De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Ik ben alvast benieuwd hoeveel van die executive orders stand gaan houden. Ondertussen zijn er al 24 rechtszaken gestart tegen verschillende van deze orders.

Uiteraard gaan door de tarrifs uiteindelijk de werkende Amerikaan de pineut zijn. Of is Trump effectief zo naïef om te denken dat hij tarrifs kan opleggen en dat er vanuit die landen geen tegenreactie gaat komen? En het ergste is dat het gros van de Trump-stemmers zo ver in de rabithole zit dat ze eender welke uitleg die Trump gaat uitspuwen om de schuld bij een ander te leggen gaan geloven.

Dit overzicht werd reeds 2 maanden geleden gedropt. Toen als waarschuwing, nu als documentaire.

Bijzonder akelig hoeveel punten van die butterfly revolutie in Trump's 1ste week reeds werden afgevinkt.

Veel van die Tech CEOs kende ik al en was ook vertrouwd met de extreme ideeën die velen erop nahouden in dat ze de US uit elkaar willen scheuren in stadsstaten. Thiel spreekt daar effectief al jaren over. Andere namen en details zijn dan weer nieuw. Van Yarvin had ik nog nooit gehoord en dat had ik precies zo willen houden.

Als ze er in slagen de rest van hun plannen te realiseren, wat me sterk lijkt en vrij onmogelijk zonder burgeroorlog, is dit grotendeels het einde van de US.
Beangstigend filmpje, ga je niet lekker van slapen.
Veel Amerikanen beseffen ook wat er aan het gebeuren is heb ik de indruk, maar ze hebben geen idee wat ze er tegen kunnen doen. Moedeloosheid regeert daar nu.

Canada heeft geen bestaansreden als ik Trump mag volgen. Tiens waar heb ik zo'n dingen nog gehoord?

Bij deze een voorstel dat de Britten opnieuw de controle krijgen over het Amerikaanse grondgebied. Dat afgeven was een historische vergissing, de VS hebben geen bestaansrecht, en het is voor de internationale veiligheid noodzakelijk dat de Britten het opnieuw overnemen. Indien men zich verzet: tariffs tot ze barsten.

Zou Trump de volgende president zijn die omkomt bij een aanslag?

Wat zou er dan gebeuren als Trump wegvalt. Burgeroorlog?

Beangstigend filmpje, ga je niet lekker van slapen.
Veel Amerikanen beseffen ook wat er aan het gebeuren is heb ik de indruk, maar ze hebben geen idee wat ze er tegen kunnen doen. Moedeloosheid regeert daar nu.
Dat kan ook een vertekend beeld zijn natuurlijk. Het grootste deel van de mensen die het beseffen zijn waarschijnlijk mensen die sowieso al niet op Trump hebben gestemd en nu zien dat het nog erger is dan verwacht.

r/LeopardsAteMyFace is zo een top sub geworden sinds Trump aan de macht is gekomen.

Ik zit op een amerikaans forum en de meesten hebben niet gestemd om Trump en kunnen er niet van over wat er voor hun ogen gebeurt.

Is r/LeopardsAteMyFace een cope-pagina voor wenende Trumphaters om te lachen met wenende Trumpers waarmee wij Europeanen kunnen wenen van het lachen?

Video met een puur economisch analyse van wat importheffingen betekenen, gebaseerd op wat er onder andere gebeurde tijdens Trump 1.
Enkele insights voor diegene die de video te lang en te droog vinden:

- Mooi voorbeeld is vanaf 6:35. Over wat er gebeurde met de prijs van wasmachines na de introductie van tarieven op in het buitenland geproduceerde wasmachines. Onbedoeld gevolg was dat ook wasmachines die in de USA gemaakt werden hun prijzen verhoogden (because they could). Daarbovenop steeg ook de prijs van droogmachines, want die producten worden vaak tesamen verkocht.
- Importtarieven brengen geld op voor de overheid, maar die worden gecounterd door andere landen. Daardoor moeten de nieuwe staatsinkomsten vaak gebruikt worden om geïmpacteerde industrieën te ondersteunen. Voorbeeld was dat China de Amerikaanse landbouwsector trof, dus moest de USA de landbouw met miljarden dollars ondersteunen.

- Tijdens Trump I werden importtarieven opgelegd op staal uit China (+25%). Daardoor steeg het aantal jobs in de staalindustrie. Maar staal werd wel duurder, dus jobs verdwenen in alle andere sectoren die afhangen van de prijs van staal. Zo verdwenen veel meer jobs dan dat er gecreëerd werden. De importtarieven op staal versnelden dus de de-industrialisatie in de USA. (Toch zeker al op de korte termijn.)

Toch wel erg benieuwd naar de impact op al deze nieuwe importheffingen. 25% op Mexicaanse goederen is dus ook een verhoging van de prijs op tomaten & avocados.
En tequila & mezcal :eek2:

Laatst bewerkt:
Ik ben vrij pessimistisch.. Ze zijn de checklist aan het speedrunnen en we krijgen waarschijnlijk maar flarden te zien.
Geen idee hoeveel bereidheid er bij de bevolking zal zijn als het er écht op aan komt.

Easy. :)

Senator Ron Wyden, the top-ranking Democrat on the Senate finance committee, said his office had been told that Treasury secretary Scott Bessent had granted Doge “full” access to the system.“Social Security and Medicare benefits, grants, payments to government contractors, including those that compete directly with Musk’s own companies. All of it,” he said.

Very scary. Alles wat Elon niet leuk vindt, kan hij brandmerken als "illegal payments" of "funding terrorism organisations". Legale basis is er niet, maar who cares right?

Ik vrees dus écht voor een nieuwe Amerikaanse burgeroorlog. Mensen gaan het niet blijven pikken. En de miljardairs ginder gaan moeten beginnen vrezen voor de pitchforks.

Ik vrees dus écht voor een nieuwe Amerikaanse burgeroorlog. Mensen gaan het niet blijven pikken. En de miljardairs ginder gaan moeten beginnen vrezen voor de pitchforks.
Miljardairs kunnen dan wel eens denken aan het opstarten van een PMC, want als de maatschappelijke orde instort kunnen privélegers wel eens een opmars maken (naast het gebruikelijke banditisme).

Helaas zitten er veel Trumpisten onder de wapenhouders in de VS. Ik denk dat het niet goed gaat aflopen in geval van een burgeroorlog.
Sowieso een groot deel van de VS heeft een vuurwapen, in tegenstelling tot bij ons waar het allemaal veel meer gereguleerd is.

Miljardairs kunnen dan wel eens denken aan het opstarten van een PMC, want als de maatschappelijke orde instort kunnen privélegers wel eens een opmars maken (naast het gebruikelijke banditisme).
Trump heeft er op zijn eerste werkdag een 1500-tal gratie verleend... .

Ik vind het bij elke nieuwe dag van Trump (en zijn fratsen) meer en meer frappant dat er geen enkele geleerde bol (bijvoorbeeld in economie) kan aantonen dat hij het land en zijn bevolking in de vernieling aan het rijden is.
Het lijkt wel "Let's see what happens next."
Of lijkt het voor de meesten van ons enkel zo, omdat we niet de grootste Trump-fan zijn? Wat zijn de voordelen van tal van zijn acties dat hij al ondernomen heeft?

Het grootste deel dat ging stemmen heeft Trump natuurlijk verkozen, dat helpt ook niet. Vorige keer kon je het op het systeem steken, maar dat werkt deze keer niet.

Daarom is men misschien iets terughoudender geworden.

Trump heeft er op zijn eerste werkdag een 1500-tal gratie verleend... .

Ik vind het bij elke nieuwe dag van Trump (en zijn fratsen) meer en meer frappant dat er geen enkele geleerde bol (bijvoorbeeld in economie) kan aantonen dat hij het land en zijn bevolking in de vernieling aan het rijden is.
Het lijkt wel "Let's see what happens next."
Of lijkt het voor de meesten van ons enkel zo, omdat we niet de grootste Trump-fan zijn? Wat zijn de voordelen van tal van zijn acties dat hij al ondernomen heeft?
Ik denk dat de meeste stemmers nog altijd wel achter Trump staan. Hij doet immers wat ie beloofd heeft. De rest laat het idd voorlopig allemaal begaan zo te zien. Het helpt wel voor een Trump dat alle miljardairs achter hem staan, dat hij een Fox(de populairste zender?) in zijn hand heeft. Het verschil tussen die zenders is toch wel frappant.

Op dit moment heeft Trump zowel de lage klasse als de miljardairs in zijn zak.

Het blijft voor mij niet te begrijpen dat zoveel arme sukkelaars meegaan in zijn verhaal en hem een heldenstatus geven, terwijl zijn beslissingen haaks op hun belangen staan.

Het blijft voor mij niet te begrijpen dat zoveel arme sukkelaars meegaan in zijn verhaal en hem een heldenstatus geven, terwijl zijn beslissingen haaks op hun belangen staan.
In Amerika heb je ook maar 2 keuzes. Biden was immens onpopulair bij vele mensen. Trump heeft een heel simpel verhaal. Tis allemaal de schuld van Biden en ik kom jullie redden. Met succesvolle zakenmannen rond hem , en de ganse cult rond Trump heb je wel een hele groep mensen die in dat verhaal geloven. Zullen zien , maar ik zie eigl nog geen barsten. Fox en influencers voorzien de propaganda, naar rijke mannen wordt opgekeken en Trump kan doen wat ie wil. De oppositie is momenteel murw.

Terug
Bovenaan