Crypto - Nieuws en algemene discussie

Met het proberen timen van dipjes ga ik mij niet bezig houden maar als het echt een zware crash is koop ik bij.
In tegenstelling tot mijn armoezaaiende studentendagen van toen ik ingestapt ben heb ik nu wel iets meer slagkracht (wie heeft er uiteindelijk een huis nodig?)
 
Pijnlijk dagje amai.

Maar goed, kan me moeilijk voorstellen dat dit lang blijft duren. Veel te vroeg voor een nieuwe crypto winter.

Ik koop in principe begin volgende maand opnieuw een batch, maar indien het in de tussentijd onder de 20K zakt, ga ik toch niet wachten. Long term bull thesis intact :D

Microstrategy aandeel (Michael Saylor) blijft trouwens goed liggen. Slechts -6%. Bizar.
 
Hopelijk hebben de meeste mensen die verkocht hebben in 2020, geen stevige verliezen geboekt nu met deze crash.
Vergeet niet dat je nog altijd taxen aan de Roverheid moet betalen op uw 2020 gains. Die verliezen in 2021 kan je NIET aftrekken van je gains in 2020. Daarmee waren sommigen echt goed geneukt in 2018.
 
Hopelijk hebben de meeste mensen die verkocht hebben in 2020, geen stevige verliezen geboekt nu met deze crash.
Vergeet niet dat je nog altijd taxen aan de Roverheid moet betalen op uw 2020 gains. Die verliezen in 2021 kan je NIET aftrekken van je gains in 2020. Daarmee waren sommigen echt goed geneukt in 2018.
Hoe zit dat juist met belastingen ivm crypto. Voor mijn gewone aandelen via Degiro weet ik wat ik moet invullen op mijn brief. (enkel dividenduitkering en gewone winst op gewone aandelen niet tenzij ik heel de tijd short, correct)?
 
Laatst bewerkt:
"Goede huisvader beheer" => Geen belastingen
Net zoals bij aandelen.
Als je elke week koopt en verkoopt, valt dit wellicht onder speculatie. Maar als je hold op lange termijn, is er niets aan de hand.
 
"Goede huisvader beheer" => Geen belastingen
Net zoals bij aandelen.
Als je elke week koopt en verkoopt, valt dit wellicht onder speculatie. Maar als je hold op lange termijn, is er niets aan de hand.
Niet per se helaas. Zie mijn eerdere post #100 met de toelichting van een fiscaal jurist.
 
Hopelijk hebben de meeste mensen die verkocht hebben in 2020, geen stevige verliezen geboekt nu met deze crash.
Vergeet niet dat je nog altijd taxen aan de Roverheid moet betalen op uw 2020 gains. Die verliezen in 2021 kan je NIET aftrekken van je gains in 2020. Daarmee waren sommigen echt goed geneukt in 2018.
Je blijft maar terugkomen op die taxen, maar in de realiteit is er nog altijd geen duidelijkheid over. Zelfs een fiscaal jurist weet het blijkbaar niet zeker.
 
Ik vrees voor het aanbreken van de bear market. Een traag afglijden van de prijs met enkele korte heroplevingen, met aan het einde een lage prijs waarbij dat ik me weer volledig inkoop. Het is allemaal heel herkenbaar uit 2018, blij dat ik me dit maal niet heb laten vangen, lokken. Ik ga me alleen maar dikker inkopen eens de prijs terug laag staat.
Rest enkel nog de vraag, gaan we exact hetzelfde nog eens terug beleven? Tot nu toe blijkt dit allemaal heel cyclisch te zijn. Al bijna 10 jaar lang.
 
Ik vrees voor het aanbreken van de bear market. Een traag afglijden van de prijs met enkele korte heroplevingen, met aan het einde een lage prijs waarbij dat ik me weer volledig inkoop. Het is allemaal heel herkenbaar uit 2018, blij dat ik me dit maal niet heb laten vangen, lokken. Ik ga me alleen maar dikker inkopen eens de prijs terug laag staat.
Rest enkel nog de vraag, gaan we exact hetzelfde nog eens terug beleven? Tot nu toe blijkt dit allemaal heel cyclisch te zijn. Al bijna 10 jaar lang.

Een bear market? We zijn nog geen 40 percent gezakt en we staan nog maar op de prijs van enkele weken terug. 😁
Dit is een simpel dipje, niet meer en niet minder. Just enjoy the ride. Dit dipje zou je niets mogen doen. Als dat wel zo is, ben je ofwel overexposed op de markt, ofwel ben je niet gemaakt voor deze markt.

Correctie: de prijzen van een week terug. We staan op dit moment 1 procent hoger dan de prijs van 7 dagen geleden. :p
 
Er is wel degelijk duidelijkheid. Niet rechtstreeks vanuit de hoek van de fiscus, maar in het algemeen bestaat er geen twijfel dat die 33% taks voor crypto geldig is.
 
Er is wel degelijk duidelijkheid. Niet rechtstreeks vanuit de hoek van de fiscus, maar in het algemeen bestaat er geen twijfel dat die 33% taks voor crypto geldig is.

"Cryptomunten moeten beschouwd worden als portefeuillewaarden waarin belegd kan worden. Binnen het kader van het normaal beheer van het privévermogen zijn de winsten vrijgesteld van belastingen. En belangrijk daarbij is dat het normaal beheer van privévermogen weldegelijk met het oog op het winstgevend maken, de tegeldemaking en de wederbelegging van een vermogen mag gebeuren."

En

"Om buiten de grenzen van dat normaal beheer te treden moeten er toch al straffe zaken aan de hand zijn. Indicaties hiervan kunnen zijn het beleggen met geleende gelden of het gebruik van professionele of semi-professionele middelen. Zulk geval werd recent aan de rulingcommissie voorgelegd. De casus betrof een student, die binnen het kader van zijn studies een applicatie ontwikkelde voor de automatische aan- en verkoop van Bitcoins. Door deze automatische aan- en verkoopverrichtingen heeft hij opbrengsten gerealiseerd. In dat specifieke geval oordeelde de rulingdiensten dat de opbrengsten als divers inkomen tegen het tarief van 33 % belast moest worden. Hieruit afleiden dat de opbrengsten uit cryptomunten steeds als divers inkomen belast zouden zijn is dus ipso facto fout."

Bron:
 
Er is wel degelijk duidelijkheid. Niet rechtstreeks vanuit de hoek van de fiscus, maar in het algemeen bestaat er geen twijfel dat die 33% taks voor crypto geldig is.
Zou je dat eens kunnen staven met (een) duidelijke en betrouwbare bron(nen)? Ik wil jouw uitspraak niet per definitie in twijfel trekken, maar je gebruikt hier wel zeer absolute bewoordingen. Dan moet je die kunnen hardmaken, vind ik.
 
Sjah, de fiscus zei letterlijk dat crypto "doorgaans" als speculatief beschouwd zal worden. Enkel als ge meer dan een jaar en geen enkele transactie in de tussentijd uitvoerd, dan is het niet belast.
De meesten zullen onder die regeling van 33% betalen vallen omdat crypto long term vasthouden heel moeilijk is voor de meesten.
 
Er is wel degelijk duidelijkheid. Niet rechtstreeks vanuit de hoek van de fiscus, maar in het algemeen bestaat er geen twijfel dat die 33% taks voor crypto geldig is.
Enkel wanneer je op korte tijdspanne op koersschommelîngen zit te spelen. Al de rest is grijze zone. Die uitspraak van de fiscus dateert intussen ook al van 2017 toen bitcoin minder serieus genomen werd als belegproduct. Intussen zit de nationale bank zelf ook de spreken van een Digitale euro. Morgen is daar nog een interessente webinar over wie zich nog wil inschrijven:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dead cat bounce in mijn ogen.
Gaat nog verder zakken hoogstwss. (Geen financieel advies trouwens. Ik ben geen TA man maar ik lees her en der wat op fora)
 
Sjah, de fiscus zei letterlijk dat crypto "doorgaans" als speculatief beschouwd zal worden. Enkel als ge meer dan een jaar en geen enkele transactie in de tussentijd uitvoerd, dan is het niet belast.
De meesten zullen onder die regeling van 33% betalen vallen omdat crypto long term vasthouden heel moeilijk is voor de meesten.

Ik ben eens zelf op zoek gegaan. Een relatief recent (mei 2020) artikel op financeinfo.be: https://financeinfo.be/nieuws/294/zijn-winsten-van-cryptomunten-belastbaar-in-belgie

Koop en verkoop je af en toe op korte termijn en heb je zo winsten gerealiseerd? Dan wordt dit beschouwd als diverse inkomsten, die belastbaar zijn aan 33%. Maar wat is een 'korte termijn' dan juist? Dat is weer voor discussie vatbaar. Zoals hierboven beschreven zou het kopen en verkopen binnen de zes maanden als een speculatieve transactie beschouwd kunnen worden die onder de diverse inkomsten valt.

Jij spreekt over meer dan een jaar, hier wordt gesproken over 6 maanden. Zoals er staat, "voor discussie vatbaar", dus er is toch wat onduidelijkheid over. Ik zou wat voorzichtig zijn met dat soort uitspraken en zeker niet zeggen dat de belasting van 33% "in het algemeen" geldt. Ze geldt net onder bepaalde (vage) voorwaarden.

Dit artikel uit de tijd (ook mei 2020), specifieert dan weer geen termijn, en spreekt over verschillende speculatieve handelingen:

Ze willen op korte termijn een zo groot mogelijk rendement behalen en zullen daarom telkens aankopen als de waarde op een dieptepunt staat om te verkopen op een hoogtepunt. Dat wordt keer op keer herhaald, zodat ze de waarde van hun portefeuille kunnen vergroten.

De inkomsten uit cryptomunten worden in dat geval belast als een divers inkomen, tegen een vast tarief van 33 procent (exclusief gemeentebelastingen) op de gerealiseerde meerwaarde.

Al bij al lijkt er mij geen ondubbelzinnige regel te bestaan en moet er dus op gezond verstand vertrouwd worden, altijd een gevaarlijk gegeven. Los daarvan zijn er natuurlijk gevallen waarin het wél duidelijk is. Als je een dip probeert te timen om in te kopen en dan een week later verkoopt bij stijging, ben je aan het speculeren. Iemand die zich enkele jaren geleden heeft ingekocht en nu voor het eerst aan 40k verkocht heeft, hoeft zich dan weer geen zorgen te maken.
 
Het probleem is natuurlijk wel, als jij je belasting nu niet betaald, en ze komen er 2 jaar later achter dat jij dat niet gedaan hebt, er ongeacht van jouw standpunt een ferme boete zal gestolen worden, bovenop de 33% belasting die ze al zullen stelen.
 
Terug
Bovenaan