Cultuurschepen Daoud vs vrijheid van de kunsten

Loser

Supermoderator
Crowdfunder FE
Stadsdichter Ruth Lasters stapt op nadat ze in de clinch is gegaan met cultuurschepen Ait Daoud van de N-VA. En de oppositiepartijen zijn duidelijk.

Het is altijd gevaarlijk om meteen te goochelen met woorden als censuur. Maar als vanuit de overheid een historisch totaal vrije rol aan banden wordt gelegd vanwege mogelijk politieke inhoud, dan moet je je er toch op z'n allerminst bewust van zijn dat je die kritiek zelf mogelijk maakt?
 
Allereerst, achter de zogenaamde boodschap van dat gedicht kan ik gerust staan, een stiel leren is niet minderwaardig aan iets meer academisch leren, integendeel denk ik dan, veel stielmannen en -vrouwen zijn tegenwoordig zeker niet slechter af dan menig persoon met een diploma hoger onderwijs.

Maar nu ben je toch weer stevig aan het overdrijven hoor Loser...
  • Historisch... het is een functie die 20 jaar bestaat in Antwerpen. Lijkt mij nu ook weer niet zo'n zwaarwichtige traditie.
  • Het is een erefunctie, je mag die erefunctie gerust opzeggen. Zij zegt bovendien zélf die functie op, ze wordt niet ontslagen.
  • Censuur is hier niet van toepassing want ik kan het op meerdere plaatsen terugvinden.
  • Moet de overheid zijn 'stamp of approval' plaatsen voor kritiek op z'n beleid? Wat mij betreft lijkt mij dat eerder schijnoppositie, lijkt mij écht geen meerwaarde.
  • Ik wil het er nog mee eens zijn dat de stad dit gedicht ook gewoon had kunnen goedkeuren, of laten passeren als gedicht geschreven door een stadsdichter plus leerlingen.
  • Ik herken me echter wél in de kritiek dat dit gedicht toch bezwaarlijk verbindend is. Het stelt dat leerlingen uit de B-stroom en stielmannen eveneens intelligent kunnen zijn (absoluut mee eens, zeker als we naar minder abstracte vormen van intelligentie kijken) maar lijkt daar tegenover te stellen dat iemand uit de A-stroom, dokters, wetenschappers of advocaten dan toch weer net niet handig genoeg zijn voor andere zaken... euhm, ik denk dat de gemiddelde dokter, pardon my French, 'intelligent' genoeg is om ook de hellingshoek van een trap te berekenen wanneer die zich daar even in inwerkt hoor. Een ingenieur heeft misschien A-stroom gedaan vroeger, maar ik mag hopen dat die ook een stroomschema kan tekenen.
De cultuurbarbaar in mij heeft jaren geleden al kennis gemaakt met prachtige voorbeelden van spoken word poëtry maar dit gedicht waarin ik zonder gesproken voordracht rijm noch ritme kan herkennen, treft me meer als een soort van mini-opiniestukje, maar goed, over smaak kan je oneindig discussiëren.

Dan om eens over de kern van het probleem te praten: wat stelt dit gedicht voor als oplossing?
  • Stoppen met de opdeling A en B? Dat is een schijnoplossing want het achterliggend probleem blijft bestaan.
  • Stoppen met 'losgeld' voor het woord intelligentie? Ik ben het zoals ik zei het er al niet mee eens dat dat losgeld op dit moment bestaat, je hebt ongetwijfeld heel wat slimme stielmannen. In de strikte betekenis van het woord intelligentie verwacht ik echter wel dat de gemiddelde dokter intelligenter is dan de gemiddelde loodgieter ja. Net zoals ik zou denken dat de gemiddelde loodgieter op technisch vlak handiger is. Sorry, de wereld is fundamenteel oneerlijk: er zijn altijd mensen die knapper, slimmer, socialer, handiger, sterker, sneller zijn dan anderen... sommigen zelfs beter op al die vlakken.
Wat zou ik liever als oplossing zien, maar dan spreken we over beleid, niet over gedichtjes:
  • Een opwaardering van richtingen die momenteel onder tso en bso vallen door te stoppen met in bepaalde richtingen de lat lager en lager te leggen. Meer eisen en meer verwachten. Niet zomaar diploma's uitdelen. Maar goed, laat eindtermen nu eens een actueel discussiepunt zijn. Daarbij wel al meteen vermelden dat er nu reeds tso richtingen zijn die al moeilijker zijn dan aso richtingen (IW is de uitblinker op dat vlak). Maar ook in praktische richtingen hoorde ik van vakleerkrachten de laatste jaren niets anders dan geklaag: ongemotiveerde leerlingen, die steeds minder kunnen... het mag gerust ook moeilijk zijn om een diploma elektromechanica in het tso of bakker in het bso te halen door gewoon ook op technisch of praktijk vlak de lat hoog te leggen.

  • Een kritische blik op de toekomstperspectieven van bestaande richtingen en een grondige herwerking van het onderwijslandschap.
    Wat mij betreft mogen termen als aso, tso en bso daarbij gerust verdwijnen hoor, ten voordele van een meer modulair systeem.
Het idee dat tso en bso minder waard zijn lijkt mij voort te komen uit twee zaken: één: dat je vroeger met een hoger diploma per se een betere job zou krijgen, dat lijkt mij in tijden van diploma-inflatie achterhaald, behalve voor jobs waar je het hoger diploma écht nodig hebt om de job te mogen doen (verpleegkundige, dokter, advocaat, etc.), in andere jobs kan een bachelor bouw zich evengoed opwerken tot werfleider als een ingenieur bouwkunde, of iemand met een tso diploma dat nog kan? Tja, geen idee... met genoeg ervaring waarschijnlijk/hopelijk wel, maar ken er geen voorbeelden van.
Twee: dat je tegenwoordig wél nog altijd richtingen hebt waar men klassiek het beeld van heeft dat je daar quasi automatisch het diploma krijgt, en dat dat diploma weinig waarde heeft in onze moderne arbeidsmarkt. Dit soort richtingen haalt tegelijkertijd het imago naar omlaag van richtingen die nu onder hetzelfde label zitten ("B-stroom" of tso/bso) denk ik dan.
 
Laatst bewerkt:
Stadsdichter Ruth Lasters stapt op nadat ze in de clinch is gegaan met cultuurschepen Ait Daoud van de N-VA. En de oppositiepartijen zijn duidelijk.

Het is altijd gevaarlijk om meteen te goochelen met woorden als censuur. Maar als vanuit de overheid een historisch totaal vrije rol aan banden wordt gelegd vanwege mogelijk politieke inhoud, dan moet je je er toch op z'n allerminst bewust van zijn dat je die kritiek zelf mogelijk maakt?
Waarom zou het een totaal vrije rol zijn? Ik snap het stadsbestuur als ze willen dat de dichter verbindend is. Dit gedicht is gewoon pure polarisatie. Alsof het geschreven is door een 14jarige puber die zopas een cd van RATM heeft ontdekt.
 
De beste korte kritiek is overigens dat A staat voor algemeen en B voor beroeps, al kan je moeilijk ontkennen dat het in de praktijk wel natuurlijk een rangorde impliceert, ook al is het maar omdat je in de B-stroom ook kan instromen op basis van leeftijd, zonder je lager onderwijs voltooid te hebben en omdat de leerplannen er ook eenvoudigweg minder veeleisend zijn.

Trouwens de onjuistheden in dat gedicht stoppen niet bij de inhoud die het aankaart. Wij hebben in dit land bijvoorbeeld letterlijk A- en B-ministers, alleen noemen we die laatsten gewoon staatssecretarissen.
 
Waarom zou het een totaal vrije rol zijn? Ik snap het stadsbestuur als ze willen dat de dichter verbindend is. Dit gedicht is gewoon pure polarisatie. Alsof het geschreven is door een 14jarige puber die zopas een cd van RATM heeft ontdekt.
Omdat dat zo beschreven staat in de jobomschrijving. De persberichten erover kun je terugvinden:

En Klara vat die zo samen:
"Elke stadsdichter schrijft in volle artistieke vrijheid minimum zes stadsgedichten per jaar over wat hem of haar treft in Antwerpen. Antwerpen Boekenstad begeleidt de stadsdichter in zijn belangrijke taak en zorgt dat de stadsgedichten lees- en zichtbaar worden voor de inwoners."

Antwerpen Boekenstad is trouwens van de stad. Op het moment dat de Schepen naar 5 (onbekende) stadsdichters wou gaan, werd al gezegd dat dat was om ze beter in de hand te kunnen houden. Er was toen al veel kritiek op (relatief, zo hard leeft dat stadsdichterambt nu ook niet) en als die dan uitkomt, mag daarop gewezen worden.

En ja, 'historisch' @KnightOfCydonia , want in het verleden is er niet beoordeeld op inhoud. Er is ook een gedicht over migratie, en één van deze andere stadsdichters heeft er ook eentje over Oekraïne geschreven (dus het is niet zo dat het allemaal over Antwerpen moet gaan).

En natuurlijk is het zo geen vreselijke censuur en spreken we hier niet over een dictatoriaal bestuur. Maar ik zou niet weten waarom inhoudelijke inmenging bij de -traditioneel doodnormale- publicatie van stadsgedichten ineens zonder boe of bah geslikt moet worden? Ik zeg toch ook dat die schepen op z'n allerminst zich openstelt voor die kritiek, als ze nu één gedicht laat schrappen dat "toevallig" net ingaat tegen het beleid van haar partij op een ander niveau, waar ze koste wat het kost de schade proberen te beperken voor de verkiezingen?

(en censuur is wel van toepassing, want de overheid gebruikt haar macht om publicatie zo klein mogelijk te houden, in plaats van haar plicht uit te voeren om die net zo groot mogelijk te maken)
 
Omdat dat zo beschreven staat in de jobomschrijving. De persberichten erover kun je terugvinden:

(...)
Ik lees

"We willen het poëzietalent in Antwerpen nog meer aanspreken om bij te dragen tot het verbinden van stad"
(...)
"De opdrachten aan de dichterspoule worden gecoördineerd door Antwerpen Boekenstad."
(...)
"De stad heeft het eindoordeel over opname in de openbare ruimte"


En wie is Klara in deze?
Dit polariserend gedicht is evenwenselijk als haar inverse vorm, dus waar in de ander "op hun plaats" wordt gezet.

Nee ik zie hier echt weinig censuur in, het gedicht is zelfs in de media verzeild. De Stad heeft volgens de procedure het eindoordeel in handen om te bepalen of het mag gepubliceerd worden onder de titel van stadsdichter. En maar goed ook. We willen toch ook geen stadsdichter die een gedicht publiceert als stadsdichter waarin de deportatie wordt verheerlijkt?

Het is geen censuurdiscussie, maar een kwaliteitsdiscussie. Dit gedicht is gewoon van povere kwaliteit, niet zuiver door de inhoud, maar ook door de vorm. Logisch, ze heeft het geschreven met haar leerlingen.
 
Ze heeft groot gelijk om ermee te stoppen. Ik zie niet in waarom dit geen censuur zou zijn. Iets dat ik precies helaas meer en meer lijk te zien in de maatschappij.
 
Ik lees

"We willen het poëzietalent in Antwerpen nog meer aanspreken om bij te dragen tot het verbinden van stad"
(...)
"De opdrachten aan de dichterspoule worden gecoördineerd door Antwerpen Boekenstad."
(...)
"De stad heeft het eindoordeel over opname in de openbare ruimte"


En wie is Klara in deze?
Dit polariserend gedicht is evenwenselijk als haar inverse vorm, dus waar in de ander "op hun plaats" wordt gezet.

Nee ik zie hier echt weinig censuur in, het gedicht is zelfs in de media verzeild. De Stad heeft volgens de procedure het eindoordeel in handen om te bepalen of het mag gepubliceerd worden onder de titel van stadsdichter. En maar goed ook. We willen toch ook geen stadsdichter die een gedicht publiceert als stadsdichter waarin de deportatie wordt verheerlijkt?

Het is geen censuurdiscussie, maar een kwaliteitsdiscussie. Dit gedicht is gewoon van povere kwaliteit, niet zuiver door de inhoud, maar ook door de vorm. Logisch, ze heeft het geschreven met haar leerlingen.
Mee eens, hè. Maar er zijn wel drie dingen die spelen:
- Wat is de precieze jobomschrijving? Want die weten we inderdaad niet.
- De dichteres zegt zelf dat het zo nooit werkt. Er wordt altijd gewerkt met een combinatie van 'eigen initiatief' en 'op bestelling', en dan worden die niet gekeurd op inhoud.

En voor mij de allerbelangrijkste:
Jij zegt dat het een kwaliteitsdiscussie is. De schepen heeft al enkele keren bevestigd dat dat niet het geval is. De laatste keer hier:

De reden van de weigering is: "Een stadsgedicht is geen politiek manifest. Als ze aan politiek wil doen, dan moet ze maar in de politiek stappen."
Huh? Hoezo? Die stadsdichter die over Oekraïne schreef, moet dan maar aan politiek gaan doen? Nee, dat is "goeie politiek" en dit is "foute politiek". En dàt is de definitie van censuur.
 
En ja, 'historisch' @KnightOfCydonia , want in het verleden is er niet beoordeeld op inhoud. Er is ook een gedicht over migratie, en één van deze andere stadsdichters heeft er ook eentje over Oekraïne geschreven (dus het is niet zo dat het allemaal over Antwerpen moet gaan).

En natuurlijk is het zo geen vreselijke censuur en spreken we hier niet over een dictatoriaal bestuur. Maar ik zou niet weten waarom inhoudelijke inmenging bij de -traditioneel doodnormale- publicatie van stadsgedichten ineens zonder boe of bah geslikt moet worden? Ik zeg toch ook dat die schepen op z'n allerminst zich openstelt voor die kritiek, als ze nu één gedicht laat schrappen dat "toevallig" net ingaat tegen het beleid van haar partij op een ander niveau, waar ze koste wat het kost de schade proberen te beperken voor de verkiezingen?

(en censuur is wel van toepassing, want de overheid gebruikt haar macht om publicatie zo klein mogelijk te houden, in plaats van haar plicht uit te voeren om die net zo groot mogelijk te maken)

Dus het is een beetje censuur, maar ondertussen vind je het gedicht op meer plaatsen terug dan dat je een pover stuk poëzie anders ooit had aangetroffen? Beetje vreemde definitie van censuur.

Trouwens schade beperken voor de verkiezingen? Ben ook niet de grootste fan van Ben Weyts, maar hij heeft de A- & B-stroom niet uitgevonden hé, dat bestaat al veel langer. Je kan zelfs Ben Weyts niet echt verantwoordelijk houden voor de dalende onderwijskwaliteit want ook dat is al een lange trend, je kan hooguit de beslissingen beoordelen die hij met het oog op de toekomst genomen heeft om daar iets aan te doen... i.e. waren zijn ambitieuzere eindtermen een goed idee of niet?

Over de inhoud, die toch behoorlijk polariserend is en niet echt bijdraagt tot een échte oplossing zwijg je ook.
 
Laatst bewerkt:
Dus het is een beetje censuur, maar ondertussen vind je het gedicht op meer plaatsen terug dan dat je een pover stuk poëzie anders ooit had aangetroffen? Beetje vreemde definitie van censuur.

Trouwens schade beperken voor de verkiezingen? Ben ook niet de grootste fan van Ben Weyts, maar hij heeft de A- & B-stroom niet uitgevonden hé, dat bestaat al veel langer. Je kan zelfs Ben Weyts niet echt verantwoordelijk houden voor de dalende onderwijskwaliteit want ook dat is al een lange trend, je kan hooguit de beslissingen beoordelen die hij met het oog op de toekomst genomen heeft om daar iets aan te doen... i.e. waren zijn ambitieuzere eindtermen een goed idee of niet?

Over de inhoud, die toch behoorlijk polariserend is en niet echt bijdraagt tot een échte oplossing zwijg je ook.
Ondertussen vind je het op meer plaatsen terug: Omdat het in de kranten staat nu ze is opgestapt... Dat is toch onmogelijk een verdienste van het bestuur te noemen?? Omdat zij "censureren" en de kranten dat plaatsen is het geen censuur meer? Nee. Het is niet pas censuur als het nergens meer te vinden is, iets is censuur als de overheid haar macht gebruikt om (politieke) expressie aan banden te leggen. En dat is hier gebeurd.

Ik schrijf censuur wel tussen aanhalingstekens, want ik heb al van in het begin genuanceerd, hè. Ik zeg al van in het begin dat ze zich openstellen voor die kritiek als ze het op die manier doen, zeker als ze het gaan hebben over "laat politiek maar aan de politiekers", wat mogelijk de domste opmerking is die ik onze schepen van Cultuur al heb horen uiten...

Maar ik zwijg over het inhoudelijke van het gedicht, omdat dat er totaal niet toe doet. Dit gaat niet over onderwijs of wat eraan moet gebeuren. Dit gaat over een schepen van cultuur in een stad die tegen alle gebruiken ingaat om politieke redenen, om het beleid op een ander niveau te beschermen. Dat is toch totaal scheef?

Natuurlijk heeft Ben Weyts de A-B-stroom niet uitgevonden. Maar hier geldt hetzelfde als bij de drugsoorlog. Het was hun grote verkiezingsbelofte: Onderwijs is Vlaams, en de N-VA ging laten zien dat dat zo ontzettend veel efficiënter werkt en ging het helemaal hervormen. En dat is niet gebeurd. Uiteraard waren de problemen er al veel langer, en is het een probleem van geld. Maar beloof het dan niet, of krijg het deksel op de neus als het niet gebeurt.
 
De populaire boeken van Karl May worden gecancelled. Ahnee, jij noemde dat "het is de uitgeverij die het geen goed idee meer vindt om ze uit te brengen."

Stadsdichter Ruth Lasters stapt op nadat ze in de clinch is gegaan met cultuurschepen Ait Daoud van de N-VA. En de oppositiepartijen zijn duidelijk.

Het is altijd gevaarlijk om meteen te goochelen met woorden als censuur. Maar als vanuit de overheid een historisch totaal vrije rol aan banden wordt gelegd vanwege mogelijk politieke inhoud, dan moet je je er toch op z'n allerminst bewust van zijn dat je die kritiek zelf mogelijk maakt?

Dan vind ik het ietwat ironisch dat je nu een term als censuur associeert met dit verhaal. Je zegt wel dat je het geen censuur noemt, maar je maakt toch maar even de associatie ermee.
Men zou ook kunnen zeggen: "de uitgever (=de stad die de dichter aanstelt) vindt het geen goed idee om dit uit te brengen".
Voor mij lijkt het alsof je woorden gebruikt als vlag, maar dat afhankelijk van de lading je andere vlaggen gebruikt om de lading mee te bedekken.

Dit gezegd zijnde ben ik akkoord dat de politiek hier te kort door de bocht gaat. Ik ben te weinig bekend met de rol van het stadsdichterschap, maar een dichter zou niet afhankelijk mogen zijn van de persoonlijke willekeur van een cultuurschepen.

Uiteindelijk houdt ze de eer aan zichzelf, en heeft het gedicht nu meer reikwijdte gekregen dan dat het ooit zou krijgen zonder deze hetze. Dus voor mij mag deze Antwerpse discussie gesloten worden.
 
De populaire boeken van Karl May worden gecancelled. Ahnee, jij noemde dat "het is de uitgeverij die het geen goed idee meer vindt om ze uit te brengen."

Dan vind ik het ietwat ironisch dat je nu termijn als censuur associeert met dit verhaal. Je zegt wel dat je het geen censuur noemt, maar je maakt toch maar even de associatie ermee.
Voor mij lijkt het alsof je woorden gebruikt als vlag, maar dat afhankelijk van de lading je andere vlaggen gebruikt om de lading mee te bedekken.
Ja, en dan ga je aan élke nuance voorbij.

De populaire boeken van Karl May worden niet gecanceld. De uitgeverij wil de nieuwste boeken niet meer op die manier uitbrengen.
Lees: Overheid vs uitgeverij. Macht gebruiken om expressie aan banden te leggen vs een privébedrijf dat een contract niet wil aangaan. Daarnaast pleegt de uitgeverij geen trendbreuk met hoe het daarvoor ging: jij wilt een boek uitbrengen, de uitgeverij kiest of ze dat willen of niet. De overheid doet dat hier volgens de dichteres (en alle andere stadsdichters ondertussen!) wel: Het is altijd een combinatie van eigen initiatief en werk in opdracht. En voor beide zorgt Antwerpen Boekenstad voor de publicatie.

Behalve wanneer het tegen de partij is, blijkbaar. Dan moeten de dichters zwijgen.

Dit gezegd zijnde ben ik akkoord dat de politiek hier te kort door de bocht gaat. Ik ben te weinig bekend met de rol van het stadsdichterschap, maar een dichter zou niet afhankelijk mogen zijn van de persoonlijke willekeur van een cultuurschepen.

Uiteindelijk houdt ze de eer aan zichzelf, en heeft het gedicht nu meer reikwijdte gebreken dan dat het ooit zou krijgen zonder deze hetze. Dus voor mij mag deze Antwerpse discussie gesloten worden.
Ah, dus als de censuur doorbroken wordt door genoeg media-aandacht, mag het?
 
Ja, en dan ga je aan élke nuance voorbij.

De populaire boeken van Karl May worden niet gecanceld. De uitgeverij wil de nieuwste boeken niet meer op die manier uitbrengen.
Toch wel. Google "Karl May gecancel(le)d". Ik citeer gewoon de pers.
Lees: Overheid vs uitgeverij.
In dit geval is de Antwerpse overheid de figuurlijke uitgever natuurlijk.
Macht gebruiken om expressie aan banden te leggen vs een privébedrijf dat een contract niet wil aangaan. Daarnaast pleegt de uitgeverij geen trendbreuk met hoe het daarvoor ging: jij wilt een boek uitbrengen, de uitgeverij kiest of ze dat willen of niet. De overheid doet dat hier volgens de dichteres (en alle andere stadsdichters ondertussen!) wel: Het is altijd een combinatie van eigen initiatief en werk in opdracht. En voor beide zorgt Antwerpen Boekenstad voor de publicatie.

Behalve wanneer het tegen de partij is, blijkbaar. Dan moeten de dichters zwijgen.
En de uitgever gebruikt bij Karl May evengoed haar macht om expressie aan banden te leggen.
De uitgever (en vele verkoopskanalen) hebben letterlijk en figuurlijk de boeken uit de rekken gehaald. Dan ben je niet meer bezig over een boek uit te brengen, dan gaat het om gedrukte en verkoopbare boeken die je uit de handel haalt.

O.b.v. de info die ik doorgenomen heb, ben ik niet akkoord met het niet-publiceren van het gedicht. Ik zal het maar even duidelijk stellen.
Ah, dus als de censuur doorbroken wordt door genoeg media-aandacht, mag het?
Neen. En dat heb ik niet gezegd. Maar nu noem je het dus wel censuur wat er gebeurt is?
 
Toch wel. Google "Karl May gecancel(le)d". Ik citeer gewoon de pers.

In dit geval is de Antwerpse overheid de figuurlijke uitgever natuurlijk.

En de uitgever gebruikt bij Karl May evengoed haar macht om expressie aan banden te leggen.
De uitgever (en vele verkoopskanalen) hebben letterlijk en figuurlijk de boeken uit de rekken gehaald. Dan ben je niet meer bezig over een boek uit te brengen, dan gaat het om gedrukte en verkoopbare boeken die je uit de handel haalt.

O.b.v. de info die ik doorgenomen heb, ben ik niet akkoord met het niet-publiceren van het gedicht. Ik zal het maar even duidelijk stellen.

Neen. En dat heb ik niet gezegd. Maar nu noem je het dus wel censuur wat er gebeurt is?
Van Wiki: Censuur is het gebruiken van de macht van de staat, een andere controlerende macht, een bepaalde groepering, of van bepaalde individuen, om informatie achter te houden of de expressie aan banden te leggen.

De Antwerpse overheid is misschien figuurlijk de uitgever, maar voor hen gelden wel andere regels als monopoliehouder over stadsdichters. Enfin, zeg... Een uitgever die een contract niet wil aangaan zou volgens jou censuur plegen? Al mijn teksten die hier liggen die een uitgever niet wil uitgeven, zeg. Censuur? Natuurlijk niet.

Een uitgeverij die een contract niet aangaat, legt geen expressie aan banden. Deze overheid die met de trend breekt van hoe het altijd is gegaan -tot zelfs nog een gedicht van één van de vijf huidige dichters toe- is bijzonder twijfelachtig bezig. Ik weet niet of je dat zomaar opzij kunt schuiven als behorende tot haar taken. Volgens mij niet, en gaan ze hier hun boekje ver te buiten.

Het staat zwart op wit dat het om politieke redenen is dat ze het geen platform wil geven zoals anders. En wel om partijpolitieke redenen. Dat stinkt toch enorm. Ja, ik vind dit een veel duidelijkere vorm van censuur dan in alle andere gevallen waar het telkens geroepen wordt.

Het verschil is voor mij wel omdat er vaak 'censuur' wordt geroepen als het eigenlijk is: 'ik mag niet overal ongestraft zeggen wat ik wil'. Omdat de 'functie' van stadsdichter impliciet en expliciet inhoudt dat je stukken worden gepubliceerd door Antwerpen Boekenstad (=de stad), is het hier eerder 'ik mag niet ongestraft zeggen wat ik wil terwijl er werd gezegd dat dat hier wel mocht'. En andere politieke meningen mogen wel.
 
Natuurlijk is het niet oké wat er gebeurd is. Je stelt iemand aan als stadsdichter en dan weigert de schepen van cultuur het gedicht op basis van de inhoud: te kritisch voor het onderscheid tussen A- en B-stromen? Oppassen hoor, mijn partijgenoot is minister van onderwijs dus best niet te kritisch zijn he mevrouw de dichter. Totale bullshit en terecht een blamage voor de schepen. Schaf het hele stadsdichterschap dan af he.
 
De reden van de weigering is: "Een stadsgedicht is geen politiek manifest. Als ze aan politiek wil doen, dan moet ze maar in de politiek stappen."
Huh? Hoezo? Die stadsdichter die over Oekraïne schreef, moet dan maar aan politiek gaan doen? Nee, dat is "goeie politiek" en dit is "foute politiek". En dàt is de definitie van censuur.
Is dit niet meer de definitie van in-group favoritism dan van censuur? Zeker akkoord hoor, verontwaardiging is te vaak selectief. Zoals ik al in eerdere post zei, ik vermoed dat de houding anders zou zijn als het gedicht ging over iets niet-strafbaar maar wel moreel laakbaar. Er zou toch minder consternatie zijn. Hoe dan ook:
En voor mij de allerbelangrijkste:
Jij zegt dat het een kwaliteitsdiscussie is. De schepen heeft al enkele keren bevestigd dat dat niet het geval is. De laatste keer hier:

Goh, voor mij is dat toch ook een vorm van kwaliteit. De uitspraak van de schepene is wat ze is, ik kan niet in haar naam spreken. Ik ben er in ieder geval wel van overtuigd dat ze best een politiek gedicht had kunnen publiceren als stadsdichter als die wél van kwaliteit was. Het is eigen aan poëzie dat het soms spitsvondig een spiegel voorhoudt - zoals wijlen Stijn De Paepe zo goed kon - zonder dat het too much wordt zoals in het gedicht waar het hier in hoofde over gaat.
 
Is dit niet meer de definitie van in-group favoritism dan van censuur? Zeker akkoord hoor, verontwaardiging is te vaak selectief. Zoals ik al in eerdere post zei, ik vermoed dat de houding anders zou zijn als het gedicht ging over iets niet-strafbaar maar wel moreel laakbaar. Er zou toch minder consternatie zijn. Hoe dan ook:


Goh, voor mij is dat toch ook een vorm van kwaliteit. De uitspraak van de schepene is wat ze is, ik kan niet in haar naam spreken. Ik ben er in ieder geval wel van overtuigd dat ze best een politiek gedicht had kunnen publiceren als stadsdichter als die wél van kwaliteit was. Het is eigen aan poëzie dat het soms spitsvondig een spiegel voorhoudt - zoals wijlen Stijn De Paepe zo goed kon - zonder dat het too much wordt zoals in het gedicht waar het hier in hoofde over gaat.
Dat vind ik een beetje te gemakkelijk, hoor... "ze zegt wel dat het politiek is, maar ze bedoelt eigenlijk dat het om de kwaliteit is".
Kan best zijn, maar ik ga toch maar af op wat ze zegt. En dat is dat het politiek niet gewenst was.

Ik snap wel wat je bedoelt met dat in-group favoritism, maar selectieve verontwaardiging (selectieve publicatie in dit geval) is toch ook gewoon censuur in haar functie. En ik denk dat het me nog niet eens zo stoort dat de reden politiek was. Want zoals je zegt, een anti-migratie-gedicht zou misschien ook geweerd worden. Het stoort me vooral dat het partijpolitiek is. Dat een partijgenoot en beleid van de partij niet op de korrel mag genomen worden, maar anderen wel.
 
Dat vind ik een beetje te gemakkelijk, hoor... "ze zegt wel dat het politiek is, maar ze bedoelt eigenlijk dat het om de kwaliteit is".
Kan best zijn, maar ik ga toch maar af op wat ze zegt. En dat is dat het politiek niet gewenst was.

Nee nee, je hebt het anders geïnterpreteerd dan hoe ik bedoelde. Ik zei dat de uitspraak van de schepene is wat ze is dus daar ging ik geen analyse op maken. Verder had ik het enkel over mijn mening, waarom ik het een vorm van kwaliteit vind (het politieke).
 
Van Wiki: Censuur is het gebruiken van de macht van de staat, een andere controlerende macht, een bepaalde groepering, of van bepaalde individuen, om informatie achter te houden of de expressie aan banden te leggen.

De Antwerpse overheid is misschien figuurlijk de uitgever, maar voor hen gelden wel andere regels als monopoliehouder over stadsdichters.
De Antwerpse overheid heeft evenwel geen monopolie over dichters of uitgevers. Je doet hier uitschijnen alsof de Antwerpse overheid actief bezig is met het ontzeggen van de toegang tot een uitgever voor deze dichter. Censuur kan je dit niet noemen.
Enfin, zeg... Een uitgever die een contract niet wil aangaan zou volgens jou censuur plegen? Al mijn teksten die hier liggen die een uitgever niet wil uitgeven, zeg. Censuur? Natuurlijk niet.
Kun je aub stoppen met het verdraaien van mijn woorden? Geen idee waarom je je eigen kribbels erbij moet halen.
Een uitgeverij die een contract niet aangaat, legt geen expressie aan banden. Deze overheid die met de trend breekt van hoe het altijd is gegaan -tot zelfs nog een gedicht van één van de vijf huidige dichters toe- is bijzonder twijfelachtig bezig. Ik weet niet of je dat zomaar opzij kunt schuiven als behorende tot haar taken. Volgens mij niet, en gaan ze hier hun boekje ver te buiten.

Het staat zwart op wit dat het om politieke redenen is dat ze het geen platform wil geven zoals anders. En wel om partijpolitieke redenen. Dat stinkt toch enorm. Ja, ik vind dit een veel duidelijkere vorm van censuur dan in alle andere gevallen waar het telkens geroepen wordt.

Het verschil is voor mij wel omdat er vaak 'censuur' wordt geroepen als het eigenlijk is: 'ik mag niet overal ongestraft zeggen wat ik wil'. Omdat de 'functie' van stadsdichter impliciet en expliciet inhoudt dat je stukken worden gepubliceerd door Antwerpen Boekenstad (=de stad), is het hier eerder 'ik mag niet ongestraft zeggen wat ik wil terwijl er werd gezegd dat dat hier wel mocht'. En andere politieke meningen mogen wel.
Akkoord dat het een stinkend potje is. Je doet bijna alsof ik je van het tegendeel probeer te overtuigen.

Tussen de lijnen lees ik echter dat het voor jou vooral storend of niet is afhankelijk van de politieke lading (Karl May versus deze dichter).
 
Kun je aub stoppen met het verdraaien van mijn woorden? Geen idee waarom je je eigen kribbels erbij moet halen.
Omdat dat van Karl May geen censuur is. Het is een vergelijking die scheef loopt op elk punt, ik snap niet waarom je die zo per se wilt doorduwen?
Akkoord dat het een stinkend potje is. Je doet bijna alsof ik je van het tegendeel probeer te overtuigen.

Tussen de lijnen lees ik echter dat het voor jou vooral storend of niet is afhankelijk van de politieke lading (Karl May versus deze dichter).
Dat lees je dus totaal verkeerd. Omdat je de verschillen weigert te zien tussen een uitgeverij die een contract niet wenst aan te gaan tegenover een overheid die zijn op voorhand afgesproken taak in de rol van de stadsdichter niet nakomt omdat ze cultuur en partijpolitiek met elkaar verwart.

Maar ik zie wel waarom je die manke vergelijking wilt doorduwen: je wilt kunnen zeggen 'hypocrisie'. En weer een zoveelste gotcha-post. Sorry, maar dat zit er hier niet in.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Terug
Bovenaan