Wie in de realiteit trapt, is een idioot. Zoiets?
Wie gelooft dat een stijging van de gasprijs zoals die overigens nu aan het gebeuren is naar aanleiding van het conflict met Rusland in andere markten geen invloed gaat hebben op de buitenlandse
Dus wie een meerderheid levert, die "koopt om" per definitie?
Wie een meerderheid levert aan een aristocratische dweil zoals Alexander De Croo wiens partijtje de zevende partij is van het land, en wie de 2 grootste partijen van het land buitensluit, ja, dat kan je een aanfluiting van de democratie noemen die naar omkoping neigt als het moet dienen om standpunten te realiseren waar een grote meerderheid van het land bovendien tegen is. Toegegeven er valt iets te zeggen dat een bevolking niet altijd in meerderheid weet wat de goede beslissingen zijn in complexe dossiers, maar het anti-kernenergie standpunt van de Groenen is evenzeer dogmatisch, gaat eveneens in tegen wetenschappelijke expertise en internationale beslissingen in onze buurlanden.
De minister is één van de eerste in generaties die er iets van kent, en dat uit zich in stevig onderbouwd beleid.
Een harde wetenschapster of ingenieur is ze nochtans alvast niet. Dus dat "er iets van kennen" neem ik toch alvast met een zoutvaatje...
Haar kennis Afrikanistiek zal ook niet helpen, maar goed ze heeft wél een extra master rechten behaald - knap denk je eerst, zoiets doen als reeds werken... maar goed dan moet je je ook afvragen hoe hard ze heeft moeten "werken" als volksvertegenwoordigster van Groen
! destijds - en daarmee heeft ze mee een advocatenbureau opgericht dat onder andere de belangen van Gazprom verdedigd heeft... Is het die laatste expertise waar je zo van onder de indruk bent?
Wacht. Even samenvatten.
1) Er wordt een regeerakkoord gesloten met partijen x, y en z.
2) Partijen x en y proberen af te wijken van het regeerakkoord.
3) Partij z blijft zich houden aan het regeerakkoord
4) KoC: "Partij z laat de regering vallen!"
- Partijtjes van 11% vormen samen een coalitie om de grootste partijen buiten te sluiten. Democratische meerderheid in juridische termen, met dank aan een overwicht van een Franstalige minderheid in dit land.
- Partijen leggen in het regeerakkoord vast dat men grondig alle opties zal onderzoeken wanneer het op de kernopstap neerkomt. Dogmatische groene minister wiens technocratische expertise overroepen is werkt in de praktijk enkel plan A degelijk uit, is een communicatieve kluns, kan niet goed rekenen (zeker niet in procenten), voorziet vooral maatregelen voor de sociale gevallen maar laat de energiefactuur van de middenklasse exploderen met slechts een doekje (cheque van € 100) voor 't bloeden, ...
maar een plan B pro-kernenergie? Neen dat kan niet. Extra wraakroepend als je de dreigende klimaatopwarming en deze energieminister haar banden met gasbedrijven mee in rekening brengt.
- De partij Groen/Ecolo houdt vervolgens dogmatisch vast aan regeerakkoord dat ze zelf niet deftig uitgevoerd hebben en dreigt (achter de schermen) de regering inderdaad te laten vallen als men dat andere deeltje uit het regeerakkoord (lees: een deftig plan B) wél zou uitvoeren.
- In lopende zaken kan vervolgens diezelfde partij dit land voor de voorzienbare toekomst permanent zware schade toebrengen.
Volledig akkoord.
N-VA is daar expert in.
Zuhal Demir zat toch maar mooi in De Zevende Dag om haar controversiële beleid te verdedigen. Maar aan de andere kant heb je dan inderdaad weer Jan Jambon z'n vluchtgedrag na de corona-maatregelen in de cultuur, dat ik overigens ook toen heb bekritiseerd. Ik verwees eveneens naar het trieste schouwspel waarbij Bart De Wever en Ehbert Lachaert "parallel" geïnterviewd werden.
Ik ben op dat vlak dus "consequent" in m'n kritiek. Ik zou zelfs de CD&V bekritiseren voor hun afwezigheid wanneer op Financiën en de energiefactuur aankomt, maar ik blijf steevast de naam van de grijze muis vergeten die ze daar tot minister gepromoveerd hebben.
Ik ben overigens - zeker als Limburger - helemaal geen Vlaams-Nationalist en ook in de verste verte geen neoliberaal zoals heel wat N-VA'ers, maar de bevoegdheidsverdeling en efficiëntie van de overheid kan wel een pak beter. Liefst zonder taboes natuurlijk: e.g. Volksgezondheid nationaliseren (verzekeringsprincipe) maar bijvoorbeeld onderwijs en arbeidsmarkt volledig regionaliseren.