Het was toen inderdaad op basis van geschatte aantal privé-kilometers. Doordat woon-werk-verkeer ook als privé beschouwd werd, keek men dan ook naar afstand thuis-werk. Dat was de theorie althans. In de praktijk werd bij iedereen gewoon het wettelijk minimum genomen, omdat er toch nooit controle was.
Bij mijn toenmalige werkgever werd daar wel op gekeken. Bij mij was mijn "standplaats" een vestiging van het bedrijf waar ik vlakbij woonde, waardoor ik in de laagste categorie viel.
Je had toen iirc 5000 en 7500 geschatte kilometers als de 2 forfait categorieën.
edit: het was blijkbaar net iets anders dan ik me herinner. Zie: http://www.serviamplus.be/nieuwsbriefitem.php?nieuwsbriefitemid=993
Tot eind 2011 werd dit voordeel berekend op basis van de CO2-uitstoot van de wagen, het type brandstof en het aantal privé-kilometers. Het aantal privé-kilometers werd vastgelegd op 5000 km of 7500 km, afhankelijk van het feit of de afstand tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling minder of meer dan 25 km bedraagt.
Dus eerst enkel op die 5000/7500 icm cilinderinhoud, daarna 5000/7500 icm CO2-uitstoot en type brandstof (bovenstaand beschreven, maar kortstondig systeem want dit ging pas in voege ergens in 2009/begin 2010), en daarna overstap naar huidig systeem.

Sigaretje roken is dan ook niet het slimste plan ...