De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Je bedoelt dat Trump een systeem dat reeds bestaat sinds 1990 duurder maakt?

Dit zijn dus het soort posts dat deze thread tot een bagger-thread maakt.

Ben ik een fan van Trump, Elon Musk of het merendeel van de zotte ideeën die ze lanceren en/of uitvoeren? Absoluut niet.
Ik lees/bekijk hier ook met veel plezier posts/videos van zéér gegronde kritiek op dit groepje.

Maar tegelijkertijd heb je hier dus wel posts die verzanden in: ho, Trump doet iets... dan moet het wel slecht zijn!
Maar wacht denk ik dan: zo'n systeem bestaat al in meerdere landen, ook in Europa, want ik heb er al over gelezen...
In de V.S. krijg je ook een pak minder sociale voordelen bij je burgerschap dan hier in België/Europa, waar we overigens dergelijke fast passes net quasi gratis hebben zitten weggeven (check "snel-Belgwet"), en in de V.S. heb je wél nog strengere vereisten vooraleer je burgerschap krijgt: een taalexamen en een burgerschap examen ('civics exam'). Dat bestaat tot nader order in België niet.

Graag een meer kritische blik vooraleer je dergelijke ongenuanceerde reacties posts, het verziekt hier de hele boel.

De voornaamste kritiek die je in deze nog aan Trump kan geven is dat hij zijn kitscherige gewoonte om zaken "goud" te maken niet kan onderdrukken. 't is een visum, voor investeerders, ... of je het daar principieel mee eens bent of niet kan je over discussiëren, maar het principe bestond duidelijk al in de V.S.
Trump maakt het blijkbaar zelfs net duurder? Maar hey, hij gaat het ook goudkleurig maken (figuurlijk of letterlijk is me nog niet duidelijk) ... blah.
Goh, niet ingaan op Trumps onozelheden, bijvoorbeeld door de media, zou bijna onder "gross negligence" vallen.
Zijn uitspraken en en zijn acties zijn regelmatig zo ver van het geaccepteerde pad af, dat de deze niet publiekelijk accentueren en effectief benadrukken een gebrek aan gezond verstand zou zijn...
Geldt ook voor dit forum!

Ik vraag me af uit hoeveel mensen de inner circle bestaat die het gedrag van Trump sturen en die met dit extreem beleid akkoord gaan?
Trump Gaza, het DOGE vernielingstraject, potentieel breken met jarenlange allies/NATO, Oekraine chanteren, aanschurken bij Putin, etc...
Van al deze zaken is de gemiddelde republikeinse verkozene toch niet vooraf op de hoogte, laat staan dat ze er nu akkoord mee gaan.

Om hoeveel volk in the know zou dat gaan? 1 man, 10 man, 100 man, 1000 man? Hoe kan het dat dit openlijk fascisme dan niet gewoon gestopt wordt? Moet toch een absolute minderheid zijn die dit allemaal wil zien gebeuren, ook bij de republikeinen die meeheulen met de MAGA-cult uit angst/opportunisme... Dit gaat toch ook veel te ver voor hen of zie ik dat verkeerd met mijn Europese bril?

Weetjenog...dat tijdens WOII kinderen/volwassenen het leuk vonden om verkleed als SS'ers Joden de stuipen op het lijf te jagen?
Het is nu niet veel anders: Bestel u een ICE outfit op Amazon en laat (vermeende) illegalen eens goed schrikken.

Deze leukerd zou (ik zeg duidelijk, zou) geïdentificeerd zijn als iemand die veroordeeld was voor de bestorming van het Capitool op 6 januari. Om een maand geleden een pardon te krijgen van Trump.

Precies een poging voor meest aantal leugens per minuut voor het Guiness Book of World Record. Sorry, het is echt gewoon waanzinnig wat daar de hele tijd gezegd wordt.
Het onbegrip en de vrees tov Trumps "plannen" die in deze thread duidelijk naar boven komen worden hier mooi samengevat door Bernie Sanders.
Bernie Sanders Dismantles Elon Musk, Mark Zuckerberg, Jeff Bezos Oligarchy

Bernie heeft het ook over scheiding der machten, en de zaken waar enkel het congres kan over beslissen, niet de oligarchen of Trump.
Net als Musks email van vorige week: 90% percent van die uitspraken van Trump zijn slechts ballonnetjes. Dat is gewoon een doel stellen ver voorbij de grens, om dan te zien waar men landt. Gewoon om te voorkomen dat men niet ver genoeg heeft proberen te pushen, en zich tevreden stelt een eindje voor de grens. Dat is de manier waarop de meeste succesvolle CEO's een bedrijf leiden: de grens van het legale opzoeken. Doe je dat niet, word je tegenwoordig weggeconcurreerd. Op wereldvlak is spijtig genoeg het klimaat hiervan het slachtoffer, door consumptie te blijven pushen voor groei en klimaatakkoorden vooruit te schuiven, maar ook daar is Trump dan niet de enige, en voor die andere wereldleiders mis ik hier dan de bash- of verontwaardiging threads een beetje. Enkel Europa toont zich daar moreel superieur, en enkel de toekomst zal uitwijzen of dat vooral economische zelfkastijding is of niet.

Denk dus iets verder dan emotie wanneer Trump zijn dolle ideeen rondstrooit, en onderschat hem aub niet. Zo heeft hij tijdens zijn campagne beloofd om crypto zachter te reguleren om dan via een meme coin van de pump te profiteren. Dat was uiteraard om zichzelf en zijn entourage te verrijken, dus niets om fier over te zijn. Maar hij had wel weer veel mensen liggen in zijn lepe Eddy Wally stijl. Hij gaat zijn invloed zo ver mogelijk proberen door te drijven op alle vlakken, maar op vele vlakken zal hij wel tegen wetten of het congres botsen en niet verder geraken. En binnen 4 jaar is er gewoon weer een andere president, je zal zien.

Verder moet je het hem wel geven: hij steekt zijn kop op en er wordt plots wel onderhandeld met Rusland. Ik weet dat er veel BG'ers van mening zijn dat we Putin totaal moeten uitputten tot hij opgeeft en zich terugtrekt om hem een lesje te leren. Tienduizenden Oekrainse en Russische moeders denken daar waarschijnlijk net het omgekeerde van, en zien het als onschuldige slachtoffers van een politiek probleem. Persoonlijk kan ik het ook niet moreel aan mezelf verkopen dat we in Belgie inspanningen doen om de laatste verkeersdode te voorkomen, maar tegelijk wel duizenden soldaten de dood insturen op een frontlijn dat al een jaar niet beweegt om een land uit te putten. Heel simplistisch gezegd: doe dat dan liever economisch en tegelijk met bewapening ter afschrikking ipv kanonnenvlees, maar dat is letterlijk een ander topic.

Verder is de VS zeker niet het enige continent waar de kloof tussen arm en rijk spijtig genoeg alsmaar groter wordt. Op dat vlak faalt kapitalisme evengoed als de andere systemen, de tijd tot alles in 1 hand zit duurt gewoon wat langer. Musk en co zijn nieuwe rijken, de oude rijken die hoor je niet en hebben minstens evenveel macht, maar die vinden het belangrijker buiten de schijnwerpers het kapitalistisch spel te rekken in de tijd. Eens men te greedy wordt krijg je opstand.

Laatst bewerkt:
Trump heeft bevestigd, de 25% importtarieven op goederen van Europa komt eraan.
“It will be 25 per cent, generally speaking, and that will be on cars and all other things”
Bron:

De EU is dus maar voor één reden gecreëerd, en dat was om Amerika financieel een loer te draaien!

Ook voor Mexico en Canada worden de importtarieven vanaf 2 april actief.

Ik denk dat de USA zich aan een knaller van een recessie mag verwachten!

Whatever happened to "there's going to be so much winning"?
Tja, de gerenommeerde economen kennen er niets van hé.
Plus, hij heeft Amerika al geconditioneerd dat eerst alles gaat duurder worden alvorens Amerika terug "great" gaat zijn.
Is de prijs dat de burger zal moeten betalen!

Trump heeft bevestigd, de 25% importtarieven op goederen van Europa komt eraan.

Bron:

De EU is dus maar voor één reden gecreëerd, en dat was om Amerika financieel een loer te draaien!

Ook voor Mexico en Canada worden de importtarieven vanaf 2 april actief.

Ik denk dat de USA zich aan een knaller van een recessie mag verwachten!
Trump is precies niet de slimste dictator in spé
Andere landen gaan dan toch liever hun inkopen in China, Canada of de EU doen als ze kunnen en meer exporteren naar die landen als gevolg.

en voor die andere wereldleiders mis ik hier dan de bash- of verontwaardiging threads een beetje.
Ook anderen worden daarop afgerekend maar er is (was) geen enkel land zo groot en toonaangevend als Amerika dat nu onder Trump zo hard tegenwerkt, achterwaarts beweegt en klimaat verandering zelfs ontkent. China doet het zoveel beter en zal ook deze industrie, voor zover dat niet reeds het geval is, volledig naar zich toe trekken.

op vele vlakken zal hij wel tegen wetten of het congres botsen en niet verder geraken. En binnen 4 jaar is er gewoon weer een andere president, je zal zien.

Trump Jr die tegen dan misschien al Trump de IIe gedoopt werd? Het feit is wel dat ze aan het proberen zijn en dat alhoewel een 3e termijn voor Donald waarschijnlijk niet zal lukken ze wel op zn orbans aan het proberen zijn het systeem zo stacken dat het voor democraten moeilijker wordt om nog verkozen te geraken.

Verder moet je het hem wel geven: hij steekt zijn kop op en er wordt plots wel onderhandeld met Rusland.
Dat is absoluut niets om trots op te zijn. Er wordt helemaal niet onderhandelt, Trump geeft Putin gewoon alles wat hij maar wilt, dat kan het kleinste kind. Wij hadden Oekraine ook kunnen laten vallen en Putin er gewoon over laten walsen. Appeasement werkt niet voor Rusland. Ze hebben nog heel wat landen op hun overname lijstje staan en we mogen ons nog aan heel wat meer bloedvergieten verwachten als we zoals Trump plat op onze buik gaan voor hen. Ik zou trouwens nog even wachten met zulke uitspraken want die uitverkoop die je omschrijft als onderhandelingen zullen waarschijnlijk even goed verlopen als zijn onderhandelingen met Noord Korea en de Taliban. Smoke & Mirrors die uitdraaien op een fiasco.

Laatst bewerkt:
Het onbegrip en de vrees tov Trumps "plannen" die in deze thread duidelijk naar boven komen worden hier mooi samengevat door Bernie Sanders.

Bernie heeft het ook over scheiding der machten, en de zaken waar enkel het congres kan over beslissen, niet de oligarchen of Trump.
Net als Musks email van vorige week: 90% percent van die uitspraken van Trump zijn slechts ballonnetjes. Dat is gewoon een doel stellen ver voorbij de grens, om dan te zien waar men landt. Gewoon om te voorkomen dat men niet ver genoeg heeft proberen te pushen, en zich tevreden stelt een eindje voor de grens. Dat is de manier waarop de meeste succesvolle CEO's een bedrijf leiden: de grens van het legale opzoeken. Doe je dat niet, word je tegenwoordig weggeconcurreerd. Op wereldvlak is spijtig genoeg het klimaat hiervan het slachtoffer, door consumptie te blijven pushen voor groei en klimaatakkoorden vooruit te schuiven, maar ook daar is Trump dan niet de enige, en voor die andere wereldleiders mis ik hier dan de bash- of verontwaardiging threads een beetje. Enkel Europa toont zich daar moreel superieur, en enkel de toekomst zal uitwijzen of dat vooral economische zelfkastijding is of niet.

Denk dus iets verder dan emotie wanneer Trump zijn dolle ideeen rondstrooit, en onderschat hem aub niet. Zo heeft hij tijdens zijn campagne beloofd om crypto zachter te reguleren om dan via een meme coin van de pump te profiteren. Dat was uiteraard om zichzelf en zijn entourage te verrijken, dus niets om fier over te zijn. Maar hij had wel weer veel mensen liggen in zijn lepe Eddy Wally stijl. Hij gaat zijn invloed zo ver mogelijk proberen door te drijven op alle vlakken, maar op vele vlakken zal hij wel tegen wetten of het congres botsen en niet verder geraken. En binnen 4 jaar is er gewoon weer een andere president, je zal zien.

Verder moet je het hem wel geven: hij steekt zijn kop op en er wordt plots wel onderhandeld met Rusland. Ik weet dat er veel BG'ers van mening zijn dat we Putin totaal moeten uitputten tot hij opgeeft en zich terugtrekt om hem een lesje te leren. Tienduizenden Oekrainse en Russische moeders denken daar waarschijnlijk net het omgekeerde van, en zien het als onschuldige slachtoffers van een politiek probleem. Persoonlijk kan ik het ook niet moreel aan mezelf verkopen dat we in Belgie inspanningen doen om de laatste verkeersdode te voorkomen, maar tegelijk wel duizenden soldaten de dood insturen op een frontlijn dat al een jaar niet beweegt om een land uit te putten. Heel simplistisch gezegd: doe dat dan liever economisch en tegelijk met bewapening ter afschrikking ipv kanonnenvlees, maar dat is letterlijk een ander topic.

Verder is de VS zeker niet het enige continent waar de kloof tussen arm en rijk spijtig genoeg alsmaar groter wordt. Op dat vlak faalt kapitalisme evengoed als de andere systemen, de tijd tot alles in 1 hand zit duurt gewoon wat langer. Musk en co zijn nieuwe rijken, de oude rijken die hoor je niet en hebben minstens evenveel macht, maar die vinden het belangrijker buiten de schijnwerpers het kapitalistisch spel te rekken in de tijd. Eens men te greedy wordt krijg je opstand.
Mooi gezegd :) Ik hoop dat je gelijk hebt...

Ik vraag me af uit hoeveel mensen de inner circle bestaat die het gedrag van Trump sturen en die met dit extreem beleid akkoord gaan?
Ik heb regelmatig gewerkt met bedrijven van Willy Naessens. Willy dartelt ook overal rond, doet sterke uitspraken, etc. Maar hij weet eigenlijk van weinig. Hij vertrouwt volledig op zijn adviseurs, mensen rond hem, om richting te geven, te helpen beslissen hoe hij best zou reageren.

Dus inderdaad, ik vind dit een goede vraag. Wie is die inner circle van Trump? Wie stuurt die aan? Gezien Trump volledig buiten het congres lijkt te gaan (met zijn EO) kan hij de reguliere politieke verkozenen wel passeren.

Daarmee dat ik vind dat Trump niet verstandig bezig is, met zijn tariffs loopt hij toch veel risico dat de economie juist gaat crashen of dat hij de gewone Amerikaan treft, meer kans dan dat er opstand of zelfs een burgeroorlog komt dan bij een meer geleidelijke overgang naar een autocratie.

Ik vraag mij ook af of al die ontslagen bij de FBI en zo wel mogen volgens de grondwet. Hij stelt dan jaknikkers aan maar tegelijk ook incompetente figuren. De vraag is dan of er dan ook vanuit de FBI of het leger geen afdelingen zijn die zich tegen hem gaan keren. Hij zal wel iedereen die tegen hem is willen ontslaan.

Als bondgenoot weet je ook niet wat je aan hem hebt, hij kan de ene moment aan jouw kant staan en wat later zich tegen jou keren, naar gelang waar in zijn ogen het grote geld te rapen valt. Daar kan je toch geen deftige lange termijn handels- of militaire relaties mee opbouwen?

Daarmee dat ik vind dat Trump niet verstandig bezig is, met zijn tariffs loopt hij toch veel risico dat de economie juist gaat crashen of dat hij de gewone Amerikaan treft, meer kans dan dat er opstand of zelfs een burgeroorlog komt dan bij een meer geleidelijke overgang naar een autocratie.

Ik vraag mij ook af of al die ontslagen bij de FBI en zo wel mogen volgens de grondwet. Hij stelt dan jaknikkers aan maar tegelijk ook incompetente figuren. De vraag is dan of er dan ook vanuit de FBI of het leger geen afdelingen zijn die zich tegen hem gaan keren. Hij zal wel iedereen die tegen hem is willen ontslaan.

Als bondgenoot weet je ook niet wat je aan hem hebt, hij kan de ene moment aan jouw kant staan en wat later zich tegen jou keren, naar gelang waar in zijn ogen het grote geld te rapen valt. Daar kan je toch geen deftige lange termijn handels- of militaire relaties mee opbouwen?
Heeft die man al iets gedaan dat verstandig is? :crazy:

Weetjenog...dat tijdens WOII kinderen/volwassenen het leuk vonden om verkleed als SS'ers Joden de stuipen op het lijf te jagen?
Het is nu niet veel anders: Bestel u een ICE outfit op Amazon en laat (vermeende) illegalen eens goed schrikken.

Deze leukerd zou (ik zeg duidelijk, zou) geïdentificeerd zijn als iemand die veroordeeld was voor de bestorming van het Capitool op 6 januari. Om een maand geleden een pardon te krijgen van Trump.
Wat is het statuut van een ICE agent? Dit is toch het schoolvoorbeeld van "impersonating a federal official/agent"?

299,99$ amai kostelijke outfit.

12 dagen na het bevel weigert de Trump administratie nog steeds om de USAID betalingen uit te voeren.

Toch redelijk ongezien dit. Als de weigering blijft standhouden en de rechterlijke macht slaagt er niet in om dit bevel af te dwingen, is de rechterlijke macht feitelijk waardeloos geworden. Daar gaat de scheiding der machten en de "checks and balances"...
SCOTUS to the rescue, voorlopige opschorting van het bevel.

We zullen zien hoe dit zich uitspeelt, maar zoals het er nu naar uitziet zegt SCOTUS eigenlijk dat Trump gewoon mag doen wat hij wilt en dat rechters van lagere rechtbanken daar juist niets over te oordelen hebben.

We zien hier het plan van Project 2025 gewoon verder uitgevoerd worden. SCOTUS die de rechterlijke macht afblokt zodat de uitvoerende macht onbeperkte bevoegdheden krijgt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan