Mijn vrouw heeft 4 jaren in Abu Dhabi gewerkt, wat op Dubai lijkt. En ja, het is er veilig. Je hebt dan ook wel politie die erop toeziet dat iedereen zich als brave moslim gedraagt. Als je zoals zij in een hotel werkte, gaf je je paspoort af en kreeg je dat terug wanneer je op vakantie mocht. De werkomstandigheden zouden hier in Europa onder uitbuiting vallen, in het hoogseizoen was dat geregeld een lange shift, 2u slaap, en nog eens een lange shift. Zij is geen moslima dus genoot relatieve vrijheid, een collega uit een moslimland werd bijna ontslagen (=visumverlies en het land uit) omdat ze bij een random controle van haar locker condooms hadden gevonden. Als niet-getrouwde moslima is dat een groot probleem. Dat vergeet men al eens, die landen zijn autocratische moslimlanden. De leefomstandigheden waren voor haar wel ok, veel beter dan de barakken waar Indische of Pakistaanse mensen uit de bouw werden gehuisvest.
Mijn schoonzus woont er al jaren en geeft les op een hogeschool (nuja, universiteit noemen ze dat daar). Naar eigen zeggen geeft ze daar wiskunde aan ongeïnteresseerde Arabieren, die gewoon een "degree" willen om dan in het familiebedrijf in te stappen waar hun stoel wordt warmgehouden. Haar uren worden wel jaar na jaar gereduceerd, wat volgens haar een duidelijk signaal is dat ze haar stilletjesaan aan het buitenwerken zijn omdat ze te "oud" wordt. Ze is 46 ofzo. Heel dat systeem is gewoon gebaseerd op mensen gebruiken en ze buitenwerken wanneer ze niet meer genoeg renderen. Als ze met haar kinderen naar de film gaat is het soms moeilijk om het verhaal te volgen, want elke "gevoelige" scène wordt gewoon verwijderd (alles rond seksualiteit of uiteraard niet-hetero suggesties), en die kinderen groeien naar mijn mening nogal wereldvreemd op daar onder hun "stolp".
Ik vind het altijd wat vreemd als mensen die in ons land opgroeien dat als een mooi systeem benoemen eerlijk gezegd. Als je een of andere drugscrimineel bent, is/was (ik denk dat je ondertussen wel uitgeleverd kan worden) een mooie plek om ongestoord je crimineel verkregen geld te laten rollen...maar om een leven uit te bouwen? Puur mijn persoonlijk mening, maar ik denk dat veel mensen echt niet voldoende appreciëren wat het betekent om in West-Europa op te groeien.