Crisis in de kinderopvang

Voor dit jaar is het bedrag overigens al € 15,7 per dag.
Breng je je kind voor 48 weken (52 - 4 weken vakantie) naar de crèche, dan is het dus 45% van 48 * 5 * 15,7 oftewel € 1695.6 op jaarbasis, dat is géén kleine som, daar mag ik (netto) toch ruim meer dan een halve maand voor gaan werken.

Je moet dat bedrag wel nog delen door 2 want ik & mijn vrouw ontvangen dan elk de helft (en dat geld ook voor Belastingsvrije som, kindergeld)

Dat zijn geen studies, dat zijn pamfletten. Het gevolg is dat je vervolgens mensen krijgt die gaan claimen dat "de waarborg maar gebruikt moet worden ter financiering", of dat "Oosterweel maar een prestigeproject is". Ideale soundbites die zo van de debatfiches van een politicus kunnen komen, door te prikken in no time.

Dat zijn geen pamfletten, dat zijn studies.

Het probleem met die waarborg is niet het geld an sich, maar het feit dat de Vlaamse Overheid daar rechter en partij is tegelijkertijd. EN het feit dat je als gewone Vlaamse sterveling-ondernemer nooit waarborgen krijgt van de overheid voor uw project, nog niet voor 5 euro. Laat staan voor 500 000 000 euro (!) Kan je mij eens de officiële en objectieve criteria doorsturen waarop deze Vlaamse Overheid (lees: N-VA) beslist om overheidsgaranties te geven? Het moet sowieso gelegen zijn in de haven van de N-VA-voorzitter, het moet petro-chemisch zijn, zijn er nog?

En Oosterweel is grotendeels een prestigeproject, zelfs een blinde ziet dat. Mobiliteitsexperts zetten quasi allemaal in op de broodnodige modal shift. Maar je kan in dit land nu eenmaal onmogelijk politiek scoren met het afschaffen van de bedrijfswagens of met het stimuleren van openbaar vervoer.
Maar kijk eens hier jongens, wat voor miljarden wij investeren in gigantische bruggen en tunnels ("nooit gezien!", "de werf van de eeuw!", "grootste werf van Europa!", etc.) met mascottes, ministers die zich belangrijk voelen door gigantische contracten af te sluiten en vervolgens diezelfde ministers die onder het oog van de verzamelde pers de lintjes doorknippen. :sarcastic: Het is zelfs niet erg dat er miljarden over budget gegaan wordt. Het doel heiligt namelijk de middelen. Het wordt zelfs niet ingeschreven in de begroting. Alles en iedereen aan de kant, want daar komt Oosterweel.

Uw posts lijken anders ook wel op pamfletten. En wel van een bepaalde politieke partij die het narratief domineert in deze regio.

Laatst bewerkt:
Het zou er nog moeten aan mankeren dat al die miljarden geïnvesteerd zouden worden terwijl er geen enkele benefits zouden zijn. De correcte vraag is; bij welk project ligt de verhouding benefits per geïnvesteerde euro het hoogste? Zou dat zijn bij nog maar eens een nieuw stuk autostrade? I doubt.
Ze hebben daar nog eens goed gegrabbeld in de mappen van de jaren '60, waar ze hebben gelezen: "Traffic jam? One more lane will fix it!"

We zouden het kunnen weten, mochten de gigantische partijbudgetten gespendeerd worden aan hetgeen waar ze oorspronkelijk voor bedoeld waren: uitgebreide studiediensten die calculaties maken over welke de beste beleidsbeslissingen zouden zijn. Jammer genoeg worden deze echter gespendeerd aan vastgoed en aan dure social media-campagnes.

Mijn woorden (dat het een jaren '60 project is) zijn nog niet koud, en ik moest het onderstaande lezen:

Lantis lanceert lifestylemagazine om ook “vrouwen mee te krijgen met Oosterweel”​

Dat wordt een lifestylemagazine en wil niet zozeer de van nature uit in Oosterweel geïnteresseerde werkende man informeren over de vorderingen van de grootste werf van Antwerpen maar ook de vrouw meekrijgen.

“Je mag Oosterweel echt wel vergelijken met de bouw van de Notre-Dame in Parijs en Taj Mahal in India. Op een luchtige manier zullen we de vele de voordelen en fascinerende aspecten van dit project belichten aangevuld met kook- en uittips. Lantis doet hiervoor beroep op uitgeverij Roularta, dat Cleo twee keer per jaar bij 214.000 gezinnen in de provincie Antwerpen zal brengen. Want iedereen moet weten dat we stap voor stap onze ambitie waarmaken: van Antwerpen de meest leefbare stad ter wereld maken.”
Zo ver weg van de wereld.

1) Vergelijkingen met Notre-Dame in Parijs en Taj Mahal in India, maar het is geen prestigeproject hoor. Absoluut niet! :sarcastic:
2) Aangevuld met kook- en uittips om niet alleen "de werkende man" mee te krijgen maar ook de vrouw. :laugh:
3) Na de gesubsidieerde kook-app van de Vlaamse Overheid, nu ook het gesubsidieerde nieuwe magazine met kooktips die speciaal wordt uitgegeven voor dit prestigeproject. Want er was nog wat budget over... Ofzo... :unsure:

Is er geen thread over Oosterweel, want buiten het IMO nogal simplistische "laat ons daar het geld halen voor de kinderopvang", doet dat hier toch weinig ter zake?

Ik voel me een klein beetje verantwoordelijk daarvoor aangezien ik begonnen was met de waarborg in te trekken voor Ineos om een deel van het budget te dekken. Natuurlijk is dat maar een eenmalige oplossing en geen structurele maar het stootte me vooral tegen de borst dat i) je enkel blijkbaar commentaar mag geven als je een volledig uitgewerkt financieel plan hebt en ii) erop wijzen dat Vlaanderen wel geld heeft, blijkbaar niet goed is omdat er een tekort is in België in de begroting. even voorbijgaande aan het feit dat het de Vlaamse minister van begroting was die zei dat er geen geld is.

Dit was op @Ares gericht dacht ik. Voor de rest ok om Oosterweel en Ineos in de relevante topics te bespreken.

Het probleem met die waarborg is niet het geld an sich, maar het feit dat de Vlaamse Overheid daar rechter en partij is tegelijkertijd. EN het feit dat je als gewone Vlaamse sterveling-ondernemer nooit waarborgen krijgt van de overheid voor uw project, nog niet voor 5 euro. Laat staan voor 500 000 000 euro (!) Kan je mij eens de officiële en objectieve criteria doorsturen waarop deze Vlaamse Overheid (lees: N-VA) beslist om overheidsgaranties te geven? Het moet sowieso gelegen zijn in de haven van de N-VA-voorzitter, het moet petro-chemisch zijn, zijn er nog?

En Oosterweel is grotendeels een prestigeproject, zelfs een blinde ziet dat. Mobiliteitsexperts zetten quasi allemaal in op de broodnodige modal shift. Maar je kan in dit land nu eenmaal onmogelijk politiek scoren met het afschaffen van de bedrijfswagens of met het stimuleren van openbaar vervoer.
Maar kijk eens hier jongens, wat voor miljarden wij investeren in gigantische bruggen en tunnels ("nooit gezien!", "de werf van de eeuw!", "grootste werf van Europa!", etc.) met mascottes, ministers die zich belangrijk voelen door gigantische contracten af te sluiten en vervolgens diezelfde ministers die onder het oog van de verzamelde pers de lintjes doorknippen. :sarcastic: Het is zelfs niet erg dat er miljarden over budget gegaan wordt. Het doel heiligt namelijk de middelen. Het wordt zelfs niet ingeschreven in de begroting. Alles en iedereen aan de kant, want daar komt Oosterweel.

Uw posts lijken anders ook wel op pamfletten. En wel van een bepaalde politieke partij die het narratief domineert in deze regio.

Als je belangrijkste tegenargument "je klinkt als NV-A en ik ben tegen die partij want die zijn slecht" is, dan denk ik niet dat ik je nog bijster veel aandacht moet geven in deze.

Je blijft focussen op wat je stoort in het huidige beleid, ook al richt je je daarmee op zaken die in de verste verte geen financieringsbron zijn voor het onderwerp van topic dat je zelf opent, dan moet je het zelf maar weten.

Ik voel me een klein beetje verantwoordelijk daarvoor aangezien ik begonnen was met de waarborg in te trekken voor Ineos om een deel van het budget te dekken. Natuurlijk is dat maar een eenmalige oplossing en geen structurele maar het stootte me vooral tegen de borst dat i) je enkel blijkbaar commentaar mag geven als je een volledig uitgewerkt financieel plan hebt en ii) erop wijzen dat Vlaanderen wel geld heeft, blijkbaar niet goed is omdat er een tekort is in België in de begroting. even voorbijgaande aan het feit dat het de Vlaamse minister van begroting was die zei dat er geen geld is.

Dit was op @Ares gericht dacht ik. Voor de rest ok om Oosterweel en Ineos in de relevante topics te bespreken.

Uiteraard moet dit geen debat over Ineos of Oosterweel worden :).

De vraag waarmee je het gaat financieren, blijft evenwel staan, aangezien dit anders weinig meer wordt dan een rondje alles kan beter, zonder meer. As said, daarvoor hebben we politici en fora als 7dag al. Ineos is in dat opzicht zelfs geen éénmalige oplossing, aangezien een waarborg geen cashflow is (tenminste, zolang je die niet aanspreekt).
Dat de 30 miljard op "Belgisch niveau" zit, doet er an sich weinig toe; like it or not, Vlaanderen is België dus we moeten ons niet rijk gaan rekenen door enkel naar het Vlaamse niveau te kijken.

Ik wist niet dat volvo cars Gent in de haven van Antwerpen ligt

Voor wie?: https://www.pmv.eu/voor-wie/

Alle vrachtwagens moeten te voet gaan, zo iets?
En Oosterweel is goedkoper dan de uitgaven aan de kinderopvang tijdens de bouwperiode van Oosterweel:rofl:

Wel grappig dat N-VA de enige oorzaak is van de crisis in de kinderopvang terwijl alleen de cd&v (en CVP) met even iemand van Agalev/Groen de bevoegde minister hebben geleverd.

Moeten er verbeteringen komen? Absoluut
Maar imo gaat er al genoeg geld naar kinderen/ouders dus dat geld moet maar anders gebruikt worden

Inderdaad, Nederland en Zweden besteden bijvoorbeeld 3 keer zoveel geld per kind aan kinderopvang. Om dan die hardwerkende kinderbegeleiders inefficiënte te verwijten is nogal... wereldvreemd en arrogant.
Afkomen met cijfers van een prof (Van Lancker) die er absoluut van overtuigd is dat kindergeld (170 euro) meer helpt in de bestrijding van kinderarmoede dan gaan werken (minimaal 1900 euro) tja (en in Zweden is kindergeld lager EN minder lang bv dus gelieve het complete plaatje te bekijken. En in Nederland zijn er ook problemen in de kinderopvang)

Laatst bewerkt:
In de ochtend waren ze vanmorgen in elk geval concreet met een bedrag: verdubbelen van de bestaande 800 miljoen. Bij VRT ronden ze dat dan om de één of andere reden af naar boven (tussen 1.6 miljard en 2 miljard zit toch nog behoorlijk wat marge), maar bon.

Op zoek naar 0.8 tot 1.2 miljard extra dus, als dit in beleid wordt omgezet. Zelfs al negeer je de huidige enorme tekorten, dan nog blijft dat een flinke hap. Een eenvoudige verdubbeling van dagtarief zou dus al veel helpen (come to think of it, dat is zo ongeveer wat onze creche toen ook deed en zij zaten op die kwaliteitsnorm van 4-5 kids/begeleider), maar zijn mensen bereid te betalen voor de kwaliteit die ze wensen?

In de ochtend waren ze vanmorgen in elk geval concreet met een bedrag: verdubbelen van de bestaande 800 miljoen. Bij VRT ronden ze dat dan om de één of andere reden af naar boven (tussen 1.6 miljard en 2 miljard zit toch nog behoorlijk wat marge), maar bon.

Op zoek naar 0.8 tot 1.2 miljard extra dus, als dit in beleid wordt omgezet. Zelfs al negeer je de huidige enorme tekorten, dan nog blijft dat een flinke hap. Een eenvoudige verdubbeling van dagtarief zou dus al veel helpen (come to think of it, dat is zo ongeveer wat onze creche toen ook deed en zij zaten op die kwaliteitsnorm van 4-5 kids/begeleider), maar zijn mensen bereid te betalen voor de kwaliteit die ze wensen?
Ik denk dat als je dat gewoon doorrekent en het dagtarief voor iedereen verdubbelt, je een hoop mensen gaat krijgen die ontslag nemen. Dus dat zal nooit zomaar gebeuren.

Persoonlijk, wij betalen iets tussen 400 en 450 EUR per maand. Als dat verdubbelt doen we nog altijd "winst" als mijn vrouw wil blijven werken, dus ik zou ertoe bereid zijn.

Dat zou voor ons 1600 € per maand betekenen. Thanks, but no thanks. Dan gaat mijn madam een paar jaar niet meer werken :)

Ik denk dat als je dat gewoon doorrekent en het dagtarief voor iedereen verdubbelt, je een hoop mensen gaat krijgen die ontslag nemen. Dus dat zal nooit zomaar gebeuren.

Persoonlijk, wij betalen iets tussen 400 en 450 EUR per maand. Als dat verdubbelt doen we nog altijd "winst" als mijn vrouw wil blijven werken, dus ik zou ertoe bereid zijn.
hier betalen we al 600 euro per maand voor 1 kind, dan is een verdubbeling toch wel pittig. Maar ik moet er wel bijzeggen dat we wel een duurdere creche gekozen hebben omdat ze daar werken met max 7 kindjes per verzorger. Wat ook de hogere prijs verklaart.

hier betalen we al 600 euro per maand voor 1 kind, dan is een verdubbeling toch wel pittig. Maar ik moet er wel bijzeggen dat we wel een duurdere creche gekozen hebben omdat ze daar werken met max 7 kindjes per verzorger. Wat ook de hogere prijs verklaart.
Mja, hier is de dagprijs 29 EUR, maar de dochter gaat 4 i.p.v. 5 dagen en ze hebben vrij veel sluitingsdagen waardoor bij terugrekening dat de maandprijs wat drukt.

Mja, hier is de dagprijs 29 EUR, maar de dochter gaat 4 i.p.v. 5 dagen en ze hebben vrij veel sluitingsdagen waardoor bij terugrekening dat de maandprijs wat drukt.
Hier rekenen we voor het gemak met 20 dagen. Als je het objectief bekijkt is dat eigenlijk niet zodanig duur natuurlijk. Een verdubbeling zou wel betaalbaar blijven maar je zou het toch niet meer met de glimlach geven. Ik zou in ieder geval een hele goeie zorg willen dan voor dat geld.

Hier rekenen we voor het gemak met 20 dagen. Als je het objectief bekijkt is dat eigenlijk niet zodanig duur natuurlijk. Een verdubbeling zou wel betaalbaar blijven maar je zou het toch niet meer met de glimlach geven. Ik zou in ieder geval een hele goeie zorg willen dan voor dat geld.
Hier is de formule die ze gebruiken:
Dagprijs x aantal dagen per week x 45 weken per jaar : 12 maanden (dus delen).
Ik heb me eigenlijk nooit afgevraagd of ze nu meer of minder dicht zijn dan gemiddeld, maar er komt wel wat geregel bij kijken. Maar ja, ze hadden plaats en het was op 10 min stappen.

Als ze de prijs zouden verdubbelen zou ik uiteraard toch ook wel serieuze verminderingen van het aantal kinderen willen zien.

Je hoeft uiteraard niet per direct iedereen aan het max tarief te zetten, dus een verdubbeling zou voor mensen met een lager tarief omwille van inkomen ook gewoon dat lagere tarief x 2 zijn. Het zet wellicht meer mensen aan om alsnog ouderschapsverlof te nemen, of zelfs (tijdelijk) niet meer te gaan werken, maar dat zijn opties waar an sich niets mis mee is.

Ongetwijfeld zullen ze dat niet volledig doorvoeren, maar het is wel een heel snelle en evidente piste om geld te mobiliseren. Zelfs al verhoog je de dagprijzen proportionele maar voor een stuk, dan helpt dat ook al.

Dat zou voor ons 1600 € per maand betekenen. Thanks, but no thanks. Dan gaat mijn madam een paar jaar niet meer werken :)

Dat mag uiteraard.
Maar het keert uiteindelijk terug naar de essentie: kwaliteit kost geld, ben je bereid dat geld op de tafel te leggen. Gegeven de huidige enorme tekorten, zou welke regering dan ook wel gek moeten zijn om niet minstens een deel van de kost bij de gebruikers (de ouders dus) te leggen.

Als ze de prijs zouden verdubbelen zou ik uiteraard toch ook wel serieuze verminderingen van het aantal kinderen willen zien.

Ja uiteraard, maar dat was ook de essentie van die berichtgeving in de ochtend. De ratio moest van 9 naar 5 gaan, en dat zou dubbel zoveel als vandaag kosten.

Terug
Bovenaan