De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Ik betwijfel of Biden of Harris iets zou kunnen hebben gedaan om Israël te verhinderen om Iran aan te vallen, maar de grote vredebrenger Trump heeft ook nog niet veel bewezen.

Trump staat onder druk van lobbygroepen die afhankelijk zijn van goedkope migrantenarbeid. Dus ik vraag me af wie zijn doelwit gaat worden. Dogwalkers in LA?

Zou me niet verbazen als ze de komende weken hun activiteiten in en rond de voetbalstadia gaan concentreren. Met het WK voor clubs in de VS met veel ploegen uit Mexico, en Zuid Amerika, en daarnaast de grote Europese ploegen, zullen er veel voetbalgekke Latino's naar de matchen gaan.

Trump wilt zelf de eer opstrijken voor het organiseren van die tornooien (CWC, WC, OS), dus ik zou eerder vermoeden dat hij daar zelfs expliciet order gegeven heeft om er af te blijven.

Ik betwijfel of Biden of Harris iets zou kunnen hebben gedaan om Israël te verhinderen om Iran aan te vallen, maar de grote vredebrenger Trump heeft ook nog niet veel bewezen.

Trump is echt in zijn hemd gezet door de aanval van Israël op Iran.
En hij gaat nu ook nog moeten beslissen wat de VS doet, want ze worden toch potentieel mee gezogen in het conflict. Netanyahu zelf heeft al gezegd dat de VS perfect op de hoogte was, en dat valt niet te ontkennen.

Ik veronderstel dat de VS nu mee moet stappen in een oorlog tegen Iran - volgens mij is er zelfs geen echte keuze.

En hij gaat nu ook nog moeten beslissen wat de VS doet, want ze worden toch potentieel mee gezogen in het conflict. Netanyahu zelf heeft al gezegd dat de VS perfect op de hoogte was, en dat valt niet te ontkennen.

Ik veronderstel dat de VS nu mee moet stappen in een oorlog tegen Iran - volgens mij is er zelfs geen echte keuze.
Mogelijk de inzet van bunkerbusters van het type GBU-57 (te gebruiken met een B-2) op Fordow? Ik heb geen idee hoe uitgebreid Trump het zou willen maken. Misschien wacht hij gewoon op een verdwaalde raket op een Amerikaanse staatsburger in Israël vooraleer hij "hell and damnation" laat neerdalen op Iran. Voorlopig houdt hij zijn handen er van af, maar de massale overzet van tankvliegtuigen richting het Midden-Oosten is ook wel veelzeggend. Mogelijk uit voorzorg, mogelijk met het idee van een uitgebreide luchtcampagne.

Mogelijk de inzet van bunkerbusters van het type GBU-57 (te gebruiken met een B-2) op Fordow? Ik heb geen idee hoe uitgebreid Trump het zou willen maken. Misschien wacht hij gewoon op een verdwaalde raket op een Amerikaanse staatsburger in Israël vooraleer hij "hell and damnation" laat neerdalen op Iran. Voorlopig houdt hij zijn handen er van af, maar de massale overzet van tankvliegtuigen richting het Midden-Oosten is ook wel veelzeggend. Mogelijk uit voorzorg, mogelijk met het idee van een uitgebreide luchtcampagne.

Enkele dagen voordat Israël hun aanval begon, was de VS al bezig met het weghalen van een deel van het personeel in hun basissen in het Midden-Oosten.

De timing van de Israëlische aanval blijft toch ook frappant. De VS en Iran waren van plan om nog verder te onderhandelen (op 15 juni), maar de Iraanse onderhandelaar is ondertussen geëlimineerd door de Israëli's :unsure:

Dat zou toch ook voor een rare tweespalt zorgen, aangezien Iran en Rusland bondgenoten zijn en Trump buddy buddy wil zijn met Putin.

In een gepolariseerde omgeving is 5 miljoen nu ook niet zo significant. Er zijn er een pak meer die niet op straat zijn gekomen.
Dus moeilijk om te stellen of dat signaal significant is of evengoed gewoon iets dat je langs u neer kan leggen.

als je het vergelijkt met de bevoling van België, zouden er 160.000 mensen op straat gekomen zijn.
dat zou toch in de top 5 grootste betogingen ooit zijn, hier.

ik vind dat toch al significant.

Volgens de teller op Wikipedia inderdaad de 3e grootste betoging in de geschiedenis van de V.S.: List of protests and demonstrations in the United States by size

Je gaat met een betoging natuurlijk nooit de meerderheid op straat krijgen, maar qua symboliek van de spanning in de maatschappij kan het alvast tellen.

Je kan zeggen wat je wil maar die man is een meester in het uitmelken van zijn rabiate fans en beschouwt hen enkel als melkrunderen.
De meeste mensen hebben respect voor hun fans, maar daar heeft hij lak aan. En geef hem eens ongelijk he.

Je kan zeggen wat je wil maar die man is een meester in het uitmelken van zijn rabiate fans en beschouwt hen enkel als melkrunderen.
De meeste mensen hebben respect voor hun fans, maar daar heeft hij lak aan. En geef hem eens ongelijk he.

Zijn fans uitmelken tot daar aan toe, al is dat natuurlijk weer een sterk staaltje machtsmisbruik dat in een deftig functionerend land niet aanvaard zou worden.

Maar wat gaat hij doen met die smartphones? Binnenkort contract aangaan met overheidsdiensten om alle agenten trump phones te geven?
Even later ongemerkt spyware installeren?

5 miljoen is erg significant. Normaal heb je 3.5% van de bevolking nodig om een regime te doen vallen. In de US zou dat ongeveer 11 miljoen zijn. We zijn bijna half weg....

Bron: https://www.bbc.com/future/article/20190513-it-only-takes-35-of-people-to-change-the-world

5 miljoen is een gigantische turnout, deze zit hierdoor makkelijk in de top 5 van de grootste protesten in de USA:
  • 1970 Earth Day, +- 20miljoen (al is dit inclusief acties op scholen etc)-> dit leidde o.a. tot de oprichting van de EPA en tal van andere milieuwetgevingen, en dit onder Nixon of all people
  • 2017 Women's March, +- 3,5 tot 5,5 miljoen -> record in aantal vrouwen die deelnamen en wonnen in de midterms (aan beide zijden van het politieke spectrum)
  • 1969 Vietnam War Moratorium; +- 2 miljoen -> shift in publieke opinie over Vietnam oorlog, maakte dat de anti-war movement niet langer kon weggezet worden als een hippie verhaaltje
  • March For Our Lives, +- 1 tot 2 miljoen -> hernieuwde aandacht rond gun control, met op staat niveau verschillende hervormingen en wetgevingen.
=> manifestaties van dergelijke omvang hebben wel degelijk hun nut en kunnen zeker impact hebben, op voorwaarde dat er voldoende competent leiderschap is, en laat dat nu net ook het probleem zijn (ook aan beide zijden van het spectrum)

Dat het nut kan hebben, dat zal je mij niet horen tegenspreken. Echter dat het in dit geval, zijnde een zeer gepolariseerde maatschappij (tegen en voor) nut gaat hebben daar heb ik mijn twijfels over.

Ik zie niet in waarom dat Trump er ook maar 1 sikkepit om geeft dat 3.5% van de bevolking tegen hem protesteert. Hij gaat dat evengoed klasseren als dat 96.5% niet op straat komt en het in min of meerdere mate dan ook eens is met zijn acties.
En zelfs al zou dat minder zijn dan gaat hij er nog altijd vanuit dat hij nog wel een meerderheid zal hebben.

Ik zie hem wakker worden en verontwaardigd zijn het moment dat de democraten bij de tussenverkiezingen de republikeinse meerderheid doorbreekt.
Maar als dat DAN niet gebeurt, dan ben ik gegarandeerd zeker dat hij zich nog gesterkt voelt in zijn acties.

als je het vergelijkt met de bevoling van België, zouden er 160.000 mensen op straat gekomen zijn.
dat zou toch in de top 5 grootste betogingen ooit zijn, hier.

ik vind dat toch al significant.
Je herhaalt de vergelijking die ik gemaakt heb ;). De syndicaten zijn opgekomen met redelijk wat mensen tegen de maatregelen van Arizona. Ik zie niet echt een kentering in het beleid. Zelfs als er 500k mensen gaan betogen tegen Arizona... en hun maatregelen... dan zie ik om eerlijk te zijn Arizona op geen enkele wijze het geweer van schouder veranderen. Of het moet wat windowdressing, appeasement zijn.
Trump zie ik zelfs niet bougeren voor windowdressing te gaan toepassen.

Heck het moment dat die 5% voor de Navo erdoor komt. En PVDA en Groen komen met 300k mensen op straat voor onze pensioenen en tegen de herbewapening en weet ik veel wat nog altijd dan gaan we dat evengoed gewoon naast ons neer leggen en wordt dat signaal gewoon genegeerd.

Net zoals dat dat de 20% stemmen van VB en de 10% (cijfers illustratief) voor de PVDA we deze ook gewoon naast ons neerleggen. Heck zelfs als er 5% wakkeren zijn onder ons die tegen de vaccinatie zijn dan negeren we die als maatschappij evengoed. Juist omdat het maatschappelijk belang, dat soms pijnlijk is, voorrang heeft op de wens van vocale al dan niet minderheden.

Volgens de teller op Wikipedia inderdaad de 3e grootste betoging in de geschiedenis van de V.S.: List of protests and demonstrations in the United States by size

Je gaat met een betoging natuurlijk nooit de meerderheid op straat krijgen, maar qua symboliek van de spanning in de maatschappij kan het alvast tellen.

Ik ben het eens dat dit indicatief is voor de spanning in de maatschappij. Maar we spreken daar over een duopolie. Ofwel republikein ofwel democraat. Daar is geen lachende derde die kingmaker kan zijn. Daar is geen verstomping van de scherpe kantjes door compromis zoals bij ons. Al heeft dat ook zijn eigen nadelen. Die spanning is daar de facto al.

Maar voor een partij die alles van de andere partij verketterd (vb van die spanning - zie ook de gekleurde journalistiek). Daar boeit het gewoon geen orgel of er 3.5% op straat staat. Ik zie hen dat gewoon negeren.
Al ben ik niet zeker of de democraten zo'n statement zouden naast zich neer leggen. Trump en zijn akolieten... gegarandeerd... of hij moet echt schrik hebben voor zijn kop.

Daar valt voor die partij ook niet echt iets te winnen... of hun partij moet echt de boodschap krijgen dat hun stemmers daar ook mee opdraven. En zelfs dan moet die boodschap significant zijn. En niet als bijkomstigheid kunnen weggezet worden.

En de discriminatietrein is aangekomen in het volgende station…
Dus...de ene dag geeft hij een parade voor het leger en de volgende dag...geeft hij toelating aan de dokters een behandeling te weigeren aan veteranen die democraat, ongetrouwd, ofwatnogallemaal zijn.
Ga nog maar eens je land dienen om dan bij het grof vuil gezet te worden.

Er is nog meer:
Doctors and other medical staff can also be barred from working at VA (Veterans Affairs) hospitals based on their marital status, political party affiliation or union activity, documents reviewed by the Guardian show.

Zijn fans uitmelken tot daar aan toe, al is dat natuurlijk weer een sterk staaltje machtsmisbruik dat in een deftig functionerend land niet aanvaard zou worden.

Maar wat gaat hij doen met die smartphones? Binnenkort contract aangaan met overheidsdiensten om alle agenten trump phones te geven?
Even later ongemerkt spyware installeren?

Het is een extra laag aan informatie controle.
Smartphone van Trump --> kan je al selectief mee controleren wat de gebruiker te zien krijgt
Datanetwerk van Trump --> idem

Dus...de ene dag geeft hij een parade voor het leger en de volgende dag...geeft hij toelating aan de dokters een behandeling te weigeren aan veteranen die democraat, ongetrouwd, ofwatnogallemaal zijn.
Ga nog maar eens je land dienen om dan bij het grof vuil gezet te worden.

Er is nog meer:
Doctors and other medical staff can also be barred from working at VA (Veterans Affairs) hospitals based on their marital status, political party affiliation or union activity, documents reviewed by the Guardian show.
Bij Trump en aanhang draait alles om hoe nuttig je bent en wat je opbrengt voor hem/hen. Dat is heel zijn mindset. Active duty = nuttig, veteran = een kost, dus weg ermee.

Het is een extra laag aan informatie controle.
Smartphone van Trump --> kan je al selectief mee controleren wat de gebruiker te zien krijgt
Fox nieuwsberichten.
TruthSocial.
X.
Auto-abonnement op verschillende Pro-Trump influencers.
Google Maps met melding van de dichtstbijzijnde McDonalds.
En als background heb je de keuze tussen de gekende mugshot van Trump of 'de vuist in de lucht'-foto na de piercing in z'n oor.
Meermoetdatnietzijn voor de gemiddelde MAGAfan.

Datanetwerk van Trump --> idem
Trumpnet, MAGAnet?

Trump heeft besloten om Macron te vernederen:

Een klein uur geleden is de Amerikaanse president Donald Trump vertrokken op de top van de G7 in Canada. Hij keert vervroegd terug naar de VS "om zijn aandacht te richten op belangrijke zaken", meldde woordvoerder Karoline Leavitt eerder.

"Vanwege de ontwikkelingen in het Midden-Oosten vertrekt president Trump vanavond na het diner met staatshoofden", schreef Leavitt afgelopen nacht in een bericht op X.

Volgens de Franse president Emmanuel Macron heeft het vertrek van Trump te maken met een poging om het staakt-het-vuren te bereiken tussen Israël en Iran. "Als de VS dat zou kunnen, is dat een zeer goede zaak. Frankrijk zou dat steunen", zei hij.

DJT's Truth Social post:

sjTa988.jpeg

Terug
Bovenaan