Sorry, maar ik minimaliseer niets. We hebben het hier over twee fundamenteel verschillende dingen, denk ik. Het "onveiligheidsgevoel" omvat meerdere zaken dan pure geweldsdelicten. Helemaal mee eens hoor, dat mannen en vrouwen even veel last hebben van echt fysiek geweld. Maar de cijfers over dat vrouwen veel vaker ongewenst benaderd worden op seksueel vlak zijn er, en daar gaat het ook om.
Dat die benaderingen die 91% van de vrouwen ervaren voor hen de wereld veel onveiliger kan doen aanvoelen dan door mannen, daar gaat het om. Dat je, als je een dochter krijgt, eigenlijk al mag verwachten dat die in haar leven seksueel ongewenst (al dan niet fysiek) benaderd zal worden, daar gaat het om. Dat maakt het niet minder erg wanneer mannen het meemaken, maar het de cijfers zijn compleet uit balans. Vandaar dat het logisch is dat men meer de focus legt op vrouwen wanneer het over dit soort (fysiek/mentaal) geweld gaat. En ook vandaar dat vrouwen soms geprikkeld reageren wanneer men zegt "ja, maar mannen..."
Uit jouw link, trouwens:
Dus sorry, maar dan heb je me verkeerd begrepen of heb ik me verkeerd uitgedrukt als je denkt dat ik minimaliseer. Ik heb een tijd gewerkt in een instelling die zich met dit soort zaken bezighield, dus ik weet goed genoeg dat het voor alle geslachten traumatiserend kan zijn. Maar de ervaring van de gemiddelde man op straat versus de gemiddelde vrouw op straat is helemaal anders. Dat kan simpelweg niet ontkend worden. De cijfers zijn er.
Ter info: als we hier ooit in een discussie verzeild raken over de zelfmoordcijfers en scheefzittende balans daaromtrent, dan zal ik hetzelfde reageren als mensen steevast beginnen van "vrouwen plegen ook zelfmoord". OK, klopt, en dat maakt het niet minder dramatisch wanneer die dat doen. Maar het gaat dan even over waarom het voor mannen zoveel erger is. En als we een discussie hebben over geweld tout court, dan is het logisch om te zeggen dat mannen even vaak aangevallen worden. Maar in heel deze huidige discussie zit ook de component intimidatie, naroepen, ... enfin: niet-fysiek geweld dus. En daarin zit de balans wel compleet scheef.