Dimlichten zin geen standlichten he. Als uw dimlicht niet werkt zie je dat ook direct. Standlichten gebruik je zo goed als nooit.
Standlichten aka breedtelichten dienen om vanaf de voorkant gezien de aanwezigheid en de breedte van een voertuig aan te geven. Voor een personenauto bijvoorbeeld verplicht sinds 8 april 1954. De schakeling is zodanig ontworpen dat je sowieso eerst de standlichten moet aanleggen vooraleer je de dimlichten kan aanzetten. Dus gebruik je die in principe altijd.
De “schadelijke uitstoot” is enkel in Vlaanderen een probleem, er zijn ergere gebruikers van vuile energie in de wereld dan mijn (in 99% van de wereld) diesel auto.
En straf dat ik bewust rondrij? Als gij mij n nieuw voertuig cadeau wilt doen, by all means..
Echt.
Schadelijke uitstoot is overal wel een probleem hoor. En over alle sectoren. En het is niet omdat er ergens nog grotere vervuiling is, dat het daarom maar iets anders dat “minder erg is” moet getolereerd worden.
Geen idee of je het wist, maar uitstoot van voertuigen is zeer schadelijk voor o.a. mens en milieu. Over zaken zoals fijn stof, NOx, CO en dergelijke zijn al talloze studies en rapporten geschreven. Het is een feit he.
Dat fijn stof dat zich diep in onze longen nestelt, da’s het asbest van de toekomst. En we weten allemaal welke gevolgen die laatste ons geeft toch? Daarom dat men zo op de emissiereductie zit vanuit Europa. (Niet alleen Europa, maar da’s niet relevant nu)
Bepaalde types van voertuigen mochten op een bepaald moment maar verkocht worden als de emissies onder een bepaald niveau bleven. Als nu blijkt dat het niet meer zo zou zijn moet het voertuig in orde gesteld worden. Je hoeft geen nieuwe wagen te kopen he, je kan altijd een voertuig herstellen. Blijkbaar ontgaat velen het feit dat een wagen hersteld kan worden?
Of ben je van mening dat omdat het jou als individu geld kost om je wagen in orde te stellen, de rest van de maatschappij maar mee de schadelijke gevolgen van moet dragen? Dus je eigen financieel belang primeert op het maatschappelijke? Want één “slechte” wagen kan meer uitstoten dan honderden “goeie”.
Stel je voor dat men de laatste 50 jaar geen emissiereductie bij wagens had gedaan, laat staan bij de rest van de sectoren? Dan stonden we er vandaag veel en veel slechter voor hoor.
Als je met een wagen wil rijden, moet je die ook onderhouden. En waarschijnlijk zal elke constructeur een voorgeschreven vervangingstermijn hebben voor zo’n DPF filter.
Om eens te duiden hoe fout jouw visie is, de vergelijking met het eerder genoemde asbest:
Er werd nog voor miljoenen ton asbest ontgonnen de laatste jaren, waarom zou ik dan moeten investeren in veiligheidsmaatregelen omtrent de verwijdering of de verwerking? Ik stort het allemaal wel naast jouw deur. Als jij de verwijdering en verwerking wil cadeau doen, be my guest.
We moeten zo goed mogelijk ons best doen om alle schadelijke uitstoot te vermijden of op z’n mist te beperken. Voor ons eigen belang en voor iedereen die nog na ons komt.