phate_13
Well-known member
Als ze dit in een wet steken en vrezen dat het dan niet erdoor kan komen door procedures wilt zeggen dat het al heel wankel is.
Ik volg je voor een stuk. Maar dit lijkt toch duidelijk niet de issue te zijn?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Als ze dit in een wet steken en vrezen dat het dan niet erdoor kan komen door procedures wilt zeggen dat het al heel wankel is.
Wetten kunnen ze inderdaad niet schrappen, ze kunnen enkel advies geven. Dat advies wordt af en toe genegeerd, en omgekeerd zijn er heel wat wetten die positief advies krijgen maar naderhand toch ongrondwettelijk bevonden worden. Ministeriële besluiten kunnen ze wel schrappen en dat hebben ze hier niet gedaan. Maar het is inderdaad nogal kort door de bocht om te zeggen dat wetten niet meer nodig zijn omdat we toch de Raad van State hebben om af te checken of alles ok is. Als dat het geval was hadden we eigenlijk geen Grondwettelijk Hof meer nodig.Niet volledig juist, alleen het Grondwettelijk Hof kan besluiten of iets al dan niet ongrondwettelijk is. Raad Van State heeft daar niks mee te maken, maar hun toets/adviserende rol bestaat er nu ook eenmaal uit om te controleren of de wetgever geen handelingen stelt die strijdig zijn met de geldende rechtsregels. Ze kijken dus eigenlijk of - naar hun idee - het MB de handelingen mag stellen die het aankaart op basis van de wet waarop het zich baseert. Niet meer of minder. Voor andere toetsen die dan eerder op grondwettelijk niveau zijn (bv. bevoegdheid) moeten ze bij het GH aankloppen.
Als ik het goed voorheb kan/mag de RvS ook geen wetten schrappen. Zij mogen enkel individuele rechtshandelingen (bv boetes) tegenover een burger schrappen of ongedaan maken. En dan gaat dat puur over "deze straf is niet voorzien als sanctie op dit misdrijf in deze wet, dus die straf wordt geschrapt/aangepast". Dus eerder buitenproportioneel gebruik/misbruik van het wettelijk kader, niet zozeer toetsen van dat wettelijk kader zelf.
Het zit wel allemaal ver dit, dus misschien ben ik hier en daar fout. Zo zit het alleszins in mijn hoofd
Je gaat toch moeite hebben om een dermate verreikend ministerieel besluit te vinden. Ministeriële besluiten worden gebruikt om de details te regelen van de wetten die het parlement gestemd heeft. Corona heeft er volgens mij alles mee te maken, in andere omstandigheden had de raad van state volgens mij ook anders geoordeeld. Ik vermoed dat het feit dat heel de corona strategie in het water valt moesten ze het ministerieel besluit vernietigen wel degelijk meespeelt in hun oordeel, er staat nog altijd geen wet klaar die zo'n vernietiging onmiddellijk kan opvangen.Ook hier ben ik van mening dat een "eigen oordeel", eigenlijk weinig meerwaarde heeft. Pas op, ik wil geen afbreuk doen aan een mogelijke discussie hieromtrent he. Maar dan heeft het weinig met corona-wetten an sich te maken, maar meer met hoe het ministerieel al jaren gebruikt wordt.
Ofja, laat me het anders zeggen voor alle duidelijkheid : Corona heeft er weinig mee te maken, en er is nu met corona ook niets in veranderd.
Ministeriële wetten worden al veel langer over een veel breder spectrum gebruikt. Dit is/zijn daar geen uitzonderingen in. Dus op dat vlak gebeurt er momenteel verre van iets unieks. En het is niet dat corona nu als uitvlucht gebruikt wordt om bepaalde dingen te verwezelijken op "een andere manier". Dat is gewoon "de manier" van werken, al lang.
Op papier, ja. In de praktijk is dit al jaren zo, het is dat wat ik wil zeggen.Je gaat toch moeite hebben om een dermate verreikend ministerieel besluit te vinden. Ministeriële besluiten worden gebruikt om de details te regelen van de wetten die het parlement gestemd heeft. Corona heeft er volgens mij alles mee te maken, in andere omstandigheden had de raad van state volgens mij ook anders geoordeeld. Ik vermoed dat het feit dat heel de corona strategie in het water valt moesten ze het ministerieel besluit vernietigen wel degelijk meespeelt in hun oordeel, er staat nog altijd geen wet klaar die zo'n vernietiging onmiddellijk kan opvangen.
Kan je een voorbeeld geven? De impact is over het algemeen een pak lager, het is logisch dat naarmate de inzet groter wordt, ook de aftoetsing strenger wordt. Met corona worden er heel drastische ingrepen opgelegd voor een lange termijn en het is niet eens duidelijk of het parlement ooit gewild heeft dat een minister dat op eigen houtje zou kunnen doen.Op papier, ja. In de praktijk is dit al jaren zo, het is dat wat ik wil zeggen.
Dus de grondwetspecialisten zijn fout ?Zie edit.
En qua voorbeeld zit dan ergens een tiental jaar terug in mijn geheugen, dus dat gaat moeilijk zijn.
Zoals ik aangeef, ik kan er zeker inkomen, en afhankelijk vanuit welke hoek je het bekijkt zou er misschien gesteld kunnen worden dat het nu "verreikender" "ingrijpender" is. Maar puur vanuit het wettelijk standpunt is er absoluut niets nieuws aan de hand en zijn er al vaker "ingrijpende" "verreikende" ministeriële besluiten geweest.
Je kunt misschien lezen wat ik schrijf in plaats van er weer een zwart-wit verhaaltje van proberen te maken.Dus de grondwetspecialisten zijn fout ?
Of wat wil je zeggen?
Het is niet zo dat enkel bezorgde burgers met beperkte kennis er over bezig zijn, ook experten in de materie en zelfs rechters zijn bezorgd om hoe het nu allemaal loopt.
Dat is voor mij hetzelfde niveau als een viroloog die bezorgd is over virus.
Ik lees hoe je het relativeert en het allemaal maar semantiek is.t misschien lezen wat ik schrijf in plaats van er weer een zwart-wit verhaaltje van proberen te maken.
Als je geen "relativeren" wenst/geen tegenspraak wenst. Dan laat ik je gerust in je echo-kamer.Ik lees hoe je het relativeert en het allemaal maar semantiek is.
Iedereen is van zijn oogpunt goed, het is maar hoe je uw daden bekijkt en verantwoord.
Terwijl ik vind dat dat afbreuk doen is aan de problematiek en dat er experten van de materie bezorgd zijn om deze gang van zaken wil duidelijk zeggen dat het wel degelijk een groter issue is.
Groot verschil tussen het te gebruiken in het verleden voor allerlei doeleinden of effectief veel vrijheden van mensen af te nemen voor meerdere maanden.Ik spreek niet tegen dat er een debat rond mogelijk is. Ik spreek niet tegen dat er mogelijks een probleem is.
Wat ik wil relativeren is het geroep dat er door corona vanalles en nog wat misbruikt zou worden, terwijl er an sich niet veel veranderd is. Of toch vooral, dat ministeriële besluiten al veel langer voor meer gebruikt worden dan "details".
Heb je het artikel gelezen?Regering-De Croo brengt sanitaire noodwet in stelling
Exportverboden opleggen, bedrijven en werknemers opvorderen en zelf geneesmiddelen maken: een nieuw wetsontwerp van minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (SP.A) geeft de staat verreikende macht in de strijd tegen pandemieën.www.standaard.be
Ik kan niet meer volgen... eerst is het een pandemiewet die zal voorzien worden door mevrouw verlinden. En nu heeft vandebroecke al een sanitaire noodwet klaar die hetzelfde doet of mis ik iets?
Enkel de intro. Waar men sprak over Exportverboden opleggen, bedrijven en werknemers opvorderen en zelf geneesmiddelen maken maar meer kon ik niet lezen .Heb je het artikel gelezen?
Wel, dat is nu wel het "risico" met dit soort situaties. Je gaat ervan uit dat een correcte (volgens RvS) invulling van een wet niet zal leiden tot een probleem voor het GH als deze wet de toetsing heeft doorstaan. Maar door een wet correct in te vullen, kan je wel in het vaarwater komen van andere bevoegdheidsniveaus. En dán zit je wel met een probleem voor het GH.Goede nuance, je hebt gelijk. We zijn hier 2 zaken aan het mengen. Wordt de huidige wetgeving correct toegepast in de ministeriële besluiten -> Raad Van State zegt van wel. Zijn de 2 wetten waarop de MB's zicht baseren in strijd met de grondwet. Tot op heden niet (ik weet niet of deze ooit aangevochten zijn geweest?), dus i.m.o. is de manier van werken niet ongrondwettelijk
Basically zijn ze aanvullend. Kort door de bocht: de pandemiewet geeft de overheid verregaande bevoegdheden in tijden van een gezondheidscrisis om het openbare leven te bepalen, de sanitaire noodwet geeft ze controle over alles wat met de gezondheidssector te maken heeft en wat die sector nodig heeft (materiaal, geneesmiddelen) om te functioneren tijdens zo'n crisis.Enkel de intro. Waar men sprak over Exportverboden opleggen, bedrijven en werknemers opvorderen en zelf geneesmiddelen maken maar meer kon ik niet lezen .
Groot verschil tussen het te gebruiken in het verleden voor allerlei doeleinden of effectief veel vrijheden van mensen af te nemen voor meerdere maanden.
Avondklok
Geen sociale contacten
Heel wat sectoren sluiten
Mensen verbieden van naar buitenland te gaan.
Etc..
Dit zullen allemaal wel veel verder reikende maatregelen zijn van MB dan in het verleden ooit is gebeurt.
Argumenteren dat vroeger gebruikt is om het gebruik er nu van goed te praten is gewoon absurd.
Dat die een plaats zullen hebben binnen de wetgeving zal zeker en vast zijn, wil niet zeggen dat die plaats er nu voor is, voor deze maatregelen en voor deze duur.
Uw argumenten zwakken wel degelijk het issue af.
Verder negeer je steeds het argument dat er veel experten zijn die deze manier van werken alles behalve legitiem vinden. Als deze met zoveel bedenkingen hebben, dan zal er wel meer aan de hand zijn.
Gelieve zelf als een volwassen discussiëren voor ge hier aanvallen doet dat andere niet deftig willen discussiëren en enkel maar roepen. Hiermee ben je enkel maar het omgekeerde aan het bereiken.
Gelieve zelf als een volwassen discussiëren voor ge hier aanvallen doet dat andere niet deftig willen discussiëren en enkel maar roepen. Hiermee ben je enkel maar het omgekeerde aan het bereiken.