De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Ik denk dat je dat eerder moet bekijken naar wat er speelt in je land.
Als een bepaalde ziekte een probleem is, dan zou die vaccinatie verplicht moeten zijn.

Voorbeeldje in de USA is de mazelen, daar hebben ze het hoogste aantal gevallen sinds 20 jaar, ze zijn dan ook niet aan de aanbeveling voor de mazelen aan geweest, die blijft.

Geen idee hoe het met de andere zat, ik zag inderdaad dat het griepvirus aanbevolen was, wat me sowieso wat vreemd leek.
Ja ik denk wel dat dit de belangrijkste factor zal zijn wat er in het land speelt.
Net even aan chatgpt gevraagd wat de 6 vaccinaties kosten zonder verzekering.
1500usd. Als je zo 3 of 4 spruiten rondlopen hebt kan dat wel oplopen natuurlijk.

Edit op APnews zeggen ze volgende. Blijkbaar zijn het gewoon aanbevelingen.
Trump administration officials said the overhaul, a move long sought by Health Secretary Robert F. Kennedy Jr., won’t result in families who want the vaccines losing access to them, and said insurance will continue to pay. But medical experts said the decision creates confusion for parents and could increase preventable diseases.

Laatst bewerkt:
Voor de beslissing zaten ze in de US met 17 vaccinaties. Die zijn nu blijkbaar teruggebracht naar 11.
Om het in perspectief te plaatsen, Belgie zit aan 12 vaccinaties.
Denk dat in beide landen wel nog kunnen uitgebreid worden qua vaccinaties op doktersadvies.

Het artikel vermeld dat trouwens ook

Allez k wil maar zeggen er zijn genoeg andere en meer valabele redenen om op de Trump administratie te zeiken.

Een ander pro argument is de toegang tot de gezondheidzorg uiteraard.
In the far west of diep in amerika zal het allemaal zo eenvoudig niet zijn en de gezondheidszorg is ook niet de europese natuurlijk.
Deze zijn de vaccins die eruit gaan.
  • Hepatitis A
  • Varicella (waterpokken)
  • Rotavirus
  • Influenza (griep)
  • Meningokokken
  • RSV
Een land, waar de minister van gezondheid een anti-vaxxer is, kan deze beslissing toch nooit goed vallen? Het is maar een aanbeveling, dus begrijp niet goed waarom je dit zou intrekken. Dit gaat alleen maar het anti-vaccin-gevoel bij veel mensen aanwakkeren.

Maar mee eens dat er veel ergere dingen zijn onder het Trump beleid.

Voor de beslissing zaten ze in de US met 17 vaccinaties. Die zijn nu blijkbaar teruggebracht naar 11.
Om het in perspectief te plaatsen, Belgie zit aan 12 vaccinaties.
Denk dat in beide landen wel nog kunnen uitgebreid worden qua vaccinaties op doktersadvies.

Het artikel vermeld dat trouwens ook

Allez k wil maar zeggen er zijn genoeg andere en meer valabele redenen om op de Trump administratie te zeiken.

Een ander pro argument is de toegang tot de gezondheidzorg uiteraard.
In the far west of diep in amerika zal het allemaal zo eenvoudig niet zijn en de gezondheidszorg is ook niet de europese natuurlijk.
Deze zijn de vaccins die eruit gaan.
  • Hepatitis A
  • Varicella (waterpokken)
  • Rotavirus
  • Influenza (griep)
  • Meningokokken
  • RSV
Dat gaat zoals een boemerang terugkeren in't gezicht van alle Amerikanen.
RSV-rondgang in België is nog nooit zo laag geweest sinds een vaccin wordt aangeraden door Kind en Gezin.

Dat gaat zoals een boemerang terugkeren in't gezicht van alle Amerikanen.
RSV-rondgang in België is nog nooit zo laag geweest sinds een vaccin wordt aangeraden door Kind en Gezin.
Normaal zou ik zeggen "eigen schuld", maar helaas zijn kinderen afhankelijk van de beslissingen van hun ouders, dus die kunnen er ook niks aan doen natuurlijk. En ik denk dat de corona-periode ons heeft laten zien dat er nog veel onwetendheid is rondom vaccins.

<knip>
Of heeft Trump dan écht geen lange termijn visie?
<knip>
Totaal los van de discussie. Ik denk het niet.
In zijn gedachte is alles te kopen, te verkopen en te ruilen.
Vandaag uit de NAVO, morgen er terug in.
Dat al die beslissingen geld en middelen kost interesseert die niet. Op de Amerikaanse manier gaat die door tot al het geld op is en zal dan wel zien waar terug geld te halen of te lenen.

Dat lijkt me bijzonder straf.

Hij is vooral in Jemen heel hard aan 't gaan, maar dat komt amper in het nieuws. Waar Biden & Obama zich trouwens vooral focusten op aanvallen van de geërfde Afghanistanoorlog, zijn 't bij Trump afgelopen jaar haast allemaal nieuwe initiatieven.
Geen uitspraken over de 'rechtvaardigheid' van al die aanvallen trouwens.

Beide partijen verwachten dat een nieuwe Supreme Court ruling ervoor zal zorgen dat onafhankelijke campagnes (zgn. SuperPACs) wel mogen coordineren met politieke partijen.

Court observers say it’s likely that justices will effectively remove restrictions on coordination between the party committee and campaigns. If they do, strategists and campaign finance experts said it would likely lessen the influence of small-dollar donors — whose contributions rarely exceed a few hundred dollars — and instead empower larger donors able to give tens or even hundreds of thousands of dollars. That shift could influence the core of how campaigns operate, even causing some to reduce usually robust operations aimed at enticing smaller donors.

“If the parties can suddenly make unlimited coordinated expenditures, it will greatly enhance the ability of rich individuals to circumvent the contribution limits to what they can give to candidates,” said David Kolker, senior counsel for the Campaign Legal Center.

The case before the Supreme Court, National Republican Senatorial Committee v. Federal Election Commission, rests on a challenge to coordinated spending limits between federal campaigns and party committees.

Wat erop neerkomt dat nog meer drempels worden verwijderd tussen donaties van derde partijen en politieke invloed.

Beide partijen verwachten dat een nieuwe Supreme Court ruling ervoor zal zorgen dat onafhankelijke campagnes (zgn. SuperPACs) wel mogen coordineren met politieke partijen.

Wat erop neerkomt dat nog meer drempels worden verwijderd tussen donaties van derde partijen en politieke invloed.
De ironie haha. MAGA verkoopt zich al jaren als anti establishment en “tegen de elites”, maar dit soort rulings doet... exact het tegenovergestelde. Meer invloed voor wie het meeste geld heeft, minder voor wie dat niet heeft.

Voor alle duidelijkheid, dit is géén ontsporing eh... Dit IS de Republikeinse agenda onder MAGA: Populistische retoriek (lees: onzin) at the base, maar (structureel) beleid dat de top bevoordeelt. De grap is, is dat het volk dit gewoon zal pikken want "overwinning voor free speech", wat obviously niet zo is. En maar roepen dat “het volk” wordt genegeerd, maar ondertussen beleid steunen dat de democratie steeds meer op een markt laat lijken: wie het meeste betaalt, krijgt de meeste invloed.

En ja, voor alle duidelijkheid: beide partijen verwachten en zullen zich aanpassen aan zo’n ruling. Dat is exact wat er gebeurt wanneer je een systeem bouwt dat geld centraler maakt dan stemmen. Maar laten we aub niet doen alsof dit uit het niets komt of ideologisch neutraal is. Dit is een logisch vervolg op jarenlange Republikeinse rechtszaken, benoemingen en rechtspraak rond Citizens United en money as speech.

Ongelooflijk dat er zoveel op het spel wordt gezet voor iets dat met partnerschappen en wat samenwerking gemakkelijk kon worden bekomen. Maar nee, liever de bully uithangen.

Zoals Timothy Snyder het al zei:

Werkelijk zum kotzen. Hopelijk maar 3 jaar meer.
Hopelijk zelfs nog minder. :)

Hopelijk zelfs nog minder. :)
Je gelooft toch nooit dat hij zulke grote zaken dat hij nu aan het opbouwen is, na desastreuze mid-terms uit handen zal geven?
Er zal wel iets gevonden worden om geen mid-terms te moeten houden. Iets dat de 'National Security' bedreigt. Een of ander conflict (dat hij nu probeert uit te lokken) dat een lange tijd zal blijven duren waardoor er geen verandering mogelijk is.

Je gelooft toch nooit dat hij zulke grote zaken dat hij nu aan het opbouwen is, na desastreuze mid-terms uit handen zal geven?
Er zal wel iets gevonden worden om geen mid-terms te moeten houden. Iets dat de 'National Security' bedreigt. Een of ander conflict (dat hij nu probeert uit te lokken) dat een lange tijd zal blijven duren waardoor er geen verandering mogelijk is.
Ik denk oprecht dat hij gelooft dat hij goed bezig is en dat zijn ratings in de media fake zijn. Ik denk ook niet dat hij, zelfs als dat niet zo zou zijn, het draagvlak heeft om de midterms te saboteren. Maar ik ben dan ook altijd al een positieve realist geweest. 😅

Genoeg mensen van 79 die vandaag gezond lijken en 2 weken later bij de begrafenisondernemer liggen. En DT is nu al niet een lichtend voorbeeld van menselijke topfysiek.

Ik weet dat het een enorm gevoelig onderwerp is, maar ik maak me toch meer en meer de bedenking dat het allemaal wel heel erg hard lijkt op de modus operandi van de Nazis voorafgaand aan de tweede wereldoorlog. Ik bemerk toch heel veel autoritaire tactieken en (proto-)fastistische trekken.

- Een grote leider die niet in vraag wordt gesteld, waarbij loyaliteit van enorm belang is.
- Alles van oppositie bestempelen als vals, verraderlijk, of anti-thuisland.
- Het straffen van politieke tegenstanders door het (oneigenlijk) gebruik van de krachten die een regering heeft (kijk maar eens naar de arrestatie van iemand die tegen de operatie in Venezuela was; al weten we daar natuurlijk niet 100% alles van).
- Een constante stroom aan leugens en propaganda.
- Het framen van minderheden en migranten als vijanden en werkelijke bedreigingen voor de staat.
- Het normalizeren van geweld en het breken van wetten, zolang het tegen "de tegenstand" is (6 januari pardons; de manier waarop de aanslagen op democratische verkozenen werd behandeld vs. hoe de aanslag op Charlie Kirk werd behandeld).
- De media als vijand van het volk: enkel wat de leider en zijn kornuiten brengen wordt gezien als waarachtig.
- Een moreel superieur gevoel tegenover de rest van de wereld en een expansiedrang waarbij 0,0 rekening wordt gehouden met andere sovereine staten (kijk maar naar de statements van Miller mbt Groenland vandaag).
- Anti-wetenschappelijk beleid, en het censureren van wetenschap die niet in het straatje past.
- Het systematisch uithollen van democratische "checks and balances" tot het punt waarop de grote leider eigenlijk alleenheerser is.

Ik kan nog wel even blijven gaan. Daarmee bedoel ik niet dat het exact hetzelfde is, maar ik vraag me toch af of we binnen dit en 40 jaar niet vaak de discussie gaan horen "moest je terug in de tijd kunnen gaan met een pistool om Trump neer te schieten, zou je het dan doen"?

Daarmee doel ik heus niet op het feit dat iemand dat moet doen, maar wil ik maar bedoelen dat er toch ooit een punt moet komen waarbij het "te ver" gaat, zou ik denken. Waarbij we achteraf denken "hoe hebben we het ooit zo ver kunnen laten komen?" Ik vraag me af of we als mensheid wel genoeg hebben geleerd uit WO2, en meer specifiek hoe snel het kan gaan wanneer mensen met foute bedoelingen aan de knoppen zitten zonder weerstand.

En let op: dit is geen parelmoerenkettingmoment van een linkse rakker: iemand als Meloni bijvoorbeeld, die is extreem, maar die wandelt nog min of meer binnen de lijntjes en brengt de wereld niet in gevaar met haar beleid. Trump gaat mijns inziens nog veel en veel en veel verder.

Hij is wel zo eerlijk.

Trump waarschuwt partijgenoten: "Als we tussentijdse verkiezingen niet winnen, word ik afgezet"​

President Trump zei dinsdag dat de Republikeinen de tussentijdse verkiezingen van 2026 moeten winnen, anders zal hij door de Democraten worden afgezet.

“Je moet de tussentijdse verkiezingen winnen, want als we die niet winnen, dan zullen ze gewoon een reden vinden om mij af te zetten”, zei hij tijdens een bijeenkomst voor Republikeinse wetgevers in Washington. “Ik zal worden afgezet.”

De president drong er bij zijn mede-Republikeinen op aan om op een meer eensgezinde manier te strijden voor kwesties variërend van genderpolitiek tot gezondheidszorg en hervormingen van het kiesstelsel, en om zijn beleid te verkopen aan een publiek dat boos is over de kosten van levensonderhoud.

5 jaar geleden de bestorming van het Capitol. Dat moet gevierd worden op gepaste wijze.

President Donald Trump’s administration marked the fifth anniversary of the Jan. 6, 2021, riot at the U.S. Capitol by launching a website that claims Democrats “staged the real insurrection” by eventually certifying former President Joe Biden’s 2020 election victory.
The website, which belongs to the White House's domain and is promoted by official government social media accounts, refers to rioters as “peaceful patriotic protestors.” It claims Democrats, many of whom were targeted by the rioters, “masterfully reversed reality” by referring to the riot as a coup attempt.
House Speaker Emeritus Nancy Pelosi is prominently featured at the top of the site, alongside members of the House select committee on the riot. The website accuses the committee of “producing a scripted TV spectacle to fabricate an ‘insurrection’ narrative and pin all blame on President Trump."

Site

Mijn Trumper-schoonzus is momenteel ook ruzie aan het maken met heel de familie want wij geloven allemaal propaganda die de media ons voorschotelt, terwijl Trump Maduro heeft afgezet omdat Rusland daar raketten had geïnstalleerd om de VS aan te vallen. Het is ook Biden die de Golf van Amerika heeft omgedoopt tot de Golf van Mexico, Trump herstelde gewoon de geschiedkundige naam.

Echt niets van logica in die standpunten.

....

Echt niets van logica in die standpunten.
Hoeft ook niet voor die believers. We zitten op een punt dat je kan kiezen welke realiteit je wilt volgen, waar je jezelf het beste bij voelt. Via perskanalen, roepers en alwetenden op social media, of via AI dat een levensechte alternatieve realiteit kan voorstellen. En binnenkort is het nog moeilijker om echte beelden van AI gefabriceerd materiaal te onderscheiden. Er gaan veel mensen in een andere wereld leven.

Hoeft ook niet voor die believers. We zitten op een punt dat je kan kiezen welke realiteit je wilt volgen, waar je jezelf het beste bij voelt. Via perskanalen, roepers en alwetenden op social media, of via AI dat een levensechte alternatieve realiteit kan voorstellen. En binnenkort is het nog moeilijker om echte beelden van AI gefabriceerd materiaal te onderscheiden. Er gaan veel mensen in een andere wereld leven.
Ja, die compleet andere "realiteiten" zijn al langer een duidelijk feit, en volgens mij ook gewoon hét moderne maatschappelijke probleem. Terug naar die schoonzus en haar man, maar die geloven gewoon andere zaken wanneer het infeite over de fundamenten van ons wereldbeeld gaat. En die krijg je ook niet overtuigd met rationele argumenten, het is een beetje zoals discussiëren met religieuze fundamentalisten.

5 jaar geleden de bestorming van het Capitol. Dat moet gevierd worden op gepaste wijze.

President Donald Trump’s administration marked the fifth anniversary of the Jan. 6, 2021, riot at the U.S. Capitol by launching a website that claims Democrats “staged the real insurrection” by eventually certifying former President Joe Biden’s 2020 election victory.
The website, which belongs to the White House's domain and is promoted by official government social media accounts, refers to rioters as “peaceful patriotic protestors.” It claims Democrats, many of whom were targeted by the rioters, “masterfully reversed reality” by referring to the riot as a coup attempt.
House Speaker Emeritus Nancy Pelosi is prominently featured at the top of the site, alongside members of the House select committee on the riot. The website accuses the committee of “producing a scripted TV spectacle to fabricate an ‘insurrection’ narrative and pin all blame on President Trump."

Site
Gewoon effe de geschiedenis herschrijven met zelfgemaakte feiten die nog niet eens van ver met de realiteit overeenkomen.

Terug
Bovenaan