De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Dat zit nog altijd beter dan de Eurozone unemployment rate van 6.5%? Allé je kan het gaan opsplitsen per land en dan cijfers zien die beter of slechter zijn dan het US gemiddelde, maar de werkloosheid van de Eurozone zit een pak hoger dan dat van de USA. Neem daar dan nog eens bij dat de economie i/d USA op elk vlak sterk presteert terwijl de Eurozone achter blijft. Als je de werkloosheidsgraad in de USA zo zorgwekkend hoog vindt, wat vind je dan van die hogere werkloosheidsgraad in de Eurozone? De werkloosheid i/d USA is nog altijd beter in een slechte maand, dan de werkloosheid i/d Eurozone is in een goede maand.
Je blijft hetzelfde punt herhalen, ook al is het intussen al meerdere pagina’s inhoudelijk weerlegd. Je kijkt enkel naar het niveau en negeert compleet de trend en de context. Ja, de VS werkloosheid ligt lager, maar dat gaat samen met meer mensen met meerdere jobs, minder inkomenszekerheid en zwakkere sociale vangnetten. In Europa is dat net omgekeerd.

“Lager is altijd beter” klinkt goed als oneliner, maar het is een te simplistische voorstelling die economisch weinig zegt.

Dat was allemaal uw punt niet, uw punt was dat de werkloosheidscijfers in de VS historisch laag zijn, dat zijn ze duidelijk niet aangezien het het hoogste cijfer is sinds 2021 en voor covid sinds 2017.
Neen, dat is mijn punt helemaal niet, mijn bericht hier ging over de sterke economische groei in de VS waarvan de resultaten pas bekend zijn geworden en de verwachtingen van de analisten sterk overtroffen werden. Dit ging om groei qua BNP en lage inflatie, het werkloosheidscijfer is daar maar een deeltje van. Die variabelen (GDP, inflatie, werkloosheid) bewegen gezamenlijk, niet los van elkaar in een vacuum.

Ik heb u ondertussen al een duidelijke link gegeven om u in te lezen waarom uw een op een vergelijking tussen de VS en de EU niet werkt.
Je hebt hier een Twitter link link geplaatst van een nobody. Je kan wel degelijk de economie in de USA en andere Europese landen/zones vergelijken, dat doen economen al decennia. Er zijn aandachtspunten waar je rekening mee moet houden, maar die verhinderen een vergelijking zeker niet.

Maar blij om te zien dat volgens uw redenering alles in Vlaanderen tiptop gaat aangezien onze werkloosheidsgraad zowaar lager ligt dan die van de VS. :rolleyes:
Jij bent de enige die hier de economische discussie probeert te herleiden tot het werkloosheidscijfer alleen, dat heb ik nooit gedaan. Inflatie vind ik momenteel een belangrijkere maatstaf in de VS, dat heeft nu in de huidige setting een grotere impact voor de gemiddelde Amerikaan.

Je kan op elke parameter kritiek geven, maar zeggen dat consumer confidence nu de metric is die je moet gebruiken om de staat van de economie in te schatten is toch wel sketchy. Da's als het Vlaamse belang dat naar onveiligheidsgevoel kijkt ipv onveiligheid en doet alsof de subjectieve inschatting beter is dan de objectieve meting.

Consumer confidence is een belangrijke metric omdat het voorspellende kracht heeft, als de consumenten zich negatief voelen zal de vraag waarschijnlijk dalen. Niemand gaat echter consumer confidence gebruiken om bijvoorbeeld te zeggen hoe goed de economie liep in de jaren 90. Dat cijfer geeft een sentiment weer terwijl er ook objectieve data aanwezig is.
Correct natuurlijk, maar zoals gezegd, wanneer er immense investeringen in AI worden gedaan, waar er eigenlijk weinig "mensen" voordeel aan hebben, want weinig werkgelegenheid, integendeel, het potentieel om werkgelegenheid te doen verminderen, dan gaat dat mooi lijken in de grafieken en lijken alsof je economie draait als een trein, maar wil dat effectief zeggen dat het goed gaat?
Goed voor de allerrijksten die die AI bedrijven hebben, en potentieel goed voor (meestal rijkere) investeerders, maar mogelijks niet zo goed voor de mens op de straat (side note, wel goed voor de 401K's, wat pensioen is).
Is wel belangrijk voor Trump en zijn vrienden, zie bijvoorbeeld Nvidia die plots weer wel naar China mogen exporteren...

Idem voor de consumptienummers, die zijn zeer goed, alleen een van de grootste drijvende factors erachter is healthcare. De immense sommen die het gewone publiek en de verzekeringen aan hospitalen (en wat er rond hangt) geven doen het lijken alsof de Amerikaan er op los consumeert, maar dat is dus niet aan zaken wat wij hier consumptie zouden noemen...
Let op, de gewone consumptie doet het ook niet bepaald slecht, maar die loopt meestal achter op de consumer confidence index.
En niet vergeten, een stukje van de nog steeds hoge gewone consumptie kwam voort uit hogere prijzen.
Inflatie zat misschien op 2.8%, maar daar zitten zaken in die goedkoper zijn geworden (brandstof) en andere die (een heel) stuk duurder zijn geworden, zoals koffie, fruit, ...

Inflatie is ook geen nummer dat alles vertelt, bepaalde dingen die niet noodzakelijk zijn kunnen zakken in prijs (zeg maar iets, elektronica zoals TV's etc) terwijl andere zaken wel kunnen stijgen en wel belangrijk zijn (eten).

Is de reden waarom in België voor de indexbepaling niet het zuivere inflatienummer wordt genomen, maar dat dit wordt bepaald door een "portefeuille" van producten.

En dan komt zoiets als consumer confidence wel in het beeld, want dat geeft aan dat niettegenstaande de economie en de rijke eigenaars en investeerders het wel heel goed doen, de man in de straat de economie helemaal niet zo goed vindt.

En zoals je zelf schrijft, deze index is een beetje een voorspellende factor, dat wordt dan een cyclus die heel moeilijk is om uit te geraken.

Netto effect is een enorme verschuiving van de rijkdom van de lagere en de middenklasse naar (veel) hogere middenklasse en de rijken.

Allee, eigenlijk een heel betoog om te zeggen dat hoewel de economie het goed mag doen, de man in de straat het niet noodzakelijkerwijze ook goed doet.
En op het einde van de rit is de man in de straat wel een belangrijke factor, tenzij je naar een ander soort regime afschuift waar de man in de straat niet meer telt, maar enkel de elite (economisch of politiek).
En daar lijkt het in Amerika wat naar af te glijden (is er bijlange na zeker nog niet en zal er hopelijk ook nooit komen).

Laatst bewerkt:
Correct natuurlijk, maar zoals gezegd, wanneer er immense investeringen in AI worden gedaan, waar er eigenlijk weinig "mensen" voordeel aan hebben, want weinig werkgelegenheid, integendeel, het potentieel om werkgelegenheid te doen verminderen, dan gaat dat mooi lijken in de grafieken en lijken alsof je economie draait als een trein, maar wil dat effectief zeggen dat het goed gaat?
Goed voor de allerrijksten die die AI bedrijven hebben, en potentieel goed voor (meestal rijkere) investeerders, maar mogelijks niet zo goed voor de mens op de straat (side note, wel goed voor de 401K's, wat pensioen is).
Is wel belangrijk voor Trump en zijn vrienden, zie bijvoorbeeld Nvidia die plots weer wel naar China mogen exporteren...
Ik hink nog op twee gedachten voor die AI. Ofwel vernietigt het jobs ofwel zorgt het ervoor dat de jobs 'ontlast' worden zodat we meer werk kunnen verzetten omdat het een deel van de taken overneemt. Dat we bij wijze van spreken twee projecten kunnen doen op de tijdspanne van 1 project.

Op de korte termijn is AI mss goed voor bedrijven, maar als mensen massaal zonder werk vallen door AI dan gaat er minder geconsumeerd worden, en dat is dan toch enorm slecht voor de economie?

Trouwens als China echt Taiwan binnenvalt dan gaan die AI aandelen toch ineenstuiken gelijk een pannekoek? En de rest van de beurs mee.

Ik hink nog op twee gedachten voor die AI. Ofwel vernietigt het jobs ofwel zorgt het ervoor dat de jobs 'ontlast' worden zodat we meer werk kunnen verzetten omdat het een deel van de taken overneemt. Dat we bij wijze van spreken twee projecten kunnen doen op de tijdspanne van 1 project.
Is eigenlijk wat hetzelfde hé, als jij dubbel zoveel projecten kan doen op dezelfde tijd, is je collega overbodig geworden hé.
In jouw (en mijn) sector gaat er door AI niet plots dubbel zo snel projecten uit de grond gestampt gaan worden, daar gaat AI niet snel mee helpen, toch niet tot ze de uitvoerende kant kunnen robotiseren.

Dus als de uitvoerende sector niet opgeschaald kan worden, en de engineering zijde dubbel zo efficient wordt, dan gaat daar netto jobverlies optreden hé.

Is eigenlijk wat hetzelfde hé, als jij dubbel zoveel projecten kan doen op dezelfde tijd, is je collega overbodig geworden hé.
In jouw (en mijn) sector gaat er door AI niet plots dubbel zo snel projecten uit de grond gestampt gaan worden, daar gaat AI niet snel mee helpen, toch niet tot ze de uitvoerende kant kunnen robotiseren.

Dus als de uitvoerende sector niet opgeschaald kan worden, en de engineering zijde dubbel zo efficient wordt, dan gaat daar netto jobverlies optreden hé.
Ik twijfel echt. Planning zit soms echt wel vol bij ons en we moeten dossiers op de langere baan schuiven gewoon omdat we geen resources hebben. En dan kan je wel de vraag stellen, met een AI die ontlast kunnen we meer dossiers doen op kortere tijdsspanne, twee factuurtjes naar buiten sturen terwijl we anders maar één zouden factureren? Met hetzelfde personeelsbestand resulteert dat volgens mij wel in meer winst voor het bedrijf. De realist in mij denkt ook wel dat de honeymoon wel in het begin leuk zal zijn maar dat er daarna diminishing returns zullen zijn en het werknemersbestand mogelijks zal inkrimpen.

Daar tegenover kan je dan weer argumenteren dat een hogere productiviteit met minder werknemers ook de vergrijzing voor een deel gaat temperen. De staat int niet alleen een tax op lonen maar de btw van de verhandelde goederen en diensten gaat ook natuurlijk naar de staat.

Ik twijfel echt. Planning zit soms echt wel vol bij ons en we moeten dossiers op de langere baan schuiven gewoon omdat we geen resources hebben. En dan kan je wel de vraag stellen, met een AI die ontlast kunnen we meer dossiers doen op kortere tijdsspanne, twee factuurtjes naar buiten sturen terwijl we anders maar één zouden factureren? Met hetzelfde personeelsbestand resulteert dat volgens mij wel in meer winst voor het bedrijf. De realist in mij denkt ook wel dat de honeymoon wel in het begin leuk zal zijn maar dat er daarna diminishing returns zullen zijn en het werknemersbestand mogelijks zal inkrimpen.

Daar tegenover kan je dan weer argumenteren dat een hogere productiviteit met minder werknemers ook de vergrijzing voor een deel gaat temperen. De staat int niet alleen een tax op lonen maar de btw van de verhandelde goederen en diensten gaat ook natuurlijk naar de staat.
Klopt wel, ik zie bij jullie (de sector 😉) kwaliteit soms wat achteruitgaan, wat meer copy paste fouten, en wat ik hoor bij je collega's is dat er teveel werk is en te weinig tijd gebudgeteerd per job.

Dus in een sector waar te weinig (goed) volk gevonden kan worden kan het zeker helpen.

Risico is dan ook natuurlijk weer dat management/boardmembers gaan zeggen, mmm, we kunnen precies meer verdienen nu dus als we Zwarten nu eens aan de deur zetten 😅

Klopt wel, ik zie bij jullie (de sector 😉) kwaliteit soms wat achteruitgaan, wat meer copy paste fouten, en wat ik hoor bij je collega's is dat er teveel werk is en te weinig tijd gebudgeteerd per job.

Dus in een sector waar te weinig (goed) volk gevonden kan worden kan het zeker helpen.

Risico is dan ook natuurlijk weer dat management/boardmembers gaan zeggen, mmm, we kunnen precies meer verdienen nu dus als we Zwarten nu eens aan de deur zetten 😅

En op den duur hebben ze alleen nog kaderfuncties, geen uitvoerend personeel meer en gaan ze zeggen: hoe komt het dat die AI ons geen revenue bezorgt??

Neen, dat is mijn punt helemaal niet, mijn bericht hier ging over de sterke economische groei in de VS waarvan de resultaten pas bekend zijn geworden en de verwachtingen van de analisten sterk overtroffen werden. Dit ging om groei qua BNP en lage inflatie, het werkloosheidscijfer is daar maar een deeltje van. Die variabelen (GDP, inflatie, werkloosheid) bewegen gezamenlijk, niet los van elkaar in een vacuum.

Je hebt hier een Twitter link link geplaatst van een nobody. Je kan wel degelijk de economie in de USA en andere Europese landen/zones vergelijken, dat doen economen al decennia. Er zijn aandachtspunten waar je rekening mee moet houden, maar die verhinderen een vergelijking zeker niet.

Jij bent de enige die hier de economische discussie probeert te herleiden tot het werkloosheidscijfer alleen, dat heb ik nooit gedaan. Inflatie vind ik momenteel een belangrijkere maatstaf in de VS, dat heeft nu in de huidige setting een grotere impact voor de gemiddelde Amerikaan.
Wil je die 'nobody' (die a propos als econoom een pak meer kennis van zaken heeft dan u) zijn punten ook weerleggen?

Ik probeer het niet te herleiden tot werkloosheid, ik zei dat uw cijfer over werkloosheid die gedaald was gewoon carrement verkeerd was. De rest is door andere users in dit topic al gecorrigeerd of genuanceerd. Het inflatiecijfer is trouwens gewoon onvolledig omdat er amper data beschikbaar is door de shutdown.

Wil je die 'nobody' (die a propos als econoom een pak meer kennis van zaken heeft dan u) zijn punten ook weerleggen?

Ik probeer het niet te herleiden tot werkloosheid, ik zei dat uw cijfer over werkloosheid die gedaald was gewoon carrement verkeerd was. De rest is door andere users in dit topic al gecorrigeerd of genuanceerd. Het inflatiecijfer is trouwens gewoon onvolledig omdat er amper data beschikbaar is door de shutdown.
Plus dat ik vrees dat de nummers die nu uit het BLS (labor statistics) komen met een half ton zout genomen mogen worden.
De vorige directeur daar stond gelijk op straat toen de cijfers niet overeenkwamen met wat Trump wou dat ze waren.

Plus dat ik vrees dat de nummers die nu uit het BLS (labor statistics) komen met een half ton zout genomen mogen worden.
De vorige directeur daar stond gelijk op straat toen de cijfers niet overeenkwamen met wat Trump wou dat ze waren.

Klopt helemaal. Idem voor bvb CPI rapport, dat gewoon onvolledig was en waar een hoop data in ontbrak.

Sinds wanneer is het de gewoonte dat iemand hier een twitterbericht van een nobody post en dat dan elk argument van die persoon weerlegd moet worden? Dan geef ik liever aandacht aan de officiële berichtgeving in alle kranten en economische media, waarin iedereen de sterke prestatie van de US economie bevestigt ipv 1 random twitter berichtje.

Onzin, je kan gerust de inflatie meten, dat doen ze ook continu in alle grote economische zones. Die impact van een tijdelijke shutdown van een paar jaar terug is niet zodanig verstorend dat we de inflatie niet meer kunnen meten.

Sinds wanneer is het de gewoonte dat iemand hier een twitterbericht van een nobody post en dat dan elk argument van die persoon weerlegd moet worden? Dan geef ik liever aandacht aan de officiële berichtgeving in alle kranten en economische media, waarin iedereen de sterke prestatie van de US economie bevestigt ipv 1 random twitter berichtje.

Onzin, je kan gerust de inflatie meten, dat doen ze ook continu in alle grote economische zones. Die impact van een tijdelijke shutdown van een paar jaar terug is niet zodanig verstorend dat we de inflatie niet meer kunnen meten.
Ik denk dat Puni het over de shutdown van een paar maand terug had, waardoor heel het department dat die berekeningen maakt zes weken dicht heeft geweest...

Hebben we datzelfde riedeltje niet gehoord bij elke grote technologische vooruitgang, zoals bv de automatisering in verscheidene industriële sectoren de afgelopen 20-30 jaar? Viel daar veel van te merken? Personeelsbestand werd zwaar ingeperkt en ondertussen komt men tot de constatering dat men alsnog niet kan concurreren met Azië en komen de sluitingen als een lawine op ons afrazen.
AI gaat voor hetzelfde zorgen in de diensten- en IT-sector zoals we recent zagen bij ABN-AMRO. Customer service wordt ontslagen en vervangen door chatrobots. Zoals zo vaak is de lowskilled werknemer de dupe van de vooruitgang en moet vadertje staat diep in de buidel tasten voor sociale zekerheid en reskilling.

Je moet het Trump wel nageven hoe hij het vertrouwen van de burger in officiële berichtgeving heeft hersteld.

Hebben we datzelfde riedeltje niet gehoord bij elke grote technologische vooruitgang, zoals bv de automatisering in verscheidene industriële sectoren de afgelopen 20-30 jaar? Viel daar veel van te merken? Personeelsbestand werd zwaar ingeperkt en ondertussen komt men tot de constatering dat men alsnog niet kan concurreren met Azië en komen de sluitingen als een lawine op ons afrazen.
AI gaat voor hetzelfde zorgen in de diensten- en IT-sector zoals we recent zagen bij ABN-AMRO. Customer service wordt ontslagen en vervangen door chatrobots. Zoals zo vaak is de lowskilled werknemer de dupe van de vooruitgang en moet vadertje staat diep in de buidel tasten voor sociale zekerheid en reskilling.
Klopt, hetzelfde verhaal hoor je bij elke technologische vooruitgang. Maar uiteindelijk hebben al die vooruitgangen ervoor gezorgd dat onze productiviteit naar boven ging waardoor we een hogere levenskwaliteit konden bekomen en we minder konden werken.

Met de vergrijzingsgolf die op ons afkomt gaan we onze productiviteit weer serieus moeten verhogen om én onze economie draaiende te houden én voor al die bejaarden te zorgen. Als AI kan zorgen voor een hogere productiviteit kunnen we daarmee onze economie draaiend houden. Jobs gaan er genoeg zijn gezien de dalende geboortecijfers.

Voor lowskilled werknemers zie ik net wel een toename in jobs in de verzorgingshuizen, thuishulp, ziekenhuistransporten etc...

Veel mensen lijken nog niet te beseffen wat een impact de vergrijzing gaat hebben de komende jaren. Zonder verhoogde productiviteit wordt het letterlijk werken tot je erbij neervalt, want er gaat niet genoeg volk zijn om al die bejaarden te voorzien van een pensioen en om ze te verzorgen wanneer ze het zelf niet meer kunnen. We staan nu nog maar aan het begin van de vergrijzingsgolf en veel overheden verzuipen nu al in de schulden en zijn al jaren niet meer in staat om een begroting in evenwicht te maken.

Ok, dan is de impact nog meer verwaarloosbaar dan ik initieel dacht.
Ik ging hier eigenlijk een heel epistel schrijven maar ik ga het houden bij de metrics van het CPI rapport.

Letterlijk 80% van de datapunten afwezig. PPI voor oktober en november ondertussen uitgesteld tot midden januari. Allemaal signalen van een economie die het goed doet, wanneer een overheid haar rapporteren niet of onvolledig vrijgeeft. :)

Uit de media dan maar:

Financial Times: Dollar on track for steepest annual drop for almost a decade (goed voor de export, niet meteen een teken van vertrouwen)

The Economist: Economic data, commodities and markets
  • GDP Forecast Full Year 2025: 1.9% voor de VS, 1.4% voor de Eurozone
  • Inflatie: 2.7% in de VS, 2.1% in de eurozone
  • Werkloosheid hierboven al aangehaald, en inderdaad hoger in de Eurozone (historisch altijd al geweest)

Ga je terug naar Q1 van dit jaar dan had de VS een 0.5% GDP krimp vs. een 2.5% groei in de Eurozone. In Q2 dan weer het omgekeerde beeld. Op vlak van economische groei doet de VS het inderdaad beter dan Europa, maar niet zo schokkend als je op basis van dat kwartaalcijfers besluit.

2026 zal uitwijzen of de huidige economische situatie structureel groeiend is, of dat er er zwaktes inzitten die effectief gaan bovenkomen in de komende maanden.

Terug
Bovenaan