Als ik het jaarverslag van Goca er even bijneem, dan zie ik dat overschrijding van de emissiewaarden voor lichte vrachtwagens nr 7 is in de top 10 waarvoor een voertuig afgekeurd is. Bij motorfietsen is het nummer 3 en bij personenwagens maar liefst nr 2 in de top 10!
En dat gaat dan nog enkel over de voertuigen die effectief naar de technische controle geweest zijn, laat staan hoe het gesteld is met alle voertuigen op onze wegen…
Het gaat dus niet om dat ene autootje. Vele kleintjes maken nu eenmaal ook een groot.
Toen enkele jaren gelden er een rondrit in Gent was van een paar honderd oldtimers als protest tegen LEZ/belastingen kan ik je wel zeggen dat die uitlaatgassen wel even bleven hangen.
Er zijn voorbeelden genoeg van steden waarbij op sommige momenten een smog blijft hangen. (Komt deels ook van het verkeer)
Het is niet omdat je geen zwarte damp meer ziet dat het niet heel schadelijk kan zijn. De fijnstofdeeltjes zijn zodanig fijn dat je ze niet ziet, maar ze zijn zeer schadelijk. Zo proper zijn die niet hoor.
Ik heb nergens geschreven dat VLABEL je een boete zou opleggen omdat je met HVO zou rijden.
Het is wel zo dat je voertuig, ongeacht welke categorie (personenwagen, vrachtwagen, enz) ten alle tijde technisch in orde moet zijn. Niet alleen op het moment van keuring.
Zoals ik eerder schreef doen de controleurs van VLABEL controles op voertuigen van meer dan 3,5t. Voor wat enkel en alleen “technische eisen” betreft is er volgens de statistieken van VLABEL in 2024 voor bijna 1,7 miljoen euro aan boetes uitgeschreven. Dat zijn dus kort door de bocht gezegd boetes die geïnd worden voor gebreken die, had het voertuig naar de keuring geweest, tot een opmerking of afkeur gingen leiden. (Van de 7,4 miljoen euro aan boetes die ze geïnd hebben in 2024 bij hun controles langs de wegen)
Die controleren dus terecht elke dag.
Hier kan je de boetetarieven vinden per inbreuk.
Ook de politie kan ten allen tijde tussentijds een keuring bevelen. Die doen dat dus effectief. Zoals begin dit jaar tijdens die tuningsbeurs in Gent :
Resultaten
Dan volgen er evenzeer boetes en eventuele inbeslagname van het voertuig.
Bovenstaande controles staan dus volledig los van de periodieke keuring.