Allereerst, achter de zogenaamde boodschap van dat gedicht kan ik gerust staan, een stiel leren is niet minderwaardig aan iets meer academisch leren, integendeel denk ik dan, veel stielmannen en -vrouwen zijn tegenwoordig zeker niet slechter af dan menig persoon met een diploma hoger onderwijs.
Maar nu ben je toch weer stevig aan het overdrijven hoor Loser...
- Historisch... het is een functie die 20 jaar bestaat in Antwerpen. Lijkt mij nu ook weer niet zo'n zwaarwichtige traditie.
- Het is een erefunctie, je mag die erefunctie gerust opzeggen. Zij zegt bovendien zélf die functie op, ze wordt niet ontslagen.
- Censuur is hier niet van toepassing want ik kan het op meerdere plaatsen terugvinden.
- Moet de overheid zijn 'stamp of approval' plaatsen voor kritiek op z'n beleid? Wat mij betreft lijkt mij dat eerder schijnoppositie, lijkt mij écht geen meerwaarde.
- Ik wil het er nog mee eens zijn dat de stad dit gedicht ook gewoon had kunnen goedkeuren, of laten passeren als gedicht geschreven door een stadsdichter plus leerlingen.
- Ik herken me echter wél in de kritiek dat dit gedicht toch bezwaarlijk verbindend is. Het stelt dat leerlingen uit de B-stroom en stielmannen eveneens intelligent kunnen zijn (absoluut mee eens, zeker als we naar minder abstracte vormen van intelligentie kijken) maar lijkt daar tegenover te stellen dat iemand uit de A-stroom, dokters, wetenschappers of advocaten dan toch weer net niet handig genoeg zijn voor andere zaken... euhm, ik denk dat de gemiddelde dokter, pardon my French, 'intelligent' genoeg is om ook de hellingshoek van een trap te berekenen wanneer die zich daar even in inwerkt hoor. Een ingenieur heeft misschien A-stroom gedaan vroeger, maar ik mag hopen dat die ook een stroomschema kan tekenen.
De cultuurbarbaar in mij heeft jaren geleden al kennis gemaakt met prachtige voorbeelden van spoken word poëtry maar dit gedicht waarin ik zonder gesproken voordracht rijm noch ritme kan herkennen, treft me meer als een soort van mini-opiniestukje, maar goed, over smaak kan je oneindig discussiëren.
Dan om eens over de kern van het probleem te praten: wat stelt dit gedicht voor als oplossing?
- Stoppen met de opdeling A en B? Dat is een schijnoplossing want het achterliggend probleem blijft bestaan.
- Stoppen met 'losgeld' voor het woord intelligentie? Ik ben het zoals ik zei het er al niet mee eens dat dat losgeld op dit moment bestaat, je hebt ongetwijfeld heel wat slimme stielmannen. In de strikte betekenis van het woord intelligentie verwacht ik echter wel dat de gemiddelde dokter intelligenter is dan de gemiddelde loodgieter ja. Net zoals ik zou denken dat de gemiddelde loodgieter op technisch vlak handiger is. Sorry, de wereld is fundamenteel oneerlijk: er zijn altijd mensen die knapper, slimmer, socialer, handiger, sterker, sneller zijn dan anderen... sommigen zelfs beter op al die vlakken.
Wat zou ik liever als oplossing zien, maar dan spreken we over beleid, niet over gedichtjes:
- Een opwaardering van richtingen die momenteel onder tso en bso vallen door te stoppen met in bepaalde richtingen de lat lager en lager te leggen. Meer eisen en meer verwachten. Niet zomaar diploma's uitdelen. Maar goed, laat eindtermen nu eens een actueel discussiepunt zijn. Daarbij wel al meteen vermelden dat er nu reeds tso richtingen zijn die al moeilijker zijn dan aso richtingen (IW is de uitblinker op dat vlak). Maar ook in praktische richtingen hoorde ik van vakleerkrachten de laatste jaren niets anders dan geklaag: ongemotiveerde leerlingen, die steeds minder kunnen... het mag gerust ook moeilijk zijn om een diploma elektromechanica in het tso of bakker in het bso te halen door gewoon ook op technisch of praktijk vlak de lat hoog te leggen.
- Een kritische blik op de toekomstperspectieven van bestaande richtingen en een grondige herwerking van het onderwijslandschap.
Wat mij betreft mogen termen als aso, tso en bso daarbij gerust verdwijnen hoor, ten voordele van een meer modulair systeem.
Het idee dat tso en bso minder waard zijn lijkt mij voort te komen uit twee zaken: één: dat je vroeger met een hoger diploma per se een betere job zou krijgen, dat lijkt mij in tijden van diploma-inflatie achterhaald, behalve voor jobs waar je het hoger diploma écht nodig hebt om de job te mogen doen (verpleegkundige, dokter, advocaat, etc.), in andere jobs kan een bachelor bouw zich evengoed opwerken tot werfleider als een ingenieur bouwkunde, of iemand met een tso diploma dat nog kan? Tja, geen idee... met genoeg ervaring waarschijnlijk/hopelijk wel, maar ken er geen voorbeelden van.
Twee: dat je tegenwoordig wél nog altijd richtingen hebt waar men klassiek het beeld van heeft dat je daar quasi automatisch het diploma krijgt, en dat dat diploma weinig waarde heeft in onze moderne arbeidsmarkt. Dit soort richtingen haalt tegelijkertijd het imago naar omlaag van richtingen die nu onder hetzelfde label zitten ("B-stroom" of tso/bso) denk ik dan.