De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Het is niet op twee paarden wedden, het is tijd kopen.
We hebben nog niet anders gedaan dzn tijd kopen, niet enkel op gebied van defensie mazr ook kwa energie, klimaat etc. En keer op keer komt het punt dat een ander ons met de rug tegen de muur zet. Dus laat ons dit keer wat slimmer zijn en ons niet in de hoek laten drummen. Als Trump morgen dikke vriendjes wil zijn en samen kaarten in de NAVO, top, helemaal geen probleem mee. Wil hij ons morgen terug blackmailen en dreigen met de NAVO op te blazen, dat hij doet, het is allemaal beloven en weinig doen.

Dit is iets wat ik allang vermoed, en Joe Kent , die nota bene zelf als directeur van het National Counterterrorism Center (NCTC) is opgestapt vanwege de Iran-oorlog, spreekt er nu openlijk over. Zijn stelling: de VS verlaat NATO niet om zich uit conflicten terug te trekken, maar juist om de handen vrij te hebben als Turkije en Israël in Syrië clashen.

Israël noemt Turkije al openlijk als volgende dreiging. Ex-premier Naftali Bennett waarschuwde in februari 2026 dat er een "nieuwe Turkse dreiging" opkomt en dat Israël tegelijk moet handelen tegen Teheran én Ankara.
Meerdere Israëlische politici hebben soortgelijke uitspraken gedaan.
Syrië zal het slagveld worden. De Turkse minister van Buitenlandse Zaken Fidan beschuldigde de SDF ervan "in coördinatie met Israël" te opereren om Syrië's stabilisatie te ondermijnen.
Israël bouwt actief anti-Turkije allianties. Het trilaterale partnerschap Israël-Griekenland-Cyprus richt zich steeds meer op Turkije's positie in het Oostelijk Middellandse Zeegebied, inclusief gedeelde defensiesystemen en inlichtingenwerk.

Kent zelf zei bij zijn ontslag dat de oorlog tegen Iran niet in Amerikaans belang was, maar onder druk van Israël en de pro-Israël lobby in de VS was gestart.
En let op het mediapatroon (dat nog echt op gang gaat komen). Net zoals Iran jarenlang werd neergezet als de ultieme vijand vóór de oorlog begon, zal de propagandamachine nu richting Turkije beginnen draaien. De Jerusalem Post publiceerde 3 dagen geleden een opiniestuk met de titel "Turkey the new Iran?", geschreven door de Foundation for Defense of Democracies (FDD) (een bekende pro-Israël denktank). Boodschap: Turkije is geen betrouwbare NAVO-bondgenoot meer en vormt een bedreiging voor westerse belangen. In februari organiseerde het Middle East Forum een Knesset-bijeenkomst met parlementsleden uit Israël, Griekenland, Cyprus én de VS, specifiek gericht op "de Turkse dreiging."
Een Amerikaans congreslid verklaarde daar openlijk tegen F-35-leveringen aan Turkije te zijn.

En de westerse media draait binnenkort mee. Fox News bracht op 1 april een exclusief verhaal op basis van een rapport van diezelfde FDD met de titel "Islamist Domination of Turkey: A Forward Base for Muslim Brotherhood-Aligned Jihadism." De framing: Turkije is geen bondgenoot meer maar een islamistisch platform dat Hamas steunt en NATO ondermijnt. De New Statesman publiceerde een analyse met de vraag of Turkije een tegenstander van het Westen wordt.

Het playbook is herkenbaar: eerst demoniseren via denktanks en media, dan sancties, dan escaleren. Watch and see it unfold in de komende jaren :)
Wat bedoel je met dat een congreslid zich tegen levering van F-35's aan Turkije verzet heeft? Ze hebben jaren geleden alle F-35 bestellingen van Turkije gecancelled nadat Turkije Russische luchtafweer kocht ipv NAVO luchtafweer en er grote twijfel was over de bescherming van technische geheimen bij een levering aan Turkije. Het was trump die toch wou verkopen maar het Pentagon en het congress, in een zeldzaam geval van bilaterale samenwerking tegen Trump in, de verkoop tegengehouden heeft. Er is dus niet 1 congreslid dat openlijk tegen de leveringen van F-35 is, zowat iedereen behalve Trump was tegen die levering, allemaal openlijk.

Dat heeft niets met schimmige Joodse denktanken te maken of een soort media complot. Ook de algemene twijfel over de loyaliteit van Turkije binnen de NAVO, het probleem met hun democratie en hoe religie weer een intrede maakt in het Turks bestuur en hun houding in Syrië probleem dat ondertussen al langer dan 10 jaar speelt. Ook hun houding in Syrië was in het kader van de NAVO ook al lang gezien als een veeg teken over waar hun echte loyaliteiten liggen. Erdogan is zowat de voorloper geweest van de autocratische trend die we nu algemener in het westen zien.

Die analyse heeft heel sterke conspiracy vibes.

Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met dat een congreslid zich tegen levering van F-35's aan Turkije verzet heeft? Ze hebben jaren geleden alle F-35 bestellingen van Turkije gecancelled nadat Turkije Russische luchtafweer kocht ipv NAVO luchtafweer en er grote twijfel was over de bescherming van technische geheimen bij een levering aan Turkije. Het was trump die toch wou verkopen maar het Pentagon en het congress, in een zeldzaam geval van bilaterale samenwerking tegen Trump in, de verkoop tegengehouden heeft. Er is dus niet 1 congreslid dat openlijk tegen de leveringen van F-35 is, zowat iedereen behalve Trump was tegen die levering, allemaal openlijk.

Dat heeft niets met schimmige Joodse denktanken te maken of een soort media complot. Ook de algemene twijfel over de loyaliteit van Turkije binnen de NAVO, het probleem met hun democratie en hoe religie weer een intrede maakt in het Turks bestuur en hun houding in Syrië probleem dat ondertussen al langer dan 10 jaar speelt. Ook hun houding in Syrië was in het kader van de NAVO ook al lang gezien als een veeg teken over waar hun echte loyaliteiten liggen. Erdogan is zowat de voorloper geweest van de autocratische trend die we nu algemener in het westen zien.

Die analyse heeft heel sterke conspiracy vibes.

Ja, Turkije werd in 2019 uit het F-35-programma gezet vanwege de S-400. Dat klopt en dat was een breed gedragen beslissing. Maar dat is niet waar mijn punt over ging. In 2025 waren Trump en Erdogan actief bezig om Turkije terug in het programma te krijgen. VS-ambassadeur Tom Barrack noemde de gesprekken in december 2025 "the most fruitful conversations we have had on this topic in nearly a decade."

En toen greep Israël in. Israëls viceminister van Buitenlandse Zaken Haskel verklaarde dat Israël een technologisch veto heeft op de F-35 en bereid is dat te gebruiken om levering aan Turkije te blokkeren. Netanyahu lobbyede actief in Washington tegen de verkoop. The National Interest kopte in januari 2026: "Turkey Is Trying to Rejoin the F-35 Program but Israel Won't Allow It." De uitspraken van congreslid Randy Fine op die Knesset-bijeenkomst in februari 2026 gingen over het blokkeren van Turkije's herintrede, niet over het besluit uit 2019.

Over "schimmige Joodse denktanken": dat zijn jouw woorden, niet de mijne.
Ik heb het over de Foundation for Defense of Democracies en het Middle East Forum. Dat zijn geen schimmige organisaties, het zijn openlijk pro-Israëlische denktanks die hun missie op hun eigen website vermelden. Ze publiceren rapporten, organiseren Knesset-bijeenkomsten en lanceren hun analyses via Fox News. Dat is geen complottheorie, dat is hun eigen mediastrategie. Je kunt het nalezen.

Over Erdogan, democratie en religie: laten we eerlijk zijn over de dubbele standaard.
Ja, Erdogan is autocratisch. Ja, de democratische achteruitgang in Turkije is reëel en speelt al meer dan 10 jaar. Dat ontken ik niet. Maar als democratie en religie in het bestuur werkelijk de criteria zijn waarop we bondgenoten beoordelen, dan hebben we een probleem.

Saudi-Arabië is een absolute monarchie gebaseerd op wahhabisme, waar publieke onthoofdingen plaatsvinden, een journalist op bevel van de kroonprins werd vermoord, en dat volgens Freedom House net boven Noord-Korea scoort op politieke vrijheden. De VS levert ze voor miljarden aan wapens. Geen denktank schrijft "Saudi Arabia the new Iran?"

Egypte onder Sisi: een militaire coup die een verkozen president afzette, tienduizenden politieke gevangenen, geen persvrijheid. De VS geeft ze jaarlijks $1,3 miljard aan militaire steun.

De VAE voerden samen met Saudi-Arabië oorlog in Jemen, inclusief bombardementen op ziekenhuizen en waterinfrastructuur. Sponsorden een genocide in Soedan. Geen probleem.

Israël zelf definieert zich als joodse staat en heeft coalitiepartners die openlijk een theocratie nastreven. Smotrich wil Syrisch en Libanees grondgebied annexeren.

Het punt is niet dat kritiek op Erdogan onterecht is. Het punt is dat "democratie" en "religie" selectief als argument worden ingezet, precies wanneer het Israëls geopolitieke belangen dient. De timing is niet toevallig. Dit narratief piekt niet omdat Erdogan vorige week autocratischer is geworden, maar omdat Turkije en Israël nu direct tegenover elkaar staan in Syrië.

We hebben nog niet anders gedaan dzn tijd kopen, niet enkel op gebied van defensie mazr ook kwa energie, klimaat etc. En keer op keer komt het punt dat een ander ons met de rug tegen de muur zet. Dus laat ons dit keer wat slimmer zijn en ons niet in de hoek laten drummen. Als Trump morgen dikke vriendjes wil zijn en samen kaarten in de NAVO, top, helemaal geen probleem mee. Wil hij ons morgen terug blackmailen en dreigen met de NAVO op te blazen, dat hij doet, het is allemaal beloven en weinig doen.
Ik heb niet het gevoel dat je wil lezen wat ik schrijf, eerlijk gezegd.

Ja, we doen niets anders dan tijd kopen. Maar zolang we niet klaar zijn, is dat nu eenmaal wat je best blijft doen. Tijd kopen en niets doen, is dom. Terug meppen terwijl je nog niet in staat bent om te incasseren en echt uit te delen, is nog dommer.

Het is tijd kopen, zodat je je klaar kan maken om het alleen kan doen. Of in het ergste geval tegen de VS én Rusland kan doen. Ik snap niet waarom je zo gehaast bent om van een klif te springen, alleen maar om een punt te maken. Daar koop en win je niets mee.

Israël zelf definieert zich als joodse staat en heeft coalitiepartners die openlijk een theocratie nastreven. Smotrich wil Syrisch en Libanees grondgebied annexeren.
Ik denk dat iedereen het hier over eens is dat Netanyahu voor zijn politiek voortbestaan niets liever wil dan blijven oorlog voeren.

Na Iran, Syrië (opnieuw) kapot maken? Waarom niet?
Zijn natte droom (maar complex en waarschijnlijk niet realistisch): Turkije kapot maken? Waarom niet.

Alle middelen en excuses zijn hiervoor goed.

Dat doen we toch, Mark? We gaan niet in het Midden-Oosten in de weg gaan lopen. :unsure:
Je kan in de weg gaan lopen ook interpreteren zoals Trump het doet... met name het gebruik van enerzijds het luchtruim van onze landen (zoals Italië, Frankrijk, Spanje,... verboden hadden), het gebruik voor bombardementen van de militaire bases op ons grondgebied verbieden,...

Dan maak je het leven van de Amerikaan moeilijker natuurlijk.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/livebl...handelingen-met-libanon-zou-op~1775452674051/

Dat doen we toch, Mark? We gaan niet in het Midden-Oosten in de weg gaan lopen. :unsure:
Ja, gelukkig hebben we de Amerikaan die zijn stinkende best doet om ons leven zoveel veiliger te maken. Met bijhorende impact op onze economie, energievoorzieningen en een bijhorende nieuwe golf vluchtelingen uit het MO. Gans Azie en Rusland lacht zich een breuk over hoe we de reet van Donald likken.

Als ik lees wat Rutte weer allemaal uitkraamt begint mijn bloed toch echt te koken hoor. Die quote uit @Mefke 's post al, en ook nog deze parel:
"Er zijn afspraken tussen landen dat Amerika gebruik kan maken van voorzieningen in Europa. Het is belangrijk dat we die afspraken respecteren."
Als Amerika die voorzieningen wil gebruiken voor een oorlog waar we zelf niet mee ingestemd hebben of niet eens op voorhand over ingelicht werden, en die ontaardt in zware dreigende taal die neerkomt op regelrechte oorlogsmisdaden, hoe durf je dan zo'n uitspraken doen? Dit is gewoon te pervers voor woorden. Ik zal hier maar stoppen want ik heb verder weinig fraais te zeggen over hem.

Je kan in de weg gaan lopen ook interpreteren zoals Trump het doet... met name het gebruik van enerzijds het luchtruim van onze landen (zoals Italië, Frankrijk, Spanje,... verboden hadden), het gebruik voor bombardementen van de militaire bases op ons grondgebied verbieden,...

Dan maak je het leven van de Amerikaan moeilijker natuurlijk.
Ik weet gerust wat hem bedoeld. Maar ik weet niet waarmee ze in het Midden-Oosten onze veiligheid gaan veiligstellen. Integendeel wij zullen enkel de nadelen ervan ondervinden met vluchtelingen en hogere olieprijzen. Had hij nu over de situatie in Oekraïne gehad dan had ik het nog begrepen. Maar zelfs daar heeft Donald ook al gezegd: trek daarmee maar jullie plan. Sorry maar dit zijn echt lachwekkende quotes.

De enige 'waarde' van de VS in NAVO momenteel is dat het de EU brugers een vals gevoel van veiligheid geeft wat net contraproductief is bij de creatie van een echte veiligheid. Er is nog steeds grote groep mensen die tegen investeringen in defensie zijn. Die groep zou vermoedelijk een stuk kleiner zijn als hen duidelijk gemaakt wordt dat de VS geen betrouwbare partner meer is.
Misschien, maar ik denk dat er soms toch overschat wordt hoe goed de doorsnee EU burger op de hoogte is van dit soort dingen. De meesten zullen wel weten wat de NAVO is, of de grote lijnen, maar hoeveel daarvan kunnen een goeie inschatting maken van de militaire capaciteiten van de NAVO zonder de VS? Als iemand die geen flauw idee heeft leest dat er nog 31 andere landen in de alliantie overblijven denkt waarschijnlijk no big deal. 🤷‍♂️

Na MTG en Tucker Carlson, breken ook Alex Jones en Candace Owens met Trump. En het doet hem allemaal zo weinig, dat hij een ganse epistel over hun geschreven heeft afgelopen nacht. Ik moet toegeven, hij spreekt eindelijk eens de waarheid over deze mensen.

I know why Tucker Carlson, Megyn Kelly, Candace Owens, and Alex Jones have all been fighting me for years, especially by the fact that they think it is wonderful for Iran, the Number One State Sponsor of Terror, to have a Nuclear Weapon — Because they have one thing in common, Low IQs. They’re stupid people, they know it, their families know it, and everyone else knows it, too! Look at their past, look at their record. They don’t have what it takes, and they never did! They’ve all been thrown off Television, lost their Shows, and aren’t even invited on TV because nobody cares about them, they’re NUT JOBS, TROUBLEMAKERS, and will say anything necessary for some “free” and cheap publicity. Now they think they get some “clicks” because they have Third Rate Podcasts, but nobody’s talking about them, and their views are the opposite of MAGA — Or I wouldn’t have won the Presidential Election in a LANDSLIDE. MAGA agrees with me, and just gave CNN a 100% Approval Rating of “TRUMP,” not Hand Flailing Fools like Tucker Carlson, who couldn’t even finish College, he was a broken man when he got fired from Fox, and he’s never been the same — Perhaps he should see a good psychiatrist! Or Megyn Kelly, who nastily asked me the now famous, “Only Rosie O’Donnell,” question, or “Crazy” Candace Owens, who accuses the Highly Respected First Lady of France of being a man, when she is not, and will hopefully win lots of money in the ongoing lawsuit. Actually, to me, the First Lady of France is a far more beautiful woman than Candace, in fact, it’s not even close! Or Bankrupt Alex Jones, who says some of the dumbest things, and lost his entire fortune, as he should have, for his horrendous attack on the families of the Sandy Hook shooting victims, ridiculously claiming it was a hoax. These so-called “pundits” are LOSERS, and they always will be! Now Fake News CNN, The Failing New York Times, and all of the other Radical Left “News” Organizations, are “hailing” them, and giving them “positive” press for the first time in their lives. They’re not “MAGA,” they’re losers, just trying to latch on to MAGA. As President, I could get them on my side anytime I want to, but when they call, I don’t return their calls because I’m too busy on World and Country Affairs and, after a few times, they go “nasty,” just like Marjorie “Traitor” Brown, but I no longer care about that stuff, I only care about doing right for our Country. MAGA is about WINNING and STRENGTH in not allowing Iran to have Nuclear Weapons. MAGA is about MAKING AMERICA GREAT AGAIN, and these people have no idea how to do that, BUT I DO, because THE UNITED STATES IS NOW THE “HOTTEST” COUNTRY ANYWHERE IN THE WORLD! President DONALD J. TRUMP

Ik denk dat dat soort figuren gewoon opportunisten zijn, de backlash op Trump begint te groot te worden en ze keren hun kar omdat het niet meer populair is om nog pro-Trump te zijn.

Dit is veel te coherent geschreven om uit Trump zijn koker te komen.

En ja, hij heeft wel deels gelijk: die gasten doen alles voor de likes en clicks. Maar hij zou wel moeten beseffen dat, aangezien ze alles voor de likes en clicks doen én dat ze zich tegen hem keren, dat zijn krediet bijna opgebruikt is en hijzelf ook geen Winner meer is in de publieke opinie. Moest hij nog steeds een Winner zijn waren ze hem nog steeds aan het verheerlijken.

Ik denk dat dat soort figuren gewoon opportunisten zijn, de backlash op Trump begint te groot te worden en ze keren hun kar omdat het niet meer populair is om nog pro-Trump te zijn.

Ik weet het zo niet, ik kan me gerust inbeelden dat ze zwaar teleurgesteld zijn in alle beloftes die Trump gebroken heeft. Met als voornaamste exponenten de Epstein case en de Iran oorlog.

Ik maak me geen blaasjes wijs en weet best dat dit soort mensen bij een volgende verkiezing nog steeds op Trump zouden stemmen (moest dit mogelijk zijn) als het tussen hem en een Democrat zou gaan, want woke is nog gevaarlijker enzo, maar bon.

Gisteren op vrt nws die interviews met die landbouwers uit de VS. Onwaarschijnlijk toch hoe die achterban van Trump in ontkenning blijft en achter deze wortel blijft staan. Waarschijnlijk te diep in het gat ondertussen en liever helemaal mee ten onder gaan dan moeten toegeven dat ze fout waren. Is fouten niet kunnen/willen toegeven iets typisch Amerikaans of zo?

Gisteren op vrt nws die interviews met die landbouwers uit de VS. Onwaarschijnlijk toch hoe die achterban van Trump in ontkenning blijft en achter deze wortel blijft staan. Waarschijnlijk te diep in het gat ondertussen en liever helemaal mee ten onder gaan dan moeten toegeven dat ze fout waren. Is fouten niet kunnen/willen toegeven iets typisch Amerikaans of zo?
Je ziet dat zelfs bij ons veel mensen achter Trump en zijn regime blijven staan, terwijl wij veel minder in een echokamer leven dan de gemiddelde Amerikaan.

Idd. Ik dacht eerst: 'Delaware, toch de thuisstaat van Biden' maar het bleek toch een Trump-supporter.
Kosten schoten al 2x de hoogte in door beleid van Trump maar door het zogezegd afschaffen van die estate tax voor landbouwers blijft hij toch vertrouwen in Trump.

Terwijl dat helemaal niet zo correct is en precies niet iedereen die vrijstelling krijgt: https://www.factcheck.org/2026/04/trump-fumbles-the-facts-with-farmers/.

Daar zit veel meer achter imo. Ruraal Amerika is niets te vergelijken met ons zogenaamd platteland. Die mensen vechten al jaren tegen de modernisering, en vooral de regularisering van hun ambacht. Ze voelen zich verraden door alles en iedereen. Strengere wetten en normen die het bestaan van een ganse familie (en dus niet enkel gezin) ondergraaft.

En dan is daar Trump. Als een soort van profeet die taal praat die ze verstaan, die inzet op het terugdraaien van alles waar ze zich de laatste jaren tegen verzet hebben. Die publiekelijk ingaat tegen de (zelfverklaarde) hysterie die er heerst rond inclusiviteit en diversiteit.

Ik denk dat die mensen ook ergens wel beseffen dat het allemaal niet beter is/wordt. Maar gewoon al het gevoel hebben dat er iemand luistert, ook al is dat misschien schijn, dat is cruciaal.

Terug
Bovenaan