Crypto - Nieuws en algemene discussie

De bank zal het niet willen aannemen omdat het crimineel geld zou kunnen zijn en dan riskeren zij grote boetes als ze het aannemen. De fiscus zal aannames maken en die zijn waarschijnlijk het worst case scenario qua hoogte belastingen. Ook al sta je recht in je schoenen en kan je je transacties gewoon niet meer aantonen omdat één of ander platform niet meer bestaat, ik zou het risico niet lopen. Voor de bank ben je schuldig tot het tegendeel bewezen is (hoe belachelijk dat ook mag zijn).

Ik zit dus in die situatie. Anno 2017 aangekocht via Litebit.eu. Ondertussen bestaat deze website niet meer en is de transactiegeschiedenis niet meer terug te vinden. Tevens na aankoop enkele trades gedaan via onder andere Cryptopia, die dus ook niet meer bestaat.

Uiteindelijk heb ik sinds 2018 bijzonder weinig bewegingen gedaan met mijn crypto, maar ik vrees dus wel dat er moeilijk gedaan zou worden als ik probeer uit te cashen. Het gaat toch over meer dan 20.000 euro, dus gewoon gebruiken via een crypto CC is ook geen oplossing.
 
Het gaat toch over meer dan 20.000 euro, dus gewoon gebruiken via een crypto CC is ook geen oplossing.
Jij beseft niet hoe duur het leven is zeker :oink: Dat is via CC toch op 1 jaar op zeker :p

- reizen
- restaurant bezoek (40€ voor een steak met frietjes tegenwoordig lols)
- multimedia spullen (tv, pc, gsm..)
- aankoop elektr fiets
- meubels
...

Wat is de maandelijkse limiet trouwens van een crypto CC? 3000€?
 
Jij beseft niet hoe duur het leven is zeker :oink: Dat is via CC toch op 1 jaar op zeker :p

- reizen
- restaurant bezoek (40€ voor een steak met frietjes tegenwoordig lols)
- multimedia spullen (tv, pc, gsm..)
- aankoop elektr fiets
- meubels
...

Wat is de maandelijkse limiet trouwens van een crypto CC? 3000€?
Bij Binance was dat 8700 euro per dag. Per maand dat weet ik niet. Dus ge kon er u al een mooie Canyon mee kopen bijvoorbeeld.

Ik koop ook geen shit die ik niet nodig hebt. Maar ge kunt er ook gewoon boodschappen en zo mee betalen.
 
Ik zit dus in die situatie. Anno 2017 aangekocht via Litebit.eu. Ondertussen bestaat deze website niet meer en is de transactiegeschiedenis niet meer terug te vinden. Tevens na aankoop enkele trades gedaan via onder andere Cryptopia, die dus ook niet meer bestaat.

Uiteindelijk heb ik sinds 2018 bijzonder weinig bewegingen gedaan met mijn crypto, maar ik vrees dus wel dat er moeilijk gedaan zou worden als ik probeer uit te cashen. Het gaat toch over meer dan 20.000 euro, dus gewoon gebruiken via een crypto CC is ook geen oplossing.
Er zitten velen (waaronder ook ik) in diezelfde situatie gezien de vele platformen die verdwenen zijn of failliet zijn gegaan. Waarom is een credit card geen optie? Als je in plaats van je loon je crypto spendeert voor één of meerdere jaren, heb je je crypto toch automatisch uitgecasht? Het loon dat maandelijks op je rekening gestort wordt is dan het geld dat je zogezegd uitgecasht hebt op je rekening, aangezien je je crypto gespendeerd hebt i.p.v. je loon. Je kan je crypto omzetten naar USDT om niet meer blootgesteld te zijn aan de hevige prijsschommelingen.
 
Ik zit dus in die situatie. Anno 2017 aangekocht via Litebit.eu. Ondertussen bestaat deze website niet meer en is de transactiegeschiedenis niet meer terug te vinden. Tevens na aankoop enkele trades gedaan via onder andere Cryptopia, die dus ook niet meer bestaat.

Uiteindelijk heb ik sinds 2018 bijzonder weinig bewegingen gedaan met mijn crypto, maar ik vrees dus wel dat er moeilijk gedaan zou worden als ik probeer uit te cashen. Het gaat toch over meer dan 20.000 euro, dus gewoon gebruiken via een crypto CC is ook geen oplossing.
In 2021 heb ik 20k+ afgehaald en dit jaar 10k+ en tot nu toe heb ik nog geen enkele bank horen klagen.
 
Jij beseft niet hoe duur het leven is zeker :oink: Dat is via CC toch op 1 jaar op zeker :p

- reizen
- restaurant bezoek (40€ voor een steak met frietjes tegenwoordig lols)
- multimedia spullen (tv, pc, gsm..)
- aankoop elektr fiets
- meubels
...

Wat is de maandelijkse limiet trouwens van een crypto CC? 3000€?
Ik geef eigenlijk heel weinig uit aan dergelijke zaken. Misschien moet ik dat wat meer beginnen doen. 😅
Er zitten velen (waaronder ook ik) in diezelfde situatie gezien de vele platformen die verdwenen zijn of failliet zijn gegaan. Waarom is een credit card geen optie? Als je in plaats van je loon je crypto spendeert voor één of meerdere jaren, heb je je crypto toch automatisch uitgecasht? Het loon dat maandelijks op je rekening gestort wordt is dan het geld dat je zogezegd uitgecasht hebt op je rekening, aangezien je je crypto gespendeerd hebt i.p.v. je loon. Je kan je crypto omzetten naar USDT om niet meer blootgesteld te zijn aan de hevige prijsschommelingen.
Dat is een optie. Loop je daar ook het risico niet om tegen de lamp te lopen als blijkt dat je geen dagelijkse uitgaven meer hebt?
In 2021 heb ik 20k+ afgehaald en dit jaar 10k+ en tot nu toe heb ik nog geen enkele bank horen klagen.
Mag ik vragen over welke bank(en) dit gaat?
 
Dat zijn hun zaken toch niet? Mogelijk heb jij een 2e, 3e, 4e, ... bank waar je die uitgaven nu mee doet?

Je kan het argument maken dat wat ik bij de eerste bank doe ook niet de zaken van de overheid zijn. Maar toch kan ik niet zomaar grote bedragen storten zonder dat ik het moet kunnen verantwoorden. ;-)
 
Je kan het argument maken dat wat ik bij de eerste bank doe ook niet de zaken van de overheid zijn. Maar toch kan ik niet zomaar grote bedragen storten zonder dat ik het moet kunnen verantwoorden. ;-)
Ben ik het met je eens, maar er zijn veel mensen die meerdere banken hebben en als je dan elke keer bij elke bank moet gaan uitleggen waarom je zo weinig uitgaven doet, zou het wel zeer erg zijn. :p
 
halving effect (gegeven voorgaande cycli) duurt zeker nog een jaar eer er weer gepiekt wordt. Alts pas daarna normaal gezien.
 
Net de 4 afleveringen van All-In The Bitcoin Family gezien. Best wel interessant, spijtig dat het maar 4 afleveringen zijn.

Volgend seizoen zal hij bekend maken hoeveel bitcoins hij heeft, maar naargelang wat hij loste in dit seizoen zullen het er alleszins 500+ zijn.
Ik vind het interessant om te zien maar vraag mij soms af wat je elke dag doet in dat leven.
Voor Didi is het de markt volgen, meetups, ... maar die vrouw en kinderen hebben toch echt niets te doen.

Eten, zwemmen en 'home schooling' waar ze (die indruk krijg ik toch) hun laars aan lappen.
Als het dan gaat over hun toekomst willen ze 'geld verdienen' en 'nooit voor een baas werken'. Ik snap het punt wel deels dat niet alles van het huidige scholingsysteem even nuttig is. Maar die kinderen zijn op dit moment gewoon lui en hebben geen leuke doelen, contacten, ... Alles is tijdelijk en ze geven ook aan bang te zijn hun te binden aan iemand/iets want even later moeten ze toch weer weg.
Geld zullen ze wel maken maar dan vooral door de start die de ouders hun kunnen geven. De vraag is of dat voldoening zal geven.

Leuk voor eventjes maar levenslang: no thanks.
 
Ik vind het interessant om te zien maar vraag mij soms af wat je elke dag doet in dat leven.
Voor Didi is het de markt volgen, meetups, ... maar die vrouw en kinderen hebben toch echt niets te doen.

Eten, zwemmen en 'home schooling' waar ze (die indruk krijg ik toch) hun laars aan lappen.
Als het dan gaat over hun toekomst willen ze 'geld verdienen' en 'nooit voor een baas werken'. Ik snap het punt wel deels dat niet alles van het huidige scholingsysteem even nuttig is. Maar die kinderen zijn op dit moment gewoon lui en hebben geen leuke doelen, contacten, ... Alles is tijdelijk en ze geven ook aan bang te zijn hun te binden aan iemand/iets want even later moeten ze toch weer weg.
Geld zullen ze wel maken maar dan vooral door de start die de ouders hun kunnen geven. De vraag is of dat voldoening zal geven.

Leuk voor eventjes maar levenslang: no thanks.
Wat je zegt klopt, maar levenslang het leven blijven volhouden wat ik nu doe: ook no thanks. :p Ik denk dat afwisseling in het leven belangrijk is en dat hebben zij toch iets meer in hun leven dan ik en vele anderen momenteel. Is hun leven rozengeur en maneschijn? Zeker niet, maar dat van mij evenmin. Ik denk wel dat zij gelukkiger zijn en minder zorgen hebben.
 
Als die zijn kinderen nooit leert om te werken en ze alles in hun schoot geworpen kregen, dan lijkt mij dat toch geen goede opvoeding.

Heel uw leven werken voor een baas is mss ook niet het ideaal, maar ze zouden dat tenminste toch eens moeten ervaren hebben, vind ik. Ervaren wat het is om zelf uw eigen boontjes te doppen en financieel rond te komen.
Want ge moogt nog zo veel miljoenen euro's hebben, niet iedereen kan daar ten eerste al mee omgaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze vraag enige tijd ook al eens gesteld, maar ik ga ze nog eens opnieuw stellen.

Stel dat iemand jaren geleden wat trades gedaan heeft. Stel nu dat deze trades in het uiterste geval gekwalificeerd kunnen worden als speculatie (en dus divers inkomen). Maar, ondertussen staan deze al jaren stil op een Wallet.

Dus stel trades gedaan in bijvoorbeeld periode 2017 - 2019. Maar, in principe (tenzij de termijn uitgebreid wordt) zijn de aanslagjaren 2018 tot 2020 verjaard. Die BTC staat nu al jaren onaangeroerd op een Trezor.

Dus stel bijvoorbeeld in dat men in 2025 bijvoorbeeld de crypto gaat verkopen naar euro en dat er in de periode 2020 tot 2025 totaal niets gedaan is met de wallet. Onaangeroerd, goede huisvader enzoverder...
Kan men dit dan strikt genomen in het jaar van uitcashen nog als een divers inkomen gaan zien? Voor de rest is aan alle regels voldaan: gemeld als buitenlandse rekening bij NBB en in de personenbelasting en de inkomsten uit staking werden als roerend inkomen aangegeven.

Samengevat: jaren geleden (eventueel) divers inkomen en deze periode is verjaard, is het dan belastbaar in jaar van uitcashen? Dus rekening houdend dat de termijn niet uitgebreid wordt: er wordt door Financiën geen fraude ingeroepen, termijn wordt niet op 10 jaar gezet, gewone termijn van 3 jaar is van toepassing.
Voor mij eigenlijk de enige interessante vraag die in heel dit topic staat, maar dan niet beantwoord wordt. Spijtig, want ik heb dezelfde vraag.
 
Ik heb deze vraag enige tijd ook al eens gesteld, maar ik ga ze nog eens opnieuw stellen.

Stel dat iemand jaren geleden wat trades gedaan heeft. Stel nu dat deze trades in het uiterste geval gekwalificeerd kunnen worden als speculatie (en dus divers inkomen). Maar, ondertussen staan deze al jaren stil op een Wallet.

Dus stel trades gedaan in bijvoorbeeld periode 2017 - 2019. Maar, in principe (tenzij de termijn uitgebreid wordt) zijn de aanslagjaren 2018 tot 2020 verjaard. Die BTC staat nu al jaren onaangeroerd op een Trezor.

Dus stel bijvoorbeeld in dat men in 2025 bijvoorbeeld de crypto gaat verkopen naar euro en dat er in de periode 2020 tot 2025 totaal niets gedaan is met de wallet. Onaangeroerd, goede huisvader enzoverder...
Kan men dit dan strikt genomen in het jaar van uitcashen nog als een divers inkomen gaan zien? Voor de rest is aan alle regels voldaan: gemeld als buitenlandse rekening bij NBB en in de personenbelasting en de inkomsten uit staking werden als roerend inkomen aangegeven.

Samengevat: jaren geleden (eventueel) divers inkomen en deze periode is verjaard, is het dan belastbaar in jaar van uitcashen? Dus rekening houdend dat de termijn niet uitgebreid wordt: er wordt door Financiën geen fraude ingeroepen, termijn wordt niet op 10 jaar gezet, gewone termijn van 3 jaar is van toepassing.

Om hier kort op antwoorden want al die vragen samen, daar kan je een thesis over schrijven van 50 pagina's.

1) Er zijn nog andere fiscale termijnen dan 3 jaar en 7 jaar (fraude).
2) Juridisch termijn van fraude is 20 jaar. (Daarom dat je vaak hoort van fiscale regularisaties van zaken van + 10 jaar geleden. Vermijden dat het parket achter je zit :p. En ook omwille van punt 3)
3) Je hebt zaken zoals indiciair tekort. Dat is al een heel apart thema. Je krijgt "plots" 200k op je rekening in 2025. Fiscus vraagt de herkomst van die 200k en het bewijs daarvan. (De reden waarom je altijd documentatie moet bijhouden. Geen documentatie -> veel problemen.)
...
 
Stel dat gij een fles wijn koopt en die wijn blijkt na 10 jaar in uwe kelder plots 100000 euro waard te zijn, hoe ga je dat dan uitleggen aan de bank / fiscus als je geen aankoopbewijs meer hebt van die wijn?

Of kan even goed of een pokemonkaartencollectie zijn, of verzameling oude games.
 
Terug
Bovenaan