De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Maar van welk geld gaat Groeland dat regelen? Die overleven nu al enkel bij gratie van Denemarken via subsidies, en dan neemt Denemarken nog de militaire uitgaven daar voor zich. Als Groenland daar plots 2-3% GDP moet gaan toekennen ook aan Defensie, gaan die daar toch in de problemen komen.

Inderdaad, het is dus heel dubbel. Zonder NAVO bescherming kunnen de Groenlanders niet gerust zijn met onafhankelijkheid.

Op basis van wat? Ik betwijfel of een onafhankelijk Groenland de economische status heeft om een deel van de EU te kunnen zijn. Het is een economische (en politieke) unie, geen ocmw.

Ik begrijp je punt, maar de politieke wil zal er toch zijn nu binnen de EU. De EU investeert de voorbije jaren ook al geld in Groenland, trouwens.

Qua economie is het 100% investeren in de toekomst, want buiten wat lekkere vis heb je er de komende jaren weinig aan. Over 10-20 jaar, dat is iets anders.

Inderdaad, het is dus heel dubbel. Zonder NAVO bescherming kunnen de Groenlanders niet gerust zijn met onafhankelijkheid.

Ik begrijp je punt, maar de politieke wil zal er toch zijn nu binnen de EU. De EU investeert de voorbije jaren ook al geld in Groenland, trouwens.

Qua economie is het 100% investeren in de toekomst, want buiten wat lekkere vis heb je er de komende jaren weinig aan. Over 10-20 jaar, dat is iets anders.
Dat is hier in Europa de voorbije jaren toch al altijd het probleem geweest, liever nu alles goedkoop en dan nadien in de problemen zitten als de geopolitieke situatie wijzigt.

Zoals met:
- de kernuitstap, dus niet meer geïnvesteerd in nieuwe kerncentrales
- goedkoop Russisch gas importeren in plaats van zelfvoorzienend te zijn qua energie
- als er zo veel grondstoffen zijn in Groenland waarom is men daar nu nog niet mee bezig?
- massaal subsidies uitdelen voor elektrische auto's terwijl de infrastructuur nog niet op punt staat (wat ben je met auto's die elektrisch rijden en geen CO2 uitstoten terwijl de elektriciteit om die wagens te laten rijden opgewekt moet worden met gas omdat men van kernenergie af wou stappen?)
- defensie: niet nodig want we hadden de Navo/VS om onze veiligheid te garanderen

Op basis van wat? Ik betwijfel of een onafhankelijk Groenland de economische status heeft om een deel van de EU te kunnen zijn. Het is een economische (en politieke) unie, geen ocmw.
Het gaat daarnaast maar om 56000 inwoners, dat is nog niet eens een centrumgemeente hier. Om een echt onafhankelijk land te zijn lijkt mij dat nu wel te klein tegenover de oppervlakte die ze hebben, om in de EU te zitten zie ik op dat vlak minder een probleem. Die helpen gaat geen fortuinen kosten.

:unsure: oeps

Wat een verhaal :crazy:
Absurdistan.

En nog maar eens duidelijk dat we op eigen benen moeten staan, het dédain voor Europa is enorm. Het is duidelijk dat ze in Rusland en andere autocratische landen bondgenoten zien, en ons als een te bestrijden vijand.

Bevestigt nog maar eens wat voor een bizar, wansmakelijk en gevaarlijk figuur Vance is.

Voor hem lijkt het al dan niet bombarderen van de Houthi rebellen op zich niet veel uit te maken en denkt hij daar zelfs niet rechstreeks over na maar benadert hij dat puur in verband met Europa dat er misschien meer voordeel dan hen zou kunnen uithalen en overweegt hij daarom het niet te doen. Hallucinant.

Het moge duidelijk zijn dat die zowat alles gaat aangrijpen om ons een mes in de rug te steken. Vrij beangstigend als je er nog op hoopte dat het fake news dat ze verkondigen grotendeels theater was dat andere geopolitieke belangen diende. Nee, ze lijken hun eigen leugens effectief te geloven. Dat ze Europa zo doelbewust willen verzwakken en uit elkaar spelen doet vermoeden dat ze ons in de nabije toekomst niet nodig gaan hebben voor een confrontatie met China. Ik vermoed dat ze die binnenkort ook gaan beginnen paaien zoals ze nu met Rusland doen en dat ze Taiwan al verkocht hebben. Ze lijken effectief van plan om de wereld onder hun gedrieen te verdelen en om dat te verwezenlijken moet Europa zo zwak mogelijk staan, zeker als de US groenland wilt.

Vooral: Signal heeft geen permanent opgeslagen berichten (dus alles wat misdadig is kan gewoon gewist worden, en er is nul bewijs). Wees er maar zeker van de plannen voor Panama, Canada, Groenland, Taiwan, Oekraïne, Europa,... ook op deze manier intern besproken worden.

Ook dit citaat van Vance:
“I am not sure the president is aware how inconsistent this is with his message onJD Europe right now. There’s a further risk that we see a moderate to severe spike in oil prices. I am willing to support the consensus of the team and keep these concerns to myself. But there is a strong argument for delaying this a month, doing the messaging work on why this matters, seeing where the economy is, etc.”
Dat is gewoon zwart op wit zeggen dat ze achter de rug van Trump om zaken beslissen.

EDIT: ik denk dat dit niet te onderschatten valt hoe gewichtig dit is. Hiermee vergeleken is Watergate Theo Franken die in een bloembak pist. Dit is actief & bewust het FOIA-protocol bypassen. Als de Democraten dit hadden gedaan, die partij had opgehouden te bestaan.

Laatst bewerkt:
Dit is toch gewoon ontslag voor op z'n minst Waltz en Hegseth?

Denk jij dat nu echt ?!
Hier al een voorsmaakje:

https%3A%2F%2Fstatic.nieuwsblad.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2025%2F03%2F24%2Fc05f1871-d020-4450-9080-76f0da8809b9.png

Gewoon in het belachelijke trekken, zoals zo vaak..

Eigenlijk jammer dat Goldberg die Signal groep onmiddellijk erna verliet. Hij had gewoon niets moeten bekend maken en in die groep blijven om te zien hoeveel andere geheime info hij ging kunnen verzamelen.
Nu gaat het gewoon een storm in een glas water zijn.
EDIT: De Signal group had blijkbaar een naam die refereerde naar de Houthis en dus minder waarschijnlijk dat het ook voor andere onderwerpen ging gebruikt worden.

En dan per ongelukt de BTC naar het verkeerde adres sturen zeker?

Of zoeken ze al een excuus omdat ze het geclaimde goud in fort knox niet kunnen aantonen?

Hegseth ontkent alles, ook al heeft de Nationale Veiligheidsraad al bevestigd dat het authentiek is. Volledig van’t padje!

De man doet gewoon verder alsof hij nog bij Fox werkt.

Wat een verhaal ook al weer, hoe krijg je überhaupt ook iemand per ongeluk in een chat groupje. Toch niet op dat niveau.

De vraag is niet meer of het gebeurt, maar wanneer er een full-scale US militaire mobilisatie gebeurd richting groenland (naast de troepen die ze er al hebben), en de EU gaat er naar kijken als een koe naar een voorbij razende trein..

End of NATO as we know is incoming ..
"It cannot go on the way it is...
...
They are asking us to go there."

Special Operation vibes. Hij wil niet onderdoen voor Putin.
"Kijk wat ik kan en wat jou niet lukte."

Toch veel mensen in Amerika die er tegen zijn om Groenland te anexeren ook een aantal republikeinen, maar soit dat gaat hem biet tegen houden.

Terug
Bovenaan