De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

In Nederland is veel kritiek ontstaan op het besluit van de VS om twee infopanelen over Afro-Amerikaanse soldaten te verwijderen van een Amerikaanse gedenkplaats in Margraten, in de provincie Limburg. Hoewel dat niet gebeurde op verzoek van de Amerikaanse regering, blijkt uit interne communicatie dat de beslissing voortkwam uit vrees voor de regering-Trump.

Het Amerikaanse kerkhof in Margraten is de laatste rustplaats van meer dan 8.300 Amerikaanse soldaten die sneuvelden tijdens de bevrijding van West-Europa tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De duizenden graven werden voornamelijk aangelegd door Afro-Amerikaanse soldaten, maar hun bijdrage aan de bevrijding wordt vaak genegeerd omwille van de segregatie of rassenscheiding.

Voor de Afro-Amerikaanse veteranengemeenschap staat het kerkhof in Margraten dan ook symbool voor de 1 miljoen zwarte soldaten die tijdens de Tweede Wereldoorlog dienden in het Amerikaanse leger. Op de infoborden die verwijderd werden, werd hun bijdrage aan het leger en hun leed erkend.

dat kerkhof wordt beheerd door American Battle Monuments Commission (ABMC). Wat ze nu gedaan hebben gaat eigenlijk tegen heel hun motto in.
vb.:

The Courage to Remember: Honoring Our Fallen on Memorial Day​

ABMC invites everyone to remember these service members. Tell their stories. Share the stories of your own loved ones on this day of remembrance, for as ABMC’s first chairman and General of the Armies Gen. John J. Pershing said, “time will not dim the glory of their deeds.”
En dan toch zo'n schrik hebben voor T. dat ze verwijzingen naar zwarte soldaten gaan verwijderen in het buitenland. Kan je inbeelden hoeveel druk ze daar moeten voelen dat ze bereid zijn om hun eigen principes naast zich neer te leggen.

ivm de discussie of de amerikaanse beurzen het zo goed deden... en dat ze weer de toppers van de wereld waren..

Dow heeft een jaarwinst van 16% gehad, Nasdaq 20%, een Bel20 deed het met 19% minstens even goed.

Maar als we dan hun devaluerende munt in rekening brengen dan zal een Eurobelegger op de Nasdaq 5,84% gescoord hebben met een belegging sinds 1/1/2025, op de Dow Jones 2.31% en 19% op de Bel20.
Omgekeerd zal een amerikaan 34% profijt gehad hebben in een eurobelegging in de Bel20 als hij begin dit jaar had ingetekend.
Hoezo ze zijn ginder beter bezig dan ons?

Maar ja, crypto dan hé, Trump ging van de USA de cryptocapital van de wereld maken. De bitcoin heeft 2025 met een nettoverlies afgesloten.

Misschien wel een interessant weet over oorlogen die de VS heeft gevoerd:

eigenlijk was de laatste officiële oorlog tijdens WOII. Daarna waren er geen declaritions of war meer, zelfs niet voor de Vietnam oorlog of de troepen ontplooiing in Afghanistan. Al die oorlogen waren een 'authorizing the use of military force' (voor zover ik het begrijp).

Misschien wel een interessant weet over oorlogen die de VS heeft gevoerd:

eigenlijk was de laatste officiële oorlog tijdens WOII. Daarna waren er geen declaritions of war meer, zelfs niet voor de Vietnam oorlog of de troepen ontplooiing in Afghanistan. Al die oorlogen waren een 'authorizing the use of military force' (voor zover ik het begrijp).

Maar ze noemden het wel de Vietnam War en de War on Terror?

Maar ze noemden het wel de Vietnam War en de War on Terror?
ja, daarmee dat ik er ook van verschoot toen ik het onlangs te weten kwam. Allez, op zich snapt ge dan ook wel dat Rusland zijn oorlog in Oekraïne gewoon een 'speciale operatie' noemt. De US doet dat eigenlijk ook als het hen uitkomt. Ze zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek.

ja, daarmee dat ik er ook van verschoot toen ik het onlangs te weten kwam. Allez, op zich snapt ge dan ook wel dat Rusland zijn oorlog in Oekraïne gewoon een 'speciale operatie' noemt. De US doet dat eigenlijk ook als het hen uitkomt. Ze zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek.
Maar intussen spreken ze wel over department of war :unsure:

Trump (79), de zelfverklaarde kerngezonde voorganger van de machtigste gerontocratie ter wereld geeft toe dat hij een te hoge dosis aspirine als bloedverdunner neemt:
The large dose of aspirin he chooses to take daily has caused him to bruise easily, he said, and he has been encouraged by his doctors to take a lower dose. But Trump has declined to switch because he has been taking it for 25 years. “I’m a little superstitious,” he said in the interview.

“They say aspirin is good for thinning out the blood, and I don’t want thick blood pouring through my heart,” Trump said. “I want nice, thin blood pouring through my heart. Does that make sense?”
Dat hij de compressiekousen om zijn vaatinsufficiëntie te behandelen niet draagt omdat hij ze niet fijn vindt:
In the statement to the Journal, Barbabella said the president’s condition is “superficial chronic venous insufficiency,” which involves the smaller veins in the body and doctors say is treatable.
To help treat it, the president briefly wore compression socks. But the socks didn’t stay on for long. “I didn’t like them,”
De huid op z'n handen is zo dun dat ze bij de minste aanraking begint te bloeden:
Of the incident in which Bondi caused his hand to bleed, Trump said, “The ring hit the back of my hand, and, yes, there was a slight little cut,” Trump said. The cut alarmed some who witnessed the exchange, according to a person with knowledge of the episode. It is one of several instances in which his hand has been cut, aides said.
Trump said he applies makeup to his hands after he gets “whacked again by someone.” He added: “I have makeup that’s, you know, easy to put on, takes about 10 seconds.”
Zijn ogen zijn vaak gesloten, maar hij valt niet in slaap hoor:
Trump said he didn’t fall asleep during recent events at the White House. “I’ll just close. It’s very relaxing to me,” he said in describing shutting his eyes. “Sometimes they’ll take a picture of me blinking, blinking, and they’ll catch me with the blink.”
En als de pers vragen stelt over zijn gezondheid, dan reageert hij gepikeerd, wat had je anders verwacht? Ironisch voor iemand die geen kans onbenut liet om Biden te oud te noemen.
In an impromptu phone interview that came after the Journal shared details about its reporting with the White House, the president expressed irritation about the public debate over his health. He has grown upset with his own White House staff for not promoting him as more vigorous.
As Signs of Aging Emerge, Trump Responds With Defiance

En ook net op Reddit al de eerste healthcare insurance stijging gezien. De meeste mensen, die slachtoffer zijn van de Affordable Care Act stijgingen hebben een stijging van bijna 1000$ per maand aan hun been. Tot zo ver de Affordable.
Yup...
De lage inkomens, ook lage tot gemiddelde middenklasse, lees "de werkende mens" gaat zwaar in de buidel moeten tasten willen ze verzekerd blijven...

Laatst bewerkt:
En ook net op Reddit al de eerste healthcare insurance stijging gezien. De meeste mensen, die slachtoffer zijn van de Affordable Care Act stijgingen hebben een stijging van bijna 1000$ per maand aan hun been. Tot zo ver de Affordable.
Maar de aandelen gaan goed, dus ze moeten niet klagen! Blijft toch pijnlijk hoe de gewone mens getroffen wordt.

Straks moeten ze hun 401k's liquideren om zelfs nog maar "gezond" aan hun pensioenleeftijd te geraken. Daarna is er wel geen pensioenpotje meer maar who cares he?

Volgens dat artikel is het 1000 USD per jaar, niet per maand.

Dat artikel spreekt denk ik ook niet over de gehele prijsstijging van ACA. Op reddit ben ik veel artikels tegengekomen die de gemiddelde maandelijkse prijzen van 800 dollar richting de 1600 dollar inschatten.

Source: abc news:

A KFF analysis last month found that people who buy insurance from the marketplace, and receive financial assistance, would see their premiums rise by about 114% on average, from $888 in 2025 to $1,904 in 2026.

Doug Butchart, from Illinois, told ABC News he doesn't know how he's going to pay for monthly insurance premiums for his wife, Shadene, who has the neurological disorder amyotrophic lateral sclerosis (ALS).

Butchart noted that his wife's monthly premiums will climb to more than $2,000, which they "can't afford." They've switched to a cheaper plan, but it will still be a struggle to cover costs, he said.

1904 yearly, dat zou ongeveer zijn wat wij betalen aan onze hospitalisatie verzekering voor het hele gezin, denk dat Amerikanen iets meer gaan betalen.

Het valt mij toch alweer op hoe er in de media en bij het publiek daarginds met twee maten en twee gewichten gewerkt wordt. Bij Biden was het (terecht of onterecht; dat laat ik terzijde) groot nieuws wanneer die man weer eens verward over kwam, terwijl Trump toch ook al enige tijd meerdere signalen van een zeer te wensen overlatende (mentale en fysieke) gezondheid presenteert. Ik vond het bij Biden niet koosjer, en bij Trump ook niet.

Ik geef ook toe dat men via beelden en het internet geen diagnose kan stellen, maar langs de andere kant is het ook gewoon objectief zo dat iemand die tegen de 80 aanschurkt doorgaans minder ad rem zal zijn dan iemand vooraan de 60.

Dat hij niet meer zo fris en monter oogt als tien jaar geleden is dus maar normaal (hij is immers bijna 80) maar ik vind dat het wel opvalt hoeveel zachter het discours rondom Trump is. Het wordt daarginds toch sowieso stilaan tijd voor een verjonging denk ik. Die generatie is nu al wel lang genoeg aan de macht geweest.

tja, zolang oude mensen van 80 jaar mee mogen beslissen wie er president kan worden, dan ga je nooit geen echte verjonging zien. Mensen genoeg in Belgie die BDW een snotneus noemen

de US cultuur naar oude mensen is dan ook wel anders dan de onze, denk ik. Oude mensen die doorwerken tot hun 80-90 (vooral onder politici en rijkere klasse) is daar gewoon. Hier kijken de meeste mensen uit naar hun pensioen en liefst al op 55 (wat niet meer gaat gebeuren) en niet op 67.

Ik snap niet wat oude mensen die mogen meebeslissen daar mee te maken hebben. Uw laatste zin haalt uw eerste zin onderuit: hier mogen die ook stemmen en toch is BDW zowel burgemeester van Antwerpen geweest als nu premier van het land, ondanks dat hij 'een snotneus' is.

Source: abc news:

A KFF analysis last month found that people who buy insurance from the marketplace, and receive financial assistance, would see their premiums rise by about 114% on average, from $888 in 2025 to $1,904 in 2026.

Doug Butchart, from Illinois, told ABC News he doesn't know how he's going to pay for monthly insurance premiums for his wife, Shadene, who has the neurological disorder amyotrophic lateral sclerosis (ALS).

Butchart noted that his wife's monthly premiums will climb to more than $2,000, which they "can't afford." They've switched to a cheaper plan, but it will still be a struggle to cover costs, he said.
Als je de KFF analyse leest is het ook eerder een verhoging in de grootte orde van 1000 per jaar, zeker geen 1000 per maand. Die 2000 per maand waar die Butchart het over heeft zal niet van 0 vroeger zijn. Hij zal nu bvb 1900 betalen per maand en dat zal door de wijziging stijgen naar 2000.

Terug
Bovenaan