De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Het ene sluit het andere niet uit he. Klopt volledig dat de adelaar een symbool is dat vaak terugkomt, maar dat soort gouden adelaars werd effectief gebruikt door de nazi's. Dus ja....it's giving third reich.

Lijkt toch allemaal op elkaar ...
fritz+kolle+adler+reichspostministerium+3.jpg
Schermafbeelding%202026-06-30%20073154.png

Ik ben het even gaan opzoeken en blijkbaar hebben al deze landen een vogel in hun wapenschild:
Oostenrijk, Egypte, Indonesië, Irak, Papoea-Nieuw-Guinea, Palestina, Polen, Roemenië, Rusland, Soedan, Syrië, Thailand, de Verenigde Arabische Emiraten en de Verenigde Staten.
Te lui om ze allemaal te linken maar een vogel in de heraldiek is nu toch ook niets nieuws? Het geeft wat volgende vibes af eerlijk gezegd.
' Wist je dat Hitler ook vegetariër was? 'Dus ik vind dat toch wel wat gewaagd om nu vegetariër te zijn ... :unsure:

Dat weet ik ... ik geef enkel aan dat het toch wat gewaagd is om dezelfde symboliek te bezigen als de Nazis indertijd ...
Ik vind dat je hiermee de zaken toch omdraait. Er valt veel te zeggen over gelijkenissen tussen de Trump regering en het Nazi regime, maar dat ze hun symbool, dat al 250 jaar bestaat, ook nu nog actief gebruiken is toch gewoon hun goed recht.
Het is niet omdat gedurende die 250 jaar er een ander (slecht) regime een gelijkaardig symbool gebruikt heeft gedurende enkele jaren, dat de USA dat plots niet meer actief mag gebruiken?

Dat weet ik ... ik geef enkel aan dat het toch wat gewaagd is om dezelfde symboliek te bezigen als de Nazis indertijd ...
Moest je nu spreken over een swastika die in dezelfde richting draait, maar een arend is nu wel heel courant in de heraldiek hé. Ik vind dat er ook wel genoeg details verschillen om die link niet te maken.

Allez, kitcherig en smaakloos, dat wel, maar voor mijn part schilderen ze heel het Witte Huis in het goud, dat is allemaal maar afleiding van het beleid.

Ik ben het even gaan opzoeken en blijkbaar hebben al deze landen een vogel in hun wapenschild:
Oostenrijk, Egypte, Indonesië, Irak, Papoea-Nieuw-Guinea, Palestina, Polen, Roemenië, Rusland, Soedan, Syrië, Thailand, de Verenigde Arabische Emiraten en de Verenigde Staten.
Te lui om ze allemaal te linken maar een vogel in de heraldiek is nu toch ook niets nieuws? Het geeft wat volgende vibes af eerlijk gezegd.
' Wist je dat Hitler ook vegetariër was? 'Dus ik vind dat toch wel wat gewaagd om nu vegetariër te zijn ... :unsure:
Serieus?
Is het echt zo moeilijk om te zien dat dit een arend is, maar ook niet de "normale" arend? En toe te geven dat in alle neonazistische symboliek en propaganda van de VS -hier al herhaaldelijk aangehaald- dit er gewoon weer eentje is dat daar tegenaan schurkt? Waarom moeten we daar onnozel over doen alsof het een gewone vogel is en mogen we zelfs niet meer opmerken dat hij daar wat op lijkt?

Natuurlijk is het niet hetzelfde. En natuurlijk is de arend al lang een symbool van de VS. En niemand zegt dat hier een hakenkruis-met-arend ophangt. Maar doen alsof de link zo vergezocht is om iemand die voor de rest totaal niks te maken heeft met fascisme aan zo'n symboliek te verbinden, is gewoon fout.

Serieus?
Is het echt zo moeilijk om te zien dat dit een arend is, maar ook niet de "normale" arend? En toe te geven dat in alle neonazistische symboliek en propaganda van de VS -hier al herhaaldelijk aangehaald- dit er gewoon weer eentje is dat daar tegenaan schurkt? Waarom moeten we daar onnozel over doen alsof het een gewone vogel is en mogen we zelfs niet meer opmerken dat hij daar wat op lijkt?

Natuurlijk is het niet hetzelfde. En natuurlijk is de arend al lang een symbool van de VS. En niemand zegt dat hier een hakenkruis-met-arend ophangt. Maar doen alsof de link zo vergezocht is om iemand die voor de rest totaal niks te maken heeft met fascisme aan zo'n symboliek te verbinden, is gewoon fout.

En musk zijn gestrektearm-gebaar was ook maar van "en ginder hangt stof aan de plafond, en daar ook"

Protip: je moet eens in India rondlopen. Je zou bijna kunnen denken dat India een nazistaat is met al die swastika's die je kan terugvinden op muren, tempels, ...
Je zit hier inderdaad met een borderline fascistisch Amerikaans regime, maar die reductio ad Hitlerium en die paranoïa die sommigen hebben en in alles directe copy paste van nazisymboliek zien, begint wel een heel afgezaagde plaat te worden. De Amerikaanse adelaar is al eeuwen hét 'teken' van de VS.
Dit is gewoon standaard nationalistische symboliek en daar zitten sws veel gelijkenissen in. Zelfde met zo die trenchcoats.

Protip: je moet eens in India rondlopen. Je zou bijna kunnen denken dat India een nazistaat is met al die swastika's die je kan terugvinden op muren, tempels, ...
Je zit hier inderdaad met een borderline fascistisch Amerikaans regime, maar die reductio ad Hitlerium en die paranoïa die sommigen hebben en in alles directe copy paste van nazisymboliek zien, begint wel een heel afgezaagde plaat te worden. De Amerikaanse adelaar is al eeuwen hét 'teken' van de VS.
Maar als diezelfde "Indiase" symbolen op iemand hangen die ook Omvolkingstheorieën verspreid en neonazistische literatuur kopieert in overheidsdocumenten, ga je dan nog altijd denken dat het alleen maar staat voor geluk en welvaart, en elke andere connotatie totaal van de pot gerukt is?

Maar als diezelfde "Indiase" symbolen op iemand hangen die ook Omvolkingstheorieën verspreid en neonazistische literatuur kopieert in overheidsdocumenten, ga je dan nog altijd denken dat het alleen maar staat voor geluk en welvaart, en elke andere connotatie totaal van de pot gerukt is?

Ik denk dat het Amerikaanse regime vooral een hyperpopulistisch regime is. Politiek is geen zwart of wit verhaal. Trump z'n regime mag dan wel een donkergrijs kleurtje hebben en wel wat zaken doen die andere extreemrechtse regimes ook deden, maar er is geen énkele cel in m'n lichaam die gelooft dat Trump z'n regime - zelfs in een hypothetisch scenario dat het de absolute macht moest hebben - bvb. ineens concentratiekampen zou openen en heel z'n samenleving zou zuiveren. Er zit wellicht nog een grotere ideologisch kloof tussen Trumpisme en nazisme, dan tussen de PVDA en het Chinese regime. Dus het is ook maar relatief.
Ik ben ook niet blind hé, ik krijg ook wel erg vaak het gevoel van "heyy i've seen that before" bij zaken van Trump & co, maar ik ben er 100% van overtuigd dat het eigenlijk een grote groep van overjaarse/(bijna) bejaarde "edgy teenagers" die wat te veel op 4chan hebben zitten scrollen, in plaats van doorwinterde nazi's die de Mexicanen de gasoven in willen gooien. Losers eigenlijk, zeker als je op volwassen leeftijd nog zo "edgy" wil zijn.

Beetje grof verwoord, maar bon.

Ik denk dat het Amerikaanse regime vooral een hyperpopulistisch regime is. Politiek is geen zwart of wit verhaal. Trump z'n regime mag dan wel een donkergrijs kleurtje hebben en wel wat zaken doen die andere extreemrechtse regimes ook deden, maar er is geen énkele cel in m'n lichaam die gelooft dat Trump z'n regime - zelfs in een hypothetisch scenario dat het de absolute macht moest hebben - bvb. ineens concentratiekampen zou openen en heel z'n samenleving zou zuiveren. Er zit wellicht nog een grotere ideologisch kloof tussen Trumpisme en nazisme, dan tussen de PVDA en het Chinese regime. Dus het is ook maar relatief.
Ik ben ook niet blind hé, ik krijg ook wel erg vaak het gevoel van "heyy i've seen that before" bij zaken van Trump & co, maar ik ben er 100% van overtuigd dat het eigenlijk een grote groep van overjaarse/(bijna) bejaarde "edgy teenagers" die wat te veel op 4chan hebben zitten scrollen, in plaats van doorwinterde nazi's die de Mexicanen de gasoven in willen gooien.

Persoonlijk vind ik de nazisymboliek en daarnaast de geconcentreerde macht/geld/invloed in de US door joden toch ook moeilijk te verzoenen.

Dit is de arend van de VS.
330px-Greater_coat_of_arms_of_the_United_States.svg.png

Wat Trump heeft gepost is een versie die bewust agressiever is afgebeeld en volledig in lijn is met de nazi arend.
De arend is een symbool dus moet je ook naar de symboliek zien en niet enkel het prentje.

Ik ben ook niet blind hé, ik krijg ook wel erg vaak het gevoel van "heyy i've seen that before" bij zaken van Trump & co, maar ik ben er 100% van overtuigd dat het eigenlijk een grote groep van overjaarse/(bijna) bejaarde "edgy teenagers" die wat te veel op 4chan hebben zitten scrollen, in plaats van doorwinterde nazi's die de Mexicanen de gasoven in willen gooien.

Maar die groep doorwinterde nazi's zitten er ook tussen, en dat is een opzettelijke strategie. Maar tot daar ga ik zeker nog -deels- mee. Alleen: moet er dan elke keer zo verontwaardigd gedaan worden als er wordt aangewezen dat iets lijkt op de ideologie die die edgy teenagers met zoveel leut opzettelijk kopiëren? Dan klopt dat toch?

Persoonlijk vind ik de nazisymboliek en daarnaast de geconcentreerde macht/geld/invloed in de US door joden toch ook moeilijk te verzoenen.
Goh, laat ons wel eerlijk zijn: AIPAC, Netanyahu, pro-Israëlische lobby’s, bepaalde donors, evangelicals en neocons zijn niet bepaald vies van nazi- en Holocaustretoriek als dat politiek nuttig is. Dan wordt elke stevige kritiek op Israël plots verdacht gemaakt als antisemitisme, zodat men weer in de "morele bovenpositie" kan kruipen.

Dus je ontkent het fascisme en de nazisymboliek van het Trump-kabniet?
Euh? Kwist niet dat het hier een verhoor was.
tenor.gif

Nee, ik vind die vergelijking met de naziretoriek die de perceptie van zo een beeld uitdraagt moeilijk te rijmen met de aanzienlijke invloed die pro-Israëlische en Joodse netwerken op verschillende niveaus in de VS hebben, gaande van donoren tot invloedrijke politieke figuren.

De Trump-staff/advisorboard is een collectie van extreemrechtse profielen: Scott Bessent, Jamieson Greer, Pete Hegseth, R.F. Kennedy, Howard Lutnick, David Sacks, Elon Musk, Peter Thiel etc etc. Extreem rechtser kan je binnen een democratie immers niet meer zijn. Als je niet extreemrechts bent, kom je immers ook niet binnen in deze circle.

Dus in plaats van te focussen op uiterlijke tekenen van extreemrechtse profileringsdrang zoals adelaars, best focussen op de personen en het netwerk zelf. Dwz je ziet een "onschuldige" adelaar verschijnen, maar wie zit daar achter? Niets op dat niveau is toeval.

Laatst bewerkt:
Een adelaar in je vlag is zowat het saaiste wat je kan doen.

Respect voor Louisiana:

Flag_of_Louisiana.svg

Als het met AI is gemaakt is er natuurlijk grote kans dat het dat nazi voorbeeld als basis heeft gebruikt... maar an sich vind ik niet dat dit nu direct de bedoeling was: zoals gezegd: die arend is hun symbool en wordt veel gebruikt. Het is het presidentieel symbool. Je kan daar meer van maken, maar imo is het gewoon pronkgedrag van Trump, net zoals hij ook een arc de trumpf wil, een balzaal en een hoop kitch, want voor Trump is goudkleur zijn dada.
Wil je daar nazi in zien, doe maar, maar ik vind het wat vergezocht aangezien het echt al eeuwen hun symbool is.
Is het pocherig, is het over de top, is het kitch: yes en yes en yes. Is het nazi: meh, als ge persé de link wilt leggen.
En hier is dus nog een groot verschil met een nazigroet. Moesten ze elkaar al 200 jaar zo begroeten in US, dan zou je het ook niet onder die noemer plaatsen. Net zoals de Swastika in Azië een normaal symbool is. We kijken dan ook eens raar als we dat daar zien, maar dat is vanwege onze link, en we weten het te plaatsen.. Moesten ze het niet kennen en ineens beginnen te gebruiken dan zouden we het wel veroordelen.
Dus ja, hemelsbreed dat Trump een foto deelt van een golden eagle beeld en Musk die een nazigroet doet. Moest Trump er morgen de slogan Works Sets You Free onder hangen, ja, dan is het 100% nazi vibes.

Anyway, Trump is een afschuwelijk persoon en is mijn ogen een dikke vette schandvlek in de geschiedenis van de US, maar dit is een scheet in een fles. (een scheet die ik eigenlijk zelf al veel te veel aandacht heb gegeven).

Terug
Bovenaan