De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Natuurlijk wordt het weer geframed als een provocatie van radicaal en extreem rechts.
Dat ze veroordeeld wordt voor fraude lijkt er niet toe te doen.

Blablabla, een schande voor de vrije meningsuiting, blablabla...
Ge moet maar geen geld verduisteren, dan zou je dit niet aan de hand hebben?

We zijn echt ver heen tegenwoordig... Ik word er echt misselijk van.

En Tommeke staat tussen schoon volk... Je zou denken dat je je levenskeuzes in vraag stelt als je plots aan de kant van een massamoordenaar en de maffia staat, maar soit...

Laatst bewerkt:
Het probleem is ook vooral dat het (extreem)rechtse kiesvee dat soort insinuaties ook keer op keer blijven slikken. Altijd achter alles een complot zoeken als het in hun nadeel uitkomt, of de schuld op links steken. Maar als het hen zelf beter uitkomt, dan is er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht. Het feit dat links zich niet verlaagt tot dat soort strategie, doet me ook vrezen dat rechts hierdoor gewoon al enorm in het voordeel is bij verkiezingen, want bij de twijfelende kiezer, voedt het wel het complotdenken.

De meest rechtlijnige/waarschijnlijke manier om het presidentischap te laten overgaan in een soort dictatuur, is Vance laten runnen als overduidelijke stropop voor de dan nog populaire Trump. De huidige GOP staat of valt met die laatste, dus als die niet meer populair is, is het sowieso voorbij voor hen. Indien niet,wordt Vance de kandidaat die na 2w opzijstapt voor Koning Trump.
Met de uitspraken van Trump, en met wat ik hierover lees in grondwettelijk recht kringen, is dat jammer genoeg een minder ver gezocht scenario dan ik dacht.

"In fact, the relevant constitutional provisions, their histories, and their purposes all point to the same conclusion: A twice-before-elected President may become Vice-President either through appointment or through election and — like any other Vice-President — may thereafter succeed from that office to the Presidency for the full remainder of the pending term."

Opent ook wel een comeback mogelijkheid voor Obama op dat moment.
Dat zou wat zijn, rechtstreeks Trump vs Obama :-)

Toch eens benieuwd, als Europe zijn defensie budget echt zo fors zal opdrijven- vroeg of laat komt dat op de tafel volgens mij. Vraag is wanneer, en voor wat, of voor wat niet.

Natuurlijk wordt het weer geframed als een provocatie van radicaal en extreem rechts.
Dat ze veroordeeld wordt voor fraude lijkt er niet toe te doen.

Blablabla, een schande voor de vrije meningsuiting, blablabla...
Ge moet maar geen geld verduisteren, dan zou je dit niet aan de hand hebben?

We zijn echt ver heen tegenwoordig... Ik word er echt misselijk van.

En Tommeke staat tussen schoon volk... Je zou denken dat je je levenskeuzes in vraag stelt als je plots aan de kant van een massamoordenaar en de maffia staat, maar soit...
Om van te kotsen is het. Dat zijn dan de partijen voor de "gewone" mens. Allè, dat maken ze de mensen toch wijs. Een paar modewoordjes zoals "Woke" en ge hebt al een groep mensen die blindelings op zo'n partijen stemmen.

Na Columbia is blijkbaar Harvard aan de beurt.
Linda McMahon, education secretary, said in a statement: “Harvard’s failure to protect students on campus from antisemitic discrimination — all while promoting divisive ideologies over free inquiry — has put its reputation in serious jeopardy.”She added the government would “collaborate with relevant contracting agencies to assess whether stop work orders should be issued”. The statement said the review would cover $256mn in contracts and $8.7bn in multiyear grant commitments “to ensure the university is in compliance with federal regulations, including its civil rights responsibilities”.
De crackdown op universiteiten is in volle gang. Playbook van Orban wordt duidelijk gevolgd. Als zo'n topinstituut het moeilijk zou krijgen... En ze hadden al een aantal maatregelen genomen om Trump administratie te paaien.

Is wel een opportuniteit voor onze universiteiten, maar ik had het liever toch anders gezien :cry2:

A poll published last week by Nature of more than 1,600 US scientist readers suggested three-quarters were considering leaving the country following the disruptions driven by Trump, rising to four-fifths among the 690 who were more junior postgraduate researchers.One Columbia scientist said: “Everything is at a standstill and there is radical uncertainty for all the people who work in laboratories: concerns about safety, whether they can travel. I was at two meetings in Europe recently and colleagues there said they were besieged by requests from people wanting to move.”

Vorige week in Ter Zake zei een panellid dat er ook onderzoekers naar de KUL kwamen. Zeker diegene met een Aziatische etniciteit voelen zich minder en minder welkom in the land of the free.

Wat een absoluut flutartikel van de VRT weer.

Met wat dramatische muziek en weinig duiding proberen ze achter sympathie te vissen voor de gedeporteerde "migranten".

Aldus de VRT : "De VS leverde ook geen bewijzen van criminele banden"

Zien ze dan zelf niet de gigantische tattoos met MS13?
Wat denk je dat die gasten zijn? Buschauffeur? Postbode?

Goed dat ze gedeporteerd zijn, dat zouden we hier ook moeten doen.

Wat motiveert de VRT om dit zo verkeerd te framen?
Orange man bad mantra?

Nog geen week geduurd:

The Trump administration acknowledged in a court filing Monday that it had grabbed a Maryland father with protected legal status and mistakenly deported him to El Salvador, but said that U.S. courts lack jurisdiction to order his return from the megaprison where he’s now locked up.

Court filings show Abrego Garcia came to the United States at age 16 in 2011 after fleeing gang threats in his native El Salvador. In 2019 he received a form of protected legal status known as “withholding of removal” from a U.S. immigration judge who found he would likely be targeted by gangs if deported back.

Abrego Garcia, who is married to a U.S. citizen and has a 5-year-old disabled child who is also a U.S. citizen, has no criminal record in the United States, according to his attorney. The Trump administration does not claim he has a criminal record, but called him a “danger to the community” and an active member of MS-13, the Salvadoran gang that Trump has declared a Foreign Terrorist Organization.

Onschuldige immigrant met beschermde status naar de martel gevangenis maar 'de rechtbanken kunnen hem nu niet meer terughalen'. Nouja, woepsiepoepsie fuck de wet lolol.

Onschuldige immigrant met beschermde status naar de martel gevangenis maar 'de rechtbanken kunnen hem nu niet meer terughalen'. Nouja, woepsiepoepsie fuck de wet lolol.
Dit is toch echt om bang van te worden als je (recent?) naar de VS bent gekomen als migrant, gewoon complete willekeur en als dan blijkt dat het een vergissing was achteraf, ja zoek het maar uit.

Die afschrikking is de bedoeling neem ik aan.
Absoluut. De Trump administratie kan die man met een vingerknip terughalen maar:
Trump lawyers said the court has no ability to bring him back now that Abrego Garcia is in Salvadoran custody.

Trump administration attorneys told the court to dismiss the request on multiple grounds, including that TRUMP’S ‘PRIMACY IN FOREIGN AFFAIRS’ OUTWEIGHS THE INTERESTS OF GARCIA ABREGO AND HIS FAMILY.

Deze toestanden beginnen toch bijna een pure Nazi Duitsland jaren 30 copy paste te worden, met gestapo en freedom of speech suppression of sla ik nu bal volledig mis?

Niet dat ICE iets recent is, maar het scheelt toch niet veel meer als je al die absurditeiten oplijst?

Nog geen week geduurd:

Freedom of speech in action:

Sample a):

Sample b):
https://newrepublic.com/post/192946/french-scientist-denied-us-entry-trump-criticism

(moeilijk effectief te valideren, zelf via article LeMonde)

Ma herinner me dat dat het in het verleden je social media accounts moest aangeven oa voor Visa waiver,
zou me niet verbazen dat Homeland securty daar effectief zit in te grasduinen,
komt er dus op neer dat elke vorm van kritiek volledig monddood wordt gemaakt, Gestapo toestanden!

De ICE reporting line staat waarschijnlijk ook roodgloeiend dezer dagen..

Deze toestanden beginnen toch bijna een pure Nazi Duitsland jaren 30 copy paste te worden, met gestapo en freedom of speech suppression of sla ik nu bal volledig mis?

Niet dat ICE iets recent is, maar het scheelt toch niet veel meer als je al die absurditeiten oplijst?
Ik niet meteen voor de (IMO nog steeds overdreven) Nazi-vergelijking gaan, maar ik vind dit wel praktijken die een Westerse democratie onwaardig zijn, en me eerder iets lijken voor Rusland.

Wanneer ga je dan wel over fascistische praktijken beginnen spreken?
Fascisme en Nazisme zijn geen synoniemen hé, voor mij moet er toch wel een sterke nadruk komen op zaken zoals raciale zuiverheid (om niet te zeggen genocide) voor we over een nieuw Nazisme spreken.

Voor mij is alles meteen wegzetten als Nazisme vooral munitie geven aan wie het huidig beleid steunt om te doen alsof wie "tegen" zijn, een bende alarmistische overdrijvers zijn. Maar ik laat het vooral aan de geschiedschrijvers van binnen enkele decennia om nu de exacte term op deze beschamende en gevaarlijke beweging te plakken.

Fascisme en Nazisme zijn geen synoniemen hé, voor mij moet er toch wel een sterke nadruk komen op zaken zoals raciale zuiverheid (om niet te zeggen genocide) voor we over een nieuw Nazisme spreken.

Voor mij is alles meteen wegzetten als Nazisme vooral munitie geven aan wie het huidig beleid steunt om te doen alsof wie "tegen" zijn, een bende alarmistische overdrijvers zijn. Maar ik laat het vooral aan de geschiedschrijvers van binnen enkele decennia om nu de exacte term op deze beschamende en gevaarlijke beweging te plakken.
Probleem is, als je deze zaken die het Trump beleid uitvoert allemaal door de vingers ziet, dat binnenkort de nieuwe normaal wordt, en men altijd de lat verder en verder gaat leggen.

Wanneer ga je dan wel over fascistische praktijken beginnen spreken?
Wat maakt het specifiek fascistisch, terwijl het om vormen van onderdrukking gaat die eerder universeel zijn? Ik vind dat men te pas en te onpas de termen "nazi" of "fascist" gebruikt voor zaken die uit het autoritaire playbook komen.

Het is een semantische discussie, dus we kunnen rond de pot blijven draaien terwijl we het volgens mij wel eens zijn: het gaat om praktijken van een corrupte autocratie (zelfverrijking, yesmen, voter suppression, vervaging der machten, persoonsverheerlijking, ...). Het maakt in dat opzicht geen hol uit of die autocraat links, rechts of midden is.

Probleem is, als je deze zaken die het Trump beleid uitvoert allemaal door de vingers ziet, dat binnenkort de nieuwe normaal wordt, en men altijd de lat verder en verder gaat leggen.
Maar ik zie niet in waarom het niet Nazisme noemen gelijk staat aan door de vingers zien? Ik bedoel, Rusland is voor mijn part ook een dictatoriaal schurkenregime dat moet bekampt worden, dat maakt het geen Nazistische staat.

Allezja, zie @Avondland, er zijn nu eenmaal verschillende smaken aan corrupte (semi-)dictatoriale regimes. De VS is goed op weg, maar nog geen dictatuur lijkt me trouwens.

Allez, de Trump-schrik zit er bij ons op 't werk ook al in.
We hebben een critical issue in een van onze portals... Een map view die nog niet die nieuwe naamgevingen van Trump toont zoals "Gulf of America". Blijkbaar zijn er ook enkele naamswijzigingen die Hegseth erdoor geduwd heeft.
Had er iemand een jaar geleden ons gezegd dat er een critical issue is voor stomweg wat onnauwkeurige namen op een kaart, hij ging zot verklaard worden.
*zucht*

Tesla-verkoop -70% in België op een jaar.
Goed. Weg met die gevaarlijke zot.

Terug
Bovenaan