De autokeuring

Die kan je toch laten zelfstellen via het scherm? Of is dat niet bij alle modellen?
Zeker niet zelf doen tenzij je ze kan afstellen in een Tesla SeC of andere garage die de apparatuur hebben zoals in een keuringscentrum.

Je zit er gegarandeerd 1 à 2 cm naast zonder die toestellen, met als resultaat afgekeurd. Been there done that... Gelukkig toen snel naar Tesla Brugge gereden en laten corrigeren om dan opnieuw 15 EUR te betalen...

Bon, dat was op een Tesla Model 3 van 2019, intussen misschien verbetering? Met de 2023 Model Y perfect door de keuring geraakt afgelopen zomer.
Ik ben er sindsdien (Model 3) niet meer aan geweest, ben wel voor de vorige keuring eerst eens snel naar Tesla Brugge gereden, en daar was het na een jaar nog altijd goed. Hoewel ferme schokken het weer kunnen ontregelen, net als er zelf aan prutsen...

Alle Tesla-koplampen staan mis van fabriek uit. Valt in deze donkere dagen trouwens ook weer op, als je verblind wordt door een tegenligger is het niet zelden een Tesla.
Raar, ik ben nog nooit verblind geweest door een Tesla.
Wel al andere auto's (en het zijn vaak dezelfde merken / modellen), maar nooit een Tesla.

Raar, ik ben nog nooit verblind geweest door een Tesla.
Wel al andere auto's (en het zijn vaak dezelfde merken / modellen), maar nooit een Tesla.
Vermoedelijk nadat er sinds 2019 veel klachten binnen kwamen werd dat pre delivery nagekeken, en is het tegenwoordig in-factory al definitief opgelost. Huidige Model 3 & Y hebben dan ook een ander systeem.

3 van onze bedrijfsauto's afgekeurd wegens roetfilter slecht.

alléé dan maar weer naar wallonië er mee komende jaren. toch straf hé dat een mens het zo moet oplossen. en vooral "kan" oplossen. :')

Mijn vriendin moet haar diesel ook telkens naar de keuring in Moeskroen brengen om gekeurd te raken, straf ja :)

Afgekeurd wegens teveel roetfilterdeeltjes, sjans da ik altijd ga als eerste wanneer ze openen, afspraak gemaakt in luik en zonder problemen erdoor.. geldcommerce
Ik vind dat vooral straf dat jullie bewust met een voertuig rondrijden dat te veel uitstoot volgens zijn emissienorm, wat schadelijk is voor ons allemaal, en daar geen probleem mee hebben om dat niet op te lossen.
Stel je voor dat er in jouw buurt een bedrijf gevestigd zit dat een bepaalde uitstoot heeft, die de emissie norm voor de buurt bewust overschrijdt, dat dit kenbaar is en dat het bedrijf er dan ook omwille van bijvoorbeeld financiële reden niks aan doet? Daar zou je toch ook niet akkoord mee gaan?

De Waalse minister van mobiliteit wil het alleszins een halt toe roepen dat Vlaamse en Brusselse wagen naar hen komen. Vlaanderen heeft geëxperimenteerd met remote sensing en mobile meetwagens, maar nieuwe regelgeving invoeren gaat traag in ons land.

Laatst bewerkt:
Ik dacht dat dat gewoon een opmerking was, maar blijkbaar sinds oktober 2021 een rode kaart.
Voor de dimlichten lijkt me dat niet meer dan normaal, maar voor een stadslicht, dat is toch echt wel belachelijk.

Blij dat ik tegenwoordig elektrisch rij, maar als je ze kunnen pakken met iets gaan ze je wel pakken, ook al is het een of ander lampje...

Vlaanderen volgt daarin enkel maar Europese regelgeving en richtlijnen daaromtrent. Als we nog gaan moeten uitleggen dat correcte (werking/uitrusting) verlichting van een voertuig de zichtbaarheid verhoogt en dus ook de veiligheid, dan hebben sommigen nog een lange weg af te leggen…

Er is een reden waarom bepaalde Scandinavische landen al lang dimlichten overdag verplichten en dat er een Europese richtlijn is dat dagrijlichten verplicht vanaf een bepaald moment.

Ik vind dat vooral straf dat jullie bewust met een voertuig rondrijden dat te veel uitstoot volgens zijn emissienorm, wat schadelijk is voor ons allemaal, en daar geen probleem mee hebben om dat niet op te lossen.
Stel je voor dat er in jouw buurt een bedrijf gevestigd zit dat een bepaalde uitstoot heeft, die de emissie norm voor de buurt bewust overschrijdt, dat dit kenbaar is en dat het bedrijf er dan ook omwille van bijvoorbeeld financiële reden niks aan doet? Daar zou je toch ook niet akkoord mee gaan?

De Waalse minister van mobiliteit wil het alleszins een halt toe roepen dat Vlaamse en Brusselse wagen naar hen komen. Vlaanderen heeft geëxperimenteerd met remote sensing en mobile meetwagens, maar nieuwe regelgeving invoeren gaat traag in ons land.

De “schadelijke uitstoot” is enkel in Vlaanderen een probleem, er zijn ergere gebruikers van vuile energie in de wereld dan mijn (in 99% van de wereld) diesel auto.

En straf dat ik bewust rondrij? Als gij mij n nieuw voertuig cadeau wilt doen, by all means..

Echt.

Dimlichten zin geen standlichten he. Als uw dimlicht niet werkt zie je dat ook direct. Standlichten gebruik je zo goed als nooit.
Standlichten aka breedtelichten dienen om vanaf de voorkant gezien de aanwezigheid en de breedte van een voertuig aan te geven. Voor een personenauto bijvoorbeeld verplicht sinds 8 april 1954. De schakeling is zodanig ontworpen dat je sowieso eerst de standlichten moet aanleggen vooraleer je de dimlichten kan aanzetten. Dus gebruik je die in principe altijd.
De “schadelijke uitstoot” is enkel in Vlaanderen een probleem, er zijn ergere gebruikers van vuile energie in de wereld dan mijn (in 99% van de wereld) diesel auto.

En straf dat ik bewust rondrij? Als gij mij n nieuw voertuig cadeau wilt doen, by all means..

Echt.
Schadelijke uitstoot is overal wel een probleem hoor. En over alle sectoren. En het is niet omdat er ergens nog grotere vervuiling is, dat het daarom maar iets anders dat “minder erg is” moet getolereerd worden.

Geen idee of je het wist, maar uitstoot van voertuigen is zeer schadelijk voor o.a. mens en milieu. Over zaken zoals fijn stof, NOx, CO en dergelijke zijn al talloze studies en rapporten geschreven. Het is een feit he.

Dat fijn stof dat zich diep in onze longen nestelt, da’s het asbest van de toekomst. En we weten allemaal welke gevolgen die laatste ons geeft toch? Daarom dat men zo op de emissiereductie zit vanuit Europa. (Niet alleen Europa, maar da’s niet relevant nu)
Bepaalde types van voertuigen mochten op een bepaald moment maar verkocht worden als de emissies onder een bepaald niveau bleven. Als nu blijkt dat het niet meer zo zou zijn moet het voertuig in orde gesteld worden. Je hoeft geen nieuwe wagen te kopen he, je kan altijd een voertuig herstellen. Blijkbaar ontgaat velen het feit dat een wagen hersteld kan worden?

Of ben je van mening dat omdat het jou als individu geld kost om je wagen in orde te stellen, de rest van de maatschappij maar mee de schadelijke gevolgen van moet dragen? Dus je eigen financieel belang primeert op het maatschappelijke? Want één “slechte” wagen kan meer uitstoten dan honderden “goeie”.
Stel je voor dat men de laatste 50 jaar geen emissiereductie bij wagens had gedaan, laat staan bij de rest van de sectoren? Dan stonden we er vandaag veel en veel slechter voor hoor.

Als je met een wagen wil rijden, moet je die ook onderhouden. En waarschijnlijk zal elke constructeur een voorgeschreven vervangingstermijn hebben voor zo’n DPF filter.

Om eens te duiden hoe fout jouw visie is, de vergelijking met het eerder genoemde asbest:

Er werd nog voor miljoenen ton asbest ontgonnen de laatste jaren, waarom zou ik dan moeten investeren in veiligheidsmaatregelen omtrent de verwijdering of de verwerking? Ik stort het allemaal wel naast jouw deur. Als jij de verwijdering en verwerking wil cadeau doen, be my guest.

We moeten zo goed mogelijk ons best doen om alle schadelijke uitstoot te vermijden of op z’n mist te beperken. Voor ons eigen belang en voor iedereen die nog na ons komt.

Laatst bewerkt:
Alhoewel keuringsorganismen privé bedrijven zijn, zijn sinds de zesde staatshervorming de gewesten bevoegd voor een groot deel van de regelgeving inzake de autokeuring. Zo kom je op soms opmerkelijke verschillen tussen de gewesten.

Laatst bewerkt:
Vlaamse keuringsstations moeten het handboek ptc volgen en die voldoet aan de europese regelgeving.

Weet niet of wallonie een ander handboek heeft omwille van de verschillen.

Als uw lamp niet werk dan werkt ze gewoon niet he
Of hoe gaan ze u "pakken"?

Als alles werkt dan is er uiteraard niets om je op te pakken,
ik vind echter wel dat we behoorlijk onrespectvol omgaan met iets dat nochtans een duur bezit is van andere mensen.

De wagen 'moet' natuurlijk op de rollen voor getest te worden, maar bruus optrekken, met deuren slaan, etc.
uit beleefdheid en tactisch denken zeg je er niets van omdat ze dan misschien nog extra kritisch zijn, maar toch...

Blij dat ik volgend jaar niet naar de autokeuring moest, dit jaar was de eerste keer na 4 jaar (nieuwe wagen) niet te moeten gaan.
Bende onbeleefde ******.

Hopelijk komen er snel de beloofde hervormingen waardoor herkeuring door je eigen garage kan.

Als uw lamp niet werk dan werkt ze gewoon niet he
Of hoe gaan ze u "pakken"?
Ze werken wel, het gaat om dat ze soms 1 à 10mm teveel naar boven of beneden gericht zijn na een jaar rijden, en dat dit een afkeuring is, terwijl ik er al meer dan een jaar zo mee gereden zal hebben, en ook meteen na de keuring naar een SuC kan rijden om dat bij te stellen.

Als je met een wagen wil rijden, moet je die ook onderhouden. En waarschijnlijk zal elke constructeur een voorgeschreven vervangingstermijn hebben voor zo’n DPF filter.
Het plaatsen van een nieuwe DPF lost vaak niets op en kost handen vol geld. Je zal mogelijk nog altijd afgekeurd worden op de keuring en bent veel geld kwijt voor niets. En blijkbaar is dit enkel een probleem in Vlaanderen, want als het een Europees probleem was dan was er al lang een oplossing gekomen vanuit de fabrikanten. In Vlaanderen willen we altijd strenger zijn dan wat Europa voorschrijft. Gelukkig is onze huidige minister van mobiliteit het allemaal wat aan het terugdraaien en op niveau van Europese vereisten aan het brengen.

Ik begrijp echt niet waar je je druk om maakt. We zijn in Vlaanderen al mega proper qua uitstoot dus wij gaan het verschil echt niet meer maken hoor. Een afgekeurde euro5 diesel zal meestal nog steeds minder uitstoten dan een gekeurde euro4 diesel, terwijl die euro4 ook praktisch overal (LEZ daargelaten) mag rondrijden. Ik begrijp dus heel goed dat mensen met een afgekeurde euro5 not amused zijn als zij afgekeurd worden voor de roetuitstoot. Als ze hun euro5 verkopen en een euro4 kopen, kunnen ze opeens wel weer de weg op terwijl ze meer vervuilen.

De emissiewaarden worden wel telkens bekeken vanuit de tijdsperiode waar het voertuig zijn initiële goedkeuring kreeg.
Een beetje zoals de elektrische installatie van een woning en hoe de keuring daar verloopt: Een installatie die conform is voor een woning van 1980 zal afgekeurd worden moest je die 1:1 plaatsen in een nieuwe woning. Alles moet wel nog in zijn tijdsgeest gezien worden. Op termijn gaan een groot deel van de oudere voertuigen er uit gefaseerd worden, al dan niet gedwongen.

PN metingen zijn er vandaag al in Nederland, Duitsland en Zwitserland. Waarbij de grenswaarden in de laatste twee zelfs lager liggen dan bij ons.

Als je voertuig te veel uitstoot moet er natuurlijk nagezien worden hoe dat komt, en niet zomaar een onderdeel vervangen en hopen dat het goed komt. Want anders steekt het probleem zich binnen afzienbare tijd opnieuw de kop op. Er wordt nog te weinig gekeken naar de onderliggende problemen. Injectoren, EGR, sensoren e.d.
De DPF filter blijft ook niet eindeloos meegaan. Elke fabrikant heeft zijn vervangingsinterval daarvoor. Bij PSA is er zelfs een generatie die na 80.000 km moest vervangen worden.
En uiteraard moet ook de nieuwe DPF filter binnenin goed geconstrueerd zijn. Je wil niet weten hoeveel after market DPF en katalysatoren minderwaardige materialen bevatten of zelfs slecht gelast zijn waardoor ze onbehandelde uitlaatgassen doorvoeren.

Die fabrikanten gaan enkel actie ondernemen als ze er toe gedwongen worden. En dan nog. Ik neem maar als voorbeeld de situatie rond het “Dieselgate” schandaal van VW en de manier van aanpak in de USA vs Europa.

En dat de luchtkwaliteit in Vlaanderen verbeterd, dat komt door alle inspanningen, over alle sectoren heen, die genomen zijn na het invoeren van wettelijke normen. En gelukkig maar. Dat moeten we volhouden en mag geen reden zijn om er nu losser mee om te springen.

Het grote probleem is dat je die veel te hoge uitstoot niet ziet, de schadelijke gevolgen maar op zeer lange termijn zichtbaar zijn en vooral dat het de eigenaar geld kost om het op te lossen.

Voor diegene die nooit een EV en hardnekkig willen benzine blijven rijden.
Er is nog wat anders op komst.
Voor wanneer weet ik niet

Ik ga altijd naar Heers en maar ene keer afgekeurd vanwege uitlaat. Toen de tip gekregen om even goed gas te geven of één of ander spul erin te gooien en toen terug gegaan en een uur later goedgekeurd.

Nu met de "nieuwe" auto moeten gaan vorige week en mijn lampen stonden te laag. Toen heeft die man in de computer ze hoger gezet en alles was goed.

Ik mag eigenlijk niet klagen over de keuring en hun personeel.

Alle Tesla-koplampen staan mis van fabriek uit. Valt in deze donkere dagen trouwens ook weer op, als je verblind wordt door een tegenligger is het niet zelden een Tesla.
Ik zeg het ook al jaren. Blij te horen dat ik dit eens van iemand anders hoor. Vooral het rechter voorlicht verblind zo goed als altijd.

Als alles werkt dan is er uiteraard niets om je op te pakken,
ik vind echter wel dat we behoorlijk onrespectvol omgaan met iets dat nochtans een duur bezit is van andere mensen.

De wagen 'moet' natuurlijk op de rollen voor getest te worden, maar bruus optrekken, met deuren slaan, etc.
uit beleefdheid en tactisch denken zeg je er niets van omdat ze dan misschien nog extra kritisch zijn, maar toch...

Blij dat ik volgend jaar niet naar de autokeuring moest, dit jaar was de eerste keer na 4 jaar (nieuwe wagen) niet te moeten gaan.
Bende onbeleefde ******.

Hopelijk komen er snel de beloofde hervormingen waardoor herkeuring door je eigen garage kan.

Je hebt altijd goeie en minder goeie hè, persoonlijk ben ik die minder goeie toch nog niet zo vaak tegengekomen, mensen in Limburg zijn misschien vriendelijker

Ik zie op parkings en op de baan mensen met minder respect voor hun eigen en andermans voertuig.
En we gaan nu toch nie doen alsof elke garagist/technieker zo beleefd en respectvol met je wagen omgaat hè 😅 ik heb een tijdje bij een BMW dealer gewerkt, beter dat je niet weet hoe ze met je wagen omgaan

Ze werken wel, het gaat om dat ze soms 1 à 10mm teveel naar boven of beneden gericht zijn na een jaar rijden, en dat dit een afkeuring is, terwijl ik er al meer dan een jaar zo mee gereden zal hebben, en ook meteen na de keuring naar een SuC kan rijden om dat bij te stellen.

Nee @RB26DETT zei dat zijn standlicht stuk was.
En die "afwijking" is toch gewoon wettelijk bepaald, men moet toch gewoon ergens de grens trekken?
Je kan ook een heel jaar rondrijden met versleten banden en ook een afkeuring krijgen.

Dat is toch niet u "pakken" op iets
Ga dan op voorhand naar de garage?

Terug
Bovenaan