Ik ben voor de eerste maal naar de keuring gemoeten met die van mij, auto heeft nog maar 25.000km en is in nieuwstaat.
Rode kaart gekregen voor afstelling lichten. Ik moest een afspraak maken met de garage voor de lichten af te stellen en dan binnen de 3 weken terugkomen voor een herkeuring.
Ik was beetje benieuwd of dit een verdienmodel is van de keuringen en garages om x aantal mensen per maand langs te sturen.
Dus, ik ben gewoon onmiddelijk terug gaan aanschuiven aan de rij voor herkeuringen.
Ik mocht gewoon meteen doorrijden, rechtstreeks naar de test voor de lichten.
Rarara... meteen 2 groene lampjes, lampen staan correct. groene kaart.
Ik laat dit weten aan de persoon die de test uitvoerde en die heeft de collega opgeroepen die mij 20 minuten eerder had afgekeurd.
Ze zijn dan met 4 man rond mijn wagen komen draaien, hebben de test nog 2 keer uitgevoerd met de conclusie dat de lampen goed staan.
Toen ik vroeg hoe dit mogelijk was lieten ze mij gewoon weten dat dit "Absoluut onmogelijk is", Terwijl stond ik daar toch met mijn bewijs dat ze mij 20min eerder afgekeurd hadden.
Toen ze mij geen echte uitleg konden geven begonnen ze mij dan maar te beschuldigen dat ik na mijn rode kaart op de parking met een schroevendraaier zelf de lampen had bijgesteld... Had ik maar die skills om op gevoel even 2 lampen perfect af te stellen op de parking in klaarlichte dag met een schroevendraaier die ik niet eens bij had.
Lang verhaal kort: Fraude.
Nee, 16 euro herkeuring moeten betalen. Geen discussie mogelijk. Hun machines liegen niet.
Ik vind dat nogal straf dat je dit omschrijft als fraude eerlijk gezegd. Om zo’n beschuldigingen te uiten moet je eerst weten waarover je spreekt.
Een licht dat correct afgesteld staat zal niet afgekeurd worden. Er is ook een verschil tussen het licht is “goed” afgesteld en binnen “tolerantie”.
Alles wat te maken heeft met de controle van verlichting is bepaald door
Europese wetgeving en richtlijnen.
Wat de afstelling van de lichten betreft, daar controleert men volgens die normen de inclinatie van de licht/donkergrens t.o.v. de inbouwhoogte van het dimlicht.
De meeste koplampen zitten op 80 cm of lager. Volgens ECE48 moet de fabrikant het licht dan afstellen tussen -1% en -1,5%. Dit is de insteltolerantie. De afstelling die je fabrikant heeft gebruikt staat op je koplamp. (Bvb -1,3%)
Alles wat daarbuiten valt is dus eigenlijk niet in orde.
ECE48 voorziet een tolerantie van 2%. Dus zolang je inclinatie tussen -0,5% en -2,5% zit, is het licht nog afgesteld tussen de controletolerantie. Met andere woorden, je licht kan al lang niet meer staan volgens de afstelling van je fabrikant, maar kan wel nog goedgekeurd worden dankzij die meettolerantie.
De controletoestellen moeten in alle keuringsondernemingen over het gehele land van de firma
L.E.T. uit Deinze zijn. Dat is een wereldspeler op dat gebied waarmee ook toonaangevende autofabrikanten samenwerken.
Die toestellen worden zeer regelmatig en zeer zorgvuldig gecontroleerd door zowel de keuringsondernemingen, de fabrikant LET als VIAS.
En die controles gaan zeer ver, tot op het opmeten van de vloer met een laser toe. Ik zou zelfs durven denken dat er waarschijnlijk geen enkele herstelplaats is waar ze hun lichtmeter zo vaak onderhouden en controleren als ze dat doen bij de keuringsstations.
Om uiteindelijk alle meetfouten uit te sluiten zal men nog een extra tolerantie toepassen van 0,25% bovenop de wettelijke tolerantie. Dan zitten we al in de range -0,25% tot -2,75%. Terwijl in het voorbeeld de fabrikant voorschrijft dat het -1,3% moet zijn, remember?
(Elk toestel heeft een meetfout, als je zal kijken op je keukenweegschaaltje of op je koortsthermometer zal je die ook zien staan.)
Samengevat:
Een licht dat afgesteld staat volgens de afstelling van de fabrikant, zoals het hoort, zal niet afgekeurd worden.
Een licht dat afgesteld staat binnen de insteltolerantie, zoals het mag, zal niet afgekeurd worden.
Een licht dat afgesteld staat binnen de controletolerantie, zoals het kan, zal niet afgekeurd worden.
Die verhalen die je hoort of leest dat het de ene keer wel groen of rood is, die kunnen misschien vallen in de meettolerantie. Dus da’s buiten de afstelling van de fabrikant, insteltolerantie en de controletolerantie. Maar die is zo opgebouwd dat die nooit onterecht zal afkeuren maar wel in het voordeel van de klant kan tolereren. Indien zo iets zou voorkomen, dan is de afstelling sowieso buiten die drie eerste en dus sowieso niet in orde.