De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Past beter hier dan in de thread over Charlie Kirk;

Wanneer zal ik wel met jou akkoord gaan dat er een autocratie is in de VS? Als Trump (of opvolger JD Vance - zonder rechtsgeldig herkozen te zijn als President) op 21 januari 2029 nog steeds over volledige presidentiële macht beschikt. Dat zou betekenen dat de Grondwet herschreven werd of naast zich neer gelegd werd. Dan zal ik 100% akkoord gaan dat er een autocratie is, no matter hoe dat gebeurd is.

Waarom enkel dan en niet nu wanneer ze al die punten die hen volgens de definitie autocratischer maken aan het afvinken zijn? Dat een Putin, Xi en Orban wel rechtsgeldig herverkozen worden en volgens hun grondwet opereren belet ons toch niet hen als autocratisch te omschrijven? Waarom is die focus daarop voor jou zo een vereiste terwijl het geen noodzakelijk onderdeel is van de definitie?

Je zegt dat mensen niet op straat komen maar elk weekend zijn er protesten

je zegt dat er geen brain drain is

Je beweert dat de midterms democratisch zullen verlopen terwijl ik vorige post al een hele paragraaf heb gewijd aan hoe hij deze aan het ondermijnen is. De verkiezing in Hongarij verloopt ook "democratisch" en ze zijn letterlijk die hun strategie aan het kopieren.

Je tracht ook weer te doen alsof de US zijn democratische backslide richting autocratie een foutieve omschrijving is van onze media. Wat met alle experts die het daarover eens zijn?
> NPR - Hundreds of scholars say U.S. is swiftly heading toward authoritarianism
Wat met alle organisaties en instituten die dat onderschrijven?

Veel duidelijker dan dit wordt het echt niet. Het enige dat hij nog meer kan doen is letterlijk roepen dat hij een koning is en boven de wet staat, Oh wait, heeft ie effectief ook al meermaals gedaan. En dankzij zijn powergrab waarmee hij zijn ambt heeft uitgebreid zijn dat geen loze woorden want hij is nu effectief imuun voor vervolging. Hell zelfs op de vraag; Do you have to uphold the constitution antwoord hij doodleuk; "I don't know."

"He who saves his Country does not violate any Law" -Trump quoting Napoleon

Laatst bewerkt:
Intussen verkondigt Kash Patel dat er helemaal geen bewijs is dat Epstein zijn slachtoffers "uitleende".
M.a.w. dat er niemand anders deelnam aan het misbruik van die meisjes buiten hijzelf.

De rijke smeerlappen worden weer maar eens volledig uit de wind gezet.
Zo gaat dat dus. De bevolking tegen elkaar opzetten zodat de ultra rijken gewoon kunnen doen waar ze goesting in hebben.

Edit: dit zijn de Britten op hun best!

Heerlijk!

Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd hoe die hele ball room aan het witte huis zal uitdraaien. Ik las nu dat die zelfs groter is dan het witte huis zelf. Compleet geschift. Maar wat als later/ooit een Democraat weer president wordt ? Met wat er nu aan het gebeuren is, gaat toch niemand die balzaal dan nog willen gebruiken gezien die onlosmakelijk verbonden is met Trump ?! Anderzijds zie je al van hier wat een schande iedereen aan rechterzijde het zou vinden mochten ze die dan terug afbreken.

Ik ben benieuwd hoe die hele ball room aan het witte huis zal uitdraaien. Ik las nu dat die zelfs groter is dan het witte huis zelf. Compleet geschift. Maar wat als later/ooit een Democraat weer president wordt ? Met wat er nu aan het gebeuren is, gaat toch niemand die balzaal dan nog willen gebruiken gezien die onlosmakelijk verbonden is met Trump ?! Anderzijds zie je al van hier wat een schande iedereen aan rechterzijde het zou vinden mochten ze die dan terug afbreken.
Ik zou die gewoon laten staan. Ik vind persoonlijk die ball room maar een heel klein "probleem". Het is megalomaan en ironisch dat dat gezet wordt in een tijd waarin onnozelaars als Musk allerlei mensen heeft ontslagen en nuttige zaken heeft lopen defunden in de naam van besparingen, maar eens ze er staat, staat ze er. Desnoods kan men dat herinrichten en ruimere kantoren etc. plaatsen.

Het kan altijd omgedoopt worden tot de pink ballroom achteraf en gebruikt worden voor verbindende evenementen, mss een LGBTQ pride ofzo. Kwestie van het toch zeker nuttig te gebruiken

Het kan altijd omgedoopt worden tot de pink ballroom achteraf en gebruikt worden voor verbindende evenementen, mss een LGBTQ pride ofzo. Kwestie van het toch zeker nuttig te gebruiken
Als het heel slecht afloopt met de VS wordt dat de hoofdtempel van de koppensnellende en kannibalistisch-Trumpiaanse Cult of Covfefe.

Heather Honey, a high-profile denier of Donald Trump’s loss in the 2020 election, has been appointed deputy assistant secretary of election integrity, a senior position in the U.S. Department of Homeland Security, in which she’ll help oversee the nation’s election infrastructure.

Honey is a protege of Cleta Mitchell, a lawyer who tried to help Trump overturn the 2020 election results. In 2024, ProPublica reported that Honey had played a key role in Mitchell’s behind-the-scenes effort to change Georgia’s election rules to allow Republican officials to contest a potential Trump loss in that year’s presidential race. Honey also promoted election conspiracy theories, including one Trump cited in a speech to his followers before they stormed the Capitol on Jan. 6, 2021.

tenor.gif

Dit nadat Trump eerder tijdens een tirade perongeluk reeds liet vallen dat; "Remember, the States are merely an “agent” for the Federal Government in counting and tabulating the votes."

Hoeft dus niet te verbazen dat;
Experts on voting and state election officials warned that Honey’s appointment as DHS’ deputy assistant secretary of election integrity could erode trust between state and federal officials, prompting states not to share information with the agency.

De midterms zullen heel democratisch verlopen nietwaar?

Het staat nu al in de sterren geschreven dat Trump er alles aan doet om de midterms te winnen, onder andere door een extreme vorm van gerrymandering.

Het staat nu al in de sterren geschreven dat Trump er alles aan doet om de midterms te winnen, onder andere door een extreme vorm van gerrymandering.
Welke midterms?
Tegen dan staan er in alle blauwe staten leden van de Nationale Garde en is het maar een kleintje om een National Emergency uit te roepen in deze (en andere) staten.
Ik wil daar gerust heel wat op verwedden.

In tijden van oorlog hoef/kun je geen verkiezingen houden heeft hij onlangs van Zelensky geleerd, dus ze zullen wel uitroepen dat Amerika in oorlog is op dat moment met left radicals / drug dealers / illegal aliens / .....

In tijden van oorlog hoef/kun je geen verkiezingen houden heeft hij onlangs van Zelensky geleerd, dus ze zullen wel uitroepen dat Amerika in oorlog is op dat moment met left radicals / drug dealers / illegal aliens / .....
De Amerikaanse grondwet laat toch niet toe om verkiezingen uit te stellen in tijden van oorlog? De grondwet van Oekraïne is, vanzelfsprekend, niet dezelfde als die in de VS. Nu ja, ik zie Trump ook wel met een of ander onwettig riedeltje komen om geen verkiezingen te moeten houden, maar ik hoop dan toch dat de instituten rond hem dat verhinderen.

Welke midterms?
Tegen dan staan er in alle blauwe staten leden van de Nationale Garde en is het maar een kleintje om een National Emergency uit te roepen in deze (en andere) staten.
Ik wil daar gerust heel wat op verwedden.
Ik deel dit, ik vrees dat de democratische stemgang daar enorm zal worden gehinderd door Trump. Hij en zijn administratie moeten toch ook weten dat er een grote blauwe golf kan(of hopelijk zal) aankomen.

Wil Trump niet het stemmen via de post verbieden? Toevallig stemmen vele armere kiezers via deze weg en net in deze arme gebieden laat Trump vele stempostbussen wegnemen. Zo maakt hij het voor die mensen praktischer veel moeilijker om hun stem uit te brengen.

Ik deel dit, ik vrees dat de democratische stemgang daar enorm zal worden gehinderd door Trump. Hij en zijn administratie moeten toch ook weten dat er een grote blauwe golf kan(of hopelijk zal) aankomen.

Wil Trump niet het stemmen via de post verbieden? Toevallig stemmen vele armere kiezers via deze weg en net in deze arme gebieden laat Trump vele stempostbussen wegnemen. Zo maakt hij het voor die mensen praktischer veel moeilijker om hun stem uit te brengen.
Ik denk dat de midterms inderdaad wel veel gaan zeggen.
Als ik moet gokken denk ik dat ze wel door zullen gaan, maar met zeer veel calamiteiten en een uitslag die uitgesproken in het voordeel van de Republikeinen zal zijn.

Maar we zullen zien, in een jaar kan nog van alles gebeuren.

Het is allemaal textbook: controle nemen over justitie, media en universiteiten; verkiezingen manipuleren en het installeren van een angstcultuur. Aan dit tempo is de democratie tegen het einde van zijn presidentschap dood en begraven. Dan hebben we een Rusland met de middelen van de VS.

Maar we moeten ook niet te veel meewarig kijken naar de VS hé. De volgende algemene verkiezingen in Frankrijk en Duitsland kan het daar ook beginnen.

De Amerikaanse grondwet laat toch niet toe om verkiezingen uit te stellen in tijden van oorlog? De grondwet van Oekraïne is, vanzelfsprekend, niet dezelfde als die in de VS. Nu ja, ik zie Trump ook wel met een of ander onwettig riedeltje komen om geen verkiezingen te moeten houden, maar ik hoop dan toch dat de instituten rond hem dat verhinderen.

De grondwet wordt altijd aangehaald in de situatie van Oekraïne maar eigenlijk is dat niet de reden. Het is enkel een argument on het wettelijk te maken.
Oekraïne kan geen verkiezingen houden in een bezet land. Zeker 20% van de mensen is niet in staat om te gaan stemmen omdat ze gevlucht zijn, in bezet gebied leven of aan het front vechten. Dat is de echte reden dat ze geen legitieme vekiezingen kunnen houden.

De laatste keer dat de VS officieel in oorlog was is trouwens WO2.

En dan zijn er nog mensen die durven beweren dat Trump geen autocraat of fascist is. Hij is het misschien, volgens de strikt letterlijke definitie, nog niet, ik ben geen politiek wetenschapper dus ik ga me daar niet te stellig in plaatsen, maar als iemand op een sneltrein zit met als enige eindbestemming "autocratie" en ondertussen het hele draaiboek "autocratie for dummies" lijkt af te haspelen, dan moeten we misschien stilaan een kat een kat durven noemen?

Terug
Bovenaan