De autokeuring

De periodiciteit is aan het wijzigen . Dus hetgeen waar jij naar refereert evolueert naar nieuw, ->2j, ->2j, ->1j.

Bovenstaand schema was gewoon om aan te duiden dat België niet zo heel veel anders is dan de omliggende landen.
Sommige zelfs strenger!
Maar als er blijkbaar toch een klein verschilletje is dat iemand niet goed uitkomt of men is niet op de hoogte van de correcte regelgeving lees je hier dingen zoals “achterlijke regelgeving”, “belachelijke wetgeving” en“legale scam”.

Nu, persoonlijk heb ik ook maar zozo ervaringen met keurders die niet met auto’s te maken hebben.
Op heftoestellen wordt gewoon maar het stickertje geplakt met de qr-code, zonder nazicht van kabels ed.
En mijn ervaringen met de keuring van de elektrische installatie hier thuis heb ik al eerder hier beschreven: Het eerste stopcontact dat ik gebruikte na de keuring, daar ging de differentieel van uit. En maar uitleggen achteraf hoe het komt dat bij de controle van het uitgemeten stopcontact het toch niet opgemerkt was dat het verkeerd was aangesloten.
Tuurlijk zijn die er ook en ik denk dat ik al kan raden bij welke organisatie die werkten als ze in het Antwerpse werken . ;)
Die moeten een aantal toestellen per dag halen want anders brengen ze niet op .
Kan u ook zulke verhalen vertellen en nog vrij recent maar dat mag niet omdat we onze concurrent niet in diskrediet mogen brengen . ;)
Ik en nog iemand hebben paar maanden terug audit gekregen van de FOD en deze was prima verlopen 1 klein opmerking ivm het verlopen zijn van een calibratie van een meettoestel . ;) (de mijne was in orde . ;) )

(Qr-code is gewoonlijk Vincotte of OCB maar weet nu niet echt of ACA er ook mee bezig is nu standaard een qr-code kleven hier in het Antwerpse , wij plakken ze enkel op vraag van de klant en ja …bij ons zullen er ook nog wel rondlopen )

Er wijzigt toch helemaal niets rond keuring van trekhaak? Ik blijf er bij dat het geldklopperij is om trekhaken voor +750kg elk jaar te moeten keuren. In andere landen is dit voor zover ik weet niet het geval. Pas na een initiële periode van 3-4j.

Letterlijk uit het besluit van de Vlaamse regering van 7 juni:
“De periodiciteit voor personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen die aangewend worden voor het slepen van een aanhangwagen, en die uitgerust zijn met een koppelingsinrichting voor het slepen van een aanhangwagen waarvan de maximaal toegelaten massa meer bedraagt dan 750 kg wordt eveneens aangepast. Door deze aanpassing zijn ze onderworpen aan periodieke keuring voor de eerste in verkeerstelling in België of de datum van het opnieuw in verkeer stellen in België en vervolgens om de twee jaar en vanaf het ogenblik dat het voertuig op het moment van de technische keuring vier jaar oud is geworden, elk jaar.”

Dat is gewoon de wetgeving, daar is niks “geldklopperij” aan.
De tarieven liggen bij wet vast, net als de periodiciteit, wat, wie, waar en hoe.

Twee weken terug werd onze auto afgekeurd omdat de koppeling versleten zou zijn.
Reactie van garagist: 'Hebben ze u daarvoor afgekeurd?! Probeer nog eens en zeg dat het nagekeken en afgesteld werd. Die koppeling is verre van versleten.'

Vandaag dus terug naar de keuring zonder dat er iets aan de auto gedaan werd.
Ze bekijken mijn rood formulier en vragen wat er aan de koppeling mankeerde vorige keer.
Ik antwoord: 'geen idee wat juist, maar mijn garagist heeft ernaar gekeken en het afgesteld.'
Keurder placeert hem in auto en vertrekt/stopt een paar keer, om dan te zeggen: 'Voor mij is dat volledig in orde meneer, rij maar door!'

Wat een loterij is dat daar toch soms... 😅

Twee weken terug werd onze auto afgekeurd omdat de koppeling versleten zou zijn.
Reactie van garagist: 'Hebben ze u daarvoor afgekeurd?! Probeer nog eens en zeg dat het nagekeken en afgesteld werd. Die koppeling is verre van versleten.'

Vandaag dus terug naar de keuring zonder dat er iets aan de auto gedaan werd.
Ze bekijken mijn rood formulier en vragen wat er aan de koppeling mankeerde vorige keer.
Ik antwoord: 'geen idee wat juist, maar mijn garagist heeft ernaar gekeken en het afgesteld.'
Keurder placeert hem in auto en vertrekt/stopt een paar keer, om dan te zeggen: 'Voor mij is dat volledig in orde meneer, rij maar door!'

Wat een loterij is dat daar toch soms... 😅
Wist zelfs niet dat je voor een versleten koppeling afgekeurd kunt worden. Te belachelijk voor woorden. 😅 Wie of wat bepaalt er dan wat versleten genoeg is om af te keuren? Kan op de keuring toch nooit objectief bepaald worden?

Wat stond er exact vermeld als reden voor afkeur?

Wist zelfs niet dat je voor een versleten koppeling afgekeurd kunt worden. Te belachelijk voor woorden. 😅 Wie of wat bepaalt er dan wat versleten genoeg is om af te keuren? Kan op de keuring toch nooit objectief bepaald worden?

Ik vind het toch ook niet terug. :thinking:
"Koppeling" gebruiken ze op keuring ook wel soms voor trekhaak, maar dat lijkt me ook vreemd hier?

6.1.7/3/2 CHASSIS VERBONDEN DELEN : KOPPELING : slechte staat

Ik vind het toch ook niet terug. :thinking:
"Koppeling" gebruiken ze op keuring ook wel soms voor trekhaak, maar dat lijkt me ook vreemd hier?
Er is een trekhaak op die wagen, maar de persoon die de wagen afkeurde kloeg over het schakelen.

Vooral content dat ik er toch door was nu, de frustratie van vrijdag is over. :laugh:

Laatst bewerkt:
6.1.7/3/2 CHASSIS VERBONDEN DELEN : KOPPELING : slechte staat

Er is een trekhaak op die wagen, maar de persoon die de wagen afkeurde kloeg over het schakelen.

Vooral content dat ik er toch door was nu, de frustratie van vrijdag is over. :laugh:
Dat gaat dus effectief over je trekhaak.

Het probleem is waarschijnlijk dat je op de keuring geen deftige uitleg kreeg, die keurder nog een opmerking gaf over iets anders (het schakelen) dat er niet op staat en dat het gene waarvoor hij effectief werd afgekeurd een gelijkaardige naam heeft. Hoe de andere keurder zonder dat er zelfs naar gekeken is dan plots geen probleem meer ziet, is een nieuw mysterie.

@Remake
Zou me verwonderen dat de opmerking over een trekhaak zou gaan, in het Frans is de melding:
"Accessoires du châssis: embrayage - mauvais état."

Koppeling kan in NL nog iets anders betekenen, embrayage niet denk ik.

Mocht het toch over de trekhaak gaan dan heeft de eerste keurder een verkeerde melding erop gezet.
+ de tweede zou dan een paar keer gestart/gestopt zijn en groen licht geven zonder naar de trekhaak te kijken.

Denk eerder een menselijke fout dat die eerste keurder geen al te beste dag had of chagrijnig was.
De tweede keer waren ze met twee op de computer aan het kijken wat er juist scheelde aan de auto en ik hoorde ze mompelen 'Ah, Youssef...'.

Eigenlijk zou een afkeuring door minstens 2 personen moeten gevalideerd worden, want het had een dure grap geweest als mijn garagist toch de koppeling had vervangen.

@Remake
Zou me verwonderen dat de opmerking over een trekhaak zou gaan, in het Frans is de melding:
"Accessoires du châssis: embrayage - mauvais état."

Koppeling kan in NL nog iets anders betekenen, embrayage niet denk ik.

Mocht het toch over de trekhaak gaan dan heeft de eerste keurder een verkeerde melding erop gezet.
+ de tweede zou dan een paar keer gestart/gestopt zijn en groen licht geven zonder naar de trekhaak te kijken.
Eens alle codes opgezocht en je zou gelijk kunnen hebben, "koppeling" als in trekhaak staat blijkbaar onder 6.1.6.
Maar had jij dan een rode kaart of een groene met opmerking? Want 6.1.7/3/2 zou opmerking zijn en 6.1.7/3/1 afkeur.

Denk eerder een menselijke fout dat die eerste keurder geen al te beste dag had of chagrijnig was.
De tweede keer waren ze met twee op de computer aan het kijken wat er juist scheelde aan de auto en ik hoorde ze mompelen 'Ah, Youssef...'.

Eigenlijk zou een afkeuring door minstens 2 personen moeten gevalideerd worden, want het had een dure grap geweest als mijn garagist toch de koppeling had vervangen.
Ze zouden de herkeuring dan eigenlijk gratis moeten doen als ze zelf zien dat hun collega de mist in ging.

Alléé , den tuttut is er weer door dit jaar .
eerst wel een rode kaart gekregen voor de bandjes …die waren een beetje verduurt (zaten scheuren in het rubber ) en heb er dan 4 nieuwe onder laten zetten en nu kunnen we terug een jaartje verder bollen met dien oude diesel …op naar de 18 jaar . ;)

Gewacht tot de laatste dag om naar de keuring te gaan en dan komt er iets tussen natuurlijk. Uiteraard dom van mij om niet sneller te gaan, dat weet ik. Nu, gaat mij dat problemen geven als ik er nog enkele dagen mee blijf rijden? Gaat een ANPR camera mij een boete opsturen omdat mijn keuringsbewijs drie dagen vervallen is? Maandag was mijn laatste dag en ik zou pas volgende maandag kunnen gaan. Op het web vind ik verschillende zaken terug.

Gewacht tot de laatste dag om naar de keuring te gaan en dan komt er iets tussen natuurlijk. Uiteraard dom van mij om niet sneller te gaan, dat weet ik. Nu, gaat mij dat problemen geven als ik er nog enkele dagen mee blijf rijden? Gaat een ANPR camera mij een boete opsturen omdat mijn keuringsbewijs drie dagen vervallen is? Maandag was mijn laatste dag en ik zou pas volgende maandag kunnen gaan. Op het web vind ik verschillende zaken terug.
Je rijdt ondertussen natuurlijk ongekeurd rond. Als je een controle krijgt heb je een grote kans op een boete, maar een agent kan evengoed een waarschuwing geven en je 14 dagen geven om het in orde te brengen.
Heb je een ongeval, in uw recht of niet, dan heb je een groot probleem. Een ongeval met een niet gekeurde auto lachen ze niet mee, aan jou om dat risico te nemen. Ongekeurd is onverzekerd in zo'n geval.

Volgend jaar dus op tijd gaan, je krijgt 2 maand voor de vervaldag om te gaan, meer dan tijd genoeg.

Wachten tot de laatste dag en dan er iets laten tussen komen snap ik trouwens niet goed.

grote kans dat je wel 'gepakt' zal worden op ANPR. Zeker wanneer je geflitst werd in die tijd wanneer je ongekeurd rondrijdt.
Ik heb het ooit eens vergeten, was nog voor coronatijd. had het uit het oog verloren (niet in kalender gezet op gsm, stom, ik weet het, nu doe ik het wel)

Geen probleem voor de vaste ANPR camera's. Ik weet niet meer of je nu 1 of 2 maanden marge krijgt (of was het nog meer?), maar er is een ruime marge heeft een agent me eens verteld. Bij een controle door een mobiel team zal het waarschijnlijk afhangen van hoe goed gezind ze zijn.

vorige week keuring gedaan van mijn moto voor verkoop, wat een klucht was me dat...
3 x mogen gaan, waarvoor 2 x voor verkeerd afgestelde lichten ( ondanks zelfs alles te gaan afstellen in mijn garage... ).
en ze controleren dan nog amper iets ook. 74 euro goed verdiend voor die mannen...

Geen probleem voor de vaste ANPR camera's. Ik weet niet meer of je nu 1 of 2 maanden marge krijgt (of was het nog meer?), maar er is een ruime marge heeft een agent me eens verteld. Bij een controle door een mobiel team zal het waarschijnlijk afhangen van hoe goed gezind ze zijn.
Vandaag op Luk Alloo bij de verkeerspolitie zei Abdel dat ze een proces verbaal van waarschuwing geven als je niet meer dan 3 maanden overtijd bent met de keuring. Dus dat zal die marge waarschijnlijk zijn voor de vaste ANPR camera's ook. Lijkt me een faire marge.

Terug
Bovenaan