hellmut
Active member
Kan je “dubieuze centra” wat meer duiden?Eindelijk een doorbreken van het onbestrafte monopolie van soms nogal dubieuze centra. Dat de overheid in de eerste plaats een monopolie op een (niet te vermijden) dienst toegelaten heeft is al te gek voor woorden. Bvb in de jaarrekening van “Autoveiligheid NV”. Eigen vermogen: €7M, omzet: 66M, brutomarge: 51M, winst: 3M… dat zijn vrij absurde verhoudingen.
Zou ook goed moeten zijn voor de prijs. Maar eens per twee jaar voor oude wagens is wel er wat over. Vanaf ~10 jaar begint er veel te verslijten, dan is een jaarlijkse opvolging wel wenselijk. Hoeft geen volledige keuring te zijn, juist het nazicht van de meest kritieke punten die een directe impact hebben op veiligheid en wegligging.
Uw omschrijving van die jaarrekening vereist wel wat meer duiding dan alleen maar de vermelding van de cijfers. Zoals ik het nu lees heeft het nogal een hoog “HLN” gehalte.
De huidige bedrijven werken onder wettelijk kader van koninklijke besluiten en besluiten van de Vlaamse Regering. Daarom is dit iets anders dan een “gewoon” bedrijf. De winst is in verhouding tov de omzet zo laag omdat dit ook zo wettelijk bepaald is.
De grootste kostprijs is de personeelskost, er moet bijkomend jaarlijks heel wat geïnvesteerd worden en er zijn ook kosten waar je als klant niet meteen aan denkt. Om maar een voorbeeld te geven: het praktisch examen van het rijbewijs. Als jij of je kind vandaag een examen aflegt (duurt iets minder dan een uur) zal daar 50 euro voor aangerekend worden. Da’s dus net geen 42 euro excl BTW waar je niet alleen je loonkosten en alles wat er bij hoort moet betalen, maar ook je infrastructuur en zo. Dan weet je dat dit geld kost i.p.v. opbrengt.
Zonder al te veel in detail te treden kan ik wel zeggen dat er ook heel wat richting de Vlaamse Overheid vloeit en zaken zoals het verkeersveiligheidsfonds ed.
“Dat het goed is voor de prijs” zoals je schrijft, daar heb ik mijn grote twijfels over. Een monopolie is het ook niet echt, want er is meer dan één speler. Ik kan mij trouwens weinig zaken herinneren waarbij iets naar een bredere markt opengetrokken is, dat er opmerkelijk goedkoper op geworden is. Is onze energieprijs of telecomfactuur nu zoveel goedkoper geworden nu niet enkel Electrabel en Belgacom dat mogen doen?
Potentieel nieuwe spelers gaan moeten investeren in mensen en infrastructuur, voor een veel kleiner deel van de koek. Garage’s waar er nu al geen personeel is, waar er nu al lange wachttijden zijn. En dan moet dat ook nog rendement opbrengen voor die garage. Dan voel je dat al aankomen dat, als het er door komt, dit enkel voor de grote groepen zal zijn en dat dit zeker niet goedkoper zal worden…
Het behouden van het huidig systeem is het enige wat ons een objectieve controle kan garanderen aan een correcte prijs.
Indien de periodieke controle bij de herstellers terecht komt, kan er een risico op belangenvermenging ontstaan. En dat risico is er in beide richtingen.
Enerzijds bestaat het risico dat er geen enkel controle is of bepaalde herstellingen wel nodig waren, anderzijds kan de hersteller/garage in een ongemakkelijke positie gebracht worden door een klant om iets alsnog te laten passeren, dit onder dwang om zijn klant voor de toekomst te verliezen. In 2018 is in Nederland, waar zo’n systeem bestaat, een onderzoek geweest waarbij zulke situaties aan het licht kwamen.
Laatst bewerkt: