De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Dit kan je toch niet voor mogelijk houden :laugh:

''National Nuclear Security Administration officials on Friday attempted to notify some employees who had been let go the day before that they are now due to be reinstated — but they struggled to find them because they didn’t have their new contact information''

''The NNSA is tasked with designing, building and overseeing the U.S. nuclear weapons stockpile.''

Dat lijkt me gewoon een administratieve quirk.

Als je geen prive telefoon nummers hebt of prive email addressen, hoe ga je ze dan contacteren ? Misschien zijn ze verhuisd en hebben ze het nieuwe adres nog niet geprocessed.

Bij ons lopen er ook van die Privacy wappies rond. Vullen nooit ergens een prive email adres of prive telefoon nummer in. Enkel werk via werktelefoon. Enkel officieel adres bij HR ergens, voor de rest niks. Dergelijke sujets kunnen ook hier door de mazen van het net glippen.

Als Europa ga je niet zomaar de banden doorbreken met de VS. Wie is daar het equivalent van? De VS speelt het vuiler, dan moeten wij daarin meegaan. Halstarrig blijven vastklampen aan steriel moralisme gaat ons niet helpen.

Ik versta de verwondering van Europa nu ook niet.

1) Migratie in Europa is een mislukking. Elke hoofdstad in Europa is een half ghetto geworden met criminaliteitsproblemen, werkloosheid en moslim fundamentalistische aanslagen. Als iemand dat dan eens benoemt, is het kot te klein. Waarom stemt iedereen op extreem rechts? Omdat het allemaal racisten zijn die een nieuwe WO2 zuivering willen of omdat de mensen het beu zijn ? Geen enkel land of continent in de wereld zet zijn sluizen zo open als Europa. Waarom wij wel ? De wereld lacht ons gewoon uit.
2) Oekraine. Uiteraard gaat US met Rusland babbelen over Oekraine. Wie betaalt er de oorlog in Oekraine ? Wat hadden ze nu gedacht ? NAVO bijdragen niet betalen, stoer doen over vredesdividend, de Amerikanen de kastanjes uit het vuur laten halen. En dan met de vredesbruid weglopen ? Dacht het niet
3) Klimaat en vergroening. Tjah. De wereld lacht ons uit. Een groen economisch kerkhof met een moraliserend vingertje. Wie wil daar meespelen ?

Ik heb het al gezegd en blijf het zeggen. De wereld lacht ons uit en we zijn er precies nog trots op. Wanneer gaat Europa eens wat dapperder worden en inzetten op geopolitieke en economische strategische onderwerpen. Ipv op regulatie, regulatie, regulatie en onbelangrijke moraliserende onderwerpen waar geen hond van wakker ligt.

Dat lijkt me gewoon een administratieve quirk.

Als je geen prive telefoon nummers hebt of prive email addressen, hoe ga je ze dan contacteren ? Misschien zijn ze verhuisd en hebben ze het nieuwe adres nog niet geprocessed.

Bij ons lopen er ook van die Privacy wappies rond. Vullen nooit ergens een prive email adres of prive telefoon nummer in. Enkel werk via werktelefoon. Enkel officieel adres bij HR ergens, voor de rest niks. Dergelijke sujets kunnen ook hier door de mazen van het net glippen.
Tja, Musk werkwijze hé.
De organisatie decimeren tot ze kapotgaat, en dan terug (proberen) op te bouwen.
Voor privé bedrijven tot daaraan toe, als je dat doet voor de organisatie die instaat voor de nucleaire veiligheid, kan je wel best zien dat je dit goed plant.
Of misschien toch enkel de overbodige werknemers buitenzwieren en de kritieke gewoon aan de slag houden?

Dit een "administratieve quirk" noemen is fecalien vermommen door ze goed te laten ruiken...

Ik versta de verwondering van Europa nu ook niet.

1) Migratie in Europa is een mislukking. Elke hoofdstad in Europa is een half ghetto geworden met criminaliteitsproblemen, werkloosheid en moslim fundamentalistische aanslagen. Als iemand dat dan eens benoemt, is het kot te klein. Waarom stemt iedereen op extreem rechts? Omdat het allemaal racisten zijn die een nieuwe WO2 zuivering willen of omdat de mensen het beu zijn ? Geen enkel land of continent in de wereld zet zijn sluizen zo open als Europa. Waarom wij wel ? De wereld lacht ons gewoon uit.
Imo komt al dat volk naar hier omdat het het de dichtstbijzijnde plek is waar het goed is. Met uw rubberboot naar Amerika varen is natuurlijk wat moeilijker. Gezien hoeveel volk daar ondanks hun beperkte landsgrenzen en doorgedreven bewaking van die grens oversteekt lijkt het me nu niet redelijk te verwachten dat we hier in Europa al die vluchtelingen zouden kunnen tegenhouden aan de grenzen.
2) Oekraine. Uiteraard gaat US met Rusland babbelen over Oekraine. Wie betaalt er de oorlog in Oekraine ? Wat hadden ze nu gedacht ? NAVO bijdragen niet betalen, stoer doen over vredesdividend, de Amerikanen de kastanjes uit het vuur laten halen. En dan met de vredesbruid weglopen ? Dacht het niet
Lees de laatste pagina's van het oorlog in oekraiene topic een. Die "betaalt de oorlog" gaat helemaal niet op. Maar wederom is het maar al te gemakkelijk om wat Europa bashing te doen.
3) Klimaat en vergroening. Tjah. De wereld lacht ons uit. Een groen economisch kerkhof met een moraliserend vingertje. Wie wil daar meespelen ?

Ik heb het al gezegd en blijf het zeggen. De wereld lacht ons uit en we zijn er precies nog trots op. Wanneer gaat Europa eens wat dapperder worden en inzetten op geopolitieke en economische strategische onderwerpen. Ipv op regulatie, regulatie, regulatie en onbelangrijke moraliserende onderwerpen waar geen hond van wakker ligt.
Akkoord.

Dat is exact wat JD Vance zei: mensen stemmen tegen meer migratie, maar de leiders in Europa doen alsof de stemmers ongelijk hebben en gaan voor meer migratie.
Ik ben absoluut geen fan van die man en ben het oneens met de meeste van zijn standpunten, maar hier heeft hij wel gewoon gelijk.

Wir schaffen das nicht.

Dat blijven ontkennen gaat de EU meer en meer ondermijnen.

Dat is exact wat JD Vance zei: mensen stemmen tegen meer migratie, maar de leiders in Europa doen alsof de stemmers ongelijk hebben en gaan voor meer migratie.
Ik ben absoluut geen fan van die man en ben het oneens met de meeste van zijn standpunten, maar hier heeft hij wel gewoon gelijk.

Wir schaffen das nicht.

Dat blijven ontkennen gaat de EU meer en meer ondermijnen.
Kan je mij eens zeggen welke politici er pleiten voor meer migratie in Europa?

Imo komt al dat volk naar hier omdat het het de dichtstbijzijnde plek is waar het goed is. Met uw rubberboot naar Amerika varen is natuurlijk wat moeilijker.

Daarom dat ze 20 andere veilige landen doorkruisen voor ze in Europa zijn. Er liggen wel wat landen tussen afghanistan en Belgie of tussen Palestina en Belgie.

Welke landen hebben de meeste asielaanvragen (lees: dat bevat NIET de illegalen waar we nooit van weten uiteraard)
- Venezuela (meer dan elk Afrikaans land btw)
- Columbia (meer dan elk Afrikaans land btw)
- Peru (meer dan elk Afrikaans land btw)
- Syrie
- Turkije
- Afghanistan
- Irak
- Pakistan
- Bangladesh

Maar goed ja, het is omdat het dichtbij is. Er komen meer Nepalezen en Sri Lankezen naar hier dan Libiers of Serviers of Bosniers. En dat zijn allemaal landen met 10-30M inwoners.

Om dan nog maar te zwijgen binnen Europa. Belgie is geen grensland. Hoe komt het dat er maar 2x zoveel aanvragen zijn in Italie vs Belgie of evenveel in Belgie als Griekenland ? Zijn toch de grenslanden, hello Dublin akkoorden ?

Landen met zo goed als 0 aanvragen: Portugal (Spanje nochtans bijna recordhouder), tsjechie & slovakije (terwijl oostenrijk en duitsland #1 en #4 in Europa zijn), Denemarken (nochtans even ver als Duitsland), Roemenie/Hongarije/Slovenie (lijken me toch dicht tegen de grens te liggen).

Ze komen uiteraard naar waar het goed vertoeven is. Veel lusten en weinig baten. Kunnen ze het niet kwalijk nemen. Maar daarom moeten we dat niet toelaten. Je kunt zeggen 'nope, vliegtuig op en terug'.

Gezien hoeveel volk daar ondanks hun beperkte landsgrenzen en doorgedreven bewaking van die grens oversteekt lijkt het me nu niet redelijk te verwachten dat we hier in Europa al die vluchtelingen zouden kunnen tegenhouden aan de grenzen.

Als ze hier niet de vele lusten zouden hebben, zouden de gelukzoekers niet naar hier komen.

Lees de laatste pagina's van het oorlog in oekraiene topic een. Die "betaalt de oorlog" gaat helemaal niet op. Maar wederom is het maar al te gemakkelijk om wat Europa bashing te doen.

Akkoord.

Natuurlijk betaalt USA de oorlog. Is het niet rechtstreeks, is het onrechtstreeks. Niemand betaalt zijn NAVO bijdragen deftig. En wat doet Europa, al zijn overschotjes naar Oekraine sturen. Best dat er nog wat Amerikanen in Europa zitten, het kippenhok staat nu open omdat we allemaal in Oekraine zitten te vechten.

Kan je mij eens zeggen welke politici er pleiten voor meer migratie in Europa?

Gohja, er zijn best wel een hoop politieke leiders die er niet perse voor zijn, maar er ook bitter weinig aan doen om het migratieprobleem op te lossen he. Zolang Belgen, Duitsers, Nederlanders, ... het gevoel gaan blijven hebben (terecht of niet) dat de migratie maar niet stopt gaat extreem rechts blijven groeien en gaat Europa verdeelder en verdeelder worden, met alle gevolgen van dien.

Natuurlijk betaalt USA de oorlog. Is het niet rechtstreeks, is het onrechtstreeks. Niemand betaalt zijn NAVO bijdragen deftig. En wat doet Europa, al zijn overschotjes naar Oekraine sturen. Best dat er nog wat Amerikanen in Europa zitten, het kippenhok staat nu open omdat we allemaal in Oekraine zitten te vechten.

Niet akkoord. Denk je echt dat de USA Oekraïne geld stuurt uit de goedheid van hun hart? Dat zijn allemaal leningen die ze mogen gebruiken in de Amerikaanse wapenwinkel. Akkoord dat mochten meer landen zich houden aan hun 2% dat er meer "overschotjes" zouden zijn en dat er dan meer gestuurd had kunnen worden, maar er is geen enkel land dat geen "overschotjes" aan het sturen, het is niet zo dat Amerika aan hun eigen arsenaal aan het komen is. En dan vergeet je eigenlijk ook nog dat Europa miljoenen Oekraïners. Ik ga er volledig mee akkoord dat Europa véél meer zou moeten doen, maar nu doen alsof Europa gewoon aan het kijken is, is ook niet correct.

Je kan perfect een strenger & correcter migratiebeleid voeren, Europa terug sterken en onafhankelijker maken en ondertussen je bijdrage doen voor het klimaat, sterker nog dat als je echt wilt dat Europa onafhankelijk wordt van Amerika, China, Rusland, ... je beter meer zou inzetten op groene energie. Zolang je als maatschappij afhankelijk bent van de olie van zo'n landen, dans je naar hun pijpen.

Ik zou voor wat betreft de 2% regel een nuance in het debat willen brengen. Dat is geen bijdrage zoals een soort lidgeld eh. Dat staat nergens in het NAVO verdrag. We hebben dit afgesproken, ja, na de Russische annexatie van de Krim, na 3 decennia gehoopt te hebben op een wereld waar investeren in defensie niet meer nodig zou zijn.

Geen enkel land van de NAVO, toch zeker België niet, zou tot nu durven ingaan tegen het NAVO verdrag dat stelt dat er bijstand moet zijn bij een aanval op één van de leden.

Dat doe je niet enkel door nu geld te pompen in je leger, maar als het moment daar is, door militairen te leveren en eventueel te betalen met bloed. Dat is de commitment die we in 1949 hebben gedaan. Een aanval op één van ons is een aanval op allen.

Dat is waar de wederzijdse bijstand en het verdrag over gaat. Samen vechten als het er toe doet. Samen aan de afschrikking werken zodat geen enkele vijand het in zijn hoofd krijgt om ons aan te vallen.

De enige goede verdediging daartegen is het MAD principe en dus de (Amerikaanse) kernwapens die op ons grondgebied liggen (+ de F16-35 die ze kunnen droppen indien nodig). Dat zou feitelijk al afschrikking genoeg moeten zijn, maar helaas...dat staat nu op losse schroeven. Feitelijk al door onze lamentabele reactie in 2014.

Maar die 2% is dus geen lidgeld hé, zoals Trump het steeds maar weer verwoord.

Gohja, er zijn best wel een hoop politieke leiders die er niet perse voor zijn, maar er ook bitter weinig aan doen om het migratieprobleem op te lossen he. Zolang Belgen, Duitsers, Nederlanders, ... het gevoel gaan blijven hebben (terecht of niet) dat de migratie maar niet stopt gaat extreem rechts blijven groeien en gaat Europa verdeelder en verdeelder worden, met alle gevolgen van dien.
Met dit kan ik wel akkoord gaan. Maar zeggen dat er politci zijn die pleiten voor meer migratie is gewoon een leugen. In mijn ogen is het grote verschil met betrekking tot migratie hoe men met de migranten wil omgaan.

Ik zou voor wat betreft de 2% regel een nuance in het debat willen brengen. Dat is geen bijdrage zoals een soort lidgeld eh. Dat staat nergens in het NAVO verdrag. We hebben dit afgesproken, ja, na de Russische annexatie van de Krim, na 3 decennia gehoopt te hebben op een wereld waar investeren in defensie niet meer nodig zou zijn.

Geen enkel land van de NAVO, toch zeker België niet, zou tot nu durven ingaan tegen het NAVO verdrag dat stelt dat er bijstand moet zijn bij een aanval op één van de leden.

Dat doe je niet enkel door nu geld te pompen in je leger, maar als het moment daar is, door militairen te leveren en eventueel te betalen met bloed. Dat is de commitment die we in 1949 hebben gedaan. Een aanval op één van ons is een aanval op allen.

Dat is waar de wederzijdse bijstand en het verdrag over gaat. Samen vechten als het er toe doet. Samen aan de afschrikking werken zodat geen enkele vijand het in zijn hoofd krijgt om ons aan te vallen.

De enige goede verdediging daartegen is het MAD principe en dus de (Amerikaanse) kernwapens die op ons grondgebied liggen (+ de F16-35 die ze kunnen droppen indien nodig). Dat zou feitelijk al afschrikking genoeg moeten zijn, maar helaas...dat staat nu op losse schroeven. Feitelijk al door onze lamentabele reactie in 2014.

Plus dat die percentage nogal makkelijk te halen zijn wanneer je zelf de prijs van oorlogstuig kan bepalen natuurlijk. Zoals @Enforcer in deze post (https://www.beyondgaming.be/threads...en-oekraine-2022.12613/page-1096#post-1483593 ) ook mooi aanhaalt.

Niet akkoord. Denk je echt dat de USA Oekraïne geld stuurt uit de goedheid van hun hart? Dat zijn allemaal leningen die ze mogen gebruiken in de Amerikaanse wapenwinkel.

Ja, uiteraard. Zo snugger ben ik ook wel.

Akkoord dat mochten meer landen zich houden aan hun 2% dat er meer "overschotjes" zouden zijn en dat er dan meer gestuurd had kunnen worden, maar er is geen enkel land dat geen "overschotjes" aan het sturen, het is niet zo dat Amerika aan hun eigen arsenaal aan het komen is.

En waarom zouden ze ? Ze kunnen tenminste nog hun eigen verdedigen als het nodig is. Europa niet.

Realiteit is dat - los van de oranje smurf met zijn onvoorspelbaar gedrag - we geopolitiek zeer zeer zeer zwak staan, en iedereen ziet/weet het. Ja, de Russen hebben oud materieel, maar die hebben (met hulp van the axis of the evil) Syrie en andere Afrika/midden Oosten oorlogen gevochten recent. Europa heeft recent niks gedaan. De laatste 5-10y hebben alle Europeanen zich zo goed als teruggetrokken uit elk conflict als een of andere besparingsmaatregel.

Bij elke geopolitieke scheet mag Amerika een vliegdekschip sturen. Houthis knallen wat boten om: Amerika lost het op. Oekraine: Amerika lost het op. Israel: Amerika lost het op. Afghanistan: Amerika "lost" het op (*kuch*). Wat doet Europa? Wat oefeningen en voor de rest palaveren en besparen. En wat regelgeving bedenken ivm landmijnen en AI drones. Allemaal handig en zo, maar een land dat wil vechten, geeft geen scheet om regelgeving. "Illegale oorlog in Oekraine". Dit in tegenstelling tot alle legale oorlogen waar een toestemming voor gevraagd is.

Europa kan geen oorlog voeren, geen kunde en geen materiaal/troepen. Dat maakt je gewoon zwak bij een partij die twijfelt. In geval van twijfel, gewoon doen. Europa is toch een sitting duck.

De Russen weten ook dat enkel de overschotjes naar Oekraine gaan. Als je natuurlijk meer overschotjes hebt, komt er meer. En dan zou Rusland misschien 2x nadenken.

En dan vergeet je eigenlijk ook nog dat Europa miljoenen Oekraïners. Ik ga er volledig mee akkoord dat Europa véél meer zou moeten doen, maar nu doen alsof Europa gewoon aan het kijken is, is ook niet correct.

Ik zeg niet dat Europa kijkt. Ik zeg dat Europa zwak is en een easy target is daardoor.

En de miljoenen Oekrainers opvangen. Wel proficiat. Het zou er nog aan mankeren. Wie zijn gat verbrandt, moet op de blaren zitten. Even terugkomen op het migratie topic. Oekraine is een grensland van Polen. Veel Oekrainers zitten in Polen en werken er.

Moesten Afghanen en Syriers eens naar hun buurlanden gaan en er werken ipv bovenop de Oekrainers te komen, de Russen zouden ons niet uitlachen met onze migratieproblemen die ze zelf veroorzaken...

Je kan perfect een strenger & correcter migratiebeleid voeren, Europa terug sterken en onafhankelijker maken en ondertussen je bijdrage doen voor het klimaat, sterker nog dat als je echt wilt dat Europa onafhankelijk wordt van Amerika, China, Rusland, ... je beter meer zou inzetten op groene energie. Zolang je als maatschappij afhankelijk bent van de olie van zo'n landen, dans je naar hun pijpen.

Ja, daar ga ik akkoord mee.

Maar dat vereist wel enige doortastendheid en beleid. Niet telkens je wagonnetje vasthangen aan het volgende 'stoute mensen' regime waar je de bitch van wordt. Rusland out, Qatar in. Rusland out, Azerbeidjan in. En dan 2d later de stoeren gaan uithangen dat ze hun interne politiek moeten veranderen en mensenrechten en blablabla. Voeg nu toch keer de daad bij het woord. Ofwel pak je hun gas/olie af en hou je je mond. Ofwel niet en trek je je bek open. Maar telkens als hopeloze rond gaan neuzen voor gas en dan het morele hoge woord voeren, dat werkt niet, obviously.

En het is blijkbaar zo dat we niks in de aanbieding hebben qua natural resources of technologie om een mutual handelsovereenkomst op te kunnen stellen. Nee, het is gewoon 'hier is een zak geld, geef ons gas'.

Dus het alternatief voor energie is dan blijkbaar klimaat neutraal. Alleen jammer dat dat nogal veel investeringen blijkt te vragen en een gedoe is qua regelgeving. Waarom zegt Europa niet gewoon 'protest tegen windmolens, kust mijn ***'. 'staatsteun voor groene energie, gaan met de banaan', ... Neen, ze duwen hun volledige economische beleid, incl groene energie door een 'EU beleids' pasvorm van vrije markt en weet ik veel wat waardoor we niet-competitief zijn tegen de Chinezen, we nergens leverage hebben en de interne ontwikkeling niet vooruit gaat.

Ik ben Ecopower cooperant. Elk jaar krijg ik dat gazetje 'dit jaar veel geneuzel over protesten en beroep op beroep op beroep'. Mijn zonnepanelen liggen er 3 y. Rendement ondertussen gemiddeld 1-2-3%/y. Vorig jaar 0%.

Je kunt niet 'tegen stoute mensen gas en olie zijn' EN 'tegen kernenergie zijn' EN 'groene energie half omarmen' EN 'competitieve industrie willen' EN 'voor volledige open markt zijn'. Als dit beleid verder gaat, eindigen we met een economisch kerkhof. Voordeel is misschien dat Rusland dan geen interesse meer zal hebben in Europa en ons met rust zal laten...

2% kun je snel opschalen. Materiaal en geld kunnen we geven. Hoeveel soldaten kan Belgie geven ?

"Samen aan afschrikking". Ik denk niet dat Amerika echt bang is van territoriale inbreuken door onvriendelijke mogendheden. Iran en Rusland zit ver van Amerika. Je zegt het zelf, de Amerikaanse kernwapens moeten afschrikking veroorzaken. Ik zou maar luisteren naar wat de broodheer wil als je van hem afhankelijk bent.

Waarom kan Europa dat niet doen? Oh snap, we hebben geen budgetaire ruimte om overpriced wapentuig te kopen om onze eigen industrie indirect te subsidieren.
Lees toch maar eens het laatste stukje van de thread over de oorlog in Oekraïne. Europa heeft al serieus wat gesponsord in de oorlog hoor.

Ik vind "de wereld lacht ons uit" wel een totaal non-argument. Laat Poetin & Trump maar lachen - als burger is de EU nog altijd een paradijs om in te wonen in vgl. met Rusland of zelfs de VS (en quasi de rest van de hele wereld, op enkele uitzonderingen na). We moeten dat vooral zien in stand te houden.

Wat de rest van de wereld over ons denkt interesseert me weinig.

Ik vind "de wereld lacht ons uit" wel een totaal non-argument. Laat Poetin & Trump maar lachen - als burger is de EU nog altijd een paradijs om in te wonen in vgl. met Rusland of zelfs de VS (en quasi de rest van de hele wereld, op enkele uitzonderingen na). We moeten dat vooral zien in stand te houden.

Ik vind dat zo'n vreemde houding. Alle, maar dan ook alle, alarmsignalen staan op rood. Onze eigen legerleiding en die van andere toonaangevende Europese landen zeggen ons dat Rusland binnen dit en enkele jaren een eerste NAVO lidstaat kan aanvallen en dat Europa daar geen enkel verweer tegen heeft.

Maar het enigste wat je hier hoort is mijn welvaartsstaat, mijn sociale zekerheid, mijn mijn mijn.

Elke vijand die we hebben ziet dat ook gebeuren. En hoe langer we die realiteit blijven ontkennen hoe minder remming er is voor vijanden van Europa.

Wat de rest van de wereld van ons denkt is nog nooit zo belangrijk geweest als vandaag. We zijn geen grootmacht meer. We kunnen niet berusten op het ontzag van wat ooit imperia waren. Als de Russen het écht willen, wie gelooft nog dat we ze kunnen stoppen voor ze in Berlijn of Warschau staan?

Laatst bewerkt:
Ik zie veel Europeanen met de vinger wijzen naar de VS hoe zij de democratie in gevaar brengen, maar Urusula von Leyen is als voorzitter van de Europese Commissie toch ook niet rechtstreeks door het volk gekozen? Terwijl dat wel een machtige positie is.
Niet dat ik problemen heb met haar, maar ik snap wel dat er kritiek is dat wij naar alles met de vinger wijzen maar het zelf toch ook niet allemaal op orde hebben.
Dat is toch totaal onvergelijkbaar?
Ten eerste is de president van de VS ook niet rechtstreeks verkozen door het volk, maar door kiesmannen. Ten tweede zijn heel veel van de beslissingen die Trump neemt, een ondergraving van de democratie en de rechtstaat zoals ze die in Amerika kennen. Op zich is dat ook maar halvelings vergelijkbaar met hoe het hier gaat. Maar de scheiding der machten en zo, is redelijk basis.

Zijn de beslissingen van Von der Leyen dat ook, als onrechtstreeks verkozen voorzitter? Want zodra ze dat zijn, zou je pas kunnen vergelijken. Anders ben je er maar iets aan het bijsleuren omdat je het niet eens bent met hoe het draait in de EU, maar wat totaal onvergelijkbaar is met de situatie in de VS, toch.

Ik vind dat zo'n vreemde houding. Alle, maar dan ook alle, alarmsignalen staan op rood. Onze eigen legerleiding en die van andere toonaangevende Europese landen zeggen ons dat Rusland binnen dit en enkele jaren een eerste NAVO lidstaat kan aanvallen en dat Europa daar geen enkel verweer tegen heeft.

Maar het enigste wat je hier hoort is mijn welvaartsstaat, mijn sociale zekerheid, mijn mijn mijn.

Elke vijand die we hebben ziet dat ook gebeuren. En hoe langer we die realiteit blijven ontkennen hoe minder remming er is voor vijanden van Europa.

Wat de rest van de wereld van ons denkt is nog nooit zo belangrijk geweest als vandaag. We zijn geen grootmacht meer. We kunnen niet berusten op het ontzag van wat ooit imperia waren. Als de Russen het écht willen, wie gelooft nog dat we ze kunnen stoppen voor ze in Berlijn of Warschau staan?
Ik denk dat jullie het niet alletwee over dezelfde dingen hebben.

Dat in stand houden doe je toch ook door ervoor te zorgen door je defensie op orde te hebben.

Terug
Bovenaan