Ik vermoed dat deze zet averechts gaat werken en elke keer hij zo'n uitspraken doet hij Europese leiders meer en meer tegen het hoofd stoot.
Maar Trump maalt er niet om: Het is weer tijd voor kassa kassa hé.
In het veiligheidsplan van de VS van eind vorig jaar stond open en bloot dat Europa (in zijn huidige vorm) moet afgebroken worden. Alle regels, contracten en fundamenten moeten eraan zodat Trump en zijn techreuzen naar hartenlust kunnen doen en laten wat ze willen zonder controles of belemmeringen. Vance die als zendeling van de messias zich ging mengen tijdens de verkiezingen in Hongarije is daar een voorbeeld van. Alles tegen Europa of Europese landen zie ik in het kader van 'Europa afbreken'.
Rusland daarentegen...die zien hun sancties verlicht worden, krijgen het wonderwel gedaan om olietankers in Cuba te laten aanmeren, voelen geen druk om hun 'special operation' te stoppen, en voeren af en toe 'een goed gesprek' volgens Trump.
Zelensky daarentegen moet telkens op de tippen van zijn tenen lopen om Trump niet tegen zich te krijgen en....moet een deftig kostuum aandoen.
Zolang Trump en zijn gevolg aan de macht zijn gaan we moeten ondergaan en hopen dat de schade voor ons niet te groot wordt.
Moest hij Groenland (en wie weet welke fratsen hij nog uit zijn mouw gaat schudden) weer tot op de spits drijven dan zie ik het misschien toch tot een breekpunt komen tussen Europa en de VS. Misschien zelfs tussen de NAVO en de VS.
Maar kijk, het is al eerder gezegd hierboven: het is vrijdag, de dag van de zware woorden op zijn social media. Even de kas spekken tot maandag/dinsdag. Voor de ogen van de wereld, omdat het kan en niemand een antwoord heeft.