De autokeuring

Mijn vriendin had gisteren haar auto binnengebracht bij de garage met vermelding dat ze naar de keuring moest. Vandaag afgekeurd wegens "brandstoflek" en " veel te hoge CO2 uitstoot". Moesten ze dat gisteren ook niet in de garage geconstateerd hebben?

Mijn vriendin had gisteren haar auto binnengebracht bij de garage met vermelding dat ze naar de keuring moest. Vandaag afgekeurd wegens "brandstoflek" en " veel te hoge CO2 uitstoot". Moesten ze dat gisteren ook niet in de garage geconstateerd hebben?
Ik weet niet niet of de garage in kwestie pre-keuring check-ups aanbied, maar als dat het geval is en ze heeft daar expliciet naar gevraagd, dan zou ik toch denken dat ze dat hadden moeten zien.
Staat er een pre-keuring check-up vermeld op het factuur?

Ik weet niet niet of de garage in kwestie pre-keuring check-ups aanbied, maar als dat het geval is en ze heeft daar expliciet naar gevraagd, dan zou ik toch denken dat ze dat hadden moeten zien.
Staat er een pre-keuring check-up vermeld op het factuur?

De factuur hebben we nog niet ontvangen. Maandag moet ze hem opnieuw binnenbrengen en ze gaat het bedrag van de herkeuring afhouden. :)

Vanmiddag naar de keuring geweest, rode kaart...

- Dempingsverschil (faseverschuiving) tussen links en rechts op de vooras is te groot
- Dempingsverschil (weegcontact) tussen links en rechts is te groot
- Demping (faseverschuiving) op de vooras is onvoldoende
- Parkeerrem (bedieningsorgaan) te grote beweeglijkheid van de hendel wijst op een verkeerde afstelling
- overlast: vloeistoflek

Auto is 20j, Euro diesel en nog 250€ waard. Dit wordt haar afscheid vrees ik.

Ik heb al even gekeken op autoscout, maar hoe absurd zijn de prijzen van tweedehands auto's tegenwoordig?

Enige vereisten zijn nochtans maar: max 15j oud, benzine, >100pk, <150.000km, trekhaak, geen Peugeot/Citroen/Opel, geen "hoge" auto.

Goedkoopste dat ik vind is al bijna 10.000€..

Die 1ste 3 opmerkingen zijn gewoon uw schokdempers die versleten zijn.
Parkeerrem moet afgesteld worden.
Vloeistoflek kan een simpele darm zijn die ergens lekt.

Als je het laat doen, zal het vermoedelijk de waarde van uw auto overstijgen, zelf zou ik het zeker herstellen.

Vanmiddag naar de keuring geweest, rode kaart...

Auto is 20j, Euro diesel en nog 250€ waard. Dit wordt haar afscheid vrees ik.

Ik heb al even gekeken op autoscout, maar hoe absurd zijn de prijzen van tweedehands auto's tegenwoordig?

Enige vereisten zijn nochtans maar: max 15j oud, benzine, >100pk, <150.000km, trekhaak, geen Peugeot/Citroen/Opel, geen "hoge" auto.

Goedkoopste dat ik vind is al bijna 10.000€..
Onze auto nadert de 200 000km dus ook ons bij onze garagist gepolst of we niet moeten beginnen kijken voor een nieuwe. Die gaf ook direct mee dat de prijzen zeer gestegen zijn. Je hebt natuurlijk geen aanbod meer van tweedehands leasingwagens (op brandstof dan toch).

Voor een betrouwbare gezinswagen met drie volwaardige zitplaatsen op de achterbank moeten we volgens hem ook tussen 15 000 en 20 000 rekenen

Die 1ste 3 opmerkingen zijn gewoon uw schokdempers die versleten zijn.
Parkeerrem moet afgesteld worden.
Vloeistoflek kan een simpele darm zijn die ergens lekt.

Als je het laat doen, zal het vermoedelijk de waarde van uw auto overstijgen, zelf zou ik het zeker herstellen.
Hmm...

Ik heb even snel gegoogled, en op de website van Auto5 staat dat het 400€ zou kosten voor beide schokdempers vooraan.

Parkeerrem afstellen is allicht een weekje van 2 keer niets. (Ik moet die idd al een tijdje hoger optrekken dan normaal, maar die heeft alleszinds nog genoeg "pak").

Vloeistof is (hoop ik) nog een gevolg van vorig jaar. Dan is er ergens iets misgelopen met de servo olie. En daar is een hoop uitgelekt dat nu nog in de motorruimte ligt en af en toe druipt. Dat is dus normaal gezien "gewoon" opkuisen.

Ik spring maandag eens bij de garage binnen om een richtprijs te vragen, maar als ik er met 500-600€ vanaf zou zijn zou ik het wel nog overwegen.

Het komende half jaar hebben we eigenlijk wel nog 2 auto's "nodig". Vanaf september gaat de jongste naar het middelbaar en kan hij met de fiets. Dus vanaf dan komen we normaal gezien wel met 1 auto toe
En anders hebben we nog een jaartje extra om te sparen voor een eventuele 2e okkasie.

Hmm...

Ik heb even snel gegoogled, en op de website van Auto5 staat dat het 400€ zou kosten voor beide schokdempers vooraan.

Parkeerrem afstellen is allicht een weekje van 2 keer niets. (Ik moet die idd al een tijdje hoger optrekken dan normaal, maar die heeft alleszinds nog genoeg "pak").

Vloeistof is (hoop ik) nog een gevolg van vorig jaar. Dan is er ergens iets misgelopen met de servo olie. En daar is een hoop uitgelekt dat nu nog in de motorruimte ligt en af en toe druipt. Dat is dus normaal gezien "gewoon" opkuisen.

Ik spring maandag eens bij de garage binnen om een richtprijs te vragen, maar als ik er met 500-600€ vanaf zou zijn zou ik het wel nog overwegen.

Het komende half jaar hebben we eigenlijk wel nog 2 auto's "nodig". Vanaf september gaat de jongste naar het middelbaar en kan hij met de fiets. Dus vanaf dan komen we normaal gezien wel met 1 auto toe
En anders hebben we nog een jaartje extra om te sparen voor een eventuele 2e okkasie.
De kans is groot dat je relatief simpel door de keuring kan geraken.

Hoe stond je bandendruk als je naar de keuring ging? Je kan voor die schokdempers eens proberen om voldoende gewicht in de koffer te leggen (best bij het reservewiel ofzo dat ze daar niet over kunnen zagen op de keuring) en de bandendruk wat lager te zetten (hoe lager, hoe beter, want dan werken je banden ook als schokdemper). De kans is groot dat je schokdempers opeens in orde zijn voor de keuring. ;)

Handrem is gewoon eens afstellen.

Dat vloeistof lek hangt er vanaf van waar het komt. Kan ook iets heel simpel zijn. Sowieso zou ik (naargelang waar het lek zit) de motor eens goed afspuiten voor je naar de keuring gaat (wel motor laten draaien wanneer je dat doet) en een bodemreiniging kan ook geen kwaad zodat alles terug proper is.

Net bij de garage binnengesprongen, die hebben uitgebreid gekeken en mij een schatting gegeven van 700-800€.

Dat ga ik er dus niet meer aan geven.
Dus nog eens alles ingegeven op wijkopenautos en die lachen ermee denk ik.

1000059984.jpg

De kans is groot dat je relatief simpel door de keuring kan geraken.

Hoe stond je bandendruk als je naar de keuring ging? Je kan voor die schokdempers eens proberen om voldoende gewicht in de koffer te leggen (best bij het reservewiel ofzo dat ze daar niet over kunnen zagen op de keuring) en de bandendruk wat lager te zetten (hoe lager, hoe beter, want dan werken je banden ook als schokdemper). De kans is groot dat je schokdempers opeens in orde zijn voor de keuring. ;)
Als er faseverschuiving bij is dan zijn de dempers echt wel "weg"
Alleen eusama kan je beter of goed krijgen met de bandenspanning en vooral als er verschil is tussen linker en rechter band.
Een correcte keurder zet den bandenspanning wel gelijk als het verschil te groot is.

Ps gewicht in de koffer gaat zeker niet helpen voor de vooras

Als er faseverschuiving bij is dan zijn de dempers echt wel "weg"
Alleen eusama kan je beter of goed krijgen met de bandenspanning en vooral als er verschil is tussen linker en rechter band.
Een correcte keurder zet den bandenspanning wel gelijk als het verschil te groot is.

Ps gewicht in de koffer gaat zeker niet helpen voor de vooras
Ik kan me herinneren van vroeger dat de garage waar ik een studentenjob deed de banden soms echt heel plat moest zetten (was duidelijk zichtbaar dat ze te plat stonden) om door de keuring te geraken. En gewicht toevoegen bij het reservewiel, volle tank, ... Bij de Fiat 500 bvb was dat standaard nodig. Geen idee of dat nog steeds zo is, maar het toont wel aan dat het hielp voor de test. Vooraan gewicht toevoegen is natuurlijk wel iets moeilijker dan achteraan. Als ik zo online lees, kan dat zowel voor de eusema als faseverschuiving helpen, maar ken er zelf niet genoeg van dus kan zijn dat je gelijk hebt hierin. Ik vind het alleszins het proberen waard voor die paar euro die een herkeuring kost. Als de test nog faalt met platte banden en wat extra gewicht, zijn de schokdempers idd echt afgeschreven.

Bandenspanning wordt nagekeken als de test faalt, maar heb zelf alleszins nog niet meegemaakt dat ze die op voorhand checken.

Net bij de garage binnengesprongen, die hebben uitgebreid gekeken en mij een schatting gegeven van 700-800€.

Dat ga ik er dus niet meer aan geven.
Dus nog eens alles ingegeven op wijkopenautos en die lachen ermee denk ik.

Bekijk bijlage 48033
Zou het bod wel overwegen , de wagen zelf naar de schroothandelaar voeren zou u meer kunnen kosten . ;)
Of verkopen aan zo een handelaar die hem uitvoert naar buitenland .

Zou het bod wel overwegen , de wagen zelf naar de schroothandelaar voeren zou u meer kunnen kosten . ;)
Of verkopen aan zo een handelaar die hem uitvoert naar buitenland .
Wat een zever, een schroothandelaar zal daar zeker meer dan 5 euro geven. Net zoals een opkoper ook meer zou geven.

Ik ga jullie nog eens doen lachen, of doen facepalmen waarschijnlijk.

Maar ik heb besloten de kosten toch nog te maken. De komende 6-12 maand hebben we echt wel een 2e auto nodig, en een "nieuwe" kopen is sowieso minstens 10x duurder.

Ik heb gisteren ook ontdekt dat ik een paar maand zonder speed pedelec ga zitten, mijn huidige lease loopt af 28/03 en de nieuwe start maar half juni.

Hopelijk kunnen we er nog langer dan 1j mee doen nu, en kunnen we ondertussen wat extra sparen, of uitkijken voor een opportuniteit...

Ik ben voor de eerste maal naar de keuring gemoeten met die van mij, auto heeft nog maar 25.000km en is in nieuwstaat.
Rode kaart gekregen voor afstelling lichten. Ik moest een afspraak maken met de garage voor de lichten af te stellen en dan binnen de 3 weken terugkomen voor een herkeuring.
Ik was beetje benieuwd of dit een verdienmodel is van de keuringen en garages om x aantal mensen per maand langs te sturen.
Dus, ik ben gewoon onmiddelijk terug gaan aanschuiven aan de rij voor herkeuringen.
Ik mocht gewoon meteen doorrijden, rechtstreeks naar de test voor de lichten.
Rarara... meteen 2 groene lampjes, lampen staan correct. groene kaart.

Ik laat dit weten aan de persoon die de test uitvoerde en die heeft de collega opgeroepen die mij 20 minuten eerder had afgekeurd.
Ze zijn dan met 4 man rond mijn wagen komen draaien, hebben de test nog 2 keer uitgevoerd met de conclusie dat de lampen goed staan.
Toen ik vroeg hoe dit mogelijk was lieten ze mij gewoon weten dat dit "Absoluut onmogelijk is", Terwijl stond ik daar toch met mijn bewijs dat ze mij 20min eerder afgekeurd hadden.

Toen ze mij geen echte uitleg konden geven begonnen ze mij dan maar te beschuldigen dat ik na mijn rode kaart op de parking met een schroevendraaier zelf de lampen had bijgesteld... Had ik maar die skills om op gevoel even 2 lampen perfect af te stellen op de parking in klaarlichte dag met een schroevendraaier die ik niet eens bij had.

Lang verhaal kort: Fraude.

Ik ben voor de eerste maal naar de keuring gemoeten met die van mij, auto heeft nog maar 25.000km en is in nieuwstaat.
Rode kaart gekregen voor afstelling lichten. Ik moest een afspraak maken met de garage voor de lichten af te stellen en dan binnen de 3 weken terugkomen voor een herkeuring.
Ik was beetje benieuwd of dit een verdienmodel is van de keuringen en garages om x aantal mensen per maand langs te sturen.
Dus, ik ben gewoon onmiddelijk terug gaan aanschuiven aan de rij voor herkeuringen.
Ik mocht gewoon meteen doorrijden, rechtstreeks naar de test voor de lichten.
Rarara... meteen 2 groene lampjes, lampen staan correct. groene kaart.

Ik laat dit weten aan de persoon die de test uitvoerde en die heeft de collega opgeroepen die mij 20 minuten eerder had afgekeurd.
Ze zijn dan met 4 man rond mijn wagen komen draaien, hebben de test nog 2 keer uitgevoerd met de conclusie dat de lampen goed staan.
Toen ik vroeg hoe dit mogelijk was lieten ze mij gewoon weten dat dit "Absoluut onmogelijk is", Terwijl stond ik daar toch met mijn bewijs dat ze mij 20min eerder afgekeurd hadden.

Toen ze mij geen echte uitleg konden geven begonnen ze mij dan maar te beschuldigen dat ik na mijn rode kaart op de parking met een schroevendraaier zelf de lampen had bijgesteld... Had ik maar die skills om op gevoel even 2 lampen perfect af te stellen op de parking in klaarlichte dag met een schroevendraaier die ik niet eens bij had.

Lang verhaal kort: Fraude.
Heb je de stationchef erbij gehaald? Wat mij betreft had de herkeuring niet aangerekend mogen worden.

Nee, 16 euro herkeuring moeten betalen. Geen discussie mogelijk. Hun machines liegen niet.
Welke auto? Bij nieuwe auto's staan de lichten vaak slecht afgesteld. Was de herkeuring met een ander toestel? En was het dan ruim voldoende of ook op het randje? Misschien lag daar de verklaring, of de 1ste persoon is te rap geweest/fout gemaakt.

Terug
Bovenaan