De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Maar allez :laugh:

Een shipment van condooms voor Gaza, Mozambique tegenhouden omdat Trump (en Musk, want Doge heeft het geflagged) denkt dat het voor Hamas is, die er bommen mee gaan maken. :laugh:

Laatst bewerkt:
Maar allez :laugh:

Een shipment van condooms voor Gaza, Mozambique tegenhouden omdat Trump (en Musk, want Doge heeft het geflagged) denkt dat het voor Hamas is, die er bommen mee gaan maken. :laugh:
Los van het mogelijk misverstand:
Waarom moet de VS condooms sturen naar Mozambique?
En er zijn tientallen van dat soort voorbeelden:

Lijkt me logisch dat ze USAID van A tot Z doorlichten en in de tussentijd alle betalingen on hold zetten.
De VS is sinterklaas niet.

Lijkt me logisch dat ze USAID van A tot Z doorlichten en in de tussentijd alle betalingen on hold zetten.

Zijn maar peanuts bedragen voor een land als de VS, zeker als je dat vergelijkt met hun militaire bijdrages aan Israel bv.

Pure windowdressing en afleidingspolitiek.

Say what????

Nu wil hij Gaza "overnemen" (eventueel met het leger, ja hoe anders denk ik dan) en er "langdurig" eigenaar van worden? Er de "Riviera van het Midden Oosten" van maken?

Ik denk dat we nu wel weten onder welke voorwaarde Netanyahu plots akkoord was met een staakt het vuren.

En wie de real estate developer wil worden werd duidelijk uit een eerdere opmerking van Steve Witkoff:

Ik geniet wel van hoe Netanyahu daar naast staat. Je ziet die denken "oh jee wat moet ik hier mee aanvangen" :rofl: En dan de onzin proberen te framen als "he has a different idea".

Los daarvan erger ik me net als bij Trump I aan hoe serieus de pers omgaat met eender wat er uit Trump zijn mond komt. Al begrijp ik het deze keer wel iets beter, want hij heeft de voorbije 2 weken ook zaken in gang gezet waarvan ik in eerste instantie dacht dat het weeral gewoon een onzinnige uitspraak ging geweest zijn. Maar wat hij hier zegt over Gaza is echt wel helemaal van de pot gerukt - niemand, zelfs Israël niet - zou het zien zitten dat de VS Gaza gewoon overnemen.

Mja, dat is hetzelfde als zeggen "waarom zou ik geld geven aan Kom Op Tegen Kanker - ik heb geen kanker".

Die condooms zijn specifiek om aids te bestrijden (volgens Our World In Data vielen in 2021 13.3% van alle sterfgevallen aan aids ter wereld in Mozambique).
Die andere zaken weet ik niet, al zijn die ongetwijfeld meer genuanceerd dan wat er in dat X bericht in bullet points opgelijst staat. Het gaat over ontwikkelingssteun en liefdadigheid, wat uiteraard niet past in het "eigen volk eerst" stramien van Trump. Maar zoals @Général Zantas zegt zijn dat sowieso al geen grote bedragen voor de VS.

Je kan de specifieke doelen waaraan je geld geeft uiteraard wijzigen, maar alles stop zetten is naar mijn mening een heel slechte zet. Ze verliezen daardoor verder hun invloedssfeer, bv. in Afrika, waardoor andere welvarende landen als China er meer greep op krijgen. Dat staat dan nog los van het zuiver humane aspect, natuurlijk. De religieuze schijn die er toch is in de Amerikaanse politiek valt dan ook weg.

Laatst bewerkt:

Puur naar kosten wel. Maar kijk maar naar dit interview, het gaat om veel meer dan enkel alleen wat geld. En dan is het probleem met Trump, niet verder kijken dan de neus lang is.

Het is natuurlijk gemakkelijk om enkele individuele projecten eruit te pikken en in het belachelijke te trekken maar zo werkt soft power wel. Dat was het Marshall Plan ook. Als je dat allemaal gaat stop zetten dan verlies je erg veel invloed op het wereldtoneel.

Persoonlijke anekdote: wij hadden op het werk een erg vruchtbare collaboratie lopen met een federale Amerikaanse instelling, die is zopas ook plots opgeblazen. Zij hebben niet het materiaal of de kennis om het onderzoek te doen dat wij doen en vice versa. Maar nu is het dus blijkbaar ieder voor zich. Jammerlijke evolutie.

Zijn maar peanuts bedragen voor een land als de VS, zeker als je dat vergelijkt met hun militaire bijdrages aan Israel bv.

Niet als je de optelsom maakt. Er zijn zo honderden voorbeelden. Samen gaat het over (tientallen) miljarden.

Mja, dat is hetzelfde als zeggen "waarom zou ik geld geven aan Kom Op Tegen Kanker - ik heb geen kanker".

Die condooms zijn specifiek om aids te bestrijden (volgens Our World In Data vielen in 2021 13.3% van alle sterfgevallen aan aids ter wereld in Mozambique).
Die andere zaken weet ik niet, al zijn die ongetwijfeld meer genuanceerd dan wat er in dat X bericht in bullet points opgelijst staat. Het gaat over ontwikkelingssteun en liefdadigheid, wat uiteraard niet past in het "eigen volk eerst" stramien van Trump. Maar zoals @Général Zantas zegt zijn dat sowieso al geen grote bedragen voor de VS.

Je kan de specifieke doelen waaraan je geld geeft uiteraard wijzigen, maar alles stop zetten is naar mijn mening een heel slechte zet. Ze verliezen daardoor verder hun invloedssfeer, bv. in Afrika, waardoor andere welvarende landen als China er meer greep op krijgen. Dat staat dan nog los van het zuiver humane aspect, natuurlijk. De religieuze schijn die er toch is in de Amerikaanse politiek valt dan ook weg.

Sommige uitgaven zijn totaal niet te verantwoorden.

Anderen kan je weliswaar onder de noemer liefdadigheid plaatsen, maar de vraag is of de VS zich daarmee moet bezighouden.

Zie bvb PEPFAR voor HIV bestrijding. Kost $6,5 miljard per jaar.
Ik vind niet dat de VS en Europa dat moeten financieren. Of toch niet zonder tegendienst.

En bovendien; Hoeveel daarvan komt effectief bij het volk terecht en verdwijnt niet in de corrupte zakken van lokale politiekers en fake NGO’s in Afrika?

Kijk ik begrijp de “soft power” argument, maar in welke mate maakt USAID daar echt een verschil? Is Afghanistan meer pro US geworden dankzij die steun? Of Zuid-Afrika dat jaarlijks honderden miljoenen aan PEPFAR aid krijgt maar dikke vriendjes is met Rusland, Iran en China? Wat met Venezuela? Enzoverder.

De VS moet voor buitenlandse zaken de China playbook overnemen. Stuur gerust miljarden dollars naar Zuid Amerika en Afrika, maar dan wel in ruil voor een deel van de koek (havens, spoorwegen en andere infrastructuur). Niet meer gratis en voor niets.

De VS moet voor buitenlandse zaken de China playbook overnemen. Stuur gerust miljarden dollars naar Zuid Amerika en Afrika, maar dan wel in ruil voor een deel van de koek (havens, spoorwegen en andere infrastructuur). Niet meer gratis en voor niets.
Ze zijn eerst het China playbook aan het overnemen voor binnenlandse zaken.

Kijk ik begrijp de “soft power” argument, maar in welke mate maakt USAID daar echt een verschil? Is Afghanistan meer pro US geworden dankzij die steun? Of Zuid-Afrika dat jaarlijks honderden miljoenen aan PEPFAR aid krijgt maar dikke vriendjes is met Rusland, Iran en China? Wat met Venezuela? Enzoverder.

Voorbeeld: https://www.nbcnews.com/news/world/...funding-looks-trump-message-nuclea-rcna190752
President Donald Trump’s moves to freeze spending on foreign aid and overhaul, maybe even end, the U.S. Agency for International Development have been lauded in Iranian state media.

The reports say the decisions will halt funding for opponents of the country’s Shiite theocracy — pro-democracy activists and others supported through programs as part of U.S. government efforts to help democracy worldwide.

Je kan discussiëren natuurlijk of de VS daar geld moet investeren maar USAID is geen liefdadigheidsprogramma maar een van de pilaren van het soft power beleid van de VS.

Niet als je de optelsom maakt. Er zijn zo honderden voorbeelden. Samen gaat het over (tientallen) miljarden.

Oke, maar zo werkt het niet he. Je komt af met 5 voorbeelden en als er dan de commentaar op komt dat het niet zoveel is, zeg je dat er honderden voorbeelden zijn die oplopen tot tientallen miljarden.
Oke, deel ze dan en dan kunnen we daarop op reageren.

Puur op basis van je eerste post: Zijn maar peanuts bedragen voor een land als de VS, zeker als je dat vergelijkt met hun militaire bijdrages aan Israel bv.

Je kiest er natuurlijk net een paar specifieke landen uit waar het momenteel niet de 'goede' richting uitgaat. En in Afghanistan is er uiteraard ook wel wat meer gebeurd de voorbije jaren dan enkel ontwikkelingshulp. De vraag die je kan stellen is hoe de situatie in die landen nu zou zijn indien er geen USAID was geweest. Want uiteraard zetten ook de andere mogendheden hun zinnen op die landen. Op dit ogenblik verliest de VS dus sowieso invloed, m.a.w. landen zoals die die je opnoemt gaan naar de toekomst toe nóg dichter bij de andere mogendheden aanleunen.

Een goed voorbeeld voor de EU is trouwens Georgië. Ik ben daar nog niet zo heel lang geleden op vakantie geweest, en vond het waanzinnig hoeveel borden er stonden met "EU funded - x million euros". Met het gevolg dat er daar nu een zeer sterke pro-Europese gedachte heerst, en Rusland niet zo maar hun goesting kunnen doen (al proberen ze het uiteraard wel, in hun gekende stijl). Zonder dat soort initiatieven heb je helemaal geen greep, nul komma nul.

Natuurlijk is het de bedoeling dat er een soort quid pro quo ontstaat, maar dan wel op een veel minder kordate manier dan wat jij hier voorstelt. Men creëert een "wij zijn de good guys" gevoel in die landen, en als er dan een opportuniteit is dan heb je een streepje voor. Dat is iets anders dan zeggen "we geven u 5 miljoen condooms als gij ons een cobalt mijn laat uitbaten" (bij wijze van spreken).

edit: nogmaals, ik zou meer begrip hebben als Trump zei "we gaan dat herevalueren", en dat ze (in lijn met hun intern beleid) bv. alle LGBTQ initiatieven stopzetten (los van of ik daarmee akkoord ben of niet). Maar nee, de stijl van Trump II is de botte bijl er door zonder twee keer na te denken op wat de lange termijnsgevolgen zijn.

Laatst bewerkt:
Meanwhile:

bepaalde van die uitgaven (die inderdaad peanuts zijn op de US begroting van 7 biljoen dollar) zouden er wel voor kunnen zorgen dat mensen hun land niet meer moeten ontvluchten. zeker het programma "being LBGTQ in the Carribean" zou als het succesvol is, daarvoor kunnen zorgen: als je in eigen land vrij LGBTQ mag zijn, moet je niet naar de VS migreren.

om u een idee te geven: ICE heeft een jaarlijks budget van 9.6 miljard.

Meanwhile:

Ik ga er wel van uit dat Trump die vrijgekomen miljarden via DOGE en afschaffen USAID gaat gebruiken om de Amerikaanse burger te subsidieren om een goedkopere winkelkar te verkrijgen.
Wel enkel zij die op hem gestemd hebben natuurlijk, de rest is geldverspilling.

Nu je links en rechts wat leest van die opgedoekte USAID kwam die zunzuneo ter sprake.
https://en.wikipedia.org/wiki/ZunZuneo
Lang voor Trump en gepolariseerde politiek maar blijkbaar wordt het toch ook wel als CIA tool gebruikt. Dat is ook 'soft' power? Of toch meer al over het randje?
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-26876801
The White House has confirmed that a US government aid agency was behind a text-message service that was allegedly designed to foment unrest in Cuba.

Den elon is ook weer bezig.

Ambtenaren moeten 120 uur per week werken. 40 uur is te weinig. Omdat men dat doet bij DOGE!!!!
17+ uur per dag incl zaterdag en zondag. Nog wat pendelen erbij en dat is dan werken, slapen, werken,slapen....

Kinderen zorgen, eten maken, geld uitgeven, ontspannen hold my horse dat doen we niet.

Slavernij, de nieuwe Musk uitvinding.

Zotte en rare kwiet...

Mja, misschien denkt hij "arbeit macht frei"? :unsure:

Terug
Bovenaan