De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Dat is een beetje zoals El Salvador onder Bukele bewonderen omdat de moordcijfers zo drastisch laag liggen. Toegegeven, als iedereen terug uit de gevangenissen komt is de kans groot dat het bendegeweld weer oplaait en voor Bukele er was stond het land met stip op nummer een van het hoogste aantal moorden. Het hele land staat echter al enkele jaren onder curatele en mensen worden er te pas en te onpas gearresteerd en onder niet bepaald zachte omstandigheden opgesloten.

Dus ja, veiligheid en comfort is allemaal plezant, maar het is wel wat hypocriet als dat gefundeerd is op een immoreel beleid.
Als je hier, cru gezegd, mensen wat matrakslagen in het gezicht geeft voor kleine vergrijpen, en mensen meteen ergens wegsteekt zonder eerlijk proces wanneer er aanleiding is, denk ik ook wel dat bepaalde misdaadcijfers gaan zakken. Echter zijn we de voorbije decennia/eeuwen net van zo'n systeem weggegaan omdat we de nadelen groter vonden dan de voordelen.

Dubai is een schijnparadijs dat gebetonneerd is op de rug van moderne slavernij. Dubai is opgebouwd (en blijft draaien) met de kracht van miljoenen gastarbeiders uit voornamelijk India en Pakistan. Deze mensen leven vaak onder erbarmelijke omstandigheden in wijken buiten de mooie binnenstad.

Mijn vrouw heeft 4 jaren in Abu Dhabi gewerkt, wat op Dubai lijkt. En ja, het is er veilig. Je hebt dan ook wel politie die erop toeziet dat iedereen zich als brave moslim gedraagt. Als je zoals zij in een hotel werkte, gaf je je paspoort af en kreeg je dat terug wanneer je op vakantie mocht. De werkomstandigheden zouden hier in Europa onder uitbuiting vallen, in het hoogseizoen was dat geregeld een lange shift, 2u slaap, en nog eens een lange shift. Zij is geen moslima dus genoot relatieve vrijheid, een collega uit een moslimland werd bijna ontslagen (=visumverlies en het land uit) omdat ze bij een random controle van haar locker condooms hadden gevonden. Als niet-getrouwde moslima is dat een groot probleem. Dat vergeet men al eens, die landen zijn autocratische moslimlanden. De leefomstandigheden waren voor haar wel ok, veel beter dan de barakken waar Indische of Pakistaanse mensen uit de bouw werden gehuisvest.

Mijn schoonzus woont er al jaren en geeft les op een hogeschool (nuja, universiteit noemen ze dat daar). Naar eigen zeggen geeft ze daar wiskunde aan ongeïnteresseerde Arabieren, die gewoon een "degree" willen om dan in het familiebedrijf in te stappen waar hun stoel wordt warmgehouden. Haar uren worden wel jaar na jaar gereduceerd, wat volgens haar een duidelijk signaal is dat ze haar stilletjesaan aan het buitenwerken zijn omdat ze te "oud" wordt. Ze is 46 ofzo. Heel dat systeem is gewoon gebaseerd op mensen gebruiken en ze buitenwerken wanneer ze niet meer genoeg renderen. Als ze met haar kinderen naar de film gaat is het soms moeilijk om het verhaal te volgen, want elke "gevoelige" scène wordt gewoon verwijderd (alles rond seksualiteit of uiteraard niet-hetero suggesties), en die kinderen groeien naar mijn mening nogal wereldvreemd op daar onder hun "stolp".

Ik vind het altijd wat vreemd als mensen die in ons land opgroeien dat als een mooi systeem benoemen eerlijk gezegd. Als je een of andere drugscrimineel bent, is/was (ik denk dat je ondertussen wel uitgeleverd kan worden) een mooie plek om ongestoord je crimineel verkregen geld te laten rollen...maar om een leven uit te bouwen? Puur mijn persoonlijk mening, maar ik denk dat veel mensen echt niet voldoende appreciëren wat het betekent om in West-Europa op te groeien.
Valt zeker niets over goed te praten maar dat is gewoon de realiteit ook in vele landen, ze leven dan wel in Dubai in erbarmelijke omstandigheden maar misschien hadden ze het in hun thuisland nog veel minder en slechter.
Je kan het al in 1 land vergelijken waar er mensen in luxe leven in de levendige steden leven zoals Bogota/Kaapstad/Mumbai (ik zeg maar wat) en waar er nog geen 20km dezelfde mensen in sloppenwijken wonen met niets buiten hun matras en misschien een dak boven het hoofd. Schrijnend zeker en vast, maar dan kan je veel landen en steden gaan afschrijven op moderne slavernij of oneerlijkheid of in stand gehouden door ...

Dus het moslim gedeelte is daar in Dubai/Abu Dhabi een negatief punt maar hier mogen ze het wel komen doordrukken met moskeen te bouwen, onze vrouwen minderwaardig te behandelen (of gewoon al minderwaardig te bekijken), moeten we met hun religie rekening met houden want verdraagzaamheid? Ja allemaal goed en wel maar langs twee kanten werkt het niet altijd.

Valt zeker niets over goed te praten maar dat is gewoon de realiteit ook in vele landen, ze leven dan wel in Dubai in erbarmelijke omstandigheden maar misschien hadden ze het in hun thuisland nog veel minder en slechter.
Je kan het al in 1 land vergelijken waar er mensen in luxe leven in de levendige steden leven zoals Bogota/Kaapstad/Mumbai (ik zeg maar wat) en waar er nog geen 20km dezelfde mensen in sloppenwijken wonen met niets buiten hun matras en misschien een dak boven het hoofd. Schrijnend zeker en vast, maar dan kan je veel landen en steden gaan afschrijven op moderne slavernij of oneerlijkheid of in stand gehouden door ...
Er is een wezenlijk verschil tussen een groeiland met een sterk ongelijke verdeling van welvaart en een schatrijke golfstaat die volop inzet op uitbuiting van buitenlanders om een bling-bling imago op te bouwen, vind ik.

Maar los daarvan kwam jij af met Dubai als positief voorbeeld van veiligheid hé, ik schets gewoon de context die daarbij komt kijken. Je kan niet selectief 1 of 2 maatregelen van daar overnemen.
Dus het moslim gedeelte is daar in Dubai/Abu Dhabi een negatief punt maar hier mogen ze het wel komen doordrukken met moskeen te bouwen, onze vrouwen minderwaardig te behandelen (of gewoon al minderwaardig te bekijken), moeten we met hun religie rekening met houden want verdraagzaamheid? Ja allemaal goed en wel maar langs twee kanten werkt het niet altijd.
Het probleem is een autocratie zonder scheiding tussen kerk en staat...of mag je hier ook geen condooms op zak hebben omdat de paus dat niet graag heeft?

Laatst bewerkt:
Ook nog even bijdragen dat veel problemen hier ook gewoon veroorzaakt worden door autochtone Belgen hoor.
Ik woon in een zeer blanke gemeente. Maar wat je hier al ziet qua overlast en asociaal gedrag.

Het grootste verschil is de algemene mentaliteit in bv Japan waar mensen veel meer belang hechten aan de maatschappij, omgeving en ook wel aan wat er van hen verwacht wordt.

Ook nog even bijdragen dat veel problemen hier ook gewoon veroorzaakt worden door autochtone Belgen hoor.
Ik woon in een zeer blanke gemeente. Maar wat je hier al ziet qua overlast en asociaal gedrag.

Het grootste verschil is de algemene mentaliteit in bv Japan waar mensen veel meer belang hechten aan de maatschappij, omgeving en ook wel aan wat er van hen verwacht wordt.
Op dat vlak volg ik @Sir.Killalot, Japan is een heel andere cultuur, waar het veel meer dan hier wordt aanvaard dat je een kleine rol speelt in de grotere samenleving. En de gigantische cultuur rond schaamte en beleefdheid valt ook helemaal niet met hier te vergelijken. Ik zou er alvast niet graag opgroeien, met die loodzware studie- en werkdruk.

Ook China kent een minder individualistische mentaliteit. Ik heb het hier al gezegd, maar ik had een Chinese doctoraatsstudente die zeer open en mondig was, en die merkte op dat onze manier om naar de COVID-maatregelen te kijken fundamenteel anders was dan die van hen. Voor de gemiddelde Chinees is de overheid zoals een goedmenende ouder, die het doorgaans beter weet. Maatregelen worden dan ook veel sneller aanvaard. Hier daarentegen worden zo'n zaken meteen kritisch/sceptisch bekeken want ze perken onze vrijheid in, en die politici en experts zijn ook maar mensen die niet weten wat ze doen.

Om het met de woorden van een VB'er te zeggen: "Maar dat zijn ONZE marginalen, da's anders!".

Om het met de woorden van een VB'er te zeggen: "Maar dat zijn ONZE marginalen, da's anders!".

of "maar dat veroordelen we óók!", weliswaar enkel als ze met de neus op de feiten gedrukt worden en enkel als het zwart op wit bewezen kan worden.
Of dan is het onder invloed van die buitenlanders en hun cultuur, dat de beïnvloedbare jongeren dat gaan copycatten.

of "maar dat veroordelen we óók!", weliswaar enkel als ze met de neus op de feiten gedrukt worden en enkel als het zwart op wit bewezen kan worden.
Of dan is het onder invloed van die buitenlanders en hun cultuur, dat de beïnvloedbare jongeren dat gaan copycatten.
"Het is weer een bruine" is een buikgevoel dat héél snel gedeeld wordt.

ik ben toch niet overtuigd dat hij een nazi is, van die hun speeches kon je tenminste geloven dat ze zoveel mensen overtuigden.

dit zijn gewoon de ravings van iemand die verstandelijk niet meer mee kan, en ze noemen hem een god.

Het lijkt wel een kosmische grap hoe die mens daar allerhande onsamenhangende, absurde zaken staat te verkondigen zoals dat hij zeven oorlogen gestopt heeft en de Nobelprijs verdient, en we een dag later verder gaan met "business as usual" waar dezelfde mens de leider is van een grootmacht en iedereen dat allemaal normaal lijkt te vinden.

Laatst bewerkt:
Het lijkt wel een kosmische grap hoe die mens daar allerhande onsamenhangende, absurde zaken staat te verkondigen zoals dat hij zeven oorlogen gestopt heeft en de Nobelprijs verdient, en we een dag later verder gaan met "business as usual" waar dezelfde mens de leider is van een grootmacht en iedereen dat allemaal normaal lijkt te vinden.
Niemand gaat daar tegenin, dat is vooral wat het absurd maakt. Door zo te slijmen moedigen we hem vooral aan. "Have you no decency Sir.", iemand?

Maar wel geprezen (door sommigen) worden omdat hij zoveel durft te zeggen. Onbegrijpelijk
Een beetje het "maar dat mag je niet zeggen" fenomeen dat je bij veel mensen ziet zeker. Iedereen praat er continue over, maar lijkt te denken dat er ergens een groot taboe rond is.

Migratie is zoiets, of je dat nu echt het groot probleem vindt van ons tijdperk of een opgeklopte boel, feit is dat het zowat altijd wordt besproken. Maar als Trump dan tussen zijn geraaskal eens zegt dat migratie een groot probleem is, zijn er mensen die dat moedig en opmerkelijk vinden. Ik snap het ook niet.

en hoe moeten wij nu nog het onderscheid maken tussen echt en AI?
AI is coherenter.

Maar wel geprezen (door sommigen) worden omdat hij zoveel durft te zeggen. Onbegrijpelijk
Of dan komen ze af met 'ja, maar hij klaagt toch ook terechte dingen aan?', terwijl ze zoals goudzoekers met een zeefje door alle drek gaan en zichzelf rijk rekenen wanneer ze toch eens iets ietwat glanzend vinden.

Niemand gaat daar tegenin, dat is vooral wat het absurd maakt. Door zo te slijmen moedigen we hem vooral aan. "Have you no decency Sir.", iemand?
Hij komt daar mee weg (internationaal toch) omdat hij zowel machtig als extreem wispelturig/onvoorspelbaar is.
Als hij ergens zwaar op zijn boterham zou krijgen kan het zijn dat dat land de dag erna 100% tariffs aan hun been hebben of zoiets, dingen die economie en dergelijke, zelfs al is het maar kortstondig zwaar kunnen impacteren...

Hoe hij er bij de gewone bevolking in Amerika mee weg komt zullen we waarschijnlijk nooit begrijpen (door onze Europese bril).

Even alle zeilen bijzetten in aanloop naar de midterms volgend jaar:

Alphabet, het moederbedrijf van onder meer Google en YouTube, draait bans terug die het heeft opgelegd in coronatijd. Het gaat om videomakers en -kanalen die toen zijn verwijderd van het grote videoplatform vanwege foute informatie over het coronavirus en vaccins daartegen. YouTube heft ook bans op die zijn opgelegd voor het beladen onderwerp van de uitslagen van de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2020.
Het grote techbedrijf kondigt deze ommekeer aan in een brief aan een overheidscommissie van de regering van president Donald Trump.

De vorige regering van de Verenigde Staten, met president Biden, wordt nu door Alphabet aangewezen als medeschuldige voor het bannen van bepaalde youtubers. De regering-Biden zou druk hebben uitgeoefend op YouTube, wat het moederbedrijf nu neerzet als censuur. "Het is onacceptabel en fout wanneer een overheid, inclusief de regering-Biden, probeert te bepalen hoe een bedrijf content modereert."

Tja, dat is dan ook de perceptie voor veel mensen van de VN, Navo ,...

Dat het een bende makke lammetjes zijn die niets anders doen doen dan wat bij mekaar komen maar eigenlijk weinig bereiken. Daar speelt hij natuurlijk makkelijk op in.
En Rutte die Trump "daddy" noemt, Macron die moet wachten om de straat over te steken tot Trump met zijn wagen is doorgereden en de onbelemmerde manier waarop er geen weerwoord wordt geboden helpen ook gewoon niet aan die perceptie natuurlijk.

Dus ja, je kan lachen Trump zoveel je wil, maar leiders over de hele wereld zijn laten wel mooi hun broek zakken als hij voor hun staat.

En voor ik hier met pek en veren word besmeurd:
Nee, ik weet niet of er überhaupt een betere manier is om daar mee om te gaan noch heb ik gezegd dat perceptie realiteit is.

Terug
Bovenaan