De autokeuring

Is er een mogelijkheid om keuring voor verkoop te laten doen door de koper?

Ik heb namelijk iemand die mss mijn auto particulier wil overnemen, op korte termijn. Maar bij de keuring krijg ik de eerste 2 weken geen afspraak voor tweedehandskeuring, en daarna ben ik zelf een tijd in het buitenland. Zit dus een beetje vast.

Als die persoon nog over een ander voertuig beschikt dat ingeschreven is op zijn naam, kan hij met die nr-platen ook naar de keuring voor verkoop. Dat mag zelfs een nr-plaat zijn van een motorfiets.

Maar het moeten platen zijn die op de naam staan van diegene die uw verkochte wagen gaat inschrijven.
Alsook beide delen van het inschrijvingsbewijs die bij de gebruikte nr-plaat horen, meenemen naar de keuring, want anders beginnen ze zelfs niet aan de keuring.

Ik heb een foutje ontdekt bij de km-standen van mijn auto na de laatste keuring.

Keuring 25/4/24: 155.xxx
Keuring 27/5/25: 187.xxx

Onderhoud 06/2/23 152.xxx
Onderhoud 19/4/24 165.xxx
Onderhoud 02/6/25: 187.xxx

Ik vond het al vreemd dat ik zoveel km's zou gedaan hebben vorig jaar, maar zat daarnet even te snuisteren wanneer ik geweest ben voor de distrubutieriem en merkte op dat er ergens iets in de km-standen niet klopte. De boordcomputer geeft mijn garagist en dus de km-standen bij onderhoud gelijk.
Vermoedelijk is er bij de notatie van de km-stand in 2024 op de keuring dus iets fout gelopen, zou dat een probleem kunnen geven met de carpass moest ik ooit beslissen van te verkopen?

zou dat een probleem kunnen geven met de carpass moest ik ooit beslissen van te verkopen?
Niet echt, je kilometerstand is immers bewezen op latere momenten, zo erg is dat nu ook niet...
Je kan vragen dat ze het bij de volgende keuring eventueek corrigeren, maar ik zou er niet wakker van liggen.

nee, zal geen problemen opleveren, want het loopt op, dat het ene jaar zogezegd meer km's is dan de andere.. kan irl gebeuren. maar dat zou geen negatief gevolg mogen hebben.

nee, zal geen problemen opleveren, want het loopt op, dat het ene jaar zogezegd meer km's is dan de andere.. kan irl gebeuren. maar dat zou geen negatief gevolg mogen hebben.
Na onderhoud vorig jaar was er op de keuring wel plots 10.000 af, of komen de onderhoudsintervallen daar niet op?

Mama naar autokeuring geweest.
Blijkbaar daar zeer ruw geweest met wagen.

Ze belt me op als ze thuis is, ik kon las vanavond kijken.
Fluitend geluid bij gas geven. Motor schokt.

Hoe te bewijzen?

Ik heb m'n lichte vracht die op de zaak stond op m'n eigen naam gezet, dus keuring voor verkoop gedaan en dan heringeschreven op eigen naam met nieuwe nrplaat.

Nu staat er op het keuringsbewijs dat ik het voertuig met de nieuwe nrplaat opnieuw moet laten wegen gvd... Wat zal dat nu weer extra kosten...?

10€ erbovenop. Kunnen ze dit dan niet meteen al wegen als die LV leeg staat of het vorige document nemen en gewoon een visuele controle doen gvd... Administratieve rompslomp.

'k Begrijp dat er opnieuw een weging gedaan moet worden als er verbouwingen werden gedaan, maar nu moet ik 'm weer leeg maken.

Als ik in de donkere maanden zie hoeveel wagens er rondrijden met verkeerd afgestelde lichten, ook nieuwe / jonge wagens (*kuch tesla*) dan heb ik hier toch ook een dubbel gevoel bij.

Tweedehandskeuring afschaffing ook niet bepaald voordelig als je een auto van een particulier in plaats van autobedrijf wil kopen.

Kunnen ze gewoon niet even afwachten tot het effect van sinds 1 juli nu de wagens jonger dan 8jaar en minder dan 160dkm 2 jaar krijgen .

De louche autohandelaars krijgen zo nog meer spel.
Och en bij grote gebeurd ook niet alles wat er op papier staat hoor

Tel daarbij nu alle terugroepacties v bvb stellantis en mindere kwaliteit v d nieuwere auto (als je de krant moet geloven) ....

Eindelijk een doorbreken van het onbestrafte monopolie van soms nogal dubieuze centra. Dat de overheid in de eerste plaats een monopolie op een (niet te vermijden) dienst toegelaten heeft is al te gek voor woorden. Bvb in de jaarrekening van “Autoveiligheid NV”. Eigen vermogen: €7M, omzet: 66M, brutomarge: 51M, winst: 3M… dat zijn vrij absurde verhoudingen.

Zou ook goed moeten zijn voor de prijs. Maar eens per twee jaar voor oude wagens is wel er wat over. Vanaf ~10 jaar begint er veel te verslijten, dan is een jaarlijkse opvolging wel wenselijk. Hoeft geen volledige keuring te zijn, juist het nazicht van de meest kritieke punten die een directe impact hebben op veiligheid en wegligging.

ook nieuwe / jonge wagens (*kuch tesla*)
Da’s niet zozeer de afstelling, maar de lichtbundel. Bij conventionele lampen wordt de belichte ovaal op de weg voor de wagen feller verlicht in het midden, en minder langs de randen. Bij die moderne ledlampen is dat heel de ovaal aan quasi identieke sterkte. Vandaar dat vanaf je een paar mm in die bundel zit, je direct zeer veel licht hebt.

Grootste duivel is die “grootlicht-assistent”, waardoor je constant met je faren op aan het rijden bent, tot de auto een tegenligger herkent. Probleem daarmee is dat de lichtstraal veel verder rijkt dan de detectie van de wagen (zeker bij zwakke weggebruikers en motoren), waardoor men diep tot achter de amandelen belicht wordt door een auto die niet weet dat je daar in de eerste plaats bent. Ook die dimming per zone werkt schabouwelijk, want te dunne dimming, waardoor je nog steeds in faren aan het kijken bent, en je sowieso het felle licht hebt van de zones naast je.

Laatst bewerkt:
Ben wel blij met die hervorming. Onze wagens hebben een kmstand van 200k-300k en wij zouden met de oude regels nog steeds elk jaar moeten gaan, met de nieuwe regels dus ook maar om de 2j. De kilometerstand maakt uiteindelijk niet veel uit bij die grootte-ordes, de meeste zaken verslijten veel sneller en zouden dus al veel eerder opgemerkt moeten zijn bij de keuring. En als de wagen al zoveel km meegaat, is de kans groot dat de wagen goed onderhouden wordt.

Of gewoon met ijzeren draad en ducktape aaneen hangt . ;)
Km stand zegt weinig over het onderhoud van de wagen denk ik .
Je kan auto’s vinden met veel km maar waar de olie nooit van is vervangen geweest , enkel bij gevuld af en toe (heb zo bij een bedrijf gewerkt waar ze dat deden , olie inkappen als het peil wat lager stond en die hadden ook veel km’ op de teller staan en ja die gingen af en toe eens naar de garage om remblokken te vervangen en als er echt stukken aan waren maar dan werd alleen het hoogst nodige gedaan en niets meer . ;) )

Vandaag met den bedrijfsdiesel naar de keuring geweest .
Op minder dan 30 min terug buiten met een groene kaart .
Ging wel heel vlotjes , als ze de emissie test doen moeten ze dan ook niet de motor op toerenjagen want nu is hem gemeten bij stationair toerental (en dacht dat ik een kruis op dat scherm gezien had )

Vandaag met den bedrijfsdiesel naar de keuring geweest .
Op minder dan 30 min terug buiten met een groene kaart .
Ging wel heel vlotjes , als ze de emissie test doen moeten ze dan ook niet de motor op toerenjagen want nu is hem gemeten bij stationair toerental (en dacht dat ik een kruis op dat scherm gezien had )
In toeren jagen doen ze niet meer met die nieuwe test.

Terug
Bovenaan