De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Hij zit er pal op met zijn commentaar op Europa haar open grenzen beleid en qua klimaatbeleid. Met die 2 zaken schiet Europa zich in eigen voet en vooral dat klimaatbeleid zal Europa drastisch moeten veranderen als ze economisch nog competitief willen blijven. Betreffende de VN heeft hij imo ook gelijk, wat is het nut nog van die club?
Ja, laten we vooral hier ook een heksenjacht organiseren op migranten en ze zonder boe of ba oppakken en buitenzetten. En screw de volgende generatie, we trekken ons gewoon geen hol aan van het feit dat we in sneltempo deze aardkloot aan het vergiftigen zijn, zolang onze zakken vandaag maar vol zijn. En waarom zou een overlegorgaan voor vrede en stabiliteit nodig zijn als we ook gewoon als een ordinaire pestkop op de speelplaats zakgeld kunnen aftroggelen en al die debiele losers die in onze weg staan kunnen omverduwen en bijeenshotten?

Welcome to Americana my way, an example for us all....

Heeft toch wel gelijk dat europa zich kapot maakt met immigratie en het klimaatbeleid.
Onlangs nog op fb gelezen van iemand die in Japan op reis is hoe ordelijk, gestructureerd, veilig, etc is, waar iedereen met respect met elkaar omgaat en iedereen in het gareel loopt. Dat kan hier gewoon niet, en de oorzaak lijkt wel duidelijk.
Ik weet niet hoe Kurt Caz hier wordt neergezet maar los van zijn persoon of uitspraken kan je zijn filmpjes toch geen ongelijk geven over Parijs, Brussel, Rome. Gewoon shitholes, schrijnend om te zien hoe het er in zo'n steden aan toe gaat.
Ja Japan, waar de zelfmoordcijfers torenhoog zijn, waar het fenomeen van hikikomori ontstaan is, waar de bevolking ferm aan het afnemen is door veel te lage geboortecijfers (en te weinig immigratie), waar ze al jaren klappen krijgen van de enorme vergrijzing met 30% van de bevolking boven de 65 jaar en er steeds meer armoede is.

Alé ja, zelf een grote fan van Japan, maar het is hier beter wonen en werken hoor. De verschillen die je opnoemt hebben ook helemaal niets te maken met de aan- of afwezigheid van migranten, maar met fundamentele verschillen tussen onze cultuur en die van hen. Wij leven in een steeds individualistischer worden maatschappij, waar steeds meer mensen de rechten van het individu voorop stellen en hun plichten ten opzichte van de maatschappij proberen te omzeilen - want vrijheid! Dat hyperindividualisme is iets typisch Westers, dat komt niet van migranten. En in Japan is het net omgekeerd, daar primeert altijd de maatschappij, het werk, de staat, ... boven individuele vrijheden. Als ik zie hoe velen hier tekeer gaan wanneer er nog maar gesuggereerd wordt om iets te doen of te laten omdat dat beter is voor de maatschappij, is het nogal lullig om te wijzen naar Japan en te zeggen "kijk, daar lukt het want die hebben geen migranten zoals wij".

Het meest beangstigde uit zijn 'preek' tijdens de VN was dat hij de hele klimaatcrisis ontkent.
Waarom is Trump zo tegen wetenschap? Eerder deze week het paracetamol zaak en nu weer het klimaat?

Gewoon omdat niemand graag de pijnlijke waarheid hoort? Dus puur populisme van Trump?

Ja, laten we vooral hier ook een heksenjacht organiseren op migranten en ze zonder boe of ba oppakken en buitenzetten. En screw de volgende generatie, we trekken ons gewoon geen hol aan van het feit dat we in sneltempo deze aardkloot aan het vergiftigen zijn, zolang onze zakken vandaag maar vol zijn. En waarom zou een overlegorgaan voor vrede en stabiliteit nodig zijn als we ook gewoon als een ordinaire pestkop op de speelplaats zakgeld kunnen aftroggelen en al die debiele losers die in onze weg staan kunnen omverduwen en bijeenshotten?

Welcome to Americana my way, an example for us all....
Ja Japan, waar de zelfmoordcijfers torenhoog zijn, waar het fenomeen van hikikomori ontstaan is, waar de bevolking ferm aan het afnemen is door veel te lage geboortecijfers (en te weinig immigratie), waar ze al jaren klappen krijgen van de enorme vergrijzing met 30% van de bevolking boven de 65 jaar en er steeds meer armoede is.

Alé ja, zelf een grote fan van Japan, maar het is hier beter wonen en werken hoor. De verschillen die je opnoemt hebben ook helemaal niets te maken met de aan- of afwezigheid van migranten, maar met fundamentele verschillen tussen onze cultuur en die van hen. Wij leven in een steeds individualistischer worden maatschappij, waar steeds meer mensen de rechten van het individu voorop stellen en hun plichten ten opzichte van de maatschappij proberen te omzeilen - want vrijheid! Dat hyperindividualisme is iets typisch Westers, dat komt niet van migranten. En in Japan is het net omgekeerd, daar primeert altijd de maatschappij, het werk, de staat, ... boven individuele vrijheden. Als ik zie hoe velen hier tekeer gaan wanneer er nog maar gesuggereerd wordt om iets te doen of te laten omdat dat beter is voor de maatschappij, is het nogal lullig om te wijzen naar Japan en te zeggen "kijk, daar lukt het want die hebben geen migranten zoals wij".
Ja, laten we even alle twee alles uitvergroten wat we zeggen. Precies of wij aangeven dat Amerika of Japan de beloofde landen zijn.
Neen, wij zeggen gewoon waar het hier wel op fout gaat.
Moeten we ze oppakken en buitenzetten, misschien gewoon een correcter beleid zou al veel zijn.
Moeten we de aardkloot vergiftigen? Nee, maar een correcter beleid zou al veel zijn.
Zie maar hoeveel steden aan het terugkomen zijn van hun milieustickers/zones.
Dit kost ons effectief handenvol geld.
We moeten daarom niet niets doen of het voorbeeld nemen aan andere landen waar alles kan en mag, maar we moeten het gewoon realistisch houden, we gaan het hier ook niet redden dus moeten we onszelf dan maar kapot maken op een ander vlak?

Ik heb het over veiligheid, ordelijkheid en structuur => ohja laten we het over zelfmoord, vergrijzing en geboortecijfers hebben.
Wel chatgpt zegt dat in 2022 de age adjusted cijfers 15,4 per 100,000 in belgie zijn en 12,2 per 100,000 in japan, de crude cijfers zijn wel iets hoger met 17,5, dat zijn de totale maar vergelijken is vergelijken. En nee ik ga geen verdere bronnen opzoeken om te zien wie nu gelijk heeft.

Hikikomori moeten opzoeken, maar dat is ook echt wel een ding bij onze jeugd, zitten veel liever een avondje op hun gsm dan onder vrienden te komen of uit te gaan. Ok de omschrijving is misschien wel extremer maar dit is echt wel overal gaande.

En veiligheid heeft echt niets met cultuur te maken, aleja of net wel met al dat multi culturele in Brussel :unsure:
Maar als je dat ontkent dat immigratie daar niets met te maken heeft sorry maar dan is er toch wel iets verkeerd.
Als ik los uit de pols moet zeggen dan kan je bijvoorbeeld in Japan en Dubai u waardevolle spullen gewoon laten liggen op een terras/het strand of eender welke openbare plaats, dit zal niet gestolen worden. En wat is er op die plaatsen weinig? Juist ja.

Ik heb een uur aan uitvergrotingen, overdrijvingen, leugens en ongelooflijk schaamteloze zelfverheerlijking doorstaan. Maar dan zijn er hier nog mensen die zeggen "hij heeft wel een punt hé!".

Nee, die man heeft géén punt. Ons klimaatbeleid is het meest vooruitstrevende in de wereld, we hebben sinds kort de utopische gedachte om te steunen op gas (dat van rusland kwam) moeten opzij zetten en zitten nu in een nieuwe realteit. We copen maar dit gaat niet van vandaag op morgen want de kosten zijn énorm. En onze problemen met migratie zijn welgekend en ook daar wordt volgens mij non stop over gedebatteerd, zoals het hoort in een democratie.

Daarbij, wat heeft zijn gewauwel te maken met de VN?

Ja, laten we vooral hier ook een heksenjacht organiseren op migranten en ze zonder boe of ba oppakken en buitenzetten.
Nope, gewoon wat meer richten op migranten die economisch willen bijdragen, die aan bepaalde criteria voldoen (bijv. een diploma hebben of een knelpuntjob kunnen uitoefenen) of een meerwaarde voor Europa kunnen betekenen ipv het huidige open-deuren beleid.

En screw de volgende generatie, we trekken ons gewoon geen hol aan van het feit dat we in sneltempo deze aardkloot aan het vergiftigen zijn, zolang onze zakken vandaag maar vol zijn.
Die "screw de volgende generatie" is precies wat Europa economisch aan het doen is met haar ecobeleid. De CO2 emissies gaan wereldwijd enkel maar stijgen, ongeacht of Europa nu nog groener wordt of niet.

Ja, laten we even alle twee alles uitvergroten wat we zeggen. Precies of wij aangeven dat Amerika of Japan de beloofde landen zijn.
Neen, wij zeggen gewoon waar het hier wel op fout gaat.
Moeten we ze oppakken en buitenzetten, misschien gewoon een correcter beleid zou al veel zijn.
Moeten we de aardkloot vergiftigen? Nee, maar een correcter beleid zou al veel zijn.
Zie maar hoeveel steden aan het terugkomen zijn van hun milieustickers/zones.
Dit kost ons effectief handenvol geld.
We moeten daarom niet niets doen of het voorbeeld nemen aan andere landen waar alles kan en mag, maar we moeten het gewoon realistisch houden, we gaan het hier ook niet redden dus moeten we onszelf dan maar kapot maken op een ander vlak?

Ik heb het over veiligheid, ordelijkheid en structuur => ohja laten we het over zelfmoord, vergrijzing en geboortecijfers hebben.
Wel chatgpt zegt dat in 2022 de age adjusted cijfers 15,4 per 100,000 in belgie zijn en 12,2 per 100,000 in japan, de crude cijfers zijn wel iets hoger met 17,5, dat zijn de totale maar vergelijken is vergelijken. En nee ik ga geen verdere bronnen opzoeken om te zien wie nu gelijk heeft.

Hikikomori moeten opzoeken, maar dat is ook echt wel een ding bij onze jeugd, zitten veel liever een avondje op hun gsm dan onder vrienden te komen of uit te gaan. Ok de omschrijving is misschien wel extremer maar dit is echt wel overal gaande.

En veiligheid heeft echt niets met cultuur te maken, aleja of net wel met al dat multi culturele in Brussel :unsure:
Maar als je dat ontkent dat immigratie daar niets met te maken heeft sorry maar dan is er toch wel iets verkeerd.
Als ik los uit de pols moet zeggen dan kan je bijvoorbeeld in Japan en Dubai u waardevolle spullen gewoon laten liggen op een terras/het strand of eender welke openbare plaats, dit zal niet gestolen worden. En wat is er op die plaatsen weinig? Juist ja.

"Onlangs nog op fb gelezen van iemand die in Japan op reis is hoe ordelijk, gestructureerd, veilig, etc is, waar iedereen met respect met elkaar omgaat en iedereen in het gareel loopt. Dat kan hier gewoon niet, en de oorzaak lijkt wel duidelijk."

Jij baseert je op een FB bericht van iemand die op reis is in Japan dat het daar veel beter is qua orde, structuur, veiligheid, respect en 'in het gareel lopen', en ziet daarin maar 1 oorzakelijke mogelijkheid: geen migratie.

En dan mensen die tegen je in gaan verwijten van alles uitvergroten ... De voornaamste oorzaak van de verschillen die je opnoemt, ligt bovenal bij de verschillende cultuur. Het is onnozel om dat op migratie te steken. Wij zijn - generalistisch gesproken - hyperindividueel, zij zijn collectief. Dat resulteert in een samenleving die inderdaad veel gestructureerder is, die heel ordelijk en net is, waar (hiërarchisch) respect een hoeksteen is van de omgang met elkaar, ... maar die culturele ingesteldheid heeft ook zijn (ferme) nadelen; waarvan ik heel zeker ben dat de meesten hier dan toch liever de Belgische samenleving zullen prefereren. Immigratie brengt problemen mee, daar moeten we niet onnozel over doen. Maar het brengt ook voordelen mee. Grote delen van onze economie en samenleving draaien op migranten. In Japan moeten ze rekenen op gepensioneerden die terug aan het werk willen/moeten.

Welke problemen dan wel volgens jou?

Als iemand anders dit opwerpt, ga je direct in de aanval.
Ik vind dat migratie een opgeklopt probleem is, heel vaak door pure desinformatie en bangmakerij, waar veel mensen die er om klagen nauwelijks tot nooit effectief met de negatieve gevolgen van migratie in aanraking komen (en veel vaker wel met de voordelen), dat enerzijds dient om een zondebok te hebben waar je alle problemen van de wereld/maatschappij op kan schuiven om vooral niet in eigen boezem te moeten kijken of eigen gedrag aan te passen en anderzijds dient om mensen bang te maken en tegen elkaar op te zetten omwille van politiek gewin. Vaak is het ook gewoon puur omwille van het feit dat mensen racistisch zijn.

Tegen die narratieven (zoals het idee dat Japan ordelijker, respectvoller, etc is omwille van minder (bepaalde) migratie) ga ik altijd ingaan ja. Maar het is niet omdat het een opgeklopt probleem is, dat vaak vooral in de perceptie bestaat, dat er geen reële problemen zijn. Ik ben niet blind voor de negatieve aspecten van migratie - het is nogal belachelijk om te doen alsof het nieuw is dat ik die erken - maar ik ben ook niet blind voor de positieve en ik ga nooit meegaan in het over dezelfde kam scheren van hele culturen, bevolkingsgroepen en religies op basis van de rotte appels. Ik heb al altijd gezegd dat het probleem meer bij de integratie ligt, waar de ontvangende maatschappij ook een belangrijke rol en verantwoordelijkheid in heeft, en minder bij migratie zelf - dat we gewoon ook nodig hebben. We hebben in dit land nooit een degelijk integratiebeleid gehad, wat de fout van heel het politieke spectrum is. Links omdat ze problematieken te vaak wegwuiven, rechts omdat ze principieel daarin niet willen investeren (en te graag op zoek zijn naar een soort simpele, magische oplossing voor een zeer complex maatschappelijk iets).

Maar bon, dit gaat off-topic.

Heb ik hier nu echt gelezen dat het in dubai veel beter leven is? Omdat we onze "spullen" daar gewoon kunnen laten liggen? Wtf.
Neen, dat heb je niet gelezen. :)
Je hebt gelezen dat het daar veel veiliger is en dat er een bepaald vertrouwen en respect is op dat vlak wat hier in Europa in grote steden niet kan.

Dubai is een schijnparadijs dat gebetonneerd is op de rug van moderne slavernij. Dubai is opgebouwd (en blijft draaien) met de kracht van miljoenen gastarbeiders uit voornamelijk India en Pakistan. Deze mensen leven vaak onder erbarmelijke omstandigheden in wijken buiten de mooie binnenstad.
Mijn vrouw heeft 4 jaren in Abu Dhabi gewerkt, wat op Dubai lijkt. En ja, het is er veilig. Je hebt dan ook wel politie die erop toeziet dat iedereen zich als brave moslim gedraagt. Als je zoals zij in een hotel werkte, gaf je je paspoort af en kreeg je dat terug wanneer je op vakantie mocht. De werkomstandigheden zouden hier in Europa onder uitbuiting vallen, in het hoogseizoen was dat geregeld een lange shift, 2u slaap, en nog eens een lange shift. Zij is geen moslima dus genoot relatieve vrijheid, een collega uit een moslimland werd bijna ontslagen (=visumverlies en het land uit) omdat ze bij een random controle van haar locker condooms hadden gevonden. Als niet-getrouwde moslima is dat een groot probleem. Dat vergeet men al eens, die landen zijn autocratische moslimlanden. De leefomstandigheden waren voor haar wel ok, veel beter dan de barakken waar Indische of Pakistaanse mensen uit de bouw werden gehuisvest.

Mijn schoonzus woont er al jaren en geeft les op een hogeschool (nuja, universiteit noemen ze dat daar). Naar eigen zeggen geeft ze daar wiskunde aan ongeïnteresseerde Arabieren, die gewoon een "degree" willen om dan in het familiebedrijf in te stappen waar hun stoel wordt warmgehouden. Haar uren worden wel jaar na jaar gereduceerd, wat volgens haar een duidelijk signaal is dat ze haar stilletjesaan aan het buitenwerken zijn omdat ze te "oud" wordt. Ze is 46 ofzo. Heel dat systeem is gewoon gebaseerd op mensen gebruiken en ze buitenwerken wanneer ze niet meer genoeg renderen. Als ze met haar kinderen naar de film gaat is het soms moeilijk om het verhaal te volgen, want elke "gevoelige" scène wordt gewoon verwijderd (alles rond seksualiteit of uiteraard niet-hetero suggesties), en die kinderen groeien naar mijn mening nogal wereldvreemd op daar onder hun "stolp".

Ik vind het altijd wat vreemd als mensen die in ons land opgroeien dat als een mooi systeem benoemen eerlijk gezegd. Als je een of andere drugscrimineel bent, is/was (ik denk dat je ondertussen wel uitgeleverd kan worden) een mooie plek om ongestoord je crimineel verkregen geld te laten rollen...maar om een leven uit te bouwen? Puur mijn persoonlijk mening, maar ik denk dat veel mensen echt niet voldoende appreciëren wat het betekent om in West-Europa op te groeien.

Laatst bewerkt:
Ik heb een uur aan uitvergrotingen, overdrijvingen, leugens en ongelooflijk schaamteloze zelfverheerlijking doorstaan. Maar dan zijn er hier nog mensen die zeggen "hij heeft wel een punt hé!".

Nee, die man heeft géén punt. Ons klimaatbeleid is het meest vooruitstrevende in de wereld, we hebben sinds kort de utopische gedachte om te steunen op gas (dat van rusland kwam) moeten opzij zetten en zitten nu in een nieuwe realteit. We copen maar dit gaat niet van vandaag op morgen want de kosten zijn énorm. En onze problemen met migratie zijn welgekend en ook daar wordt volgens mij non stop over gedebatteerd, zoals het hoort in een democratie.

Daarbij, wat heeft zijn gewauwel te maken met de VN?

Dat is grotendeels ook wat ik zeg natuurlijk, verwijder de leugens en temper de overdrijvingen en dan blijven een fractie van de zaken ook wel overeind, open grenzen/migratie is gewoon een gigantisch pijnpunt gebleken- men mag dan wel debatteren maar daarmee los je het niet op - al ben ik ook realistisch genoeg te zien dat het enerzijds niet volledig oplosbaar is en anderzijds ook gewoon noodzakelijk is - maar ik vind wel dat men heel wat assertiever moet zijn om het krapuul en gelukszoekers te weren. Heel die debatcultuur heeft naast voordelen ook 1 gigantisch nadeel - de spreekwoordelijke luis in de pels is bij momenten voldoende om alles bij een status quo te laten.

Ook het vooruitstrevende klimaatbeleid is een debat waard, mondialisering is een feit - waar tal van factoren zijn die in rekening moeten gebracht worden - Europa beschikt niet over voldoende macht/middelen om daar all -in te gaan tegen de VS/China/... - economisch wordt je dan gewoon leeggezogen, dat evenwicht vinden is de opdracht terwijl het LT perspectief van klimaatbeleid eveneens moet overeind blijven. Dat laatste is iets wat Trump niet inziet en nooit zal inzien - logisch want LT is niet meer aan hem besteed.

Ja maar voor welke prijs. Ik vind dat een hele rare hersenkronkel. Met alle respect.
Dat is een beetje zoals El Salvador onder Bukele bewonderen omdat de moordcijfers zo drastisch laag liggen. Toegegeven, als iedereen terug uit de gevangenissen komt is de kans groot dat het bendegeweld weer oplaait en voor Bukele er was stond het land met stip op nummer een van het hoogste aantal moorden. Het hele land staat echter al enkele jaren onder curatele en mensen worden er te pas en te onpas gearresteerd en onder niet bepaald zachte omstandigheden opgesloten.

Dus ja, veiligheid en comfort is allemaal plezant, maar het is wel wat hypocriet als dat gefundeerd is op een immoreel beleid.

Het meest beangstigde uit zijn 'preek' tijdens de VN was dat hij de hele klimaatcrisis ontkent.
Waarom is Trump zo tegen wetenschap? Eerder deze week het paracetamol zaak en nu weer het klimaat?

Gewoon omdat niemand graag de pijnlijke waarheid hoort? Dus puur populisme van Trump?
De strategie van Trump en van extreem rechts hier is het bespelen en voeden van bepaalde emoties (angst, boosheid, verontwaardiging..) en liefst zo simplistisch mogelijk. Dan zijn objectieve cijfers, studies nefast voor dergelijk discours.

Terug
Bovenaan