 2009/begin 2010), en daarna overstap naar huidig systeem.

We zijn er als land echt mega slecht op voorbereid. In Frankrijk hebben ze een tijdje geleden een wet goedgekeurd waarbij ELK tankstation op de snelweg minimaal 4 laadpalen moet hebben tegen het einde van dit jaar. Oké 4 is nog niet gigantisch veel, maar ze zijn er wel mee bezig.
Hier zitten ze nog te neuten of een laadpaal in een ondergrondse parking al dan niet veilig is...in Noorwegen zijn er veel ondergrondse parkings die vol met laadpalen zitten en het werkt. In plaats van te leren uit cases van dergelijke landen, willen ze precies het warm water uitvinden.. Zorgt voor immens veel vertragingen.

Al eens een elektrische wagen proberen blussen?

Heb jij al eens een ICE moeten blussen? Hoevaak denk je dat een EV die stilstaat uitbrandt?
Het zijn enkel maar stilstaande EV’s die uitbranden :P
En meerbepaald opladende.

Het risico is wel vele malen groter met EV’s dat kan je moeilijk ontkennen lijkt me.

Het zijn enkel maar stilstaande EV’s die uitbranden :p
En meerbepaald opladende.

Het risico is wel vele malen groter met EV’s dat kan je moeilijk ontkennen lijkt me.
EVs hebben lager risico op ontbranding ivgl. met ICE's (en hybrides). Volgens de eerste becijferingen van een verzekeringsmaatschappij alleszins.

Maar als een EV eenmaal in brand staat is het een stuk moeilijker om te blussen omdat de batterijen spontaan kunnen blijven ontbranden.

Dus het is iets genuanceerder dan "men" denkt.

EVs hebben lager risico op ontbranding ivgl. met ICE's (en hybrides). Volgens de eerste becijferingen van een verzekeringsmaatschappij alleszins.

Maar als een EV eenmaal in brand staat is het een stuk moeilijker om te blussen omdat de batterijen spontaan kunnen blijven ontbranden.

Dus het is iets genuanceerder dan "men" denkt.

But More Data Required For Definitive Verdict​

Dat zegt toch wel veel natuurlijk :P

Ik zou toch goed opletten met een EV op te laden. Ook al is de kans miniem, beter safe than sorry.

Het lijkt me eerder dat er hierover veel paniekzaaierij is op rommel tabloids als hln (want een krant is dat niet echt meer te noemen).
Vanaf dat er één EV aan de andere kant van de wereld in brand staat, wijden ze er een uitgebreid artikel aan over hoe dit niet de eerste keer is.
"Elektrische wagen brandt uit" - gewoon omdat dit meer clicks genereert.
Bij alle brandstofwagens die aan de zijkant van de weg uitbranden zie je dit niet, en zeker niet die extra nadruk op het feit dat het een wagen met brandstof is.

But More Data Required For Definitive Verdict​

Dat zegt toch wel veel natuurlijk :P

Ik zou toch goed opletten met een EV op te laden. Ook al is de kans miniem, beter safe than sorry.
Maar je let toch ook goed op als je een ICE voltankt? ;) Sigaretje roken is dan ook niet het slimste plan ...

Maar je let toch ook goed op als je een ICE voltankt? ;) Sigaretje roken is dan ook niet het slimste plan ...
Ja maar goed dat staat duidelijk aangegeven dat zoiets niet mag :P En ik denk dat de meeste ook wel slim genoeg zijn om het niet te doen.
Bij een EV gebeurt zoiets als je het niet vermoed.

Dat dacht ik, maar moet er toch net niet dit verschijnen zeker : https://www.hln.be/erpe-mere/wagen-...er-hoogte-van-voetbalveld-sk-aaigem~a759db2e/ . Ik vond het vooral opmerkelijk dat er expliciet bijstond dat het een benzine-wagen is. Ok, niet in de titel maar desalniettemin opvallend.
Daar tegenover staan dus zaken als dit:
De artikels bij de video's kon ik niet meteen vinden, maar de video's nog wel.
Feit is dat dat men er gewoon meer aandacht aan schenkt, waardoor het kan lijken dat dit vaker voorkomt.

Ja maar goed dat staat duidelijk aangegeven dat zoiets niet mag :P En ik denk dat de meeste ook wel slim genoeg zijn om het niet te doen.
Bij een EV gebeurt zoiets als je het niet vermoed.
Er staat ook dat je geen gsm mag gebruiken (om goede reden). En ze leren u normaal aan dat je jezelf even moet "aarden" voor je tankt. Dat vergeet iedereen ook altijd.
Voorbeeldje van dit jaar, in België:

Die voorbeelden van ev's gaan bijna altijd over gevallen wereldwijd, terwijl er veel meer ICE's uitbranden (ook niet altijd met een reden) in België.

(Ik weet het, in Nederland):

Er staat ook dat je geen gsm mag gebruiken (om goede reden). En ze leren u normaal aan dat je jezelf even moet "aarden" voor je tankt. Dat vergeet iedereen ook altijd.
Voorbeeldje van dit jaar, in België:

Die voorbeelden van ev's gaan bijna altijd over gevallen wereldwijd, terwijl er veel meer ICE's uitbranden (ook niet altijd met een reden) in België.

(Ik weet het, in Nederland):

Je haalt hier nu voorbeelden aan…

- die eerste is heel vreemd, hoe krijg je nu brand door diesel, DIESEL ja, op de pechstrook in uw wagen te gieten. Dan moet je eens proberen, een beetje diesel laten ontbranden. Daar ga je wat warmte voor nodig hebben. Of was ze de tankdop aan het zoeken met een aansteker?
- die tweede is een geniale. Je moet geen genie zijn om te begrijpen wat die nozems daar gedaan hebben. Benzine en een elektrisch aangedreven pomp die zijn verpompte vloeistof gebruikt als smering. Geweldig idee om dat te doen! Waarom denk je dat men voor zoiets handbediende plunjerpompen gebruikt?

- auto staat geparkeerd en vliegt ineens in brand zonder enige context. Het artikel zegt ook dat de omstandigheden onbekend zijn. Als de wagen stil staat dan zijn er weinig opties. Een lekkende tank op de uitlaat? Aangestoken? Het is gissen.

- artikel 4 is ook zeer dubieus. Hij had nog niet eens getankt. Maar het is een oldtimer dus de oorzaak kan gezocht worden bij een mechanisch probleem of wederom een lek of zoiets.

Laat ons dus zeggen dat die artikels weinig waarde hebben. Maar dat de grootste gevaren bij zowel ICE als EV zijn bij de refueling. Wat bij ICE uitsluitend in open lucht gebeurt. Bij een EV is dat niet altijd zo.
En nog belangrijker als uw ICE stil staat in uw garage en deze is koud dan mag daar nog alle brandstof uitlekken dan ga je vloeken en veel kuiswerk hebben maar er gaat niks gebeuren want qua warmtepunten zal er niet veel zijn.
Bij een EV is dit anders. Want daar wordt de batterij in principe constant gebruikt voor allerlei zaken en veel meer zaken dan bij een ICE zijn batterij. En van zodra de batterijchemie in werking is en er een elektronenstroom is dan is er een risico op het falen van de batterij.

Je haalt hier nu voorbeelden aan…

- die eerste is heel vreemd, hoe krijg je nu brand door diesel, DIESEL ja, op de pechstrook in uw wagen te gieten. Dan moet je eens proberen, een beetje diesel laten ontbranden. Daar ga je wat warmte voor nodig hebben. Of was ze de tankdop aan het zoeken met een aansteker?
- die tweede is een geniale. Je moet geen genie zijn om te begrijpen wat die nozems daar gedaan hebben. Benzine en een elektrisch aangedreven pomp die zijn verpompte vloeistof gebruikt als smering. Geweldig idee om dat te doen! Waarom denk je dat men voor zoiets handbediende plunjerpompen gebruikt?

- auto staat geparkeerd en vliegt ineens in brand zonder enige context. Het artikel zegt ook dat de omstandigheden onbekend zijn. Als de wagen stil staat dan zijn er weinig opties. Een lekkende tank op de uitlaat? Aangestoken? Het is gissen.

- artikel 4 is ook zeer dubieus. Hij had nog niet eens getankt. Maar het is een oldtimer dus de oorzaak kan gezocht worden bij een mechanisch probleem of wederom een lek of zoiets.

Laat ons dus zeggen dat die artikels weinig waarde hebben. Maar dat de grootste gevaren bij zowel ICE als EV zijn bij de refueling. Wat bij ICE uitsluitend in open lucht gebeurt. Bij een EV is dat niet altijd zo.
En nog belangrijker als uw ICE stil staat in uw garage en deze is koud dan mag daar nog alle brandstof uitlekken dan ga je vloeken en veel kuiswerk hebben maar er gaat niks gebeuren want qua warmtepunten zal er niet veel zijn.
Bij een EV is dit anders. Want daar wordt de batterij in principe constant gebruikt voor allerlei zaken en veel meer zaken dan bij een ICE zijn batterij. En van zodra de batterijchemie in werking is en er een elektronenstroom is dan is er een risico op het falen van de batterij.
Dat klopt allemaal, maar het is voorlopig echt niet zo dat er zoveel elektrische auto's zomaar random uitbranden. Het is een paar keer voorgevallen, meestal op modellen die (ervoor of erna) een terugroepactie krijgen.

Ik vermoed trouwens dat de grootste oorzaken van branden in ICE-wagens evengoed te zoeken zijn bij elektrische storingen hoor. (En oververhitte remmen)

Terug
Bovenaan