De autokeuring

Nee, 16 euro herkeuring moeten betalen. Geen discussie mogelijk. Hun machines liegen niet.
En natuurlijk de reclame van de garage in de buurt op je auto onder je nrplaat? 🤔

Maar wat ik niet begrijp 25K km, dus een vermoedelijk volledig nieuwe auto, dan is de keuring toch maar pas na 4 jaar? Op 4 jaar doe je maar 25K km?

Ik ben voor de eerste maal naar de keuring gemoeten met die van mij, auto heeft nog maar 25.000km en is in nieuwstaat.
Rode kaart gekregen voor afstelling lichten. Ik moest een afspraak maken met de garage voor de lichten af te stellen en dan binnen de 3 weken terugkomen voor een herkeuring.
Ik was beetje benieuwd of dit een verdienmodel is van de keuringen en garages om x aantal mensen per maand langs te sturen.
Dus, ik ben gewoon onmiddelijk terug gaan aanschuiven aan de rij voor herkeuringen.
Ik mocht gewoon meteen doorrijden, rechtstreeks naar de test voor de lichten.
Rarara... meteen 2 groene lampjes, lampen staan correct. groene kaart.

Ik laat dit weten aan de persoon die de test uitvoerde en die heeft de collega opgeroepen die mij 20 minuten eerder had afgekeurd.
Ze zijn dan met 4 man rond mijn wagen komen draaien, hebben de test nog 2 keer uitgevoerd met de conclusie dat de lampen goed staan.
Toen ik vroeg hoe dit mogelijk was lieten ze mij gewoon weten dat dit "Absoluut onmogelijk is", Terwijl stond ik daar toch met mijn bewijs dat ze mij 20min eerder afgekeurd hadden.

Toen ze mij geen echte uitleg konden geven begonnen ze mij dan maar te beschuldigen dat ik na mijn rode kaart op de parking met een schroevendraaier zelf de lampen had bijgesteld... Had ik maar die skills om op gevoel even 2 lampen perfect af te stellen op de parking in klaarlichte dag met een schroevendraaier die ik niet eens bij had.

Lang verhaal kort: Fraude.
Ik heb iets gelijkaardig meegemaakt, ik spreek dan wel van ong 10 j geleden.
Ik had vooraf mijn lichten laten afstellen in de garage, op de keuring afgekeurd. Dus ik terug naar de garage en daar terug voor hun tester, lichten stonden perfect. Niets aan gedaan, terug naar de keuring - en goedgekeurd.
Ik heb toen van de garage het bedrag van de herkeuring teruggekregen (ook al was het hun fout niet).

-- ik kan niet wachten tot 2028

En natuurlijk de reclame van de garage in de buurt op je auto onder je nrplaat? 🤔

Maar wat ik niet begrijp 25K km, dus een vermoedelijk volledig nieuwe auto, dan is de keuring toch maar pas na 4 jaar? Op 4 jaar doe je maar 25K km?

Kan toch? Ik moet met die van ons dit jaar voor de tweede keer naar de keuring, eerste inschrijving mei 2020, 27K km.

Ik heb iets gelijkaardig meegemaakt, ik spreek dan wel van ong 10 j geleden.
Ik had vooraf mijn lichten laten afstellen in de garage, op de keuring afgekeurd. Dus ik terug naar de garage en daar terug voor hun tester, lichten stonden perfect. Niets aan gedaan, terug naar de keuring - en goedgekeurd.
Ik heb toen van de garage het bedrag van de herkeuring teruggekregen (ook al was het hun fout niet).

-- ik kan niet wachten tot 2028
Mijne pa heeft meer dan 20 jaar terug iets gelijkaardig meegemaakt. (Keuring Alken)
Tot 3 keer terug geweest, 3 keer afgekeurd. 4de keer gaat de garagist zelf mee, weer rood op het keuringstoestel, maar de garagist is gaan praten met de stationchef en groene keuringskaart gekregen.
Jaar erop opnieuw prijs, toen is hij voor een volledige herkeuring naar de keuring in Heers geweest en was alles on orde. Sindsdien nooit nog naar de keuring in Alken geweest.

Wat verduidelijking.
Mijn wagen is 4 jaar en heeft net 25.000km, Ik heb meerdere wagens...
De eerste persoon (die me afkeurde) heeft geen fout gemaakt of is niet te snel geweest want hij heeft de test 2 keer gedaan nadat ik vroeg of het normaal was dat een auto die praktisch nieuw is en in nieuwstaat is al afgekeurd kan worden.

Kan toch? Ik moet met die van ons dit jaar voor de tweede keer naar de keuring, eerste inschrijving mei 2020, 27K km.
Kan inderdaad allemaal, maar ik verschiet er toch ook steeds van als ik zie dat sommige mensen zo weinig kilometers doen.
En ik dacht altijd dat ik weinig reed.
(Ik zit nu aan 115.000 km op 9 jaar)

Wat verduidelijking.
Mijn wagen is 4 jaar en heeft net 25.000km, Ik heb meerdere wagens...
De eerste persoon (die me afkeurde) heeft geen fout gemaakt of is niet te snel geweest want hij heeft de test 2 keer gedaan nadat ik vroeg of het normaal was dat een auto die praktisch nieuw is en in nieuwstaat is al afgekeurd kan worden.
Wat nog kan... zelfstellende lichten die bij starten even op en neer gaan?
Eerste keer met motor af gekeurd?
Andere keren met draaiende motor gekeurd?
Ik weet dat bij somigge modellen de motor echt moet draaien voor een correct lichtbeeld.

Nee, 16 euro herkeuring moeten betalen. Geen discussie mogelijk. Hun machines liegen niet.
De machines niet, maar er staat nog wel altijd een mannetje achter die het bedient natuurlijk. En ik vermoed dat die machines ook gekalibreerd moeten worden.

Nu ja, het is maar 16 euro dus dan laat je het al sneller los dan wanneer het over veel geld gaat natuurlijk. Heb zelf een dashcam, dus ik had er uit principe wel een zaak van gemaakt tot ik m'n geld terug had van de herkeuring want ik had dan bewijs dat ik niets aan de lichten gedaan had in tussentijd. Desnoods met een officiële klacht als het via de stationschef niet ging. Zonder bewijs is je zaak minder sterk natuurlijk.

Vroeger liet ik m'n lichten altijd stellen voor ik naar de keuring ging en legde ik de factuur/rekening op de passagiersstoel. Nooit afgekeurd op de lichten toen. Nu laat ik ze niet meer stellen op voorhand, omdat het meestal toch niet nodig is en er een garage zit vlakbij het keuringsstation om de lichten snel bij te laten regelen moest ik afgekeurd worden voor de lichten.

Kan inderdaad allemaal, maar ik verschiet er toch ook steeds van als ik zie dat sommige mensen zo weinig kilometers doen.
En ik dacht altijd dat ik weinig reed.
(Ik zit nu aan 115.000 km op 9 jaar)
Is dat niet vaak een 2e auto. Wij hebben een bedrijfswagen waarmee we zo'n 30000 km doen per jaar. Onze 2e auto (geen bedrijfswagen) die we enkel gebruiken indien we allebei tegelijkertijd een auto nodig hebben, doet minder dan 5000 km per jaar.

Vroeger liet ik m'n lichten altijd stellen voor ik naar de keuring ging en legde ik de factuur/rekening op de passagiersstoel. Nooit afgekeurd op de lichten toen. Nu laat ik ze niet meer stellen op voorhand, omdat het meestal toch niet nodig is en er een garage zit vlakbij het keuringsstation om de lichten snel bij te laten regelen moest ik afgekeurd worden voor de lichten.
Ik ga zo goed als altijd eerst naar de garage voor een jaarlijks onderhoud (met keuring check-up) en daarna ineens naar de keuring.
Ik heb enkel de twee laatste jaren een opmerking (al 2 keer dezelfde), maar wel een groene keuringskaart.
De garage zegt dat er geen probleem is, maar de opmerking blijft er wel.

Ik ga zo goed als altijd eerst naar de garage voor een jaarlijks onderhoud (met keuring check-up) en daarna ineens naar de keuring.
Ik heb enkel de twee laatste jaren een opmerking (al 2 keer dezelfde), maar wel een groene keuringskaart.
De garage zegt dat er geen probleem is, maar de opmerking blijft er wel.
Ik vermoed dat ze de vorige kaart op voorhand bekijken en uit gemakkelijkheid/veiligheid sommige opmerkingen er gewoon blijven opzetten als ze zien dat het onderdeel niet vervangen is. Het is veiliger voor hen om er iets te veel op te zetten dan iets te weinig wegens aansprakelijkheid.

Bij mij zetten ze er bvb ook telkens (al zolang ik de auto heb) het subframe op omdat een rot subframe een bekend probleem is bij het model dat ik heb, maar als ik dan vraag of ze me niet gewoon kunnen afkeuren zodat ik het onder garantie kan laten vervangen, is het opeens toch niet erg genoeg. Als dat subframe echt al verschillende jaren terecht als opmerking op staat, zou dat al lang doorgeroest moeten zijn. En dan zou de remleiding ook doorgeroest moeten zijn, waar totaal niets aan te zien is. Dus ze zetten het er gewoon uit veiligheid op.

Wat is dat toch bij de keuring?
MX-5 NA deze kerstvakantie laten spuiten, alles netjes gemonteerd, naar de garage gebracht voor onderhoud en afstellen lichten.
Mijn vrouw gisteren naar de keuring: 1 dimlicht werkte niet en ander licht verkeerd afgesteld.
Ik kom vandaag thuis: zet de lichten op: beide lichten werken perfect.

Die lichten hebben dus al +20 jaar perfect gewerkt.
Garagist heeft die zeker en vast gecontroleerd. Op weg van de garagist naar huis (7km) werkte dat perfect, zelf gezien, want donker.
En nu ineens gaat er 1 licht net op de keuring uitvallen !?
En na een ritje van 5km naar huis, werkt dat licht terug. Komaan! Heel straf.

Ik ben voor de eerste maal naar de keuring gemoeten met die van mij, auto heeft nog maar 25.000km en is in nieuwstaat.
Rode kaart gekregen voor afstelling lichten. Ik moest een afspraak maken met de garage voor de lichten af te stellen en dan binnen de 3 weken terugkomen voor een herkeuring.
Ik was beetje benieuwd of dit een verdienmodel is van de keuringen en garages om x aantal mensen per maand langs te sturen.
Dus, ik ben gewoon onmiddelijk terug gaan aanschuiven aan de rij voor herkeuringen.
Ik mocht gewoon meteen doorrijden, rechtstreeks naar de test voor de lichten.
Rarara... meteen 2 groene lampjes, lampen staan correct. groene kaart.

Ik laat dit weten aan de persoon die de test uitvoerde en die heeft de collega opgeroepen die mij 20 minuten eerder had afgekeurd.
Ze zijn dan met 4 man rond mijn wagen komen draaien, hebben de test nog 2 keer uitgevoerd met de conclusie dat de lampen goed staan.
Toen ik vroeg hoe dit mogelijk was lieten ze mij gewoon weten dat dit "Absoluut onmogelijk is", Terwijl stond ik daar toch met mijn bewijs dat ze mij 20min eerder afgekeurd hadden.

Toen ze mij geen echte uitleg konden geven begonnen ze mij dan maar te beschuldigen dat ik na mijn rode kaart op de parking met een schroevendraaier zelf de lampen had bijgesteld... Had ik maar die skills om op gevoel even 2 lampen perfect af te stellen op de parking in klaarlichte dag met een schroevendraaier die ik niet eens bij had.

Lang verhaal kort: Fraude.

Ik vind dat nogal straf dat je dit omschrijft als fraude eerlijk gezegd. Om zo’n beschuldigingen te uiten moet je eerst weten waarover je spreekt.

Een licht dat correct afgesteld staat zal niet afgekeurd worden. Er is ook een verschil tussen het licht is “goed” afgesteld en binnen “tolerantie”.

Alles wat te maken heeft met de controle van verlichting is bepaald door Europese wetgeving en richtlijnen.

Wat de afstelling van de lichten betreft, daar controleert men volgens die normen de inclinatie van de licht/donkergrens t.o.v. de inbouwhoogte van het dimlicht.

De meeste koplampen zitten op 80 cm of lager. Volgens ECE48 moet de fabrikant het licht dan afstellen tussen -1% en -1,5%. Dit is de insteltolerantie. De afstelling die je fabrikant heeft gebruikt staat op je koplamp. (Bvb -1,3%)
Alles wat daarbuiten valt is dus eigenlijk niet in orde.

ECE48 voorziet een tolerantie van 2%. Dus zolang je inclinatie tussen -0,5% en -2,5% zit, is het licht nog afgesteld tussen de controletolerantie. Met andere woorden, je licht kan al lang niet meer staan volgens de afstelling van je fabrikant, maar kan wel nog goedgekeurd worden dankzij die meettolerantie.

De controletoestellen moeten in alle keuringsondernemingen over het gehele land van de firma L.E.T. uit Deinze zijn. Dat is een wereldspeler op dat gebied waarmee ook toonaangevende autofabrikanten samenwerken.
Die toestellen worden zeer regelmatig en zeer zorgvuldig gecontroleerd door zowel de keuringsondernemingen, de fabrikant LET als VIAS.
En die controles gaan zeer ver, tot op het opmeten van de vloer met een laser toe. Ik zou zelfs durven denken dat er waarschijnlijk geen enkele herstelplaats is waar ze hun lichtmeter zo vaak onderhouden en controleren als ze dat doen bij de keuringsstations.

Om uiteindelijk alle meetfouten uit te sluiten zal men nog een extra tolerantie toepassen van 0,25% bovenop de wettelijke tolerantie. Dan zitten we al in de range -0,25% tot -2,75%. Terwijl in het voorbeeld de fabrikant voorschrijft dat het -1,3% moet zijn, remember?
(Elk toestel heeft een meetfout, als je zal kijken op je keukenweegschaaltje of op je koortsthermometer zal je die ook zien staan.)

Samengevat:

Een licht dat afgesteld staat volgens de afstelling van de fabrikant, zoals het hoort, zal niet afgekeurd worden.
Een licht dat afgesteld staat binnen de insteltolerantie, zoals het mag, zal niet afgekeurd worden.
Een licht dat afgesteld staat binnen de controletolerantie, zoals het kan, zal niet afgekeurd worden.

Die verhalen die je hoort of leest dat het de ene keer wel groen of rood is, die kunnen misschien vallen in de meettolerantie. Dus da’s buiten de afstelling van de fabrikant, insteltolerantie en de controletolerantie. Maar die is zo opgebouwd dat die nooit onterecht zal afkeuren maar wel in het voordeel van de klant kan tolereren. Indien zo iets zou voorkomen, dan is de afstelling sowieso buiten die drie eerste en dus sowieso niet in orde.

Gisteren nieuwe trekhaak gaan laten keuren. 1 seconde werk. De auto stond nog niet boven de put stil of hij mocht er al weer af.

Hoe kan je nu op 1 sec zien dat die goed gemonteerd is? En dan es met de hand aan getrokken zodat ie kon inschatten dat dat ding 750kg aankon. Wat doen ze met een haak die een paar ton mag trekken, met 2 handen?

Puur geldklopperij imho. Was gelukkig maar 16 euro.

Wat is dat toch bij de keuring?
MX-5 NA deze kerstvakantie laten spuiten, alles netjes gemonteerd, naar de garage gebracht voor onderhoud en afstellen lichten.
Mijn vrouw gisteren naar de keuring: 1 dimlicht werkte niet en ander licht verkeerd afgesteld.
Ik kom vandaag thuis: zet de lichten op: beide lichten werken perfect.

Die lichten hebben dus al +20 jaar perfect gewerkt.
Garagist heeft die zeker en vast gecontroleerd. Op weg van de garagist naar huis (7km) werkte dat perfect, zelf gezien, want donker.
En nu ineens gaat er 1 licht net op de keuring uitvallen !?
En na een ritje van 5km naar huis, werkt dat licht terug. Komaan! Heel straf.
Het kan aan mij liggen, maar dat is nu toch wel heel gemakkelijk te controleren of het dimlicht al dan niet werkte op het moment van controle? Je staat er als klant als het ware op te kijken terwijl ze bezig zijn. En dan kan je bij het melden daarvan toch ook meteen je lichten aansteken om dat te verifiëren ?

Gisteren nieuwe trekhaak gaan laten keuren. 1 seconde werk. De auto stond nog niet boven de put stil of hij mocht er al weer af.

Hoe kan je nu op 1 sec zien dat die goed gemonteerd is? En dan es met de hand aan getrokken zodat ie kon inschatten dat dat ding 750kg aankon. Wat doen ze met een haak die een paar ton mag trekken, met 2 handen?

Puur geldklopperij imho. Was gelukkig maar 16 euro.
Even denken hoe zo’n keuring verloopt…

Als ik het mij goed herinner is er iemand die bij het onthaal de documenten controleert met het chassisnummer en het plaatje van het voertuig, naziet of het voertuig wel ĂĽberhaupt een trekhaak mag hebben en dat ingeeft in een systeem.
Dan is er een visueel nazicht of alle bouten wel vast staan, net als de trekhaak. Waarschijnlijk door er eens aan te trekken? En of de bekabeling wel veilig is. De gegevens die op het plaatje van de trekhaak staan worden achterliggend vergeleken met de gegevens op de documenten, zodat de trekinrichting wel geschikt is voor dat type voertuig. En dat allemaal voor 13 euro excl. BTW. En dan maken ze mij nog een peppol factuur ook voor dat bedrag. Kan ik bezwaarlijk geldklopperij noemen.
Vraag misschien eens aan een sociaal secretariaat hoeveel de werkelijke kostprijs van een werknemer per uur is.?
En aan een boekhouder hoeveel een factuur werkelijk kost om op te maken, alles inbegrepen?
Zal je concluderen dat het alles behalve geldklopperij is. Dat is volgens bij zelfs niet rendabel.
Tenzij jij een ander voorstel hebt wat je kan doen voor dat bedrag?

Even denken hoe zo’n keuring verloopt…

Als ik het mij goed herinner is er iemand die bij het onthaal de documenten controleert met het chassisnummer en het plaatje van het voertuig, naziet of het voertuig wel ĂĽberhaupt een trekhaak mag hebben en dat ingeeft in een systeem.
Dan is er een visueel nazicht of alle bouten wel vast staan, net als de trekhaak. Waarschijnlijk door er eens aan te trekken? En of de bekabeling wel veilig is. De gegevens die op het plaatje van de trekhaak staan worden achterliggend vergeleken met de gegevens op de documenten, zodat de trekinrichting wel geschikt is voor dat type voertuig. En dat allemaal voor 13 euro excl. BTW. En dan maken ze mij nog een peppol factuur ook voor dat bedrag. Kan ik bezwaarlijk geldklopperij noemen.
Vraag misschien eens aan een sociaal secretariaat hoeveel de werkelijke kostprijs van een werknemer per uur is.?
En aan een boekhouder hoeveel een factuur werkelijk kost om op te maken, alles inbegrepen?
Zal je concluderen dat het alles behalve geldklopperij is. Dat is volgens bij zelfs niet rendabel.
Tenzij jij een ander voorstel hebt wat je kan doen voor dat bedrag?

Had hij een minuut blijven staan en hadden ze er es echt naar gekeken, akkoord. Maar gisteren hebben dat allemaal gedaan terwijl de auto over de put bolde en 1 sec stil stond.

Trekhaak zelf heeft ook een plaatje met gegevens en goedkeuringsnummer .
En ze kijken vooral ook of die voor je wagen geschikt is naar de S waarde (max vertikale kracht die op de bol komt)
Als je op je coc kijkt heeft iedere auto eeen andere toegelaten S waarde. Je moet minstens dezelfde of hogere waarde hebben op het plaatje v je trekhaak

Trekhaak zelf heeft ook een plaatje met gegevens en goedkeuringsnummer .
En ze kijken vooral ook of die voor je wagen geschikt is naar de S waarde (max vertikale kracht die op de bol komt)
Als je op je coc kijkt heeft iedere auto eeen andere toegelaten S waarde. Je moet minstens dezelfde of hogere waarde hebben op het plaatje v je trekhaak

Op de papieren die op dat moment in mijn auto op het dashboard lagen?

Terug
Bovenaan