De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Zeker dat... Rusland gewijs, naar zijn grote vriend en voorbeeld.
Ik hoor/lees dat argument zo vaak, ook in onze pers maar dus bij deze:
Of België gewijs, naar ons Defilé op 21 juli
Of Frankrijk op 14 juli
Of het Britse Trooping the colour, op de koninklijke verjaardag.

Allez ja, we moeten toch echt niet doen alsof militaire parades het alleenrecht van dictaturen is. Ik was eerder verbaasd dat de VS, met hun bijna verafgoding van alles militaria, dat nog niet had

echt goed doet hij het niet: https://www.forbes.com/sites/sarado...st-poll-but-voters-side-with-trump-over-musk/
Nu ja, 5 miljoen is tegelijk veel en weinig natuurlijk. Op 335 miljoen inwoners is dat niet zo veel, maar langs de andere kant blijven het wel 5 miljoen mensen die zo geërgerd zijn dat ze bereid zijn om op straat te komen. Er zijn ook filmkes van mensen die vanuit hun woning het protest filmen en dan daarbij posten dat ze zo trots zijn op de demonstranten. Dan kan je je afvragen waarom ze niet mee protesteren, maar er zijn dus ook nog genoeg mensen die de protesten begrijpen en steunen zonder dat ze zelf een vinger (willen of kunnen) uitsteken.

MAGA en T. gaan die 5 miljoen waarschijnlijk ook als 'klein' beschrijven zodat ze het gewoon kunnen negeren.
Dat is een van de triestige punten in US: beide kanten zijn zo goed geworden in het negeren van signalen en passen zich niet of te laat aan de situatie aan.

Of Frankrijk op 14 juli

Allez ja, we moeten toch echt niet doen alsof militaire parades het alleenrecht van dictaturen is. Ik was eerder verbaasd dat de VS, met hun bijna verafgoding van alles militaria, dat nog niet had
True, militaire parades zijn niet enkel bij dictaturen, zoals je voorbeelden aantonen.
Maar het is duidelijk dat T. dit niet (enkel) , maar vooral voor zijn ego. Het tonen van hun militaire middelen gebeurt bij hen normaal meer bij grote sport events, vooral dan door hun militaire vliegtuigen, dus het is niet dat er geen verafgoding is. Het is meer geïntegreerd in het gewone leven van de mensen gedurende het hele jaar en niet in 1 grote parade.

Laatst bewerkt:
Zo een parade past dat ook niet een beetje in de tijdsgeest waarin we nu momenteel zitten? Ik heb meer en meer de indruk dat we aan het evolueren zijn naar een aantal serieuze conflicten in Europa, Midden-Oosten of Azië en in het slechtste geval een veel groter massaal conflict. En USA kende zullen ze overal wel hun zegje willen hebben in die conflicten als ze er voordeel kunnen uithalen. Dan is zo een parade zoals dat in bepaalde landen de mode is ook het tonen van het arsenaal aan de rest van de wereld toch ook onderdeel van het spierballengerol met de bedoeling van intimidatie.

Als het doel intimidatie is, maar de helft van de stoelen blijven leeg, uw eigen senatoren dagen niet op en 5 milj mensen protesteren op die dag, dan is dat wel een failure van jewelste.

Als het doel intimidatie is, maar de helft van de stoelen blijven leeg, uw eigen senatoren dagen niet op en 5 milj mensen protesteren op die dag, dan is dat wel een failure van jewelste.
Of zelfs wakker blijven leek moeilijk voor hem...:tongue:
Heb beelden gezien waar hij leek in te dommelen tijdens de parade.

5 miljoen vind ik niet weinig imo. Maar zoals vaak zijn er een hele hoop mensen die ook niet akkoord zijn met het Trump beleid maar niet perse op straat gaan komen maar wel hun ongenoegen zouden uiten in het stemlokaal.
5 miljoen is erg significant. Normaal heb je 3.5% van de bevolking nodig om een regime te doen vallen. In de US zou dat ongeveer 11 miljoen zijn. We zijn bijna half weg....

Bron: https://www.bbc.com/future/article/20190513-it-only-takes-35-of-people-to-change-the-world

Een keer zo een protest doet inderdaad niet veel uit, maar dit is het resultaat van groeiende protesten die al maanden aan de gang zijn. Laat ons hopen dat ze blijven groeien.

Ik lees op reddit dat de 11 miljoen zou gehaald zijn, maar dat zal wel een overschatting zijn

5 miljoen is een gigantische turnout, deze zit hierdoor makkelijk in de top 5 van de grootste protesten in de USA:
  • 1970 Earth Day, +- 20miljoen (al is dit inclusief acties op scholen etc)-> dit leidde o.a. tot de oprichting van de EPA en tal van andere milieuwetgevingen, en dit onder Nixon of all people
  • 2017 Women's March, +- 3,5 tot 5,5 miljoen -> record in aantal vrouwen die deelnamen en wonnen in de midterms (aan beide zijden van het politieke spectrum)
  • 1969 Vietnam War Moratorium; +- 2 miljoen -> shift in publieke opinie over Vietnam oorlog, maakte dat de anti-war movement niet langer kon weggezet worden als een hippie verhaaltje
  • March For Our Lives, +- 1 tot 2 miljoen -> hernieuwde aandacht rond gun control, met op staat niveau verschillende hervormingen en wetgevingen.
=> manifestaties van dergelijke omvang hebben wel degelijk hun nut en kunnen zeker impact hebben, op voorwaarde dat er voldoende competent leiderschap is, en laat dat nu net ook het probleem zijn (ook aan beide zijden van het spectrum)

Vitrioolverspreider buiten categorie...

"To achieve the very important goal of delivering the single largest Mass Deportation Program in History."

-> wil hij de Holocaust hier naar de kroon steken of is het 'enkel' een zoveelste voorbeeld van zijn werkelijk verbijsterende kortzichtigheid,

:wtf:

Laatst bewerkt:
Of Frankrijk op 14 juli

Klopt, 21 juli op de Nationale Feestdag. Maar het feit dat hij een jaarlijkse parade wil inrichten, waar die traditie er totaal niet is, en dan nog op zijn verjaardag, is wel redelijk gebonden aan de personencultus die er leeft rond Trump, hè. Je kunt dat niet los van elkaar zien. Ja, een parade kan perfect zonder dat het megalomaan en persoonsgebonden wordt, maar in dit geval niet. Er is ook historisch iets voor te zeggen: Zo groot als de militaire fascinatie is in de VS, zo groot is de afkeer van een monarchie/koningen/keizers...

De VS heeft al veel militaire parades gekend, maar doen dat niet op een federale feestdag. Deels omdat het logistiek niet simpel is, deels omdat het al bijna in DC moet. In 1991 is die hele stad opnieuw bestraat moeten worden omdat alles kapotgereden was, net doordat het zo'n gigantisch leger is en je toch je zwaarste dingen wilt laten zien.

Man, je voelt je toch ongemakkelijk als je dit leest...

https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/114690267066155731
Doet me denken aan die slechte actie B-films (of C-films) uit de jaren '90.
De grootste slechterik deed daar ook van die cringe, over-acting uitspraken.
30 jaren later komen zulke uitspraken van de president van de US.
Waar is het tijdens die 30 jaar foutgelopen met de wereld waardoor fictie realiteit geworden is?

"To achieve the very important goal of delivering the single largest Mass Deportation Program in History."

-> wil hij de Holocaust hier naar de kroon steken of is het 'enkel' een zoveelste voorbeeld van zijn werkelijk verbijsterende kortzichtigheid,

Hij kan in de leer gaan bij de USSR, dat waren experts in zeer grootschalige deportaties.

En de migranten op de boerderij moeten ze niet meer gaan zoeken enkel in de groot steden, tuurlijk wie gaat er anders die vuile jobs doen

En de migranten op de boerderij moeten ze niet meer gaan zoeken enkel in de groot steden, tuurlijk wie gaat er anders die vuile jobs doen
Trump staat onder druk van lobbygroepen die afhankelijk zijn van goedkope migrantenarbeid. Dus ik vraag me af wie zijn doelwit gaat worden. Dogwalkers in LA?

In een gepolariseerde omgeving is 5 miljoen nu ook niet zo significant. Er zijn er een pak meer die niet op straat zijn gekomen.
Dus moeilijk om te stellen of dat signaal significant is of evengoed gewoon iets dat je langs u neer kan leggen.
als je het vergelijkt met de bevoling van België, zouden er 160.000 mensen op straat gekomen zijn.
dat zou toch in de top 5 grootste betogingen ooit zijn, hier.

ik vind dat toch al significant.

Terug
Bovenaan