Het gaat niet om wat ze mogen, het gaat om wat ze doen. Heel uw tweede paragraaf is irrelevant, er zijn al honderden cases van mensen die hun papieren bij hadden om te bewijzen dat ze legaal waren. En elke keer zeiden ze gewoon dat het hen ofwel niet interesseerde, ofwel dat het niet echt was. Bam, de bak in. En het gebeurt opnieuw en opnieuw en opnieuw, en het wordt niet bestraft.Je hebt het dan over ICE arrests? ICE mag je vasthouden/arresteren als ze een redelijk vermoeden hebben dat je illegaal in het land bent. Dat vermoeden mag niet enkel op huidskleur gebaseerd zijn (ook uit het Noem arrest volgt dat niet), maar ik ga hier ook niet gaan ontkennen dat dat soms wel gebeurt.
Als jij een geldig document bij je hebt en kan tonen, dat bewijst dat je legaal in het land bent, heeft ICE geen "redelijk vermoeden" meer. Ze kunnen je toch nog vasthouden als ze denken dat het document vervalst is, maar het is dan wel aan ICE om dat aan te tonen. Ze kunnen ook kiezen om (tijdelijk) te "negeren" dat je een document bij je hebt. Maar uiteindelijk ontbreekt het ICE aan een wettelijke basis om je blijven vast te houden als je effectief legaal in het land bent en moeten ze je vrijlaten. Wat voor zover ik weet ook telkens wel gebeurt, tenzij in enkele heel specifieke incidenten waar bijkomende duiding nodig is en die IMHO niet representatief zijn voor het geheel. Ik baseer dit op de wetgeving in de VS die de bevoegdheden van ICE duidelijk definieert - ICE kan geen burgers of legale migranten vasthouden zonder wettelijke reden.
Waarom zie ik hier de rol voor protest? Als je toelaat dat dit gebeurt, en niet protesteert, dan gaat er niets veranderen. De specifieke "knee on neck" op Floyd is vandaag illegaal in Minnesota. Zonder protesten was het vandaag (waarschijnlijk) nog legaal. Als je als Somaliër nu niet wil protesteren omdat je bang bent opgepakt te worden, dan gaat er niet minder risico zijn dat je morgen opgepakt wordt terwijl je naar je werk of school gaat. Deze provocatie van Trump zou IMHO de "vonk" moeten zijn om op straat te komen.
Ik snap wel dat men bang is. Ik ga ook niet gaan zeggen "protesteer" zonder te ontkennen dat dat met een risico komt. Maar ICE-agenten hebben zojuist te horen gekregen van Trump dat je "vuilnis" bent - en er zullen er een deel zijn die dat ook nog gaan geloven. Als je nu niets doet, als men nu de moed niet heeft, als je het laat gebeuren, zal het zeker niet beteren en zal men nog 3+ jaar met angst moeten leven. Geen prettig vooruitzicht.
More than 170 US citizens have been held by immigration agents. They’ve been kicked, dragged and detained for days
ProPublica compiled and reviewed every case it could find of agents holding citizens against their will, whether during immigration raids or protests.
www.opb.org
Meer dan 170 Amerikaanse staatsburgers, en dat zijn dan nog alleen de cases die gekend zijn. En dat gaat dan nog niet eens over buitenlanders met een visum.
Compleet wereldvreemde reactie, amai.