Heel het Balticum moet niet veel van Rusland weten denk ik.Zeker Polen moet absoluut niet van Rusland weten.
Ben wel benieuwd hoe het in Roemenië gaat uitdraaien. Die worden ook enorm blootgesteld aan Russische inmenging.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Heel het Balticum moet niet veel van Rusland weten denk ik.Zeker Polen moet absoluut niet van Rusland weten.
Ik denk dat de afkeer voor Rusland correleert met in hoeverre landen er deel van uitmaakte (of van de SU), in grote lijnen.Heel het Balticum moet niet veel van Rusland weten denk ik.
Ben wel benieuwd hoe het in Roemenië gaat uitdraaien. Die worden ook enorm blootgesteld aan Russische inmenging.
West europa is al voor de VS en Oost-Europa grotendeels ook, de Chinese en Russische invloedssferen zijn al bij al vrij beperkt, elke afspraak daarover is bijna per definitie een verlies voor de VS.Of Trump slaagt erin een deal te maken met Poetin en Xi waarbij invloedssferen worden bepaald. West-Europa voor Trump, Afrika voor Xi, Oost-Europa voor Poetin en de rest van de wereld zien we nog wel.
En toch gaat de EU niets extra doen. Alle aandacht gaat nu naar migratie & naar defensie.Je beseft dat we spreken over 1% van de GDP van gans de Europese Unie? Zelfs met 0.5% kan je al gigantisch veel bereiken. Want op dat vlak ga ik akkoord met @SomeDude , als Afrika verergerd, gaan wij veel meer vluchtelingen zien komen. De beste manier om vluchtelingen te voorkomen, is ervoor te zorgen dat zij het ginds ook relatief goed hebben.
Ontwikkelingsbeleid is meer dan voedsel hé. Je gaat hier nogal kort door de bocht. Ziektebestrijding (komt ook ons goed uit, virussen kennen geen grenzen), ontwikkelen van economie daar, infrastructuurwerken financieren,... tellen ook meeJa voedselpakketten droppen (of gewoon noodvoedsel sturen) is enkel in geval van nood. Maar excuses mijn voorbeeldje van de boer en de UN truck was maar om een veralgemenend idee te geven.
e.g. Een overschot van voesdel uit europa wordt naar afrika gestuurd als hulp maar als je hier teveel chinese wagens op de markt brengt.. hooo maar... Marktmanipulatie en importtaxen... de audi en bmw kan niet meer concurreren. Dat gebeurt nu in afrika wat betreft voedsel.
Het dumpen van onze landbouwoverschotten in afrika gebeurt al van midden jaren 80 om de europese prijs hoog te houden.
https://www.mo.be/nieuws/vlaamse-landbouw-promoot-export-naar-afrika-met-eu-subsidies
Voor de voedselproducent hier is het ofwel het vilbeluik of er nog een centje aan overhouden gesubsidieerd door de belastingsbetaler.
Dan heb je nog het politieke luik. Voor wat hoort wat. Die hulp hangt vaak vast aan bepaalde voorwaarden.
Het wil echter dat Afrika niet zo zeer geschikt is voor gewassen en dat er massaal mest moet gebruikt worden om iets van opbrengst te hebben. Maar daar wil europa niets van weten en het moet allemaal biologisch en volgens opgelegde regels gebeuren. De steun van europa hangt wel vast aan rigoreuze agro-ecologische maatregelen.
Nog een leuke...alhoewel glyfosfaat hier verboden is, maar wel nog geproduceerd wordt en naar afrika gestuurd wordt.
Polen en Russen hebben al eeuwenlang beef met elkaar - de Poolse driedeling is een nationaal trauma. Het Balticum heeft lange tijd ook behoord tot het Russische rijk en dan heb je nog de aanwezigheid van een sterke Russische minderheid waarmee er spanningen zijn. Koppel dat nog eens met de enclave van Kaliningrad en je hebt een casus belli.Ik denk dat de afkeer voor Rusland correleert met in hoeverre landen er deel van uitmaakte (of van de SU), in grote lijnen.
Allez, het is gewoon gezond verstand om dat te doen.![]()
Elon Musk zegt dat hij alle ambtenaren gaat vragen wat ze voorbije week gedaan hebben: “Niet reageren staat gelijk aan ontslag”
De Amerikaanse president Donald Trump zei zaterdag dat hij miljardair en adviseur Elon Musk nog “agressiever” wilde zien zijn bij de uitvoering van zijn hervormingsprogramma, gericht op het terugdringen van de overheidsuitgaven van de federale overheid. Musk reageert op X en zegt dat hij aan...www.hln.be
En Musk gaat op vraag van Trump een paar stappen verder.
Hij gaat een mail sturen waarop hij vraagt wat de ambtenaar vorige week gedaan heeft. Antwoord de ambtenaar niet, dan zou dat gelijk staan aan ontslag nemen.
Uck...
.Aaargh, dat typische "zoals in de privé"-riedeltje weer, we staan toch echt al verder dan het NPM van Reagan intussen.Allez, het is gewoon gezond verstand om dat te doen.
![]()
Open Vld-voorzitster De Bleeker krabbelt terug nadat ze mails van Musk over prestaties ambtenaren “gewoon gezond verstand” noemt
Open Vld-voorzitster Eva De Bleeker vindt het plan van Elon Musk om het Amerikaanse overheidspersoneel in een <a href="https://www.hln.be/buitenland/elon-musk-zegt-dat-hij-alle-ambtenaren-gaat-vragen-wat-ze-voorbije-week-gedaan-hebben-niet-reageren-staat-gelijk-aan-ontslag~a5ec25137/"...www.hln.be
Allez, zo gezond verstand dat we toch maar terugkrabbelen.
O-VLD en ikke zijn gene match. Insert obligate Jan Jambon referentie.
Kvrees dat met De Bleeker de open VLD niet terug Great Again zal worden.Aaargh, dat typische "zoals in de privé"-riedeltje weer, we staan toch echt al verder dan het NPM van Reagan intussen.
De eerste oefening om een overheid efficiënter te maken moet altijd zijn om te kijken naar de dienstverlening die je al dan niet wil bieden, niet gewoon random op basis van een mail 15% van uw volk te ontslaan. En dat voor een voorzitster van een partij die 30+ jaar mee aan de knoppen van het beleid heeft gezeten ...
Ik heb nog nooit een mail van mijn CEO of van de voorzitter van RvB gehad om te vragen wat ik afgelopen week gedaan hadAaargh, dat typische "zoals in de privé"-riedeltje weer, we staan toch echt al verder dan het NPM van Reagan intussen.
De eerste oefening om een overheid efficiënter te maken moet altijd zijn om te kijken naar de dienstverlening die je al dan niet wil bieden, niet gewoon random op basis van een mail 15% van uw volk te ontslaan. En dat voor een voorzitster van een partij die 30+ jaar mee aan de knoppen van het beleid heeft gezeten ...

Ik heb nog nooit een mail van mijn CEO of van de voorzitter van RvB gehad om te vragen wat ik afgelopen week gedaan had![]()
West-Europa voor Trump? Als je een invloedsfeer wil moet je die verdedigen, dat is nu net wat Trump niet doet. Hij keert Europa de rug toe.Of Trump slaagt erin een deal te maken met Poetin en Xi waarbij invloedssferen worden bepaald. West-Europa voor Trump, Afrika voor Xi, Oost-Europa voor Poetin en de rest van de wereld zien we nog wel.
Ik denk dat het niet meer de vraag is of er een tweede Amerikaanse burgeroorlog komt maar wanneer.
Wat als een aantal staten zich zouden afscheuren zoals Californië die sowieso al meer pro-democratisch waren.
Allez als ze zo'n scenario willen vermijden moet het volk samen met een aantal senatoren en gouverneurs nu een duidelijk signaal geven.
Is dan ook eerder de strategie van een micromanager. In een KMO, als de baas/eigenaar, zo iemand is dan kan je dat krijgen (want die zijn hier wel bezig met mijn geld hé). Mijn pa zou zo vb reageren.
In een multinational daar gaat de CEO daar zijn tijd niet aan verprutsen, of je moet Musk noemen. Die heeft andere katten te geselen en die vertrouwt op zijn personeel dat die dik betaalt om ervoor te zorgen dat die efficiënt ingezet worden.
En is dat niet het geval dan zal die eerder dat personeel ontslaan dan degene die zijn achterste door de haag aan het steken is.
Behalve dat er meer mensen in de steden wonen (of de suburbs eigenlijk). In die 'knalrode gebieden' wonen nauwelijks mensen.Dat democratische Californië bestaat ook maar in onze hoofden hoor. De steden natuurlijk wel maar alles daarbuiten is knalrood. En dan zet ik bij een burgeroorlog precies toch meer in op het platteland als de steden
Nope, daarvoor moet je een maak - industrie hebben, dat is die industrie die we aan het wegjagen zijn - ik stel het nu wel heel simplistisch maar ik zie bij werkgever dat bepaalde types van productie haast niet meer te realiseren zijn in West Europa, om diverse redenen - soms terecht, maar soms ook niet.Trump zal waarschijnlijk zijn mineralendeal erdoor krijgen, en Macron stond erbij en keek ernaar. Hebben wij in Europa geen nood aan mineralen en grondstoffen?
Macron heeft hem nochtans er fijntjes op gewezen dat Europa veel meer heeft gedaan dan hij laat uitschijnen (en ook in absolute bedragen)Trump zal waarschijnlijk zijn mineralendeal erdoor krijgen, en Macron stond erbij en keek ernaar. Hebben wij in Europa geen nood aan mineralen en grondstoffen?
Behalve dat er meer mensen in de steden wonen (of de suburbs eigenlijk). In die 'knalrode gebieden' wonen nauwelijks mensen.