De autokeuring

Eindelijk een doorbreken van het onbestrafte monopolie van soms nogal dubieuze centra. Dat de overheid in de eerste plaats een monopolie op een (niet te vermijden) dienst toegelaten heeft is al te gek voor woorden. Bvb in de jaarrekening van “Autoveiligheid NV”. Eigen vermogen: €7M, omzet: 66M, brutomarge: 51M, winst: 3M… dat zijn vrij absurde verhoudingen.

Zou ook goed moeten zijn voor de prijs. Maar eens per twee jaar voor oude wagens is wel er wat over. Vanaf ~10 jaar begint er veel te verslijten, dan is een jaarlijkse opvolging wel wenselijk. Hoeft geen volledige keuring te zijn, juist het nazicht van de meest kritieke punten die een directe impact hebben op veiligheid en wegligging.
Kan je “dubieuze centra” wat meer duiden?
Uw omschrijving van die jaarrekening vereist wel wat meer duiding dan alleen maar de vermelding van de cijfers. Zoals ik het nu lees heeft het nogal een hoog “HLN” gehalte.

De huidige bedrijven werken onder wettelijk kader van koninklijke besluiten en besluiten van de Vlaamse Regering. Daarom is dit iets anders dan een “gewoon” bedrijf. De winst is in verhouding tov de omzet zo laag omdat dit ook zo wettelijk bepaald is.
De grootste kostprijs is de personeelskost, er moet bijkomend jaarlijks heel wat geïnvesteerd worden en er zijn ook kosten waar je als klant niet meteen aan denkt. Om maar een voorbeeld te geven: het praktisch examen van het rijbewijs. Als jij of je kind vandaag een examen aflegt (duurt iets minder dan een uur) zal daar 50 euro voor aangerekend worden. Da’s dus net geen 42 euro excl BTW waar je niet alleen je loonkosten en alles wat er bij hoort moet betalen, maar ook je infrastructuur en zo. Dan weet je dat dit geld kost i.p.v. opbrengt.
Zonder al te veel in detail te treden kan ik wel zeggen dat er ook heel wat richting de Vlaamse Overheid vloeit en zaken zoals het verkeersveiligheidsfonds ed.

“Dat het goed is voor de prijs” zoals je schrijft, daar heb ik mijn grote twijfels over. Een monopolie is het ook niet echt, want er is meer dan één speler. Ik kan mij trouwens weinig zaken herinneren waarbij iets naar een bredere markt opengetrokken is, dat er opmerkelijk goedkoper op geworden is. Is onze energieprijs of telecomfactuur nu zoveel goedkoper geworden nu niet enkel Electrabel en Belgacom dat mogen doen?
Potentieel nieuwe spelers gaan moeten investeren in mensen en infrastructuur, voor een veel kleiner deel van de koek. Garage’s waar er nu al geen personeel is, waar er nu al lange wachttijden zijn. En dan moet dat ook nog rendement opbrengen voor die garage. Dan voel je dat al aankomen dat, als het er door komt, dit enkel voor de grote groepen zal zijn en dat dit zeker niet goedkoper zal worden…

Het behouden van het huidig systeem is het enige wat ons een objectieve controle kan garanderen aan een correcte prijs.
Indien de periodieke controle bij de herstellers terecht komt, kan er een risico op belangenvermenging ontstaan. En dat risico is er in beide richtingen.
Enerzijds bestaat het risico dat er geen enkel controle is of bepaalde herstellingen wel nodig waren, anderzijds kan de hersteller/garage in een ongemakkelijke positie gebracht worden door een klant om iets alsnog te laten passeren, dit onder dwang om zijn klant voor de toekomst te verliezen. In 2018 is in Nederland, waar zo’n systeem bestaat, een onderzoek geweest waarbij zulke situaties aan het licht kwamen.

Laatst bewerkt:
Het behouden van het huidig systeem is het enige wat ons een objectieve controle kan garanderen aan een correcte prijs.
Indien de periodieke controle bij de herstellers terecht komt, kan er een risico op belangenvermenging ontstaan. En dat risico is er in beide richtingen.
Enerzijds bestaat het risico dat er geen enkel controle is of bepaalde herstellingen wel nodig waren, anderzijds kan de hersteller/garage in een ongemakkelijke positie gebracht worden door een klant om iets alsnog te laten passeren, dit onder dwang om zijn klant voor de toekomst te verliezen. In 2018 is in Nederland, waar zo’n systeem bestaat, een onderzoek geweest waarbij zulke situaties aan het licht kwamen.
Voor de rest akkoord, maar hier even op inpikken. Is het niet zo dat in Nederland de keurder en hersteller dezelfde garage mag zijn. Als ik het lees, zal dat hier niet mogen, dus je eigen garagist gaat je auto niet mogen keuren. Natuurlijk zijn daar ook omwegen genoeg voor te vinden die gebruikt gaan worden zoals het een echte Belg betaamt.

Als blijkt dat de consument geen voordeel heeft door te laten keuren bij een onafhankelijk garage, gaan ze snel terug bij de bestaande keurcentra staan denk ik.

Gisteren naar de autokeuring.
Wat me opviel is dat ze enkel mijn rijlichten hebben gecontroleerd. Pinkers, mistlicht, remlicht,... niet. :wtf:

Twee maanden geleden afgekeurd op de roetfilter, te veel deeltjes.
Gisteren goedgekeurd in Moeskroen, met een opmerking.
Tegen einde keurbewijs ga ik toch voor een nieuwe auto kijken.

Twee maanden geleden afgekeurd op de roetfilter, te veel deeltjes.
Gisteren goedgekeurd in Moeskroen, met een opmerking.
Tegen einde keurbewijs ga ik toch voor een nieuwe auto kijken.
Een garagist zei me dat het bij een euro5 diesel zou helpen om de tank volledig leeg te rijden en dan biodiesel te tanken om toch door de uitstoottest te geraken. Biodiesel zou minder roet uitstoten. Biodiesel kost wel veel, maar misschien het proberen waard volgend jaar?

Bij euro6 helpt het dan weer niet voldoende.

Rij zelf met een EURO5 diesel en had gelukkig maar 3800 deeltjes uitstoot.
Die test is toch altijd een beetje stressy want heb niet veel zin om te investeren in een nieuwe roetfilter op een 14 jaar oude diesel.

Een garagist zei me dat het bij een euro5 diesel zou helpen om de tank volledig leeg te rijden en dan biodiesel te tanken om toch door de uitstoottest te geraken. Biodiesel zou minder roet uitstoten. Biodiesel kost wel veel, maar misschien het proberen waard volgend jaar?

Bij euro6 helpt het dan weer niet voldoende.
Met die Aspen D? Mijn garagist heeft dat ook nog verteld, maar ik vind nergens of je daar eigenlijk mee mag rondrijden (accijnzen).
@marcel Jij werkt bij de douane dacht ik, weet jij dat toevallig niet?

Die test is toch altijd een beetje stressy want heb niet veel zin om te investeren in een nieuwe roetfilter op een 14 jaar oude diesel.
Zelf ook nog geen problemen gehad qua uitstoot met onze twee euro5 diesels, maar als we ervoor afgekeurd worden ga ik de biodiesel truuk zeker eens proberen.
Met die Aspen D? Mijn garagist heeft dat ook nog verteld, maar ik vind nergens of je daar eigenlijk mee mag rondrijden (accijnzen).
@marcel Jij werkt bij de douane dacht ik, weet jij dat toevallig niet?
HVO denk ik dat ze daarmee bedoelen, kost rond de 2 euro per liter aan de pomp.

Met de vorige VW Transporter hier gewoon gezorgt dat de motor goed warm is en eens goed gas geven voor ge de test doet.
Voordien te lang stilstaan met de motor aan is niet goed.

Zelf ook nog geen problemen gehad qua uitstoot met onze twee euro5 diesels, maar als we ervoor afgekeurd worden ga ik de biodiesel truuk zeker eens proberen.

HVO denk ik dat ze daarmee bedoelen, kost rond de 2 euro per liter aan de pomp.
Vele roetfilters hebben dit in hun specificaties: Niet geschikt voor brandstoftype: Biodiesel
Is er dan geen ander risico als je biodiesel gebruikt op een gewone roetfilter?

Vele roetfilters hebben dit in hun specificaties: Niet geschikt voor brandstoftype: Biodiesel
Is er dan geen ander risico als je biodiesel gebruikt op een gewone roetfilter?
Geen idee wat het geeft op de lange termijn, maar dat eenmalig gebruiken per jaar om door de keuring te geraken lijkt me geen probleem. Ik zou me er alleszins niet druk om maken, maar dat moet ieder voor zich uitmaken. Heel het jaar door ermee rijden zou ik sowieso niet doen aan de huidige prijzen van HVO. :p

Ik zou het gewoon niet doen, een euro 5 motor is niet gemaakt voor hvo diesel. Hij zal inderdaad wel draaien maar gezien het toch verschillende eigenschappen heeft weet je gewoon niet wat het effect op lange termijn zal zijn. Je loopt het risico op lekken, injectors en hogedrukpompen die het begeven gezien alle dichtingen voorzien zijn op diesel (en fabrikanten ook het zwellend effect van diesel mee in rekening brengen tijdens ontwerp). Terwijl HVO een ander effect heeft op materialen waaruit dichtingen gemaakt zijn. Veel succes als al uw dichtingen in uw brandstofsysteem van NBR zijn en je kapt er HVO in.

Laatst bewerkt:
Mijn eerste ervaring met de autokeuring was alvast positief. Met de iX3 was ik een dikke 10 minuten eerder op mijn afspraak dat ik de vrijdag ervoor kon inplannen. Er was net op het moment dat ik aan het kijken was een gaatje vrij gekomen :D
Op exact 10 u was het aan mij en na een kleine 10 min. was het al gedaan. Het ging super vlot.

Ik zou het gewoon niet doen, een euro 5 motor is niet gemaakt voor hvo diesel. Hij zal inderdaad wel draaien maar gezien het toch verschillende eigenschappen heeft weet je gewoon niet wat het effect op lange termijn zal zijn. Je loopt het risico op lekken, injectors en hogedrukpompen die het begeven gezien alle dichtingen voorzien zijn op diesel (en fabrikanten ook het zwellend effect van diesel mee in rekening brengen tijdens ontwerp). Terwijl HVO een ander effect heeft op materialen waaruit dichtingen gemaakt zijn. Veel succes als al uw dichtingen in uw brandstofsysteem van NBR zijn en je kapt er HVO in.
Mijn garagist had het specifiek over Aspen D ipv HVO. Ik heb al heel die PDF gelezen, maar ik kom er niet uit wat het nu precies is. Zou je dat wel durven in je euro 5 gebruiken?

Van 1 keer per jaar op HVO te rijden gaan echt niet opeens al je dichtingen kapot gaan. Vroeger kapte ik zelfs elke tankbeurt wat aceton bij m'n diesel om het cetaangehalte te verhogen (of was het nu verlagen). Geen idee of dat veel effect had, maar alleszins nooit enige problemen mee gehad en dat lijkt me toch iets agressiever dan HVO. HVO wordt verkocht als een brandstof die in gewone dieselauto's gebruikt kan worden, net zoals E10 dat is voor benzinewagens. Als je een oldtimer hebt moet je met E10 ook oppassen, maar ik heb in al m'n benzinewagens, grasmaaiers en moto's E10 gebruikt en ook nooit problemen mee gehad. Er wordt m.i. redelijk wat onnodige paniek gezaaid over nieuwe milieuvriendelijke brandstoffen.

Van 1 keer per jaar op HVO te rijden gaan echt niet opeens al je dichtingen kapot gaan. Vroeger kapte ik zelfs elke tankbeurt wat aceton bij m'n diesel om het cetaangehalte te verhogen (of was het nu verlagen). Geen idee of dat veel effect had, maar alleszins nooit enige problemen mee gehad en dat lijkt me toch iets agressiever dan HVO. HVO wordt verkocht als een brandstof die in gewone dieselauto's gebruikt kan worden, net zoals E10 dat is voor benzinewagens. Als je een oldtimer hebt moet je met E10 ook oppassen, maar ik heb in al m'n benzinewagens, grasmaaiers en moto's E10 gebruikt en ook nooit problemen mee gehad. Er wordt m.i. redelijk wat onnodige paniek gezaaid over nieuwe milieuvriendelijke brandstoffen.
Doe van mij wat je wil hoor. Als pis je wekelijks eens in uw brandstoftank.
Er is wel degelijk een effect op dichtingsmaterialen: https://www.google.com/url?sa=t&sou...UQFnoECG0QAQ&usg=AOvVaw0Shsf1K3WrZ_j-WJUKxYD4
Of dat problematisch zal zijn van sporadisch gebruik zal afhangen van wagen per wagen, algemene staat etc. Maar het blijft een risico en tenzij jij ook de verantwoordelijkheid van uw advies zal opnemen wanneer iemand dit volgt en het gaat mis lijkt het me nog altijd gerechtvaardigd dat iemand kanttekening van de gevaren maakt. Want dat is altijd het probleem bij wagens, iedereen heeft wel eens een idee om een probleem op te lossen maar weinigen hebben de ballen om wanneer het mis gaat ook de gevolgen van dat advies op te nemen, ook bij garages.
Mijn garagist had het specifiek over Aspen D ipv HVO. Ik heb al heel die PDF gelezen, maar ik kom er niet uit wat het nu precies is. Zou je dat wel durven in je euro 5 gebruiken?
Ik persoonlijk zou dat eigenlijk gewoon niet doen, nergens staat de samenstelling en dat zal waarschijnlijk ook gewoon wel een HVO gebaseerde diesel zijn. Eigenlijk is het in mijn ogen simpel, als je een roetfilter hebt die slecht is vervang je die of doe je de auto weg. Want men vergeet nogal snel dat het niet enkel een probleem is voor de keuring maar ook voor de systemen van de wagen. Je hebt de tegendruk van de roetfiltel waar uw turbo op berekend is en die noodzakelijk is voor de turbo (een turbo heeft geen dichtingen en is ontwopen dat de tegendruk van de uitlaat en de laaddruk ervoor zorgen dat de olie binnen de turbo blijft). Je zit met het motormanagement dat via de diferentieeldruksensor bepaald wanneer er regeneratie nodig is. Kloppen deze drukken niet heb je kans dat het motormanagement continue extra diesel inspuit om de temperaturen te verhogen met als gevolg dat uw motorolie verdund en je problemen krijgt met de motorsmering (ik heb persoonlijk dit jaar al 3 keer die diagnose gesteld bij mercedes sprinters, 3 motoren die kapot gedraaid zijn omdat de roetfilter defect was, met de laatste die een echte topper was, die wist dat zijn roetfilter defect was maar het was te duur en als hij problemen ging krijgen hij de bestelwagen wel ging verkopen, wat natuurlijk een groot succes was toen de bestelwagen niet meer starte. Bakken geld uitgespaard toen we een nieuwe motor monteerden en hij vroeg of we dan ook de roetfilter konden herstellen.) Ik besef dat het veel geld is voor iets waar je in se niets aan hebt maar uw motor is ook afgestemd op de werking met roetfilter. Dus de kost is eigenlijk wel wat cruciaal voor de goede werking van de motor.

Doe van mij wat je wil hoor. Als pis je wekelijks eens in uw brandstoftank.
Er is wel degelijk een effect op dichtingsmaterialen: https://www.google.com/url?sa=t&sou...UQFnoECG0QAQ&usg=AOvVaw0Shsf1K3WrZ_j-WJUKxYD4
Of dat problematisch zal zijn van sporadisch gebruik zal afhangen van wagen per wagen, algemene staat etc. Maar het blijft een risico en tenzij jij ook de verantwoordelijkheid van uw advies zal opnemen wanneer iemand dit volgt en het gaat mis lijkt het me nog altijd gerechtvaardigd dat iemand kanttekening van de gevaren maakt. Want dat is altijd het probleem bij wagens, iedereen heeft wel eens een idee om een probleem op te lossen maar weinigen hebben de ballen om wanneer het mis gaat ook de gevolgen van dat advies op te nemen, ook bij garages.
Zoals alles wat je op internet leest, blijft het toepassen ervan op eigen risico. Ik deel alleen maar mijn ervaringen en wat er tegen mij gezegd is door mensen in het vak. Net zoals jij deelt wat jij ervan vindt of denkt naar jouw ervaring. HVO wordt alleszins letterlijk verkocht als vervanging voor reguliere diesel, dus zo schadelijk zal het niet zijn als je ziet hoe voorzichtig men in Europa is met zaken toelaten die mogelijk schadelijke gevolgen kunnen hebben.

Ik citeer vanop de website van Maes:
  • MAES HVO is een drop-in product, dat wil zeggen dat het meteen in de tank van je wagen kan zonder dat je hier iets voor moet doen. Geen extra materiaal, ombouw of bijkomende kosten. Het kan zoals gewone diesel in je wagen en werkt ook zoals gewone diesel. Ook is er geen maximum percentage bij de mengeling, je mag tot 100% in je wagen tanken en deze zal zoals normaal werken.

Kan je HVO zonder problemen gebruiken voor je wagen of vrachtwagen?​

De meeste dieselpersonenwagens zijn goedgekeurd voor het gebruik van brandstoffen die voldoen aan de EN15940-norm. Deze brandstof bestaat voornamelijk uit paraffine en vereist geen aanpassingen aan het voertuig. Ze biedt bovendien dezelfde prestaties als conventionele diesel.

Check zelf even dit om zeker te zijn:

• Onderhoudsboekje: kijk of jouw fabrikant HVO of EN15940 vermeldt.
  • Tankdop of tankklep: Zoek naar een XTL- of EN15940-label– dat is een indicatie van compatibiliteit.
  • Voor 100% zekerheid kun je contact opnemen met de officiële autodealer.
  • Voor extra info: raadpleeg je voertuigdocumenten of je garage.

Bron: https://www.maesmobility.be/nl/aanbod/andere-brandstoffen-bij-maes/hvo/

En hier vind ik dan weer de bevestiging dat het idd enkel nut heeft tot euro5:

HVO100 is een mengsel van verschillende paraffine koolwaterstoffen die vrij is van zwavel en aromaten. Daardoor is het schoner qua verbranding met minder NOx– en fijnstofuitstoot. Er worden getallen genoemd tot 30 procent. Maar dat is alleen voor oudere motoren tot Euro 5. Bij de nieuwe Euro 6 motoren valt die winst weer nagenoeg weg omdat dat de SCR-uitlaatgasnabehandeling en het roetfilter van die motoren weer veel beter is dan bij Euro 5. Wel is te verwachten dat het AdBlue verbruik met HVO100 wat zal dalen. Maar daar heb je bij een bestelauto alleen iets aan bij de nieuwste Euro 6 modellen waar je dat echt apart tankt.

En hier dat het chemisch praktisch hetzelde is als reguliere diesel:

Dat er nog over het vrijgeven gesteggeld wordt, is chemisch gezien niet helemaal logisch. Zowel GTL als HVO100 zijn een vorm van een XTL brandstof (de X staat voor Anything to Liquid) en vallen beiden onder de EN 15940 norm. Gewone diesel valt onder de EN 590 norm. De XTL varianten halen die norm nét niet maar zijn chemisch gezien wel nagenoeg identiek aan gewone diesel. Ze zijn ook niet zurig zoals Fame. En beslist veel schoner. HVO 20, dus fossiele diesel met een 20 procent bijmenging van HVO, valt wel onder de EN 590 dieselnorm. Dat mag dus wel. En dan bespaar je nog steeds 18 procent op je CO2-emissie.

Bron: https://www.bestelauto.nl/nieuws/waarom-geen-hvo100-in-de-tank/19757/

Als ik het zo lees zijn sommige fabrikanten van auto's wat terughoudend omdat ze het niet uitvoerig getest hebben en daarom geven ze ook niet meteen allemaal officieel goedkeuring, maar de samenstelling van HVO100 is nagenoeg identiek aan gewone diesel dus het zou vreemd zijn als je er problemen door zou krijgen. Maar als je 100 percent safe wil spelen neem je HVO20, die valt onder exact dezelfde norm als gewone diesel. Het zal alleen een minder gunstig effect hebben bij de uitstoottest.

Laatst bewerkt:
Ik vind het opmerkelijk om te lezen hoe men middeltjes zoekt om “tijdelijk” door de emissietest te slagen i.p.v. structureel iets op te lossen aan de wagen zelf.
Ondanks dat de automobielindustrie grote, misschien wel de grootse inspanningen van allemaal neemt op gebied van emissiereductie, stijgt de uitstoot nog jaar na jaar. Dit omdat de hoeveelheid voertuigen nig steeds stijgt. Daarom dat men er vanuit Europa zo heel erg op focust. Een voertuig mag maar op de markt komen als het aan bepaalde emissiewaarden voldoet die op dat moment gelden. Als later blijkt dat dit niet meer aan die voorwaarden beantwoordt, is dat toch niet ok?
Ik vergelijk dat meestal met een fabriekje in de buurt van woningen. Als het plots blijkt dat het fabriekje duizenden malen meer uitstoot dan mag, dan staat die buurt toch ook op z’n achterste poten? Het fabriekje moet zelfs (tijdelijk) dicht.
Maar met zo’n auto dat te veel uitstoot, wat dan een klein fabriekje is in m’n voorbeeld, overal rondrijden en maar uitstoten lijkt dan wel te moeten kunnen?

Waarschijnlijk zal men in de toekomst nog veel meer inzetten op emissiereductie en controle. Testen met remote sensing, dus metingen van emissies langs de weg zijn al gebeurd.
Ook controleurs van de Vlaamse Belastingdienst hebben een voertuig ter beschikking en/of testen met een voertuig dat de uitlaatgassen “snuffelt” al rijdende om zo adblue/emissiefraude op te sporen op zwaar vervoer.

Zoals alles wat je op internet leest, blijft het toepassen ervan op eigen risico. Ik deel alleen maar mijn ervaringen en wat er tegen mij gezegd is door mensen in het vak. Net zoals jij deelt wat jij ervan vindt of denkt naar jouw ervaring. HVO wordt alleszins letterlijk verkocht als vervanging voor reguliere diesel, dus zo schadelijk zal het niet zijn als je ziet hoe voorzichtig men in Europa is met zaken toelaten die mogelijk schadelijke gevolgen kunnen hebben.

Ik citeer vanop de website van Maes:

Bron: https://www.maesmobility.be/nl/aanbod/andere-brandstoffen-bij-maes/hvo/
Ik citeer uit dezelfde link
Een van de voordelen van HVO is dat het een “drop-in” product is, wat betekent dat het zonder aanpassingen in de brandstoftank van je auto kan worden getankt. Er zijn geen extra kosten of ombouw nodig, en het werkt net als gewone diesel. Het is echter belangrijk om te controleren of je voertuigfabrikant HVO heeft goedgekeurd, aangezien het goedkeuringsproces nog in volle gang is voor sommige autofabrikanten.
Straf, het is een volgens hun identiek product maar toch moet er nog goedkeuring komen van fabrikanten. Misschien omdat het toch niet identiek is. Nochtans simpel hoor, voldoen aan de EN590 norm en je kan gewoon diesel vervangen door HVO.
En hier vind ik dan weer de bevestiging dat het idd enkel nut heeft tot euro5:

En hier dat het chemisch praktisch hetzelde is als reguliere diesel:

Bron: https://www.bestelauto.nl/nieuws/waarom-geen-hvo100-in-de-tank/19757/

Als ik het zo lees zijn sommige fabrikanten van auto's wat terughoudend omdat ze het niet uitvoerig getest hebben en daarom geven ze ook niet meteen allemaal officieel goedkeuring, maar de samenstelling van HVO100 is nagenoeg identiek aan gewone diesel dus het zou vreemd zijn als je er problemen door zou krijgen. Maar als je 100 percent safe wil spelen neem je HVO20, die valt onder exact dezelfde norm als gewone diesel. Het zal alleen een minder gunstig effect hebben bij de uitstoottest.
De uitstoottest is gewoon de werking van de roetfilter controleren aangezien men het aantal partikels meet. Moest HVO echt de oplossing zijn dan knalde ieder merk gewoon de roetfilter terug uit de wagen en ging men HVO100 voorschrijven om te voldoen aan de euro 6 norm. Het enige wat jij hier aanraad is wat doen aan symptoombestrijding ipv het probleem aanpakken waar het zich voordoet. Wat gewoon een recept is voor de factuur te verhogen met de tijd. Again, uw roetfilter heeft een bepaald nut en wanneer die niet correct werkt is er in hoodzaak een ander onderliggend probleem.

Terug
Bovenaan